Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:17

Waar woon je ?
Maybe in de buurt bij mij :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:17

JolandaS schreef:
Heeft iemand enig idee WAAROM dat paard doet wat 'ie doet? Is hij lichamlijk 100% in orde of heeft hij pijn? Past het zadel wel goed? Paarden worden niet vanzelf gevaarlijk....

Irrelevant voor de TS, het paard is nu gevaarlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:18

Zelf rij ik niet meer op andere paarden, alleen op mijn eigen paard. Maar toen ik vroeger andere paarden reed waren het altijd brave dieren en goed opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:40

Er zijn heel veel paarden die braaf zijn in omgang, maar die levensgevaarlijk worden als je ermee aan de slag gaat.
Andersom heb je ook natuurlijk, maar daar heb je nu niks aan.

Heb er ook zo 2 staan, allemaal goed en wel maar ben wel bijna 15 jaar ouder en doe alles op eigen risico, met bewuste keuze. Zijn anders ook paarden die enkel als slachtvoer zouden terechtkomen. Dat is een keuze die je maakt, risico dat je neemt, maar waar je wel je leven lang mee in confrontatie zult moeten gaan.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:49

Ik vrees dat we nu telaat zijn.
Ze is al opweg,.. en wellicht zit ze er nu al op.
Ondanks dat alles en iedereen hier haar het sterk ontraden heeft.

Hopelijk heeft oma de wijsheid om in te grijpen, en zeggen,... jij komt er niet op !

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:55

niet doen! ik zie dat er veel meer dat al zeggen. al helemaal niet als je bang bent!

ook al ben je nu onderweg..

het is niet zomaar dat je INSTRUCTRICE er NIET meer op rijd en de eigennaar..

waarom zou je als 14 jarige je gezondheid riskeren voor zón paard. het kan goed gaan.. maar ook goed fout.. misschien gaat het 4 keer goed en gaat het dan goed fout

breng hem naar een profesionel die weet wat die doet. die ook ziet of er niets mis is met het dier.

sommigen zijn gewoon niet veilig. ik (toen 15)wou ook een keer door op een paard die me er steeds afgooide. toen heeft de eigenaar gezegd nee.. we stoppen. is er zón man nog geweest die kort hem gereden heeft.. maar dat was ook niet goed.. is toen alleen voor de kar gebleven was een draver.

AdnerB

Re: Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:14

ik ben benieuwd hoe dit afloopt..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:21

"Ooooh, het was zoooo leuk, hij was helemaaaaal niet gemeen, nee, hij was echt superbraaf, wat een geweldig paard is het! Ik mag er morgen weer op, en volgende week ook weer!"

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:27

Als ik dat paard zou zijn en ik zou de hele dag tegen zulke tralies aankijken, zou ik ook met alle macht proberen diegene die op mijn rug klom tijdens dat ene uurtje dat ik naar buiten mag van me af te krijgen!
Ik denk dat je bij dit paard alleen wat gaat bereiken met ECHT doorzettingsvermogen en veel tijd, waarin jij zijn vertrouwen kan winnen en dat je dat vertrouwen ook waarmaakt: Pas dan ben je eerlijk tegen dit paard! Dus áls je eraan begint ook volhouden: steeds er weer naartoe en steeds weer met hem bezig (ikzelf zou er nog lang niet opgaan, maar eerst aan heel andere dingen werken)

Ik wens je succes, maar probeer niet de zoveelste te zijn die denkt hem wel even te kunnen veranderen (de 16e in 5 jaar en dan ook nog maar eens 14 jaar oud) De romantiek van omgaan met paarden en ECHT paardvriendelijk zijn ligt in mijn ogen op een heel ander vlak, dan wat jij nu koste wat kost wil bewijzen!

;(

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:41

En een volwassene vraagt jou als 14 jarige of je op hun onhandelbare paard wilt rijden? beeeetje vreemd!

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:44

Oh ik heb alles doorgelezen en vind het stom dat ze het toch is gaan doen,
maar ben nu ook wel benieuwd hoe het is afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:46

Het risico met zo'n paarden is ook dat ze heel snel kunnen terugvallen, ook al gaat het lange tijd goed. Je kan er misschien met veel tijd en geduld doorheen raken, maar als het een keer een klein beetje tegenzit stuiter je makkelijk terug naar af.
Heb dat nu ook met mijn paard, en ik geef ook toe dat het soms heel verleidelijk is om die gewoon als wandelpaard op de weide te dumpen en met een ander, onbezoedeld paard te gaan lessen.

En deze paarden zijn vaak door scha en schande ook heel slim geworden. Ze hebben immers al meer dan genoeg kunnen merken wel gedrag in hun voordeel kan werken, anders zouden ze niet zo vaak van eigenaar gewisseld zijn...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:50

@marjolein zo héél vreemd is het ook weer niet, ik was maar een paar jaar ouder toen ik wel eens voor groene/lastige paarden werd gebruikt. Maar toen ik ook op paarden die maar net zadelmak waren, moest rijden, terwijl ik ook nog eens voor die lessen moest betalen, ging ik mezelf eens achter de oren krabben...

