Bokken tot je eraf ligt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Bokken tot je eraf ligt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:04

Mindim lees even het toppic door
dit paardbokt net zo lang tot ruiter er af ligt.
Lijkt me tochwat mis.

En eerlijk gezegt zou ik als eerste kijken naar wat een paard zegt ipv klakkeloos te zeggen dat ie tout is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:10

Haha gekken hebben de halve wereld, ja toch zo niet driekwart, en voor hetzelfde geld is hij best een beetje een draak, want bokken tot je eraf ligt is niet erg respectvol zeg maar, waarschijnlijk de kans gehad ooit en denkt mooooi, hoppa als het moeilijk word ook wel weer te begrijpen.

BonaFide schreef:
franka75 schreef:
eerst alles uitsluiten dan opnieuw beginnen en lukt dat niet dan eens even een hartig woordje spreken met pown

haha ja ...
Ik hoop zo dat het iets medisch is, wat opgelost kan worden. Want ik wil hoe dan ook met dit paard de wedstrijdsport in.. Iedereen verklaart me voor gek, maar ik zie zoveel in dit paard.,.
Ik heb hem ook in m'n eentje weggebracht, iedereen op stal verklaarde me voor gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:11

Elin_ schreef:
Mindim lees even het toppic door
dit paardbokt net zo lang tot ruiter er af ligt.
Lijkt me tochwat mis.

En eerlijk gezegt zou ik als eerste kijken naar wat een paard zegt ipv klakkeloos te zeggen dat ie tout is.

Ik heb het topic doorgelezen hoor, weest niet ongerust. Ik zeg ook niet klakkeloos dat mijn paard stout is, daarvoor ken ik hem te goed en is hij af en toe een beetje ondeugend, maar daarvoor is ie jong.

Misschien is het een combinatie. Misschien last van de rug, dat kan ook hoor, wil ik ook helemaal niet uitsluiten. Maar kan me er niet helemaal aan onttrekken dat hij in het verleden meerdere malen succesvol zich van zijn ruiter heeft ontdaan.
Ik vind het alleen wat vreemd dat bokken tegenwoordig altijd als symbool voor pijn schijnt te staan. En dat is het volgens mij niet altijd, zeker niet met jonge paarden die in het verleden met hun gedrag een succesje voor zichzelf hebben behaald.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:13

Oke ;) Tsja maar jou paard geeft een bok zeg je (naja dat lees is eruit) en ts haar paard bokt de hele tijd tot ze er af ligt.
en dan heb ikaltijd zoiets van even eerst van iets medisch uit gaan dan pas iets stouts.
Kijk als jou paard een keer bokt met nieuwe ruiter dan ishet gewoon uitproberen ;)

moet die van mij ook niet proberen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:31

Wat komt mij dit bekend voor!! Geweldig te lezen dat mijn merrie niet de enige is die het gedaan heeft en nog doet bij 'vreemde ruiters'. Niet alle jonge of oude paarden doen dit omdat ze ergens in het lichaam pijn hebben. Dat is onzin. Er zijn nou eenmaal ook paarden met een,hoe zal ik het omschrijven, wat gecompliceerder karakter, geheel eigen wil?

