wat te doen bij steigerend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: wat te doen bij steigerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:11

Dank je Iloveyah87, fijn te weten dat er wel mensen zijn die mijn uitleg waarderen/begrijpen. Ik zet het niet neer om mezelf te profileren maar hoop dat er misschien een paard extra door begrepen wordt in plaats van consequent afgestraft voor iets dat die niet begrijpen kan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:12

Mijn paard neigde naar steigeren en mijn man zat er toen op. Hij heeft in een reflex met de zweep langs zijn oren getikt. Heel snel. Voor het paard voelde dat alsof ie ongenadig zijn kop zou stoten als ie omhoog zou komen. Daarna nooit meer gedaan.
Een rij instructeur van mij reed ook hongaarse post en die trof zo'n paard. Die heeft een lege glazen melkfles gevuld met water en die kapot geslagen op het paard zijn hoofd toen ie omhoog kwam.
In mijn les roepen ze dan altijd dat je het paard vooruit moet trappen. Teugels naar voren en vooruit! Een paard wat vooruit loopt, kan namelijk niet steigeren.

Ik lees altijd alleen de vraag en mss de eerste pagina. Alle tussenliggende opmerkingen heb ik dus niet gezien. :o
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 22-01-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:12

iloveyah87 schreef:
rommulus schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat de methoden van eieren en slaan tussen de oren bij een paard wat het werk kennelijk moeilijk vind, vind ik not done
een agressief paard oid kan van mij ook een knal krijgen maar een paard dat het niet snapt zal ik niet gaan slaan

ik vind het gewoon niet fair

Daar ben ik het wel mee eens! Dan is een paard er nog niet aan toe....
Maar het gevalletje waar ik het over had, was dus gewoon gevaarlijk aan het doen, ook tijdens buitenritten...

dan nog kunnen we niet door het schermpje kijken waarom dit dier het doet
slaan is een laatste red middel zoals dat voor jou ook was

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:13

Ik moet gewoon lachen om dit soort verhalen. Je moet echt een bikkel van een ruiter zijn wil je dit allemaal perfect kunnen timen. Dus het paard steigert, je neemt de teugels in 1 hand, met de andere hand mep je tussen de oren en dat alles in een fractie van seconden.

Oja, en dan moet er ook nog een ei kapot geslagen worden tussen die oren. Probeer eens een ei op je eigen hoofd kapot te slaan, dat lukt niet zomaar hoor. Tegen de tijd dat dat ei breekt staat het paard al lang weer met 4 benen aan de grond of je ligt zelf op de grond :+

Daarom, ik vroeg een beschrijving van hoe jullie dat doen, daar ben ik werkelijk benieuwd naar. Ik wil wel verklappen dat het mij niet zou lukken. Maar mijn paarden steigeren ook niet, misschien dat het 'm daarin zit?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:14

Achteroverklappen met je paard is ook niet echt fair of wel? Ik heb liever dat mijn paard hoofdpijn heeft, dan dat ik met een gebroken bekken in het zh moet liggen. :j

Ik heb gelukkig ook nog maar 2x van zo hoog naar beneden gekeken en idd, ik dacht ook niet aan al die oplossingen. Ik dacht alleen maar: "Hoe kom ik weer heel beneden?" :D In beide gevallen: Niet mijn winkel, uhm paard!

Maar ja, ik reik de tips maar aan die ik inmiddels om me heen heb gehoord. :Y)
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 22-01-11 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:15

Ja klopt, dat heb ik er ook bij staan ;)

Waarom moet je lachen om dit soort verhalen.. Het komt over alsof je het niet geloofd.. En heb eigenlijk geen zin meer om mijzelf toe te lichten aan jou..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:18

idefix4 schreef:
Achteroverklappen met je paard is ook niet echt fair of wel? Ik heb liever dat mijn paard hoofdpijn heeft, dan dat ik met een gebroken bekken in het zh moet liggen. :j

een paard klapt maar niet zo achterover

als een paard achterover klapt is dat 9 van de 10 keer omdat de ruiter aan de teugels gaat hangen
als je er op zit kun je het paard opzij trekken als je het idee hebt dat het door slaat

en ja je hebt er eikels tussen zitten

maar nogmaals dat is zo'n klein percentage

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:18

iloveyah87 : Eens

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:20

Nou ja alles wat je kan bedenken is ongetwijfeld een keer uitgevoerd en misschien ook gelukt. Zwepen, eieren en melkflessen. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen helpen, maar mijn manier is het in ieder geval niet.
Zie eerder dat ik gebroken glas in mijn ogen krijg en dat t peerd er in vliegende galop vandoor bonjoured. Ei dat zou al bij het opstijgen gebroken zijn denk ik en een zweep heb ik altijd onderhands vast en om op een kop te tikken moet je hem denk ik bovenhands vastpakken.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:23