Als ik met rijden van zulke paarden door was gegaan, was het wel héél voordelig geweest voor de stalhouder: hij spaarde africhtingsgeld uit, en werd (door mij) nog betaald ook om op de paarden te zitten!

De omgekeerde wereld, maar ja, als je jong bent denk je dat je alles kan. En zolang mensen bereid zijn om op lastige paarden te rijden, vindt de stalhouder het wel best...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:52

hmm..had niet door dat het alweer schoolvakantie was?

Moet je zeggen dat ik er niet zo veel van kan geloven, 5jr rijervaring, minderjarig en dan op een "gevaarlijk paard" stappen van iemand anders. Waar blijven je ouders in dit verhaal? Steunen zij je daarin?

Het verhaal is aan de ene kant wel geloofwaardig, omdat ik weet dat ditsoort dingen gebeuren. Maar begrijp goed dat je op een jonge leeftijd de gevaren echt niet ziet. Misschien denk je van wel, maar t kan echt tegenvallen. T zou toch zonde zijn als je de rest van je leven door zoiets "stoms" in een rolstoel zou belanden.

Anyway, ik heb gelezen dat jij de keus al gemaakt hebt om erop te stappen. In dat geval kan ik je enkel nog succes wensen en luister naar je gevoel :)

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:54

Citaat:
Heeft iemand enig idee WAAROM dat paard doet wat 'ie doet? Is hij lichamlijk 100% in orde of heeft hij pijn? Past het zadel wel goed? Paarden worden niet vanzelf gevaarlijk....

Dat deze vraag/opmerking pas op pag 3 gesteld word ;(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:58

Als dit allemaal echt waar is, dan vind ik het onverantwoord dat de nota bene volwassen eigenaren, een meisje van 14 haar nek laten riskeren!
Net wat kleinvosje al zei, als je mijn dochter was brak ik liever zelf je benen voor je op zo'n paard ging zitten!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:59

Ik zie dat de TS nu naar stal is gegaan; ben zeer benieuwd hoe dit zal aflopen...

Als ik haar was, zou ik echter Nooit op een dergelijk paard klimmen! Het is het ook gewoon niet waard om jezelf in het ziekenhuis te rijden...
Ik snap niet dat al die (volwassen?) mensen tegen de TS zeggen dat ze er 'klaar' voor is. Hoe kunnen ze willens en wetens de gezondheid van een kind in gevaar brengen? Is er echt geen volwassene, liefst een professional, die dit klusje klaren kan?

Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel een beetje een watje ben en ook niet zomaar meer op paarden van anderen zal stappen, tenzij ik die dieren heel goed ken en weet dat ze geen rare streken uit halen. Ik vertrouw mijn eigen paard nog altijd het beste; daar blijf ik ook niet altijd op zitten, maar ik ken haar ondertussen wel zo goed dat ik weet hoe zij zal reageren...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:02

DB_CARTAGO schreef:
Alet74 schreef:
Een paar woorden schieten door mijn hoofd: dom, onverantwoord en zinloos. Ik begrijp in de eerste plaats niet dat je ouders het goed vinden, in de tweede plaats begrijp ik dat niet van de eigenaar. De eigenaar zou het paard naar iemand moeten brengen met ervaring en verstand van dit soort paarden, dat is beter voor het paard en beter voor de ruiter(s).
Welk doel heb je nu voor ogen? Denk je dat het paard er door zal veranderen? Aandacht krijg je in ieder geval, maar ik mag hopen dat dat niet is wat je wilt bereiken.
Mocht het misgaan, dan kun je niet zeggen dat niemand je gewaarschuwd heeft in ieder geval. Ik begrijp niet dat je niet naar je gevoel luistert, dat zegt namelijk dat je het niet moet doen. Wat kan ik nog meer zeggen?

aandacht zoek ik niet zeker niet. ik zoek goede tips!!!

De beste tip die je maar kunt krijgen en al diverse keren hebt gekregen lijkt me: Niet rijden op dat paard.
Waarom denk je dat jij de klus wel even kunt klaren waar anderen al gefaald hebben? Denk dat dit paard werk is voor iemand met veel meer ervaring heeft met paarden met dat soort problemen.
Snap die eigenaar/instructrice en zeker je ouders ook niet. Een verzekering tegen blessures beschermt je niet tegen ongelukken, die vergoed alleen maar de kosten.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 23-01-11 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:04

Citaat:

Heel toevallig worden paarden wél vanzelf gevaarlijk, de bekende ''kronkel in hun kop''. Meestal zit er iets achter het gedrag maar er zijn gewoon paarden die letterlijk een kronkel in hun kop hebben en zelfs de beste ruiter kan daar niets van maken. Zoals al gezegd is: jouw instructrice heeft het niet zomaar opgegeven! En vind het ook idioot dat ze jou er nu alsnog opzetten, heb er geen woorden voor!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:05

kleinvosje schreef:
"Ooooh, het was zoooo leuk, hij was helemaaaaal niet gemeen, nee, hij was echt superbraaf, wat een geweldig paard is het! Ik mag er morgen weer op, en volgende week ook weer!"

