Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:25

Huertecilla schreef:
Benfan schreef:
Trek je niet teveel van hem aan jo, hij wijst graag iedereen op z'n fouten zonder mensen daadwerkelijk wat te leren.

Lees mij site.

Is alweer 5 jaar gratis als leerstof ter beschikking.

Tja helaas ben je hier misschien een pionier in maar dit zal helaas niet gaan helpen...

marjoleins01

Re: Plotseling problemen met opstappen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:43

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen... Nadat ze vorige week naar de tandarts is geweest heb ik nu een blok beton in mijn handen... Heb een goudkleurig dubbelgebroken watertrensje (of hoe heet het).. Een vriendelijk bit voor iedereen.. Kan het aan het bit liggen of moet ik nu echt een trainer inschakelen die me helpt???

Ze is nu echt braaf met opstappen enzo, dus dat is over, maar het rijden met een blok beton in mijn handen is niet zo fijn, want ben niet zo sterk.. Help...

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:36

Het kan best wel zijn dat er iets met haar tanden is of dat het bit niet goed zit. Ik zou voor de zekerheid een tandarts langs laten komen en het na laten kijken. Succes. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:41

marjoleins01 schreef:
Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen... Nadat ze vorige week naar de tandarts is geweest heb ik nu een blok beton in mijn handen... Heb een goudkleurig dubbelgebroken watertrensje (of hoe heet het).. Een vriendelijk bit voor iedereen.. Kan het aan het bit liggen of moet ik nu echt een trainer inschakelen die me helpt???

Ze is nu echt braaf met opstappen enzo, dus dat is over, maar het rijden met een blok beton in mijn handen is niet zo fijn, want ben niet zo sterk.. Help...

Naar aanleiding hiervan kon ik het niet laten om even in je profiel te kijken. ;)
En daar zag ik dat je nogal van het "in de krul bent", zelfs in stilstand.
Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur. Niet eentje van "in de krul", maar met de focus op jou; jouw houding en zit, rijden met je zit (centrum), rijden vanuit ontspanning, rechtrichten en 'loslaten'.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:04

@joviban.. weet je iemand?? jouw tips/trics/opmerkingen zijn tot nu toe nog juist geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:13

marjoleins01 schreef:
@joviban.. weet je iemand?? jouw tips/trics/opmerkingen zijn tot nu toe nog juist geweest...

Ik heb je woonplaats even opgezocht en ken wel iemand in Dalfsen.

Centered riding is ook absoluut een aanrader. Hier vind je de Nederlandse instructeurs: http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:51

Hallo daar ben ik weer met een update...
Ik heb een ander paard terug.. Een lieve schat (nog steeds) en ze is nu ook gelukkig dikker geworden!! :)
Maar rijden gaat nog niet zoals het hoort... Voorheen hield ze nooit haar bit vast, maar nu loopt/rent ze rondjes met mij ipv dat ik met haar aan het rijden ben.. Ik probeer te ontspannen, maar wordt juist gespannen doordat ze zo hard gaat... Ik heb haar voer geminderd, nu kan en durf ik er beter op maar heb echt instructie nodig.. Liever vandaag dan morgen nog, maar ik ben wel veeleisend... Ik wil dat mijn instructeur/instructrice ook op mijn paard gaat om te voelen hoe ze is.. Ik wil geen uren theorie maar horen wat ik moet doen en hoe ik het moet aanpakken... Ik kan woensdag wel naar de verenigingsles, maar weet niet of dat zo'n goed idee is nu het wat minder gaat... Ik heb ook een sprenger bitje geleend van iemand maar ook daarmee merk ik geen verschil.. Ik wil haar niet van alles aan haar hoofd hangen zoals een elastiek of een martingaal ofzoiets, ik moet het zelf doen...

@joviban, dalfsen is voor mij te ver rijden.... En via centered rijden vind ik ook niemand in de buurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:21

marjoleins01 schreef:
@joviban, dalfsen is voor mij te ver rijden.... En via centered rijden vind ik ook niemand in de buurt..

Dan kun je de dichtstbijzijnde toch mailen en vragen of ze aan huis komen. ;)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:51

Hmm kan maar ik heb niet de perfecte accomodatie en meestal brengt dat nog meer kosten met zich mee.. Pb anders de gegevens dan ga ik ff speuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:55

Welke gegevens?
Je kunt toch ook zelf even zoeken op de lijst die ik hier neergezet heb? En vervolgens even googlelen op die namen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:55

Ik heb je een PB gestuurd :)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:36

Ik heb sinds het begin van het inrijden ook problemen met opstappen,
We konden er gewoon niet opkomen, de merrie werd panisch dus hebben we haar laten inrijden.
Daar hebben ze er 2 weken over gedaan, en toen zijn ze er voor het eerst opgestapt, geen problemen als je er eenmaal op zat of als je eraf ging. Toen thuis ging het ook weer steeds slechter, alleen opstappen, iemand m vasthouden het hielp allemaal niet, ik vloog door de bak en steigeren etc.
Nu stap ik op met iemand die haar vasthoud met een hand voor dr oog aan de kant waar ik opstap, zo kan ze mij niet zien en is er niks aan de hand.
Ik weet natuurlijk niet of er bij jou een slechte ervaring is met opstappen, want dan kan het daaraan liggen. Ik zou het zo eens proberen, bij mij werkt het!

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:53

Emmalakkie, ik heb hetzelfde meegemaakt met het zadelmak maken van een ruin. Had nog geen kick gegeven tijdens het zadelmak maken. Superbraaf. Toen ik er voor de 6e keer op wilde stappen, dacht hij: mooi niet en ging er door de bak als een haas vandoor. Ik kon er gewoon niet meer opkomen. Ik heb er iemand bijgehaald en die gaf de tip om in de stal op te stappen. Nu was ik daar zelf helemaal niet voor (weinig ruimte, gevaarlijk) maar de man die mij hiermee geholpen heeft had er ervaring mee. Nu scheelt dat onze boxen vrij ruim en hoog zijn, dus er kon in principe ook niet wat gebeuren. Dus vervolgens in zijn eigen box opgestapt en dat ging super. Vervolgens uitgebouwd naar opstappen in het gangpad van de stal. Ging ook super en nu stap ik moeiteloos buiten in de bak weer op. Het was bij hem gewoon een kwestie van uitproberen en met de juiste, deskundige hulp kun je de problemen snel verhelpen

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:49

Mijn paard doet het nu niet meer... Ze was zo vervelend tijdens opstappen omdat ze problemen had met haar gebit en helemaal vast zat.. Bij mij dus een medisch probleem.. Nu gelukkig niet meer!! :D

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:58

@wendy ja ik denk niet dat dat gaat werken, sorry maar ze vind het gewoon eng als je ernaast staat en erop stapt, als je erop zit en zegmaar in een beugel gaat staan aan de linkerkant e weer gaat zitten is er niks aan de hand, net als bij het afstappen.
Het komt waarschijnlijk doordat ze ging schudden terwijl ik erop hing en ze hier erg van schrok.
We hebben veel geprobeerd en werken nu weer voorzichtig naar los opstappen