bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:17

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar jij wilt het beste voor je paard.
En dan kan hij maar 1 uurtje in de wei!

Kan geen stal zoeken waar ze lekker iedere dag in de wei kan?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:49

het is duidelijk bokt, dit wilt ze dus niet
lilly_s18 schreef:
NicoleHorses schreef:
dan moet ze daar een ander topic over openen lijkt mij,
tenminste anders komen er straks modjes die ons waarschuwen dat we ontopic moeten blijven, gaat toch immers om de titel/openingspost..?

sorry maar ze begonnen mij ineens aan te vallen op de leeftijd van mijn paard ik ben hierover niet begonnen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:51

mijn paard staat in de winter ook maar 1.5 uur buiten
in de zomer wel een uur of 5?
ik kan er niks aan doen, ik kan dit gelukkig wel combineren, ga er minimaal iedere dag heen, als ie rust heeft stapmolen/losgooien/longeren/wandelen
nou en? zolang het geen mishandeling is prima hoor, laat iedereen lekker in hun waarde, we kunnen niet alles perfect doen. en ik vind het prima zo!
EskeGirl schreef:
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar jij wilt het beste voor je paard.
En dan kan hij maar 1 uurtje in de wei!

Kan geen stal zoeken waar ze lekker iedere dag in de wei kan?

minikatje

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:54

tja springbloed he, als paard zicht stoot heefthet stuiterbloed.
in de startpost staat duidelijk dat ze vraagt of het niet te jong is.
anyhoes, ben weg hier.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:55

Minikatje, nee hoor ze vroeg of het niet te jong was om haar paard bitloos te beleren, niet om er nu al op te rijden.

sjulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:58

Het kan wel maar bedenk je wel dat ie niet zo snel kan luisteren,, maar het om te beginnen misschien ook wel moeilijker zonder bit,, maar als ie schrikt en je hebt geen bit..

Twijfel twijfel twijfel

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:04

je kunt paarden goed op de neus rijden :j anders moet je eerst met halster ernaast proberen wat ie doet bij 'druk'

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:08

dankje voor eens echte reacties op mijn vraag ok ik zal er rekening mee houden, en op de vraag of ze niet vaker op de weide kan nee sorry ik zou het ook liever hebben maar het is niet een stallingplaats het is een manege ik heb met haar nog nood aan les van mensen die er echt veel van kennen. We hebben thuis wel een prachtige weide maar we krijgen die stomme vergunning voor een degelijke stal niet rond anders had ze heel de zomer bij mij thuis op de wei kunnen staan maar de gemeente moet weer eens moeilijk doen he. En aan een schuilstal alleen neem ik geen genoegen als je iets doet moet je het ineens goed doen (wil hier zeker geen mensen mee beledigen, schuilstal is vast een prima oplossing maar ik wil haar het beste geven wat ik kan)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:14

Das bale zeg! :(:)
hopelijk komt het goed!
Enne, bitloos is echt een aanrader hoor! je moet je alleen goed realiseren of je hier verder mee wil, met name in de sport, het is echt iets heel leuks maar je komt er helaas niet heel ver mee.
Mocht je nog een bitloos hoofdstel zoeken..... ik heb nog een super mooi ding liggen :)

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:59

bitloos rijden kan, probeer het wel beperkt te houden ga er lekker mee inde bak rijden maar nooit buiten, mijn paard is buiten ophol geslagen toen ik een hackamore om had, ik had niks meer in mijn handen, dan heb je toch liever een bit waar je dan maar een goede ruk aan kan geven hoe rot het ook is.. op dat moment moet hij toch stoppen!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:31

ok bedankt ik was denk ik toch niet van plan om ermee buiten te gaan maar kan de buitenbak dan wel? en ik ben denk ik van plan om af en toe bitloos te rijden maar ook nog met bit want natuurlijk moet je in de sport meestel met bit rijden maar ik denk dat het haar goed zal doen om af en toe bitloos te kunnen rijden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:36

maar ik denk zelfs dat ze daar heel goed tegen kan (met bit) want ze speelt er vaak mee in haar mond en kwijlt veel en dat is volgens mij lesgevers en lesgeefsters een heel goed teken. Ik hoop natuurlijk ook dat de aanvraag rond komt maar dan vrees ik dat het voor volgend jaar is. Want we hebben een 2de aanvraag ingediend en de gemeente moet ik binne de 160 dagen op antwoorden maar dat betekend nog máánden w8ten en als het dan al is goedgekeurt (vorige keer zolang moeten wachten met als resultaat 'nee') moeten we ze nog laten zetten. En dat kan ook nog effe duren. Dan zal het waarschijnlijk als we wind mee hebben zomer volgend jaar pas zijn. Dus ik wil even dat iedereen weet dat ik echt probeer om haar het beste te geven maar dat dat niet altij metteen mogenlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:13

Het is grote onzin dat je niet zonder bit buiten zou kunnen rijden. Dat kan namelijk prima en in de meeste gevallen zelfs beter.

