Bitloos op het strand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Bitloos op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:35

Ik ben absoluut niet tegen bit, in tegendeel!
En ik ben het met je eens dat veel hacks regelmatig verkeerd gebruikt worden of als machtsmiddel in gezet worden.
Maar goed.. dat word een bit of soms een scherper bit ook.

En ja... dan is er ergens niet helemaal lekker in de basis. Dit is voor mijn leskindje ook het probleem met haar haflinger. In het begin ging het super, maar na een jaar is dit paard zo snel gegroeid in alle opzichten waardoor de combinatie niet meer klopte.
Een volwasse die kan kaderen rijd er zo mee weg...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:36

Miss_Malfoy schreef:
Natuurlijk is het scherper, maar een goede ruiter kan daar prima rekening mee houden hoor.

Een goede ruiter kan ook op een verantwoorde manier mét een bit rijden :)
Daar heb je niet zo'n ding voor nodig.

@annebe : daar heb je gelijk in. Door steeds naar scherpere bitten (of bitloze optomingen) te gaan grijpen, loop je tegen problemen aan als bij het paard van TS. Want mijn mening is dat het paard vern*kt is door steeds scherpere optomingen en strengere handen. "geen gelul, in de krul".
En soms moet je gewoon toegeven dat een combinatie niet spoort. Het is dan aan de eigenaar om de doen wat moet, en over te gaan naar een makkelijker dier. Ik kan ook niet met elk paard om. Heb er ook al verkocht waarvan ik besefte "dit wordt niks tussen ons", en die het dan met iemand anders wel heel goed doen. Het blijven levende wezens, he ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:31

Deze laatste uitleg van "Sevke" is echt goud waard, kader hem in , hang hem boven je bed, leer hem vanbuiten, doordring jezelf ermee, maar elk woord is waar.
Dit is een paard trainen, de manier waarop jij jou paard op de foto rijdt , laat zien dat er heel veel schort aan je rijtechniek.
Neem dit niet als verwijt op, maar ga je verdiepen hoe het beter kan, en de resultaten zullen zeker en vast volgen.
Je hebt idd een mooi paard, maar het is niet goed opgeleerd, daar kan je verandering in brengen en je zal er een fijn paard aan overhouden.
De fout zit niet bij het bit of geen bit, de fout zit zeker niet bij het paard, dus de fout zit bij de ruiter, werk daar aan.
En het opleiden van een groen paard doe je idd met een niet te dik snaffle bitje "niet te dik trensje".
jouw paard moet je op dit moment dus even zien als een groen en onbeleerd paard.
succes

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:57

Bedoel je dat ik hem moet verkopen?

Hij moet nog veel leren en ik nog veel meer maar verkopen dat kan je vergeten.
Ook is dit maar 1 moment foto en kan je echt niet zien dat er heel veel schort aan mijn rijtechniek.
Ik kan je namelijk ook foto's laten zien waarop je ons heel erg vooruit ziet gaan. (eerst was het ook in de bak rennen, kop omhoog enz.)

Dus ik vind niet dat je zo'n 'verwijt' kan maken, ookal klopt het op die foto natuurlijk wel.

Ik wil niet een type zijn van, lukt het niet, oh dan pak ik toch een scherper bit?
Daar kan ik niet tegen, maar het gaat nu een beetje de verkeerde kant op vind ik.

Ik heb aan heel veel reacties wat gehad, en ik heb besloten dat ik natuurlijk blijf lessen, ook grondwerk lessen blijf nemen, en gewoon genieten van mijn paard want hij is ontzettend braaf en ik hou van hem,
ik ga nu lekker op een manege paardje en volgend jaar hopelijk met Blade.
Ik heb dus voor de rest niks aan opmerkingen dat ik nog zoveel moet leren want ik weet dat allemaal zelf wel.
Bedankt mensen die nuttig commantaar hebben gegeven!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:11

Sorry hoor, maar om te zeggen dat het aan de ruiter ligt slaat ook nergins op!
Je doet iets samen! Dus als er iets fout gaat ligt het aan beide!
Tuurlijk is de Ruiter degene die moet laten zien wat wel en niet mag.
Maar ik bedoel ze is nog jong het is haar eerste paard en alles is nog wennen niet alles kan perfect gaan!
Als je net van een manege komt en dan opeens een eigen PAARD hebt van 1.75 rijdt het ook anders.
En ik zie haar bijna elkedag rijden en ze rijdt echt niet slecht!
(Bij dat crosse in de wei was ik er ook bij).
Haar paard volgende de mijne omdat ik even ging galoperen.
Opzich denk ik dat Blade op het strand niet weg zou rennen, hij blijft gewoon bij de andere paarden!
Paarden zijn niets voor niets kudde dieren! ;)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:33

