4-jarige blokkeert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 01:05

Wolferus schreef:
Ik heb precies hetzelfde met mijn 4jarige met moeilijk karakter.
Een tijdje geleden deed hij dat op je af rennen aan de longe ook, maar dat is echt not done en dat heb ik hem ook laten zien, sindsdien doet hij het ook niet meer.
Met het rijden en dat balkje herken ik heel erg, want dat doet hij nu ook. Gewoon staken, staken, bij een tik een bok.
Ik rijd zelf bijna nooit met zweep en geloof hier ook niet in, ik wil mijn paard niet naarvoren krijgen met gesla en 'aanpakken', maar ik weet nu ook niet meer wat te doen.
Heb vele tips gelezen hier, maar niet echt iets wat me verder kan helpen.
Grondwerk doe ik al een hele tijd met hem, dan luistert hij goed, gaat naar achteren wanneer ik dat ga, stopt wanneer ik stop, enz. Hij komt ook altijd als ik hem roep en volgt me echt óveral.
Met rijden vertikt hij het nu alleen gewoon.
Ik stap op, geef been en normaal reageert hij heel licht, maar nu komt er gewoon compleet geen reactie. Helemaal niks. Tik met de zweep (die ik er dan gister toch maar bijgepakt heb) resulteert in een bok, zwaai met 't hoofd, verder niks. Na 10 minuten tikjes en aandrijven heb ik dan 3 rondjes gedraafd en toen stopte hij gewoon weer. In zijn favoriete hoek, de uitgang van de bak. Niet meer naar voren te krijgen. Na een half uur weer een stukje weten te draven en toen maar afgestapt..
Iemand met de longeerzweep erachteraan heb ik eerder geprobeert, werkt opzich soms, maar hij trapt eerder vervaarlijk naar degene met de longeerzweep dan dat hij vooruit gaat, bovendien heb ik niet veel mogelijkheid om telkens iemand met een longeerzweep me te laten helpen.
Mijn pony is trouwens ontzettend dominant en duld eigenlijk alleen mij op z'n rug. Andere mensen is 't wat hij nu bij mij doet en dan nog even 10x erger.
Ik heb zelf ook het idee dat hij zich verveelt in de binnenbak, maar heb nu geen mogelijkheid niet de buitenbak te rijden. Misschien ga ik vanmiddag een buitenritje proberen, kijken of hij dan wel loopt.

Hij is trouwens lichamelijk inorde en zijn zadel past ook.

Ik herken je verhaal volledig. Op de duur weten ze het ook zo goed.
Ik laat ze nu doorrijden door een goede ruiter. Maar jouw paard verdraagt geen andere mensen op zijn rug dus dat is wel moeilijk dan.
Ik hoop echt dat het ook bij jou rap terug overgaat. Protest is nooit leuk.
Mijn paard is ook superbraaf als ik er naast sta, zoals jij beschrijft. Ik stap, zij stapt. Ik stop, zij stopt.
Ik denk dat onze paarden gewoon niet willen werken. Hopelijk zijn het gewoon jonge paardenstreken.

ZoZenn

Re: 4-jarige blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:00

Ik ben nu even gewoon andere dingen aan het doen, zoals vrijspringen, wandelen enz.
Als ik maar doorga met iets wat niet wil wordt het toch alleen maar erger.
Denk inderdaad dat het is dat ze nu genoeg evenwicht en kracht hebben om te denken; hé, ik staak gewoon. Mijn paardje was namelijk superbraaf toen hij 3 was en ik rustig begon met rijden :P
Ligt ook aan het karakter natuurlijk, die van mij heeft een nogal moeilijk, dominant karakter.
Andere ruiter duld hij idd niet op zijn rug, beetje wantrouwend naar anderen, maar dit vind ik ook niet zo'n super idee. Dan doet hij het misschien bij diegene wel, maar niet bij mij, dat helpt mij ook niets :P

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:59

Inderdaad even lekker de rust er terug in. Rijden even laten voor wat het is, op die leeftijd is het zo erg nog niet dat ze even niks hoeven.
Wandelen etc. zijn leuke dingen om te doen, fijn ook. Van 't weekend nog gedaan met 3,5 jarig paardje, heerlijk om te zien hoe ze dan geniet. :)

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:14

Ik wil toch even laten weten dat het blokkeren helemaal is gestopt.
Ik heb mijn paard laten doorrijden door een goede ruiter, die niet bang is om eens door te slaan.
En ze doet het helemaal niet meer ! De man heeft er zelfs een balkje mee gedraafd.
Ik ga haar nu standaard 1x in de maand laten rijden door hem. Gewoon dat ze goed aan het been blijft.
Nu moet je maar een licht drukje geven en ze schiet bij wijze van spreken als een pijl vooruit. Ik ben superblij :)