ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:35

Ja, hij is heel lief.
Nu hebben we er op gezeten en aan de longe rondgestapt. Hij is 2 x even geschrokken, maar niet van de ruiter. Waarschijnlijk hoorde hij iets in het weiland, het was ook al donker.
Hij is 2 meter "weggerend" en was meteen weer terug te nemen. Daarna ook weer superbraaf.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:36

Klinkt super Akhal_Teke :j

hopen dat hij zo braaf blijft :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:53

Hoi,

Ik kom hier ook maar eens meekletsen over mijn 4 jarige friese merrie.
Ik heb haar pas een half jaar, daarvoor is ze 'ingereden' bij een particulier. Dat inrijden bestond alleen maar uit springen. Het meisje dat haar heeft ingereden is meteen gaan springen, en niet laag ook. Ruim een meter en ook nog met sporen. Uiteraard niet erg goed voor ongetrainde spieren, en daar heb ik ook de wrange vruchten van geplukt...

Nu gaat het gelukkig wat beter, de basisgangen komen er wat meer in. Ze reageerde eerst totaal niet op been of op zweep, sporen wilde ik niet. Nu rijd ik zonder zweep en zonder sporen en gaat het steeds beter. Binnenkort gaan we voor het eerst naar buiten, ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik moet zeggen dat ik dit een heel goed topic vind. De laatste maanden heb ik heel vaak gedacht dat het nóóit goed zou gaan komen. Nog steeds zijn er af en toe dagen dat ik het absoluut niet meer zie zitten met dat beleren. Hebben jullie dat nou ook??

Groetjes

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:06

Fury08: Ze heeft 1 keer in de zomer erop gestaan. Maar dan ook alleen erop en dan weer eraf (2x achter elkaar). Bij de terugweg wist ze volgens mij al dat als ze erop staat ze wat lekkers krijgt. Het is wel echt superhandig want nu kan ik haar ook voor een half uurtje meenemen.
Ze moet sowieso makkelijk te laden zijn want ik ben altijd alleen. Ravel gaat vanzelf op de trailer dus dat hebben we hem ook goed aangeleerd. Vorige week was ik ook alleen en het ging super!!!
Mijn kleine blije trutje :D

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:53

Hoi, mag ik mijn vraag hier stellen?
Ik ben met mijn 2,5 jarige pony bezig met wandelen buiten en dit gaat erg goed. Ze loopt netjes mee en stopt ook als ik stil ga staan, ze wacht dan netjes op mijn teken om weer te lopen. Passerend verkeer gaat ook goed, ook groot verkeer zoals vrachtwagens en bussen. Dit vind ze natuurlijk wel spannend, maar ze is goed te hanteren. Ook oefenen we in de wei met wijken voor druk, achterwaarts enz. Ze heeft al over een zeil gelopen, gekke dingen op haar rug gehad, wapperende zakjes enz. Ook een zadeltje en longeersingel en deken heeft ze al eens opgehad.
Omdat het wandelen zo lekker gaat, merk ik dat ik haar de afgelopen dagen vrij automatisch eigenlijk al meeneem om nog even een stukje om te gaan. Nu vroeg ik me af of ik hier eigenlijk beter wat dagen tussen kan laten zitten. Hoe deden jullie dat met wandelen? Hoevaak per week? Moet ze hierbij misschien ook de tijd krijgen om dingen te verwerken..? Ga ik te snel als ik 4 dagen achter elkaar gewandeld heb en bijv 1 dag daarvan ook wat in de wei heb geoefend met haar? Bedankt alvast.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:00

Wandelen is supergoed voor een jong paard. Het geeft ze ook zelfvertrouwen en ze leren erg erg veel van.
Zo intensief in wandelen ook niet. In de wei lopen ze ook een paar kilometer per dag.
Als je veel doet met je paard zullen ze zich ook meer op je gaan richten en je meer gaan vertrouwen en daar heb je straks met inrijden alleen maar voordeel van.
Wandelen op straat is ook nog eens goed voor de pezen.
Ik neem aan dat je niet gaat draven enz. op de weg.

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:09

Bedankt voor je reactie. Nee, we stappen alleen maar en we wandelen niet heel ver. Ik ben begonnen met het weggetje bij de wei op en neer en heb het per keer een stukje uitgebreid. We zitten nu op een rondje wandelen van ongeveer een kwartiertje á 20 minuten denk ik. Al stoppen we onderweg natuurlijk welleens om naar interessante dingen te kijken. Zo wandelen we steeds een 'bekend' stukje en per keer een stukje verder dat ze nog niet kent.
Maar ik vroeg me af of het qua indrukken, ze ziet erg veel er gaat natuurlijk een wereld voor haar open, niet te intensief is. Of ze daar tussendoor ook de tijd voor nodig heeft om over na te denken en dingen te laten rusten, bijv spannende indrukken in het verkeer enzo?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:25

Dat zal ze zelf goed aan kunnen geven. Voor sommige paarden is het al snel spannend en anderen vinden het alleen maar leuk om eens andere dingen te doen/zien.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:34

