Afstappen bij spanning buitenrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:28

In principe stap ik buiten niet af. Ik wil mijn paard overal rijdend langs kunnen krijgen en zie afstappen dus als een soort "verliezen". Maar, als de situatie te gevaarlijk wordt, stap ik echt wel af. :j Zo ben ik dus 2x tijdens een buitenrit afgestapt.
De eerste keer dacht paardlief dat zij wel met een kudde andere paarden in een wei mocht gaan spelen, ik was het daar niet mee eens en probeerde haar de andere kant op te rijden. Dit mislukte enigzins en uiteindelijk zat ik op een stijgerend paard die in het midden (echt, de witte lijn liep tussen haar benen door) van een 80 km weg stond, net na een bocht dus automobilisten die aan zouden komen rijden hadden nooit op tijd stil kunnen staan. Tja, dan liever het gevecht verliezen dan plat gereden te worden.
De 2e keer reden we langs een wei waar een hengst liep. Hij werd spontaan verliefd op mijn meisje en kwam door de draden heen. Wat hij van plan was, was erg duidelijk maar mijn paard was op dat moment niet hengstig dus zij bleef niet lief stil staan. :n En aangezien meneer bleef proberen en mevrouw steeds kwader werd ben ik dus afgestapt.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:35

ik heb 2 verschillende Connemara pony's, bij de ene moet ik afstappen in zo'n geval, dan loopt ze heel ontspannen achter mij aan en stap ik daarna rustig op. bij de ander pony moet ik proberen te blijven zitten omdat ze nerveus wordt als ik afstap en de situatie dus erger wordt. ik denk dat ieder geval weer anders is. maar ik stap alleen af als het echt niet anders kan

EarthFocus

Re: Afstappen bij spanning buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:41

Ik stap als me paardje het eng vind altijd af, en dat is niet omdat ik een schijterd ben ofzo, nee... als het aan mij ligt blijf ik erop, maar nu komt het.
Ik weet dat als ik erop blijf dat die er op een gegeven moment wel langs gaat, maar dat die er dan volgende keer net zo moeilijk over gaat doen, en als ik afstap dan loopt die rustig achter me aan (los dat wel) en dan ga ik naar het 'gevaar' toe, laat hem ruiken/snuffelen/erop staan, wat die wilt en dan weet ik dat ik er de volgende keren geen problemen meer mee heb.

Zo had die ook een angst voor molens, en toen ben ik bij een molen in de buurt gaan staan die heel hard draaide, en op een gegeven moment vond die het niet meer eng.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:42

Maar molens zijn dan natuurlijk ook wel hele rare dingen ;)

serieus...dat is toch een prima oplossing dan?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:43

Ja, die bijten wel eens toch? ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:44

Kitty84 schreef:
Maar molens zijn dan natuurlijk ook wel hele rare dingen ;)

serieus...dat is toch een prima oplossing dan?

Ja, molens is een geval apart, maar aangezien ik en me paardje dat ook zijn, moet die daar maar aan wennen :')

Vorige keer heb ik op 10m afstand gestaan met hem toen er een traumaheli de lucht inging, en ook bij een luchtballon toen die opgeblazen werd.
Hij was zenuwachtig dat wel, maar zolang ik rustig bleef staan was er niks aan de hand, hij duwt dan alleen heel lief zijn hoofdje onder me oksel :')

EarthFocus

Olga88 schreef:
Ja, die bijten wel eens toch? ;)

Ja, heel hard :P

AlexandraM

99% van de tijd blijf ik zitten, maar in een enkele situatie is het soms beter af te stappen, vooral als je je paard een beetje kent. Zo weet ik dat paard dat ik voorheen reed en voor mij als mn eigen voelde, als er echt een benarde situatie was, ik beter kon afstappen omdat hij me dan zonder moeite volgde. Anders ging hij idd moeilijk lopen doen bij sommige situatie's.
In jou geval vind ik het beter dat je afstapte omdat er ook niet veel mogelijk was en je zo probleemloos gepasseerd bent, had je nu de ruimte gehad dat ALS je paard het op de heupen krijgt je iig niet met het dier in de sloot beland, dan zou ik zijn blijven zitten.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:47

Haha, die van mij wordt ook wild van molens ofzo.. Staart omhoog, bokken en snuiven. Maar verder prima bestuurbaar en te houden :').

