Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superwoman schreef:Ja paardrijden is moeilijk en hoe meer je leert, des te meer je het gevoel krijgt dat je nog zoveel fout doet!![]()
Graag gedaan en vraag vooral veel in de les (zoals "is mijn houding nu goed", "ontspan ik nu goed"), dan leer je het meest!
Je moet leren voelen wat goed is, want ten onrechte voelen sommige dingen toch beter dan ze in werkelijkheid zijn (achter de teugel lopen is een extreem voorbeeld daarvan, waarbij het paard zeer licht in de hand wordt en hij in de krul loopt wat sommige minder ervaren ruiters zien als "aan de teugel")
succes!
germie schreef:Gooit wat olie op het vuur: Paard moet leren dat de juiste hoofdhouding het fijnst is. Dus mag je een andere hoofdhouding minder fijn voor het paard maken.
En dan bedoel ik niet zagen of trekken, maar je mag wel met toenemende druk en aanmoedigende kneepjes vragen het hoofd weer in de juiste positie te brengen. Daarna laat je aan het paard weten dat het zo goed is. Wat ook goed werkt is minimale links-rechtsstelling.
Een paard wat goed gereden wordt zal dit vanzelf doen. Een paard dat verreden is zal hier hulp in de vorm van de ruiter(hand) bij nodig hebben.
En ik ben anti-hulpteugel. Zeker anti-slof. Hulpteugels brengen niets.
. De mond van het paard is heel gevoelig, en je doet ze hiermee echt heel veel pijn
. Hier een filmpje.
.unicorn_kiss schreef:Optiwolk schreef:
Dus je zaagt dat jong ding z'n mond kapot.
![]()
Ad (is er net 4 geworden) loopt momenteel te sterrenkijken. Het is de enigste manier dat hij evenwicht heeft, omdat hij nog niet de spieren en de balans heeft om netjes aan de teugel te lopen.
Wat ik daaraan doe?
Trainen, met die kop in de lucht, zodat hij de spieren en de balans kweekt om ZELF naar beneden te komen.
Duurt misschien tig keer zo lang, maar het is wèl beter.
Hoe kan jouw paard spieren kweken in deze houding? Een paard dat sterrenkijkt werkt niet.
hij loopt gewoon met z'n hoofd wat hoger dan de ideale houding.superwoman schreef:Het is goed dat jij hem niet dwingt, maar dat hij niet aan de teugel gaat heeft dus (gelukkig) niks te maken met evenwicht,balans en spieren. Wou dat toch even rechtzetten voor degene die dat lezen en nog niet wisten.
Er is natuurlijk een reden waarom "we" de paarden aan de teugel rijden én dat is dat hij daardoor de ruiter beter/veiliger kan dragen. Het gaat namelijk om de rug en en het afgebogen hoofd is daar een gevolg van.
Tis wel een knapperd Optiwolk!

Optiwolk schreef:Hoe kan ik dit uitleggen ...
Het is niet dat ik hem daar een heel uur laat lopen. Ik hou contact en werk op rechtgesteldheid, en als hij daarin naar beneden komt beloon ik hem uitvoerig, zodat hij leert dat dat de juiste houding is.
Maar hij staat overbouwd aan zijn poep, dus als hij voorwaarts neerwaarts komt moet ik goed opletten dat hij niet op z'n neus valt. Dan moet het been er bij om dat neusje er terug uit te krijgen. Dus dan loopt hij weer 'te sterrenkijken'
Het klinkt zo verwarrend![]()
Hij steekt z'n hoofd niet in de lucht om aan het werk te ontkomenhij loopt gewoon met z'n hoofd wat hoger dan de ideale houding.
Ik zie m'n paard liever voorwaarts met z'n hoofd wat te hoog, dan dat neusje perfect op de loodlijn, maar niet voorwaarts door de tegendruk samen met kapotte mondhoeken ...
)
superwoman schreef:Optiwolk schreef:Hoe kan ik dit uitleggen ...
Het is niet dat ik hem daar een heel uur laat lopen. Ik hou contact en werk op rechtgesteldheid, en als hij daarin naar beneden komt beloon ik hem uitvoerig, zodat hij leert dat dat de juiste houding is.
Maar hij staat overbouwd aan zijn poep, dus als hij voorwaarts neerwaarts komt moet ik goed opletten dat hij niet op z'n neus valt. Dan moet het been er bij om dat neusje er terug uit te krijgen. Dus dan loopt hij weer 'te sterrenkijken'
Het klinkt zo verwarrend![]()
Hij steekt z'n hoofd niet in de lucht om aan het werk te ontkomenhij loopt gewoon met z'n hoofd wat hoger dan de ideale houding.
Ik zie m'n paard liever voorwaarts met z'n hoofd wat te hoog, dan dat neusje perfect op de loodlijn, maar niet voorwaarts door de tegendruk samen met kapotte mondhoeken ...
Eigenlijk is dit dikgedrukte nogal een onzinnige opmerking, want het is niet of het 1 of het ander. Dat na de komma is gewoon niet de goeie manier.
Of het paard nu overbouwd is of niet, heeft niks met de nageeflijkheid te maken en ook niet met of hij correct aan de teugel kan gaan (= zonder dwang) ..
Ik heb het idee dat je nog niet zo goed door hebt wat de juiste manier is, maar daar wel een (verkeeerd) beeld van hebt.
Aan de teugel = ook niet altijd vwnw, daarin kun je ook verschillende houdingen aan laten nemen. Per paard pas je ook die houding aan, maar blijft daarin ook per training veranderen. 1 houding trainen is juist niet goed, maar ligt vaak aan de onervarenheid van de ruiter als men zo training na training blijft rijden.