piezze schreef:
Nou ja alles wat je kan bedenken is ongetwijfeld een keer uitgevoerd en misschien ook gelukt. Zwepen, eieren en melkflessen. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen helpen, maar mijn manier is het in ieder geval niet.
Zie eerder dat ik gebroken glas in mijn ogen krijg en dat t peerd er in vliegende galop vandoor bonjoured. Ei dat zou al bij het opstijgen gebroken zijn denk ik en een zweep heb ik altijd onderhands vast en om op een kop te tikken moet je hem denk ik bovenhands vastpakken.

Ik heb nooit gezegt zweep ei of melkfles gewoon je eigen hand en het hoeft niet hard het gaat erom dat ze schrikken omdat ze denken dat ze hun hoofd stoten.
En met een zweep, melkfles of ei is ook niet mijn manier!
Gewoon je eigen hand.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:27

Ei zei ik ;) Maar alleen in uiterste gevallen waarin al andere manieren geprobeerd zijn!!

Dan denk ik dat het een stukje handigheid en ervaring is piezze ;)
Ik heb velen paarden gereden is tevens ook nog mijn werk geweest dus ik beschik over de ervaring durf ik te zeggen. De 1 is er handiger in als de ander ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:28

Een ei is gewoon onhandig een ei kan ook nog wel naar mijn mening maar dat is niet handig.
iloveyah87 Bedoelde er verder niks mee hoor want wij zijn het geloof ik wel eens

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:41

}> Oke dan zal het mijn onervarenheid zijn, kan wel kloppen, rijd nog maar 30 jaar

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:46

Dat wil ik niet zeggen, alleen jij zegt dat een ei al gebroken is bij het opstijgen al gebroken zou zijn, maar dat hoeft niet, en dit zou ik ook sowieso niet doen als je alleen bent.. Ook was het geen tip aan de TS... Mijn tip aan de TS was mijn eerste post...

Mijn post over de ei was een aanvulling op wat Desteny zei, omdat erop gereageerd werd dat dat niet zou helpen enz...
Ik heb toen gezegd dat het in sommige gevallen best zou kunnen helpen en ik noemde er ook een voorbeeld bij! Daarin heb ik nadrukkelijk gezegd dat dat als laatste middel zou kunnen helpen...

Misschien is dit wat duidelijker?

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:25

Gewoon naar voren zitten en wachten tot hij kalm word

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:40

haha ik heb een mischien wat vreemde tip hoor!
dit heb ik geleerd van de trickriders (ik reed eerst shows waar hun ook aan meededen)
je meot het wel even oefennen hoor! als je paard stijgerd 1 been over je paard alsof je er snel afspringt maar 1 voet in de beugel houden. met die voet draai je zo (automatish al door hoe je er dan naast staat) met je tenen in zijn/haar buik dan komt ze wel weer naar beneden. de kunst is dan op er net zo snel weer op tekomen als dat je eraf stapte met 1 been hahaha oefening baard kunst! als je het eenmaal kunt werkt het echt merkte ik! (natuurlijk was ik niet zo goed als die trickriders! die zijn echt ziekelijk wat ddie allemaal kunnnen met om onder naast achter en voor het paard tijdens rengalop hahahahahahaha

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:42

piezze schreef:
}> Oke dan zal het mijn onervarenheid zijn, kan wel kloppen, rijd nog maar 30 jaar

WAHAHAHA sorry dit vind ik grappig xxD (gaat helemaal stuk hier van het lachen)
hele droge opmerking xD

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:47

maikeltje schreef:
Ik moet gewoon lachen om dit soort verhalen. Je moet echt een bikkel van een ruiter zijn wil je dit allemaal perfect kunnen timen. Dus het paard steigert, je neemt de teugels in 1 hand, met de andere hand mep je tussen de oren en dat alles in een fractie van seconden.

Oja, en dan moet er ook nog een ei kapot geslagen worden tussen die oren. Probeer eens een ei op je eigen hoofd kapot te slaan, dat lukt niet zomaar hoor. Tegen de tijd dat dat ei breekt staat het paard al lang weer met 4 benen aan de grond of je ligt zelf op de grond :+

Daarom, ik vroeg een beschrijving van hoe jullie dat doen, daar ben ik werkelijk benieuwd naar. Ik wil wel verklappen dat het mij niet zou lukken. Maar mijn paarden steigeren ook niet, misschien dat het 'm daarin zit?