Neem bijvoorbeeld mijn vrouwke Serval. Zij is ondertussen 11jaar en nog steeds niet helemaal vrij van het bok-gedrag, althans bij mij wel maar bij 'vreemde ruiters' absoluut niet. Ik heb haar zelf ingereden en er ook meerdere "alwetenden" bij gehad voor hulp. De één wist het nog beter dan de ander en geen van allen heeft haar nog mij verder kunnen helpen. Het bokken en steigeren werd van kwaad naar erger tot ik het advies kreeg van een "alwetende" dat ik haar beter kon laten slachten. Het advies was wederom; "Die pony spoort niet, daar is iets helemaal fout tussen de ogen." Echter was er medisch helemaal niets mis met haar, ja dit is uitvoerig na gekeken door diverse "alwetenden". Goh er kwam niets uit het medische verhaal maar wat was er dan aan de hand??? Wellicht moet ik er dan ook nog bij schrijven dat ze ook aan de hand of in de hand niet een makkelijke was/is. Bij mij en mijn man nu absoluut safe maar wederom bij 'vreemden' echt niet.
Maar goed.....Uiteindelijk kwam ik in 2003 via, via bij Kim (KiWiKo hier op bokt) terecht. Bij haar heb ik bijna een jaar gelest en dat werkte voor Serval en mij prima. Niet dat Serval gelijk veel makkelijker werd maar Kim gaf ons niet op doordat ze zag dat Serval en ik lol hadden met elkaar en gewoon een leuk duo waren, ondanks het of liever gezegd Serval's probleem. Toen ik in 2004 voor een maand naar Amerika ging zou Kim, Serval voor mij 2 x per week rijden. Helaas was dat na 1 x rijden al van de baan. Serval heeft Kim genadeloos afgeworpen waardoor ze haar heup been en ik geloof rug geblesseerd had. Voorheen had Kim mij natuurlijk al regelmatig (elke les wel een paar keer) zien vliegen maar ze wist niet dat Serval zo snel en uit het niets explodeerde. Want tja, mijn Serval explodeerde gewoon zonder aanleiding. BOEM zomaar! Bij de meeste paarden voel je dat ze spanning aan het opbouwen zijn. Bij Serval is dat dus, tot op vandaag, niet het geval. Zij loopt heerlijk ontspannen en BOEM daar vlieg je dan. Vervolgens heeft Kim haar gedurende die maand lekker aan het werk gehouden dmv longeren. Kort na terug komst ben ik gestopt met lessen bij Kim daar ik ging verhuizen naar mijn vriend, nu man. Het lessen pakte ik in Druten al heel vlot weer op bij rijvereniging De Musketiers. Hier gaf toen Prix St. Georg ruiter Jaap van den Heuy les. Serval en ik lieten al bij de eerste les een onvergetelijke indruk achter ik zeg enkel maar BOEM! Blijkbaar zag Jaap ook iets in Serval en mij. Want gedurende het hele jaar dat ik daar lid was heb ik van hem, naast de verenigings-lessen, gratis les van hem gehad. Die man was en is voor ons echt een topper! Bijna elke privé les heeft hij zijn "Blacky" even of ook langer of ook de hele les zelf gereden. Wat een raar gezicht was het dan om je eigen dier zo waanzinnig te zien lopen. Wat ook grappig was, was dat hij zijn eigen stijgbeugels met riemen mee nam daar de mijne veels te kort voor hem waren. Dit deed hij zonder enige moeite!! Gek genoeg heeft ze bij hem maar 2 x een BOEM situatie gehad. Één keer onder de man en één keer aan de longe. Velen vonden hem (te) streng, te monotoom en soms onrechtvaardig en en en nou wij niet want alles wat hij zei gebeurde ook op het moment als hij het zei. Serval en ik hebben een dik jaar bij hem gelest tot wij dus weer gingen verhuizen, ditmaal naar Duitsland. Ik heb Jaap toen nog gevraagd om met ons mee te verhuizen maar helaas wilde hij liever bij zijn eigen vriend blijven en in hun huis blijven wonen enzo. Ik neem het hem niet kwalijk. Als afscheid hebben wij, mijn man en ik, onze lesgroep tijdens de laatste les op ijs getrakteerd. Toen heeft Jaap verteld dat hij zijn "Blacky" en ook mij zou gaan missen omdat hij zoveel schik heeft gehad met ons en door ons. Hij drukte mij op het hart om Serval, Serval te laten zijn zoals ik, ik moest blijven. Mensen die haar kennen weten wat hij daarmee bedoelt. Sinds wij hier wonen, ruim 5 jaar, heb ik niet meer met haar gelest. Wij hobbelen nu door het bos en door de velden en dat past voor nu goed bij ons. We oefenen natuurlijk nog het één en ander stug door, dat hoort erbij. Ik denk dat mijn meisje een goed voorbeeld is van het feit dat er niet altijd medisch iets mis is met je paard als deze het op een bokken zet bij het rijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:11

Dat geloof ik ook zeker sommige hebben er gewoon schik in en Boem :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:19

Serval, wat een avontuur zeg! Respect voor je doorzettingsvermogen!

Dit paard is niet zoals jouw paard. Dit paard doet het alleen in de galop en is in de hand ook braaf, zoals TS beschrijft. Juist omdat hij het alleen in de galop doet, is het wel van belang te bekijken of er geen pijn in het spel is. Eerst uitsluiten, dan verder gaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:23

No_No schreef:
Als hij van mij was, zou ik eerst alles laten uit sluiten en eerst weer een paar maanden longeren e.d. Ook als blijkt dat er niets iets duidelijks naar voren komt. Je paard dus uit zijn routine halen. Als je weer gaat rijden de galop nog even weg laten. Daarna alleen aan de longe gaan galopperen en kleine stukjes. Wel op letten dat het niet gebeurd! Want dan weet hij het weer.

Ik wil je ook nog even attenderen op mijn eerder geplaatste stukje, mocht er niets uit het onderzoek komen. Dit kan je natuurlijk heel goed combineren met het buitenstappen en balkjes lopen zoals iemand anders ook al opperde.

respect voor je handelen! Ik had niet verwacht dat je de meningen van anderen aan zou nemen! Fijn te lezen dat je serieus op zoek bent naar een oplossing voor je paard +:)+

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:07

Dat 4x per week rijden (20 minuten) al teveel is, vind ik nergens op slaan!.. Het paard is 4,5 en uitgegroeid. Hij heeft geluk dat hij bij ons op stal staat, want bij de meeste dressuurstallen had hij een héel ander leven gehad..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:16

Edit: Ik neem mijn woorden even terug want heb niet het hele topic door gelezen.