Zoals ik al aangaf: springwedstrijden mogen bitloos, in alle klassen.

En "spelen" met het bit is geen spelen in de trant van "oh wat leuk of wat fijn". Dat is bezig zijn het nare ijzeren ding uit de mond te willen werken. Negatief teken dus.

Kwijlen is ook erg negatief!! Lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.php
Citaat:
Het fenomeen "kwijlen" (overmatig schuim dat de mond uit loopt) zie je ook bij gespannen paarden. Deze paarden bewegen hun onderkaak niet, maar zetten de kaken en de omliggende spieren vast en het speeksel loopt uit de mond.
Wanneer paarden grote luchtbellen in hun schuim hebben, zijn er meestal problemen met hun tanden of kiezen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:39

Ik ga volledig mee met de post van JoviBan :)

Over bitloos buitenrijden, dat kan prima. Ik heb een monster dat er met bit gigantisch onderuit knalt en niet meer stopt, en zonder bit is hij prima te houden. Om maar een voorbeeld te geve.
Daarnaast, als je paard gaat, gaat ie, met of zonder bit, dan kan je zo hard rukken als je wil, dan heeft het geen nut.

En waarom niet een schuilstal met een deur erin? Dan heb je 2 in 1 :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:45

ok bedankt :D en nee het zijn geen bellen, gewoon kwijl. Haar tanden zijn trauwens net nagekeken (wat ook makkelijk is aan de manege dan kan je je gewoon inschrijven en zorgen ze voor dat ze worden gedaan) maar ja ik heb ook al gedacht aan een schuilstal met gewoon en deur ervoor maar ik weet ook niet of dat als ze komen kijken van de gemeente mag of niet. Het is dat ze bij mij zeker komen kijken want er zijn mensen die er tegen zijn dat er paarden komen staan (belachelijk he op het platteland :P) ik zal dit is moeten navragen. Wij hebben zo'n kleine gemeente en er gebeurt zo weinig dat ze over alles moeten moeilijk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:51

lilly_s18 schreef:
het zijn geen bellen, gewoon kwijl.

En dat "gewoon kwijl" is dus niet goed.
Een paard hoort niet te kwijlen. Een klein, dun schuimlaagje is helemaal niet erg en kan positief zijn, maar kwijl en overmatig schuim zijn dat beslist niet.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:52

nee het is geen overmatig schuim ze zevert gewoon een beetje en iedereen zegt dat dit een heel goed teken is.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:58

Een paard hoort 70% van de dag te eten, is daarvoor gebouwd. Als een paard iets (langdurig) in de mond heeft, associeert het lichaam dat met eten en dat eten moet opgegeten en verteerd worden, dus gaat het speeksel aanmaken. Omdat dat ding in zijn mond maar niet verdwijnt blijft het lichaam speeksel aanmaken, dat veroorzaakt schuimen en kwijlen, doordat hij niet goed kan slikken, omdat het bit in de weg zit en hij zijn hoofd langdurig in een aparte knik moet houden. Bij het ene paard is dit inderdaad minder dan bij het andere, omdat niet elk lichaam in dezelfde mate reageerd op dingen. En je kan zeggen "mijn paard weet dat het geen gras is" nou, vertel dat zijn hersenen en zijn instinct maar.

Eerlijk gezegd zie ik dus niks goeds in schuimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:16

lilly_s18 schreef:
nee het is geen overmatig schuim ze zevert gewoon een beetje en iedereen zegt dat dit een heel goed teken is.

Nee, het is KWIJL. Dat is wat je zelf telkens zegt.
En dat is NIET goed.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 18:19

ik zeg net dat ze niet schuimt. Mijn lesgevers en lesgeeftsters zeggen dat dit een heel goed teken is. Ze speelt met het bit en dat is goed het kwijl dat ze aanmaakt is goed-kwijl volgens hen en zei zullen wel weten waarover ze praten he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:26

lilly_s18 schreef:
ik zeg net dat ze niet schuimt. Mijn lesgevers en lesgeeftsters zeggen dat dit een heel goed teken is. Ze speelt met het bit en dat is goed het kwijl dat ze aanmaakt is goed-kwijl volgens hen en zei zullen wel weten waarover ze praten he

Je zegt steeds dat ze KWIJLT.
Ik lees wel wat jij schrijft. Jij leest liever niet wat anderen schrijven, lijkt 't wel.

De mensen in jouw omgeving ("iedereen" ??) zeggen dat dat een goed teken is. Jij gelooft dat en vindt dat zij wel weten waar ze over praten.
Ik geef aan dat het géén goed teken is en zelfs een negatief teken is.
Kwijl ontstaat zodra een paard z'n speeksel niet (tijdig) weg kan slikken. Dat kàn niet positief zijn!