(we worden niet als Anky's geboren hé)
Je bent wel lief voor je paard en geduldig wat erg belangrijk is, maar je uitleg over het "waarom niet nageeflijk/aan de teugel" klopt imo niet helemaal
germie schreef:Gooit wat olie op het vuur: Paard moet leren dat de juiste hoofdhouding het fijnst is. Dus mag je een andere hoofdhouding minder fijn voor het paard maken.
En dan bedoel ik niet zagen of trekken, maar je mag wel met toenemende druk en aanmoedigende kneepjes vragen het hoofd weer in de juiste positie te brengen. Daarna laat je aan het paard weten dat het zo goed is. Wat ook goed werkt is minimale links-rechtsstelling.
Een paard wat goed gereden wordt zal dit vanzelf doen. Een paard dat verreden is zal hier hulp in de vorm van de ruiter(hand) bij nodig hebben.
En ik ben anti-hulpteugel. Zeker anti-slof. Hulpteugels brengen niets.
CoronaLime schreef:Ik heb ook altijd leren rijden om het neusje door te spelen lekker naar beneden te krijgen, van daaruit lekker ontspannen door te rijden. Na een tijdje was spelen dan eigenlijk niet meer nodig omdat ze zelf beseften dat beneden een fijnere houding was om te lopen.
Kijk er best wel van op dat dit nu als 'fout' bestempeld word en dat een paard uit zichzelf maar naar beneden moet gaan. Ik ken zoveel paarden die niet uit zichzelf naar beneden gaan, beetje spelen en ze lopen keurig nageeflijk en ontspannen. Natuurlijk weet ik ook dat zagen fout is, maar wat is nou de ramp van lichtjes spelen dmv kleine zachte kneepjes om het paard lekker naar beneden te rijden?
Quir schreef:Wat is correct en wat is de juiste manier?
Rome is ook op tig manieren te bereiken.
Zagen behoort niet tot de juiste wegen (maar ook dit is een weg, ja). Er zijn paarden genoeg die niet naar beneden komen (uit zich zelf) en dus vaak ook niet volledig ontspannen met de juiste aanspanning (dat is je doel). Dus met "naar beneden vragen" is niets mis mee, alleen hoor je dat mijn inziens niet te doen door zagen, trekken, rukken en plukken. Maar door op het juiste moment op de juiste manier weerstand te bieden en deze ook weer op de juiste momenten en manieren weer weg te nemen.
Paardrijden is een kwestie van nemen, geven, weerstand bieden en weer toestaan. En dat allemaal op het juiste moment!
Air schreef:CoronaLime schreef:Ik heb ook altijd leren rijden om het neusje door te spelen lekker naar beneden te krijgen, van daaruit lekker ontspannen door te rijden. Na een tijdje was spelen dan eigenlijk niet meer nodig omdat ze zelf beseften dat beneden een fijnere houding was om te lopen.
Kijk er best wel van op dat dit nu als 'fout' bestempeld word en dat een paard uit zichzelf maar naar beneden moet gaan. Ik ken zoveel paarden die niet uit zichzelf naar beneden gaan, beetje spelen en ze lopen keurig nageeflijk en ontspannen. Natuurlijk weet ik ook dat zagen fout is, maar wat is nou de ramp van lichtjes spelen dmv kleine zachte kneepjes om het paard lekker naar beneden te rijden?
Ja hoor, keurig nageeflijk en ontspannen?
Als ze dat zouden zijn zouden ze al uit zichzelf naar beneden komen.
Naar beneden heeft nog niks te maken met nageeflijkheid, laat dat duidelijk zijn. Dat is echt een groot misverstand wat de wereld ingeholpen is.

CoronaLime schreef:Air schreef:Ja hoor, keurig nageeflijk en ontspannen?
Als ze dat zouden zijn zouden ze al uit zichzelf naar beneden komen.
Naar beneden heeft nog niks te maken met nageeflijkheid, laat dat duidelijk zijn. Dat is echt een groot misverstand wat de wereld ingeholpen is.
Naar beneden is nog niet nageeflijk nee, maar als je je paard eenmaal beneden hebt dmv spelen dan zegt dat nog niks over dat het dier dan niet nageeflijk en ontspannen kan (gaan) lopen
Verder kan ik me helemaal aansluiten wat Quir zegt, dat het ene goed is hoeft nog niet per definitie te betekenen dat het andere fout is
oll
NicoleHorses schreef:Half bokt is tegen spelen en ophoudinkjes, nou heb het er nog nóóit één niet zien doen.oll
zagen is niet de manier, met ophoudingen vind ik niks mis. Ik zie wel eens mensen trekken aan die teugels om ze na beneden te krijgen dat ik denk goddamned.maar verder heb ik er geen moeite mee betreft ophoudingen/kneden.
Air schreef:NicoleHorses schreef:Half bokt is tegen spelen en ophoudinkjes, nou heb het er nog nóóit één niet zien doen.oll
zagen is niet de manier, met ophoudingen vind ik niks mis. Ik zie wel eens mensen trekken aan die teugels om ze na beneden te krijgen dat ik denk goddamned.maar verder heb ik er geen moeite mee betreft ophoudingen/kneden.
Dan moet je toch wat beter kijken, alhoewel het natuurlijk lastig te zien is op foto's of iemand daadwerkelijk zijn handen nageeflijk houdt.
Heb je je dan ooit al wel eens bedacht hoe kneden voor een paard voelt?