Hey TS,

Geniet lekker van je paardje en geef jullie samen de tijd om aan elkaar te wennen. Ik heb ook pas sinds kort mijn eerste eigen paard en alhoewel hij mega braaf is, hebben wij als we buiten willen gaan rijden ook wel wat problemen. Ik heb besloten om dat nu voorlopig even niet meer te doen (misschien een keer met een groep manege paarden mee om te kijken of hij dan normaal doet, maar in ieder geval voorlopig niet meer alleen).
Ik denk dat je er goed aan doet om lekker rustig aan elkaar te wennen zodat je weet wat je aan elkaar hebt. Het maakt je denk ik alleen maar beter als je op tijd kunt aangeven wanneer je ergens nog niet klaar voor bent.

Wat een geweldig mooi paard heb je trouwens!

Ga vooral lekker door met oefenen en dan komt het vast allemaal goed :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:41

Dankjewel, dat voelt beter. :)
Ik heb hem net hallo, alsof alles gelijk goed kan gaan? Ik ga gewoon met hem volhouden klaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:19

NeverGiveUp schreef:
Dankjewel, dat voelt beter. :)
Ik heb hem net hallo, alsof alles gelijk goed kan gaan? Ik ga gewoon met hem volhouden klaar.

dit is een eindeloze discussie hoor ;)
Volg gewoon je gevoel, en dan komt alles goed, het zal je wel lukken! ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:25

NeverGiveUp schreef:
Bedoel je dat ik hem moet verkopen?

Hij moet nog veel leren en ik nog veel meer maar verkopen dat kan je vergeten.
Ook is dit maar 1 moment foto en kan je echt niet zien dat er heel veel schort aan mijn rijtechniek.
Ik kan je namelijk ook foto's laten zien waarop je ons heel erg vooruit ziet gaan. (eerst was het ook in de bak rennen, kop omhoog enz.)

Dus ik vind niet dat je zo'n 'verwijt' kan maken, ookal klopt het op die foto natuurlijk wel.

Ik wil niet een type zijn van, lukt het niet, oh dan pak ik toch een scherper bit?
Daar kan ik niet tegen, maar het gaat nu een beetje de verkeerde kant op vind ik.

Ik heb aan heel veel reacties wat gehad, en ik heb besloten dat ik natuurlijk blijf lessen, ook grondwerk lessen blijf nemen, en gewoon genieten van mijn paard want hij is ontzettend braaf en ik hou van hem,
ik ga nu lekker op een manege paardje en volgend jaar hopelijk met Blade.
Ik heb dus voor de rest niks aan opmerkingen dat ik nog zoveel moet leren want ik weet dat allemaal zelf wel.
Bedankt mensen die nuttig commantaar hebben gegeven!

Ik denk niet dat ze dat bedoelt, maar de uitleg die ik gaf in een eerdere post. Hoe je je probleem kunt aanpakken, die post. Dat van dat verkopen was een reaktie op annebe (over dat meisje met die haf) ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:41

Oke... Ik snap ´m. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:47

Ik vind helemaal niet dat je je paard moet verkopen. Wel dat het nog veel te vroeg en veel te onverantwoord is om op het strand te gaan rijden met hem.
Ga even met mijn tips aan de slag, en volgend jaar heb je een gans ander paard ! Ik zie het wel goedkomen met jullie, mits er goede instruktie is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:01

Die is er zeker, en in mijn bericht hiervoor staat dat ik op een manege paardje ga, eigenlijk valt er wel druk weg nu want die manege paardjes weet ik tenminste dat ze het gewend zijn enzo.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:33

wat ik heb begrepen kan zon kunstof bitje als je paard niet ontspant juist meer schade aanrichten dan een gewoon bitje. probeer eens een buitentritje te maken bij jou in de buurt en dan een keer met en een keer zonder. kijk wat jij zelf prettiger of veiliger vind. als jij erop zit met het idee dat hij niet kan ontspannen omdat hij een bit in heeft word het waarschijnlijk ook geen ontspannen rit.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 22:33

Ja dat is ook zo ja! Ga morgen is proberen met een dubbelgebroken bit in het weiland.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:17

bespreek ook dit met je instructeur, niet zomaar wat gaan uitproberen, op deze manier ben je niet echt met paardrijden bezig, leer je paard nageven.
Nageven op het bit, nageven in kaak, nek en hals , en pas als je dat klaar hebt , dan pas kan je gaan opbouwen en meer gaan vragen.
Jouw gedachte nu is ik hang er even een dubbelgebroken bitje in, lijkt me een vrij vriendelijk bitje, en ik ga eens zien of ik hem kan sturen en bijhouden op de weide.
Paardrijden is echt meer dan dit hoor, verdiep je eens meer in het rijtechnische, volg les, en train je paard naar een hoger niveau, dus eigenlijk naar een makkelijker en zachter paard toe.