Verdiep je eens in de anatomie van de paardenmond.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 22:39

en trauwens ja kwijl ik weet niet wat het is die mensen zeggen dat het goed is en dat het betekent dat ze speelt met haar bit. jij kan het niet zien wat er aan mijn paard zijn mond hangt deze mensen zien het en leven er al heel hun leven mee ik hoor je wel ik geloof alleen niet dat jij die mijn paard niet kent en niet weet wat het doen en hoe het eruit ziet meer kan vertellen over mijn paard terwijl deze mensen haar elke dag zien. Ik ken deze mensen en weet dat ze alleen het beste met mij voor hebbe ze gaan niet zomaar dingen zegge he

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:55

er zijn een hoop misvattingen lilly, maar verdiep je er zelf eens in.
het internet staat vol met info.
het zo klakkeloos aannemen is niet altijd handig :)

mijn vriendig vind schuimen ook een goed teken, maar nadat ik haar wat dingen heb laten lezen en we zelf eens wat uitprobeerden kwam ze daar toch op terug.

tradiotineel paardenhouden is vooral voor ons mensen makkelijk, maar voor het paard niet alrijd een pretje :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 23:17

ik vind het toch niet zo makkelijk. Als ik mag zou ik graag aan jou even mijn verhaal doen om het te begrijpen. Ik ben 16, rijd van mij 8 jaar heb lang op dezelfde pony gereden dus trek daar al maar 3jaar ervaring van af. Zie nu pas in dat ik op mijn vorige manege de dingen (dankzij mijn vroegere intructrice) nooit goed geleert heb. Ben dan 2 jaar (rond mijn 14 a 15 jaar) op een andere manege priveles gaan nemen wat redelijk vlotjes ging.

Ik droomde al jaren van een paardje,en zoals belooft heeft mijn oma er dan eentje voor mijn 16de verjaardag gekocht. Eens rondhoren bij mensen, een zien op sites, en dan had ik er 1tje dat heel hard mij ogen uitstak, Hellow Sunshine. Klein probleempje, Ze was 3. Er stond een lang tekstje met veel waardevolle informatie dus ik was toch nog altijd geitreseert ondanks haar jonge leeftijd. Ik heb ook nooit anders geweten dan dat paarden op hun 3 mochten ingereden worden. (wat ook zo is natuurlijk). Maar ik wist dat ze dan redelijk pittig konden zijn. Was ik toch om zeker te zijn dat het iets was of niet eens gaan testen.

Bleek dat het een fantastisch rustig en lief aanhankelijk paardje was. Heb op haar gereden (buiten) en ze deed alles wat ik vroeg. Heb ik besloten haar te kopen en ben ik begonnen met encyclopedies te verslinden. De eerste maanden waren het makkelijkst. Redelijk warm weer, dus blije en rustige sunny. maar toen het winter werd moest ik leren te longeren van mijn lesgever. Heb haar overal doorgetrokken en ze is bijna van nx bang meer zelfs van de mega tent die lijkt alsof ze instort bij elke wintvlaag die mega oude paarden de stuipen op het lijf jaagt. Ik heb zoveel gedult met haar gehad en natuurlijk viel ik er ook wel eens af maar toen kwam mijn vroegere lesgeefster eens kijken naar een E5 proefje. Ze zei dat mijn paardje er heel slecht uit zag enz. heb metteen bloed onderzoek gedaan en voor wat dan ook laten inenten (wouw ook een ostiopaat laten komen maar was niet nodig). Bleek dat ze niets had.

Mijn oude lesgeefster bleef aandringen en zei dat haar veearts had gezegt dat ze iets aan haar lever had. mijn hedendaagse lesgever zei dat het niets was en dat ik mij niet zo moet ongerust maken. Hij zei ook dat ze waarschijnlijk gewoon jaloers was (want mijn manege nu heeft een veel betere infrastuctuur). En zo blijft het maar doorgaan. Nu kan je het mischien begrijpen of niet maar de enige personen die ik nu nog echt vertrouw zijn die van mijn eigen manege. En nu ineens nu ik op bokt wat informatie wil over bitloos rijden vallen mensen mij aan op dingen die volgens de mensen die ik nu voledig vertrouw volkomen normaal zijn. Conclusie een paardje houden is het moeilijkste wat ik ooit gedaan heb (liefdesvlak niet meegetelt)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:37

Ik begrijp je helemaal en het is ook erg moeilijk. Het geeft ook helemaal niet, want iedereen leert het zoals jij het geleerd hebt en nog steeds leert. Lezen op internet is je eerste stap op weg naar meer kennis over paarden. En stel jezelf vragen bij alles wat je doet. Waaróm doe ik dit en waaróm doe ik het zo? Waarschijnlijk doe je veel dingen "omdat men dat zegt" of "omdat het zo hoort". Maar probeer antwoorden te vinden op deze vragen. Je zult er achter komen dat veel dingen voortkomen uit traditie en onwetendheid. Je zult er ook achter komen dat paarden van nature heel andere behoeftes hebben dan jij nu denkt en heel anders in elkaar steken dan jij nu denkt. Uiteindelijk kun je je eigen keuzes maken waarbij het welzijn van jouw paard voorop staat en kun je anderen uitleggen waaróm jij bepaalde keuzes maakt.

Ik wens je veel succes met je paardje.