Ik zal zeggen niet opgeven en mocht het kunnen gewoon weer opstappen en wegrijden alsof er niks aan de hand is ;)
Succes.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:25

Overvragen klinkt heel zwaar, als overvragen al is 10 minuten stappen aan een lange teugel, balansoefening zonder aan de teugel (wat hij toch vanzelf wel gaat doen).. en dan een galopje? Dan weet ik het ook niet meer..
Vind het een belediging als het overvragen is, die 20 minuten die hij een beetje moet aanhobbelen, zonder 1 zweetdrubbel?
Ik werkte bij een grote dressuurstal, daar beleerde we paarden, maar daar waren ze 2.5-3 jaar, en reden elke dag 30 minuten. Dus 7 dagen per week, en kwamen niet buiten.. Ik denk dat hij in z'n hoefjes mag knijpen van geluk. Ik heb de methode van de dressuurstal niet overgenomen. Rij zelf 5 paarden op een dag.

Navidad schreef:
Als je Zz rijd weet je zelf ook wel dat er iets niet goed zit. Mocht die medisch volledig goed zijn en je tuig is ook volledig goed. Dan overvraag je hem waarschijnlijk. Ik beleer ook meerdere paarden, en krijg genoeg gevalletjes binnen wat jij hier ook hebt.

neem is een stapje terug, en kijk is na wat je zelf mischien verkeerd kan doen. Als een paard 5 maanden onder het zadel is hoeft het nog niet te betekenen dat die alles kan wat je van hem verwacht.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:43

Navidad schreef:
Edit: Ik neem mijn woorden even terug want heb niet het hele topic door gelezen.

Ik zal zeggen niet opgeven en mocht het kunnen gewoon weer opstappen en wegrijden alsof er niks aan de hand is ;)
Succes.

een paard is op 4,5 jaar nog niet uitgegroeit, weet niet van wie je die wijsheid heb mee gekregen maar klopt niet, 7 jaar zijn ze pas uitgegroeit

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:06

Even alles doorgelezen..

het zou inderdaad een probleem vanuit de rug kunnen zijn, maar als hij daar echt veel pijn in had zou hij toch ook al iets moeten aangeven in stap en draf. Eigenlijk al op het moment dat jij gaat zitten.

Zelf denk ik er eerder aan dat hij nog niet genoeg kracht heeft om goed te galopperen, hierdoor zal hij dit heel moeilijk vinden en wellicht geen zin in hebben.
Zelf heb ik een merrie gehad met hele lange achterbenen(wat het al moeilijker maakt om te galopperen) en nog weinig kracht in de achterhand. Hier ben ik ook heel veel afgevallen, iedere keer als ze moest aangalopperen was het ook bokken tot ik eraf viel.
Met heel veel geduld en met gedoseerde (kracht)training is dit uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar dat heeft zeker een half jaar geduurd!

Niets forceren en misschien voor nu alleen lekker losen aan de longe laten galloperen en met rijden alleen stappen en draven.
Biedt hij het zelf aan, uiteraard lekker laten doen, maar nog niet vragen. (zoals Tonidressuur ookal zegt)

Succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:29

Moll schreef:
Navidad schreef:

Succes.

een paard is op 4,5 jaar nog niet uitgegroeit, weet niet van wie je die wijsheid heb mee gekregen maar klopt niet, 7 jaar zijn ze pas uitgegroeit

Ik weet niet waar je die conclusie van die leeftijd vandaan haald, maar die komt niet uit mijn mond.
En ts.. Je hoeft er geen verklaring op af te leggen hoor tegenover mij want ik had het topic niet goed doorgelezen.
Ik weet hoe het op stallen eraan toe gaat, maar niet op iedere stal gaat het zoals jij het beschrijft. op enkele jammer genoeg wel.

Overvragen klinkt mischien heel zwaar in jou oren, maar overvragen is ook een samenvatting van een oefening wat die nog niet aan kan, en daardoor zo kan exploderen. En met een oefening bedoel ik bijvoorbeeld het aanspringen in galop, dat die op het linkerachterbeen of rechterachterbeen nog niet sterk genoeg is. Doet die het op beide zeides? of enkel alleen op een kant?