NeverGiveUp schreef:
Ja dat is ook zo ja! Ga morgen is proberen met een dubbelgebroken bit in het weiland.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 08:59

Nee dat denk ik dus niet, hoe vaak moet ik zeggen dat ik niet zo simpel denk.
Ik heb morgen les dus die gaat mee, en ik ben gewoon aan het uittesten, ook is hij buiten gewend een erg scherp bit in te hebben.
Ik hou hem er ook niet in, ik wil gewoon kijken of het effect heeft, en wat voor een. Het gaat niet om dat als hij het nou opeens niet meer doet dat het dan opgelost is, want ik wil gewoon zonder bit overal kunnen rijden. Of tenminste, hij moet ook luisteren zonder een hoofdstel. Als ik het goed zeg zo..

Ik ga trouwens nog niet met hem naar het strand, daar ging het hier om, dus zijn we eigenlijk 'klaar'. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:22

Je reageert heel boos en je weet alles blijkbaar beter.
Dit is geen probleem als dat idd zo is, maar op deze manier sta je ook niet open om nieuwe en soms betere dingen op te nemen, en dus te leren.
Ik ben 54j ik rij al gans mijn leven paard, ik geef les, begeleid ook groepjes, en volg zelf ook nog steeds les, iedere week en dit zowel praktijkles als theorie, en ik merk zelf bij mezelf, hoe meer ik les neem hoe meer ik erachter kom dat ik het nooit helemaal zal leren.
Mijn manier om dingen te zeggen is mssn vrij wit-zwart, zo ben ik idd, tis goed of niet goed, half is dus niet goed. Maar ik heb nooit de bedoeling gehad jou te vernederen of te beledigen, jj neemt dit blijkbaar wel op die manier op, mijn excuses, ik wou alleen maar helpen met mijn jarenlange kennis en inzichten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:24

TS, lees eens goed wat aeolusnr1 schrijft ! Dat zijn nagels met koppen. We willen niet betweten of vernederen, maar helpen ! Ook ik volg nog elke week les, en leer nog elke week bij. Op jouw manier werkt het niet : laat ik eens dit proberen en zien of het werkt, en anders probeer ik dat wel eens.
Weet je hoe ik jouw probleem zou proberen op te lossen ?
Niet door te gaan proberen met dubbelgebroken en plastieken bitten, omdat die zacht LIJKEN. Of met dit en dat bitloos hoofdstel. Ook niet door telkens opnieuw in de weide te gaan rijden en zien wat het geeft. Je zult het probleem (paard niet volledig onder controle, paard niet in balans, niet nageeflijk) niet oplossen op die manier. Ik noem zoiets "aanmodderen". Je zult dit probleem ook never de nooit niet, met om het even welke bitloze optoming kunnen oplossen. Het is namelijk maar enkelen gegeven om een verreden paard met een bitloze optoming terug nageeflijk en soepel te krijgen.
Bespreek eens het volgende met je instructeur :
Paard een gewoon enkelgebroken snaffletje (is dun, zacht ijzeren trensje, eventueel met koper ingelegd, zoals ik al eerder heb gepost) indoen. Vergeet die dikke "mondjevol" bitten. De meeste paarden houden daar absoluut niet van. We hebben al heel wat paarden gehad en opgeleerd, ook verreden dieren, en nog nooit een paard gehad wat geen sweet iron snafflebit accepteerde. Paarden vinden ijzer en roest erg lekker smaken. Ik heb al die dikke, zogenaamd "vriendelijkere" bitten al lang uit mijn zadelkamer gezwierd. Geen plastiek, rubber, dikke RVS toestanden, of bakelieten bitten op ons erf. Vergeet die appel- en wortelsmaak toestanden. Die zijn er enkel om de ruiter te overtuigen, niet het paard.
Daarna je paardje, met dit bitje, ingebonden gaan longeren. Je kunt dit eventueel doen met een pessoatuig. (wel onder begeleiding doen, hoor !). Met een westernzadel doen wij de teugels door de beugels, en binden ze dan vast achter de knop. Niet teveel druk zetten, gewoon paard netjes rondjes laten draven. Op die manier zal het paard, zonder dat hij gestoord wordt door de ruiterhand, zelf leren om na te geven op het bit en zal zijn mond vanzelf zachter worden. Je paard moet leren om zijn angst voor het bit en de harde ruiterhand te overwinnen,en moet leren dat nageven voor hem het meest comfortabel is.
Onder het zadel zou je het volgende kunnen proberen : met eenzelfde bitje, het paard met minimale druk, op heel kleine cirkeltjes rijden in stap en draf. Veel van hand veranderen. Dan stilstaan, lichte druk zetten tot het paard nageeft, dan ONMIDDELLIJK de teugeldruk helemaal lossen. Rijd veel overgangen, maar nodig het paard niet uit tot rennen. Rent hij toch, dan ga je de cirkel op en LAAT hem rennen. Niet trekken of aan de teugels gaan hangen, paard is toch sterker dan jij.
Pas wanneer het paard netjes bij jou blijft en mooi nageeft op een snaffletje, zou ik overwegen om met een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Maar nu moet je even terug naar de basis. En de basis is : snafflebit. Longeren. Paard leren nageven en loslaten in kaak en hals.
Succes !