Ik meld me denk ik ook maar. Heb een maand geleden een 'jonge' hengst gekocht die een kleine maand onder het zadel was. Dit deed een of andere pannekoek, dus meneer had GEEn conditie, wist eigenlijk niet goed wat ie moest doen en het was maar hopen dat hij het bleef snappen.
Momenteel wordt ie een maand doorgereden door anderen, want ik vertrouwde mezelf daar nog niet mee. Vooral het opstappen is een probleem, meneer begint dan namelijk flink de man uit te hangen, dus alleen opstappen zit er voorlopig nog niet in.
Verder issie nog behoorlijk schuw, alle snelle bewegingen vind ie eng, behalve als ie los is, dan vind ie het opeens niet eng meer.
Hij is momenteel enigszins dominant, dus morgen gaat ie eerst onder het mes. Beter voor mij en beter voor de mensen in mijn omgeving. 27 maart gaat ie een half jaar mee op mijn stage (Zuid Duitsland) en dan komt ie waarschijnlijk afgetraind terug haha.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:47

Spannend hoor.
Maar goed dat je de beslissing hebt genomen dat je anderen hem laat rijden als je het zelf niet goed vertrouwt. Sommigen blijven maar doormodderen en voor je het weet is er weer een verpest paard bij.

daan_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:32

Ik heb een tijdje geleden enkele paarden terug gehaald uit de opfok omdat ik ze niet nog een zomer op het land wilde laten.Vanwege tijdgebrek rijd ik ze niet zelf in (school, stage, werk etc.)
Weet iemand een betrouwbaar adres waar ik dat kan laten doen? Liefst in de buurt van brabant. Ik heb goede verhalen gehoord over stal Verhoeven, iemand die me daar meer over kan vertellen?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:27

Ik zou het aan mijn nicht haar vriend kunnen vragen die heeft op een inrijdstal gewerkt en met een aantal grote namen samen gewerkt! Hij gaat heel consequent en respectvol met je paard om! Is wel regio Utrecht! Als je interesse hebt of meer info wil stuur maar een pb!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:42

daan_unique schreef:
Ik heb een tijdje geleden enkele paarden terug gehaald uit de opfok omdat ik ze niet nog een zomer op het land wilde laten.Vanwege tijdgebrek rijd ik ze niet zelf in (school, stage, werk etc.)
Weet iemand een betrouwbaar adres waar ik dat kan laten doen? Liefst in de buurt van brabant. Ik heb goede verhalen gehoord over stal Verhoeven, iemand die me daar meer over kan vertellen?

Is hier in Rooi, heb ik geen ervaring mee maar wel hele goede verhalen over gehoord.. :)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:40

Stal Verhoeven doet dat echt heel netjes. Ze hebben daar een jongen die zadelmak maakt en die doet het heel rustig en correct. Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee voor meer info kun je me gerust PB-en.
Wij hebben al meerdere paarden daar zadelmak laten maken

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:05

hier nog een eigenaar van een drie jarige, bijna vier...

Afgelopen zaterdag uit de kudde gehaald en neergezet op een fijne stal. Hierbij kan hij heerlijk
de hele dag in de paddock staan met vrienden en 's nachts op stal, in de zomer ( heel snel ) mag
hij heerlijk 24/7 het land op.
Deze week wil ik graag echt kennis met hem maken, heerlijk kroelen en wennen aan elkaar.
Hij is helaas helemaal niks gewend, weet niet wat lopen aan het halster is, voetjes geven, poetsen,
kroelen en gaat zo maar door ... Ook nog nooit de veearts gezien, tot afgelopen week ;( Gelijk
zijn eerste enting en wormenkuurtje gehad. Ook had hij echt een manicure nodig en dus gelijk
even de smid gebeld of hij me wilde helpen. Na veel moeite en erg gevaarlijk worden door angst, even
een kalmeringsmiddeltje gegeven en met veel gepaai, heeft hij weer nette voetjes ( veel stress voor
het baasje zelf )

Ik gaat elke dag even naar hem toe, om hem lekker te poetsen en te knuffelen. Ik loop
veel rondjes op het terrein met hem, de longeerkraal, buitenbak, elke paddock zodat hij aan alles
went. Ik wil vanaf volgende week langzaam beginnen met het longeren zodat hij mijn stemhulpen
begrijpt.

Heb wel veel moeite om mijn enthousiasme te bedwingen hoor.

tips zijn altijd welkom

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:40

Wat een leuk en interessant topic, ik meld me hier ook ik rijd namelijk zelf regelmatig paarden in voor mn werk en voor eigenaren die hun paard hier brengen. Dit jaar is het erg druk met onze eigen paarden die dit jaar 3 worden (5 stuks) :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:06

Ik zou me ook graag willen melden, op dit moment vooral voor het meelezen!

Ik bezit sinds een half jaar (mén wat gaat de tijd snel!) een bijna 3 jarige (in april 3) Garrano ruintje! Hij meet nu zo'n 1.36, eindstokmaat verwacht ik rond de 1.40. Op dit moment doe ik weinig met hem. Ben van plan om binnekort te beginnen aan de dubbele longe om spieren op te bouwen (en al wat vetjes trainen).