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:29

AlexandraM schreef:
99% van de tijd blijf ik zitten, maar in een enkele situatie is het soms beter af te stappen, vooral als je je paard een beetje kent. Zo weet ik dat paard dat ik voorheen reed en voor mij als mn eigen voelde, als er echt een benarde situatie was, ik beter kon afstappen omdat hij me dan zonder moeite volgde. Anders ging hij idd moeilijk lopen doen bij sommige situatie's.
In jou geval vind ik het beter dat je afstapte omdat er ook niet veel mogelijk was en je zo probleemloos gepasseerd bent, had je nu de ruimte gehad dat ALS je paard het op de heupen krijgt je iig niet met het dier in de sloot beland, dan zou ik zijn blijven zitten.

Sowieso :) dit is niet het eerste enge geval dat we samen zijn tegengekomen, en ze heeft vast een hoop enge dingen gezien in haar leven. En ik weet dat mijn paard het niet op haar heupen krijgt, maar omdraaien en dansen heeft ze wel een handje van. Ik wilde het risico gewoon niet nemen, niet voor peerd, mezelf hond en eenbenige meneer. :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:03

Maeve schreef:
AlexandraM schreef:

Sowieso :) dit is niet het eerste enge geval dat we samen zijn tegengekomen, en ze heeft vast een hoop enge dingen gezien in haar leven. En ik weet dat mijn paard het niet op haar heupen krijgt, maar omdraaien en dansen heeft ze wel een handje van. Ik wilde het risico gewoon niet nemen, niet voor peerd, mezelf hond en eenbenige meneer. :)

Sorry... maar om dat eenbenige meneer heb ik toch wel even heel hard moeten lachen :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:50

Lusitana schreef:
... gezecht ...

Excuses, had blijkbaar ook een ander woord in mijn hoofd, en maakte een mix, want weet heus dat het gezegd is :o

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:49

Hihi, alle respect voor eenbenige meneren hoor, maar ik ken zijn naam helaas niet }:0 :D

Lusitana schreef:
Lusitana schreef:
... gezecht ...

Excuses, had blijkbaar ook een ander woord in mijn hoofd, en maakte een mix, want weet heus dat het gezegd is :o

Goh, dat ik daar overheen heb gelezen, da's ook niks voor mij :o

Sybriich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:16

Ik stap ook nooit af op buitenrit, dit omdat ik er dan niet meer op kan komen. haha. :o

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:54

Afstappen is inderdaad niet slim om te doen ! dan kan je paard er een spelletje van gaan maken. Maar in dit geval vind ik het wel slim wat je hebt gedaan! Het is in dit geval inderdaad beter dat je even afstapt dan dat je paard wel schrikt en er mischien iets met die meneer zou gebeuren! Leuke naam trouwens Valentine! :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:01

Bedankt Vera:) ja leuk he? Vergeet niemand ooit d'r verjaardag.

En over je onderschrift: gruwelijk mee eens. Ben die winter spuugzat! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:10

Hmmm, ik heb mijn paard zelf ingereden en ben er tijdens onze eerste buitenritten dus wel een aantal keren afgestapt bij extreme spanning.
Ik heb thuis een jong kind en kan het me echt niet permitteren om een ongeluk te krijgen. Jammer dan dat het misschien niet handig is qua beleren, maar mijn leven en mijn gezinsleven gaat dan toch echt even voor if you don't mind...... Mijn paard is door het grondwerk zeer gericht op mij, maar vooral als ik ernaast of erbij loop. Ik hoop dat er op zittend ook te bereiken natuurlijk en daar zijn we nog druk mee bezig. ;)
Kost allemaal oefening en tijd en het komt vast helemaal goed, maar tot die tijd, spring ik er af, als ik aan hem voel dat hij het niet aankan op bepaalde momenten. :o

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:15

Tja, ik denk dat het lastig blijft en vooral van je gevoel afhangt.
Je veiligheid staat voorop dus dat is het belangrijkste.
Vroeger reed ik wel eens een pony die de neiging had heel vervelend te gaan doen zodat je afstapte, hij deed dit bij een ander meisje, liep bijv. gewoon achteruit de sloot in zodat het meisje afstapte, dan had hij zijn zin...
Ik stapte nooit af en na een tijdje wist hij dat ook en ik had dus verder geen problemen met hem.
Maar er zijn ook paarden die gewoon rustiger zijn als je even afstapt en als je daarna weer gewoon kan opstappen hoeft het ook verder geen probleem te zijn, als hij tenminste niet steeds klieriger wordt en je op laatst bij elk wissewasje af moet stappen.
Als je paard er rustiger bij blijft (ook later dus)kan het natuurlijk geen kwaad.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat er mensen zijn die denken dat een paard gaat trappen oid naar iets wat ze eng vinden, dat gebeurd toch nooit, ze willen alleen maar weg van het gevaar en kunnen dán wel ergens anders in- of opstaan of wegrennen enz. maar naar dat oude mannetje gaan trappen lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:11

