Tips voor een 'correcte' omgang willen wij allemaal wel graag! Je mag ze ook gerust komen demonstreren, we hebben vijf paardenfamilieleden voor je klaar staan.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

cathyvans schreef:Nee, ik zeg helemaal niet dat het rotpaarden zijn. Maar wel dat ze dominant en helemaal uit zichzelf, vanaf de geboorte agressie tonen. En dat de smid, veearts en tandarts, osteo, inseminator, ik als ruiter en de zadelpasser het helemaal geen 'karakterpaarden' vinden maar lastige tiepjes. Onze conclusie luidt: ja, sommige paarden zijn gewoon lastig.
Tips voor een 'correcte' omgang willen wij allemaal wel graag! Je mag ze ook gerust komen demonstreren, we hebben vijf paardenfamilieleden voor je klaar staan.

Zooist schreef:Ik noem het aangeleerd gedrag!
) en uiteindelijk bleek dat hij niet alleen voor het eerst sinds tijden in een bak liep maar ook dat hij ontzettend vast zat in een aantal spiergroepen. Dus ja, hij wilde onder het werk uit komen en nee, dat was niet omdat hij lastig is maar omdat hij het werk niet zonder pijn kon doen. Dan zou ik ook hard wegrennen
Mij vond hij leuk, daar hoefde ik niks voor te doen. Ik ben voor hem gewoon de goede categorie mens
Maar zodra bijvoorbeeld mijn instructrice binnen 5 meter afstand komt is het mis en is er geen land meer mee te bezeilen. Omdat ik wel een gruwelijk goede lesgever heb heb ik dus les op haar paarden, zit ik ook nog eens ergens anders op af en toe
Cassidy schreef:Ik denk niet dat de ts de bouw bedoelt bij "lastige paarden", maar meer wat er tussen de oren zit...

RianUnique schreef:Cassidy schreef:Ik denk niet dat de ts de bouw bedoelt bij "lastige paarden", maar meer wat er tussen de oren zit...
Jaa dat snap ik maar het gaat toch om verzet tijdens het rijden, paarden met een bepaalde bouw kunnen ook lastig zijn, sommige mensen snappen dat ook niet dat niet elk paard voor de dresuur gebouwd ! Dus mankeeert het maar wat aan de rug oid

Veulen84 schreef:Echter belangrijker dan de conclusie die we trekken dat het niet goed is, is de vraag wat we er aan gaan doen om te zorgen dat mensen weten hoe ze met hun paard om gaan. En misschien zelfs hoe we bepaalde karakterbasissen kunnen fokken.
Citaat:Misschien toch nog een keertje de openingsport goed gaan lezen?
De ts start dit topic met het feit dat er te vaak verwezen wordt naar lichamelijke problemen. Problemen die je tegenkomt worden te vaak herleid naar lichamelijke problemen of problemen met het harnachement. Terwijl dat niet altijd de reden hoeft te zijn voor de problemen die je tegenkomt.
, volgens bokt wel niet meer
. En als je ermee gaat lopen klooien worden ze nog vervelender. Bij een goede ruiter loopt wel alles, daar ben ik van overtuigd, maar voornamelijk omdat die ruiter op dat moment aan het paard denkt en er zich van kan vergewissen dat er niks mis is lichamelijk en gewoon loopt te klieren. cathyvans schreef:Zucht. Nog maar een uitleg dan. De stelling van TS was: bestaan er geen lastige paarden meer? Onze conclusie luidt dus: die zijn er wél.
Cassidy schreef:Als je voor jezelf fokt, de dieren aan kunt houden, niemand anders met het probleem opzadelt
Cassidy schreef:Als ik het gemiddelde niveau van de probleemtopics hier op bokt even bekijk, is het met de kennis van de doorsnee ruiter/eigenaar maar mager gesteld.
Er wordt alleen gekeken naar het rijden en de basis namelijk grondwerk, correcte opvoeding, wordt overgeslagen.
Cassidy schreef:Er zijn teveel die denken dat grondwerk gewoon "longeren en leren om mee te lopen is".
Cassidy schreef:Op het moment dat een modetrend ("ik wil een Jazz, ik wil een Gribaldi, ik wil een Ferro of een Totilas") het koopgedrag bepaald, gaan mensen daar naar fokken. Als een stamboom niet overloopt van de sterren, elite en predikaten, is een paard niets waard.

Cassidy schreef:Parelli is geen paardentrainer, Parelli is mensentrainer, met veiligheid voor de ruiter voorop.
Cassidy schreef:Parelli heeft bestaansrecht omdat er teveel mensen zijn die de kennis niet hebben om een paard aan te kunnen schaffen en daar verantwoord mee om te kunnen gaan, maar de middelen wel en dat daarom ook doen.
Het geld dat de meeste recreatieruiters besparen bij de aankoop van een goedkoop recreatiepaard (lees: mislukt sportpaard) geven ze aan hem uit
Cassidy schreef:De calm en assertive energy die je bij Milan tegenkomt, kom je ook bij Parelli tegen. Alleen heeft Cesar Milan een voordeel: hij komt via de TV op de Nederlandse buis. Parelli niet. Helaas. Nog niet. En ik hoop dat dit toch heel snel gaat veranderen...
Cassidy schreef:O, en nog iets: met kopschuwe paarden heeft Parelli - als hij de tijd neemt - geen problemen hoor.

jasmijn78 schreef:Cassidy schreef:Parelli is geen paardentrainer, Parelli is mensentrainer, met veiligheid voor de ruiter voorop.
Een mens in balans met gezond verstand en enig inzicht in paarden heeft dus geen mensentrainer nodig