Afbeelding

Hij is al verkeersmak, maar daar heb ik zo mn twijfels over. Hij is nog wat onzeker en loopt graag achter/naast me. Dan is er ook niks aan de hand en vind hij niks eng. Verder kent hij het los longeren al (alhoewel hij soms smokkelt met hoo), en een dekje op en af leggen. Binnekort ook eens een zadel op in stal, eens kijken wat hij daar van vind.

Edit: Hij word in de zomer (week 23) rustig beleerd door mij met hulp van een vriendin die het al vaker heeft gedaan. En aankomende winter houden we dan een winterstop.

Beleren jullie in je eentje of met andere erbij?
Laatst bijgewerkt door Juangi op 12-03-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:35

Ik beleer eigenlijk nooit alleen. Ook niet bij hele rustige paarden.
Als het eenmaal is opgestart wil ik nog wel eens alleen iets nieuws proberen, maar dat heb ik alleen nog maar bij mijn eigen paarden gedaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:40

Okee! Alleen lijkt me inderdaad veel moeilijker. Wil ook voor het veilige iemand er extra bij hebben, mocht er iets gebeuren.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:20

Wat een leuk beestje! Zelf zou ik niet van te voren veel longeren om spieren op te bouwen, naar mijn mening krijgen ze hier alleen maar praatjes van als je erop gaat zitten, maar dat is enkel mijn mening :)
Ik beleer altijd met mijn baas erbij :j

paardenfan21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:18

echt leuk hoor dat beestje van je als ik me mening moes geven: super leuk! :j
en nog sucses +:)+

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:43

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:03

mijn paardje heb ik met 2,5 jaar gekocht en het was meteen duidelijk dat het een pittige tante zou zijn (parcival x jackson)
met ongeveer 3,5 jaar ben ik met haar begonnen.
pfoe wat een werk! ze was erg schichtig en heeeel vlug!!!
een onuitputtelijke energie heeft ze.
ik heb haar een jaar lang moeten longeren voor het rijden (en soms nog steeds, ze wordt nu 6 jaar)
ze is heel sensibel, maar werkt zo ontzettend graag!
na 3 maanden kon ik "normaal" los rijden en af en toe alleen zonder instructie rijden.
1maand onder het zadel; http://94.100.122.245/472050001-4721000 ... 655_5_4qW6

4maanden onder het zadel; http://94.100.125.31/388050001-38810000 ... _O4Gp.jpeg
nu is ze bijna 6 en nog steeds wat sensibele en af en toe een drama queen, maar het gaat vaak zo lekker!
http://94.100.122.39/1134550001-1134600 ... _Dkgk.jpeg foto van onze eerste wedstrijd

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:26

Tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb dus zal me nogmaals voorstellen. Ik ben Marianne en ben nu bezig een 4-jarige appaloosahengst te beleren. Vorig jaar was hij vlot zadelmak en met 3 dagen draafde ik op hem aan de longe. Helaas werd mijn bak te slecht en kon ik niet met hem verder. Eind 2010 is hij naar een trainingsstal gegaan om klaar gemaakt te worden voor de hengstenkeuring. Hij is nu weer een paar weken thuis en ik ben net weer verder gegaan met het beleren. Heb er nu 2x opgezeten aan de longe en dit ging zo goed dat we zelfs gegaloppeerd hebben. Ik rij hem nu 2x per week onder begeleiding. Daarnaast wordt hij nog een paar keer bijgezet gelongeerd.
Mijn stappenplan was:
dekensingel, schoftje, zadel, longeren zonder beugels, ,met vastgemaakte beugels, met losse beugels, hoofdstel met bit. Hangen in stilstand, hangen in stap daarbij regelmatig afstappen en even laten ademen. Erop in verlichte zit, daarna echt gaan zitten, "lichtrijden" in stap en wiebelen als voorbereiding op de beweging in draf, draven verlichte zit, daarna lichtrijden. Overgangen stap-draf-stap-halt, galop, naar buiten en binnen sturen aan de longe, daarna los op de volte en sturen.

Aandachtspunt: goed voorwaarts houden zodat de leiding bij mij ligt. Overgangen om de aandacht erbij te houden.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:17

Ik zie wel goede tips voorbij komen hoor.. En erg leuke foto's.

Bij mij gaat er het een en ander veranderen, ik ben namelijk zwanger :D dit was niet echt geplant maar wel zeeeeer gewenst.
Ik ga nu natuurlijk niet het risico nemen om op Fury te stappen die net ingereden is... De verzorgster van Fury gaat nu dus mijn taak op zich nemen, uiteraard allemaal onder begeleiding.
Ik vind het wel heel erg jammer, want had het graag zelf gedaan. Maar het is nu niet anders. De verzorgster van Fury ken ik al een jaar op 13 dat gaat helemaal goed komen.

Ik ga zeker de goede tips die ik voorbij heb zien komen even doornemen en meenemen tijdens het inrijden/doorrijden.

@DendroFleur : Het gaat wel heel goed bij jou zeg, allebei de keren pakte die het heel goed op. Ben zo benieuwd hoe Fury het gaat doen, het gaat nu echt opschieten het is zo eind april.... Spannend