ik geef je geen ongelijk.
als ik geen uitwijkmogelijk heb en der komt of staat iets engs dan ben ik ook eerder geneigd om er af te stappen.
afgelopen zomer waren mn zusje en ik op buitenrit, komen we twee hele leuke töltende ijslanders tegen. heel fijn maar wij hebben gewone paarden die die gang niet kennen. het was op een flink nauw stukje, en ze hadden ook nog een loslopende hond mee(mijn paard is bang voor kinderen en honden die loslopen als ik op haar zit).
dus mijn paard maakt een draai op der achterbenen en ik zie een weilandje die openstaat. heb haar der ingestuurd en omdat ik al vaker dan 1 keer van haar ben afgevallen ben ik snel der afgesprongen.
toen ze voorbij waren heb ik haar beloond dat ze bleef staan, toen we "veilig" stonden. ben ik weer opgestapt en zijn mijn zusje en ik gewoon weer in een drafje verder gegaan. dat waren we aan t doen voordat de ijslanders om de hoek kwamen.

ik stap meestal alleen op een buitenrit af, dit om te voorkomen dat ik er afkletter en mn paard nog es aan de kletter gaat(inmidddels 3 keer op buitenrit van der afgevallen ong 2 jaar geleden nu. maar ze blijft wel bij mij:))

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:37

Ik stap nooit af, heb het wel eens een paar keer gedaan, maar toen kreeg ie in de gaten dat als ie begon te klieren dat ik er dan afstapte..
Als ie schrikt ofzo of weer begint te klieren blijf ik gewoon zitten, of ie nou achteruit te sloot in loopt of er bokkend vandoor gaat, ik zit er toch liever op dan dan ik er naast loop :)
Als ik iets engs tegenkom met mn pony laat ik het hem eerst gewoon rustig bekijken, en met wat geduld loopt ie er dan zo langs :)
Als ie in paniek is zit ik er toch liever op, dan heb ik misschien nog íets te vertellen, als ik ernaast loop gaat ie er zo vandoor, niet dat ie niet goed is opgevoed, maar dan is ie gewoon in paniek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:29

Ik denk dat er inmiddels genoeg gezegd is over wel of niet afstappen en de redenen waarom.
Ik wil nog wel iest toevoegen of eigenlijk extra uitlichten wat lusitana schetst in haar situatie.
ALS ik afstap omdat dat beter is in die situatie en je kunt de situatie herhalen: Stap af, loop erlangs en terug net zo lang tot je paard weer bedaard is. Loop terug naar waar je vandaan kwam en stap weer op. Rij nu te paard langs het enge voorwerp. Ook dit herhalen tot het ergens op lijkt. Zo leer je je paard ook uiteindelijk weer zelfstandig te worden.
Neem dit soort situaties dus altijd zo veel mogelijk uitgebreid mee als training ipv te denken, pfieuw erlangs, wegwezen hier. Ik wil altijd eindigen zoals ik het zelf graag gehad had.

Natuurlijk is dit situatie afhankelijk want je kunt moeilijk aan de motorbende vragen 10 minuten te blijven waar ze zijn en dezelfde hoeveelheid herrie te produceren.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:24

Maeve schreef:

haha ja ik ben de kou ook spuug zat !
maarja dan heb je altijd je paard nog waar je lekker mee in het zonnetje kan hobbelen :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:11

MirandaFuego schreef:
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat er mensen zijn die denken dat een paard gaat trappen oid naar iets wat ze eng vinden, dat gebeurd toch nooit, ze willen alleen maar weg van het gevaar en kunnen dán wel ergens anders in- of opstaan of wegrennen enz. maar naar dat oude mannetje gaan trappen lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Ik zie het ook nog niet zo snel gebeuren hoor ;) Maarja, er zijwaarts/voorwaarts overheen denderen misschien wel, en nee, dat risico is het me niet waard.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:12

vera1234 schreef:
Maeve schreef:

haha ja ik ben de kou ook spuug zat !
maarja dan heb je altijd je paard nog waar je lekker mee in het zonnetje kan hobbelen :)

Precieeees! En wat heb ík al genoten van de eerste zonnestraaltjes 8-)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:13

ik stap echt noooit van mijn paarden af..