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:26

Kunnen jullie niet uit de eerdere dingen halen dat ik juist voor alles opensta?
Ik luister en kijk naar alles, maar uiteindelijk maak ik een eigen beslissing wat nooit voor iedereen goed is, ik kan niet iedereen tevreden stellen, ik doe gewoon wat ik denk dat voor hem het beste is.

Ik moet gewoon steeds zeggen 'jullie hebben gelijk' en 'dat ga ik doen' anders ben ik gelijk een betweter, wat ik dus echt niet ben, eerder tegenovergesteld. Dat ik hier al zolang praat en naar iedereen luister vind ik wel genoeg zeggen, ik neem alles in me op, dus hoef ik dat soort dingen niet te horen. Vooral niet dat ik niet wil leren, want als er iemand wilt leren (over paarden dan) ben ik het wel :')
Ik waardeer voor de rest alles wat iedereen zegt, daar leer ik echt van, maar ik ben het niet met iedereen eens en neem ook niet alles klakkeloos aan. :) Wou ook niet zo overkomen.

Bedankt voor de informatie in de laatste 2 posts, het laatste is eigenlijk precies wat mijn instructrice vandaag zei!

Kan nu wel een slotje op denk ik? Mijn instructrice helpt mij verder, wij hebben veeeeel te doen. Maar het begin onderwerp van dit topic is niet meer van toepassing, ga namelijk helemaal nog even niet met Blade, maar lekker rustig op een manegepaard :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:45

Ik zou het anders wel erg leuk vinden om je vorderingen te volgen hier ! Het is fijn dat je erover nadenkt, en wij zijn gewoon bezorgd om jou en je paardje, en ik denk dat veel mensen het wel erg tof zouden vinden om af en toe eens een foto-update te krijgen ;)
Ik ben er namelijk zeker van dat, als je het goed aanpakt, en met goede begeleiding traint, wij hier over een aantal maanden een héél ander beeld zullen te zien krijgen. Dat zou toch fijn zijn ?

trouwens : veel plezier op het strand *\o/*

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:59

Meid, ik vind dat je het goed overdenkt en volgens mij neem je de goede beslissingen. Het is altijd lastig om te bepalen wanneer je het goed doet. Fijn dat je veel en goede tips krijgt, goed dat je ermee doet wat jij denkt dat goed is voor jou en je paard. Heel veel plezier met je paardje, want samen werken aan het krijgen van een betere band is heel leuk :)) (weet ik alles van.. :P)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:30

Slofje schreef:
Je zou kunnen doen: bitje met korte teugeltjes, lekker over de hals laten hangen. daaroverheen een bitloos hoofdstel en daar gewoon lekker mee rijden. Dan kun je "voor het geval dat" de bit-teugels oppakken om hem wat meer te remmen als nodig. Of doet hij ook al "naar" als je alleen het bitje in zijn mond hebt en het verder niet aanraakt?
Maar over het algemeen zou ik het gewoon proberen, die anderen zouden toch zeker hun paard in toom moeten kunnen houden als jouw paard ervandoor gaat?

ik sluit me hier bij aan, het kan zo zijn dat hij schrikt en met je op de kletter gaat.
en dat wil je ook niet hebben

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:35

Dankjulliewel, het is mijn 1e paard, en het paard is ook nog niet de makkelijkste, maar het lijkt me ook echt gaaf om over een tijd zo'n verschil te zien :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:48

Komt helemaal goed met jullie, ik heb er het volste vertrouwen in. Je lijkt mij verstandig genoeg om over de dingen na te denken, neemt geen onnodige risico's en rijdt onder begeleiding. Toppie +:)+

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:57

genoeg oefenen blijven met elkaar,vetrouwen krijgen in elkaar,en dan komt de volgende stap vanzelf!