over dat ei kapot slaan.... dan heb je ook kieppen kracht als je dat niet voor elkaar krijgt hoor! niet banketstaaf bedoeld maar een ei is niet van staal hoor. hoe maak jij je eieren klaar? met een moker er helemaal rampae op los gaan ofzo?

nougoed. ik hou me er verder wel buiten hahaha

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:00

tjaanie schreef:
maikeltje schreef:

over dat ei kapot slaan.... dan heb je ook kieppen kracht als je dat niet voor elkaar krijgt hoor! niet banketstaaf bedoeld maar een ei is niet van staal hoor. hoe maak jij je eieren klaar? met een moker er helemaal rampae op los gaan ofzo?

nougoed. ik hou me er verder wel buiten hahaha

Wat voor kracht? :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:04

tjaanie schreef:
haha ik heb een mischien wat vreemde tip hoor!
dit heb ik geleerd van de trickriders (ik reed eerst shows waar hun ook aan meededen)
je meot het wel even oefennen hoor! als je paard stijgerd 1 been over je paard alsof je er snel afspringt maar 1 voet in de beugel houden. met die voet draai je zo (automatish al door hoe je er dan naast staat) met je tenen in zijn/haar buik dan komt ze wel weer naar beneden. de kunst is dan op er net zo snel weer op tekomen als dat je eraf stapte met 1 been hahaha oefening baard kunst! als je het eenmaal kunt werkt het echt merkte ik! (natuurlijk was ik niet zo goed als die trickriders! die zijn echt ziekelijk wat ddie allemaal kunnnen met om onder naast achter en voor het paard tijdens rengalop hahahahahahaha

Best een leuke tip, maar denk toch niet dat dat voor iedereen weggelegd is :+ Breng je je paard dan sowieso ook niet uit evenwicht? Als hij maar op 2 benen staat en jij gaat ook nog aan één kant van hem hangen, lijkt me dat voor paard nogal moeilijk overeind blijven, en als hij dan omvalt heb je alsnog je paard bovenop je.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:53

Klap tussen de oren hoe vaak heb ik dat woord wel niet gehoord! Ik vind dit geen normale manier van paardrijden, of het paard nu steigert of niet. Een klap tussen de oren is echt taboe. Ik zou NOOIT een paard met een zweep ( die gemaakt is als hulp of correctie) op zijn gevoelige hoofd slaan. Ik denk dat iedereen vergeten is waar het er met paardrijden over gaat, en ja er zit zeker wat achter dat steiger gedoe, zoek dat maar uit. Het probleem ligt toch echt ergens.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:00

Ik lees mee, heb hetzelfde probleem,
Als ik op buitenrit ben en ze wil ergens niet langs, gaat ze steigeren, ze is dan echt niet meer vooruit te krijgen, en als je aandrijft loopt ze achteruit om nog eens te steigeren,
Ik weet zeker dat het gewoon protest is op dat moment omdat ze het alleen doet als er iets is waar ze bang voor zou kunnen zijn,
Als we eenmaal in het bos zijn is er niks meer aan de hand,
terugweg ook geen probleeem.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:03

kim345: je zou ook kunnen proberen gewoon even af te stappen en paard aan de hand erlangs mee te nemen, dan laat jij als leider zien dat het niet eng is. Dwingen werkt toch niet, dat maakt de angst vaak alleen maar groter. Beter 100x eraf moeten zodat je paard overal uiteindelijk langsgaat, dan 100x slaan zodat je paard uiteindelijk de bocht al niet meer om wil omdat er steeds een mep komt als ze iets eng vindt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:08

Maar het is geen angst,
Het probleem is juist dat ik er eerst afstapte als er iets engs is,
Maar toen werd mij uitgelegd dat dat dus niet handig is,
Want als je bijvoorbeeld aan de ene kant wel over de brug bent, en dan wil ze ineens niet meer, dan sta ik daar dus mooi met een geflipt paard aan de hand waar ik niet meer mee over de brug kan en ook niet kan opstappen,
Nu weet ze dus dat ik dan afstap,
En als ik afstap is er totaal geen probleem meer,
en op de terugweg is het natuurlijk niet eng ;(

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:14

het kan toch best zijn dat je paard het van de ene kant wel eng vindt, en van de andere kant niet? Misschien staat er wel iets spannends aan de ene kant van de brug, wat je vanaf de andere kant niet kunt zien, of wat daar minder 'in het zicht' staat. Het kan ook nog zijn dat ze bijvoorbeeld het geluid van haar hoeven op de brug eng vindt. Als ze er dan eenmaal overheen is, is het de andere kant op minder eng, dan heeft ze het al eens gehoord
En heb je wel eens schriktraining geprobeerd? Dan kun je ook oefenen met over een houten 'brug' lopen bijvoorbeeld :)