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:36

Beetje bij de hand dit.. je denkt toch echt niet dat wij denken dat een paard op 4.5 is uitgegroeid.. ga even iemand anders pesten, ik vraag hulp geen kinderachtige reacties
Moll schreef:
Navidad schreef:

Succes.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:37

Zijn rug is goed.. net bericht gehad.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:39

BonaFide schreef:
Beetje bij de hand dit.. je denkt toch echt niet dat wij denken dat een paard op 4.5 is uitgegroeid.. ga even iemand anders pesten, ik vraag hulp geen kinderachtige reacties
Moll schreef:
[een paard is op 4,5 jaar nog niet uitgegroeit, weet niet van wie je die wijsheid heb mee gekregen maar klopt niet, 7 jaar zijn ze pas uitgegroeit

de Qute klopt niet geheel volgens mij maar goed, er stond voor dat ik poste dat een paard op 4.5 jaar zou zijn uigegroeit. je mag vinden wat je wil, wat ik overigs kinderachtig vind is geen antwoord geven op bepaalde vragen die gesteld worden.
Laatst bijgewerkt door Moll op 05-01-11 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:53

Kan het geen ballans-probleem zijn?
Het paard is immers pas onder het zadel en veranderd qua lichaam natuurlijk ook.
Als een zadel dan niet meer helemaal lekker ligt tijdens zo'n galop dan kun je bok-sessies verwachten als de ballans ook verstoord is.
Zeker omdat je erbij vermeld dat het aan de longe wel redelijk goed lukt om te galoperen.
Kun je niet even als test een ander zadel lenen die ietsje ruimer is bijv.
Als het galoperen dan veel minder problematisch is dan weet je al zo ver waar je het moet zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:57

BonaFide schreef:
Dat 4x per week rijden (20 minuten) al teveel is, vind ik nergens op slaan!.. Het paard is 4,5 en uitgegroeid. Hij heeft geluk dat hij bij ons op stal staat, want bij de meeste dressuurstallen had hij een héel ander leven gehad..

BonaFide schreef:

*quotes*

:+ Onthoud wat je zelf zegt voordat je een ander kinderachtig gaat noemen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:58

Ik heb even snel het topic door gelezen, mocht ik wat gemist hebben alsvast m'n excuses.

Je paard kan er misschien lichamelijk al klaar voor zijn en zoals jezelf zegt veel talent hebben. Maar wie zegt dat hij het geestelijk allemaal al aan kan? Dan kan 4 x rijden/werken idd te veel zijn voor hem, ook al is het maar 20 minuutjes.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:05

BonaFide schreef:
kehdra schreef:
Waarom reageer je niet op vragen?
Nogmaals:
Hoe weet je zo zeker dat het geen pijn is?
Begrijpt hij wel wat er gevraagd wordt?
Hoe oud is hij, en hoelang is hij ingereden?
Past je tuig?

Wat zegt je instuctie hoe je het moet oplossen?

Aangezien we een controle hebben laten doen door de dierenarts
hij begrijpt wat er gevraagd wordt, hij is nu 5 maanden ingereden
ik beleer meerdere paarden en rij ZZ.
Mijn instructeur is niet dom, die rijdt ZZ springen Z2 dressuur..
M'n tuig past.

Dierenartsen hebben nauwelijks verstand van ruggen.
Ik had ook een instructeur die Z2 en jury voor de Z was. Maar die had er achteraf de ballen verstand van. Bijna mijn paard kapot gereden op zijn advies.
Z zegt mij niets over de kwaliteit van een instructeur (heeft hij wel een gedegen opleiding?). Heeft hij voldoende verstand over de locomotion van een paard, zijn rug, spieren, welke problemen er vanuit de conformatie kunnen komen. zadel enz.

Een paard zijn rug is pas volgroeid op het moment van 6 - 7 jaar.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 05-01-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:07

Uitgegroeid om bekeerd te worden .

Of zo gezegd hij is recht gegroeid

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:10

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou zeggen zoek eens ee fysiotherapeut op of een kraker..
Wellicht kunnen zij je helpen.
En ga anders eens een kijkje nemen bij de klassieke dressuur (www.balingehof.nl / fijnerijkunst.nl / rechtpaard.nl

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:10

als hij medisch gezien volledig in orde is dan is volgens mij dit paard gewoon nog niet klaar om te galloperen onder het zadel. dit vraagt tenslotte zeer veel balans,kracht,vertrouwen,enz. volgens mij heeft hij gewoon nog niet genoeg balans, en nog niet genoeg kracht in de achterbenen.
ga je paard mooi rechtrichten. zorg ervoor dat hij die achterhand goed gaat gebruiken en laat hem vooral galloperen aan de longe, tempowisselingen enz. en als hij volledig gecontroleerd kan galloperen zonder ruiter dan pas kun je beginnen.
het kan ook helpen om wat balkjes te draven. gaat hij in gallop? laat hem. maar zet hem nog niet zelf in gallop.
laat je hem af en toe eens vrijsprignen? zou kunnen helpen om die achterhand krachtiger te maken =)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:11

BonaFide schreef:
hij is 1.67 en ik ben 55 kg .. aan het ruitergewicht kan het dus ook niet liggen..

Bij een slecht passend zadel is alles teveel