:D :D :D
Misschien heeft oma er wel op gereden :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:09

ik vind het een beetje vreemd dat ik ook zoveel verhalen lees op dit topic van mensen die 14 jarige hun moeilijke paarden laten rijden... daar zal dat paard dan toch ook niet beter van worden?
ik kan vrij weinig zien van de foto, behalve dat het lijkt alsof de rug 'op' het paard ligt (weet niet echt hoe je dat moet omschrijven), dat het paard zo kijkt kan natuurlijk een momentopname zijn...
ik kan me ook bijna niet voorstellen dat ouders (of oma) de TS laten opstappen. Als het echt zo'n monsterlijk paard is, dan voorkom je dat toch? een sportverzekering houd alleen maar in dat je niet hoeft de betalen voor je rolstoelleven...
Ik vraag me eerlijk een beetje af of ze misschien niet overdrijft? niet onaardig bedoelt hoor, maar ik maakte vroeger ook overal een hoop gebok en gesteiger van. Ik vind het wel heel goed van de TS datze het paard teminste nog wat aandacht geeft als die baas er niet naar omkijkt ;)

maar gewoon vooral TS: NIET OPSTAPPEN! (dat lijkt me al vaak genoeg gezegt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:11

Als de ouders van de TS niet veel van paarden kennen en erop vertrouwen dat de instructie weet wat ze doet en die gaat zelf akkoord, dan is het niet abnormaal hoor dat ouders ermee instemmen.

"volgens de eigenaar en de instructie kan ze het, dus doe maar". En ze stellen zich er vaak helemaal geen vragen bij als ze het paard nog niet eens bezig gezien hebben, met het idee van "zo erg zal het wel niet zijn als instructie akkoord gaat".

Inderdaad, jongeren denken vaak niet aan mogelijke gevaren en gevolgen, die zijn allang blij als ze gratis mogen rijden. Jammer genoeg is er meer dan genoeg instructie die er wel bij stilstaat van "ik kan m'n nek breken" maar die wel akkoord gaat om er zo'n jongere op te zetten zonder schaamte. Zou in mijn ogen levenslang instructieverbod moeten krijgen, licenties intrekken maarja. Lekker goedkoop voor de eigenaar/stalhouder uiteraard!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:14

Varekaj schreef:
Als de ouders van de TS niet veel van paarden kennen en erop vertrouwen dat de instructie weet wat ze doet en die gaat zelf akkoord, dan is het niet abnormaal hoor dat ouders ermee instemmen.

"volgens de eigenaar en de instructie kan ze het, dus doe maar". En ze stellen zich er vaak helemaal geen vragen bij als ze het paard nog niet eens bezig gezien hebben, met het idee van "zo erg zal het wel niet zijn als instructie akkoord gaat".

Inderdaad, mijn ouders weten ook niet zoveel van paarden af. Als ik zou zeggen dat ik op een paard ga rijden wat nogal stout is, maar dat instructrice vind dat ik het kan, zouden ze zeggen, oké maar doe wel voorzichtig.

Ze zouden me trouwens niet op een écht gevaarlijk paard laten rijden hoor!

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:28

Ik rijd ook vaak jonge bokende en steigeren pony's d-pony's en kleine paarden maar nooit hele grote op de manege staat nu een pony die altijd bokt heel vreemd. Ik rijd op 'alle' moeilijke dingen maar op deze zal ik nooit van men leven kruipen en dan heb ik het over die pony. Het paard 'van' ts over een verhaal kan ik niet echt oordelen je moet zo een paard in het echt bezig gezien hebben voor dat je een goede tip kan geven. Het is ook vaak zo dat als je ze dan in het echt bezig ziet hoe ze bokken enzo. dat je wel vaak ook het probleem terug vind aan de manier waarop.

Verder ben ik nu heel benieuwd hoe het gaat aflopen of afgelopen is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:35

Ik vind dat er wel heel makkelijk geoordeeld wordt over een dier dat wij allemaal niet kennen. Van deze foto kan ik geen gekte uit de ogen halen en al helemaal geen hoge lendenen. De TS heeft zelf geoordeeld en besloten dat ze het gaat doen. Wij kennen de TS, haar instructrice en de eigenaar allemaal niet en niemand weet hoe goed de TS kan rijden. Er zijn talloze jonge meiden en jongens die deze risico's nemen. Verstandig? nee, leuk en leerzaam? ja. De ouders bepalen het, er gaat zelfs een familielid mee. Moeten wij ons er druk om maken? Ik wens haar heel veel succes en hoop dat ze het voor elkaar krijgt.