niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:59

als ik nou het woordenboek pakt pakt u het boek Van Steinbrecht er even bij en controleer u wat basis is, dan ook meteen FNRS boekje kijken wat basis is

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:01

Apple schreef:
Moll schreef:
wat een onzin kraamt u hier uit zeg, wat u nou eens moet doen is u verdiepen wat basis is en wat niet, alles tot Z is opleiding nivo dus basis, zoals van oudsher al is aan gegeven.

en waarom zou een compacte Pony geen bais kunnen doen, wat een onzin is dat zeg

Moll, de discussie gaat hier twee kanten op :-) Heb je mijn posts gelezen?

Inderdaad, in Nederland op wedstrijdniveau wordt tot en met de Z gezien als basis. Dat is echter een wedstrijddiscussie.

Zuiver rijtechnisch gezien, dus zonder de wedstrijden erbij, zou je gas, stuur, rem, ontspannen lopen, ruiter veilig dragen al kunnen zien als basis.
Tot Z niveau rijden dat vraagt namelijk ook gerichte training en oefening.

Het 'van oudsher aangegeven' dat is zuiver alleen bekeken vanuit de dressuur wedstrijd rijdende Hollandse ruiter.

sla de oude meester er opna, en die zijn totaal niet wedtrijd gericht, ik net zo min ovrigens hoor, ben puur klassiek, en wat er onder basis verstaan word heb ik hier boven aan gegeven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:04

FNRS je zegt het goed. Wedstrijd rijdende dressuurruiter. Toevoeging: ook de basis voor klassiek geschoold (waaruit je verder wilt komen).

Als je geen wedstrijdruiter bent dan hoeft je paard al deze oefeningen niet te kunnen. Als je een jong paard koopt en de verkoper zegt 'de basis zit erin' dan verwacht je ook niet dat het paard alle oefeningen tm Z niveau beheerst.

In praktijk hangt het er maar net vanaf met wie je praat wat er verstaan wordt onder 'de basis'.

Volgens jouw definitie zijn er maar bar weinig paarden in de wereld die de basis beheersen. Volgens mijn definitie zijn er heel veel paarden in de wereld die de basis beheersen :-)

Maar goed, wellicht gaan we hier iets offtopic.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:08

Apple schreef:
FNRS je zegt het goed. Wedstrijd rijdende dressuurruiter. Toevoeging: ook de basis voor klassiek geschoold (waaruit je verder wilt komen).

hoe u het draait of keer van uit het vakjagon/taal gesproken/gezien is het basis

Citaat:
Als je geen wedstrijdruiter bent dan hoeft je paard al deze oefeningen niet te kunnen. Als je een jong paard koopt en de verkoper zegt 'de basis zit erin' dan verwacht je ook niet dat het paard alle oefeningen tm Z niveau beheerst.

ook hier is er dus een spraakverwaring, want je heb het over de 3 basis gangen aanwezig zijn.

Citaat:
In praktijk hangt het er maar net vanaf met wie je praat wat er verstaan wordt onder 'de basis'.

geheel met je eens, paarden mensen, praten over basis tot Z, mensen met paarden niet.

Citaat:
Volgens jouw definitie zijn er maar bar weinig paarden in de wereld die de basis beheersen. Volgens mijn definitie zijn er heel veel paarden in de wereld die de basis beheersen :-)

niet volgens mij, maar volgens de theorie die ons vertelt wat basis is, en dat heb ik niet verzonnen, maar de grootmeesters over heel wat eeuwen heen.

Citaat:
Maar goed, wellicht gaan we hier iets offtopic.

in zo verre of topic dat er dus door gebrek aan kennis dingen geschreven worden die niet correct zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:14

Moll schreef:
als ik nou het woordenboek pakt pakt u het boek Van Steinbrecht er even bij en controleer u wat basis is, dan ook meteen FNRS boekje kijken wat basis is

Maar is de basis die hier bedoeld wordt een manier om een paard op te leiden naar het gewenste niveau?
Of is dit ook de meest effectieve manier om zo te rijden dat het voor het paard het minst schadelijk is? (voor z'n rug en benen)
Of een combinatie ervan?

Er zijn toch ook genoeg paarden die al jong Z dressuur lopen, en met 12 jaar naar de slager kunnen omdat ze kapot zijn gereden.
Dan kun je wel Z dressuur zijn met een jong paard maar zo goed is die basis dan niet geweest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 03-01-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:18

Moll schreef:
Citaat:

geheel met je eens, paarden mensen, praten over basis tot Z, mensen met paarden niet.

Citaat:

niet volgens mij, maar volgens de theorie die ons vertelt wat basis is, en dat heb ik niet verzonnen, maar de grootmeesters over heel wat eeuwen heen.

Deze twee pluk ik er even tussenuit.

Je baseert je antwoorden zuiver op het klassieke dressuurplaatje. Echter in de paardenwereld is er meer dan het klassieke dressuurplaatje.

Paarden die Z springen, renpaarden, dravers, cowboypaarden, western gereden paarden, noem maar op. Allemaal paarden die deze basis niet beheersen. Met jouw antwoord heb je in een klap bijvoorbeeld iemand die een stal heeft met allemaal goedverdienende renpaarden gedegradeerd tot 'mens met paard', zuiver alleen omdat deze persoon vanuit een ander referentiekader reageert.

Even losgelaten vanuit het klassieke dressuurplaatje.

Paarden en paardrijden is meer dan de klassieke dressuur. De kracht van een topic op Bokt is juist dat je ook mensen vanuit een andere hoek in je topic krijgt, met een andere visie. Dat hoeft niet te betekenen dat dit gelijk allemaal 'mensen met paarden zijn' danwel onwetende nitwits.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:20

geheel met u eens dat er teveel paarden tevroeg in hun opleiding worden blood gesteld aan oefeningen waar het paard nietaan toe is, echter heeft dit niets te maken met het basis zijn of niet, maar aan de drang van prestatie van de ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:28

Apple schreef:

Je baseert je antwoorden zuiver op het klassieke dressuurplaatje. Echter in de paardenwereld is er meer dan het klassieke dressuurplaatje.

Paarden die Z springen, renpaarden, dravers, cowboypaarden, western gereden paarden, noem maar op. Allemaal paarden die deze basis niet beheersen. Met jouw antwoord heb je in een klap bijvoorbeeld iemand die een stal heeft met allemaal goedverdienende renpaarden gedegradeerd tot 'mens met paard', zuiver alleen omdat deze persoon vanuit een ander referentiekader reageert.

Paarden en paardrijden is meer dan de klassieke dressuur. De kracht van een topic op Bokt is juist dat je ook mensen vanuit een andere hoek in je topic krijgt, met een andere visie. Dat hoeft niet te betekenen dat dit gelijk allemaal 'mensen met paarden zijn' danwel onwetende nitwits.

u raakt hier een goed punt, echter een goed opgeleid springpaard in Z nivo zou ook de zelfde basis moeten beheersen kijk u eens naar de CADRE NOIR.
ook zo in de western is er een basis nivo aanwezig die gebaseerd is op de klassieke rijerij
in de ren en draf sport, is de disipline van zo andere aard dat dit niet te vergelijken valt.

Ik zeg zeker niet dat mensen van uit een andere tak van de rijerij nitwits zijn, echter is vaktaal univerzeel, en zou ierder in de rijerij moeten weten hoe de vork in de steel zit.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:12

Air schreef:
Ik snap weinig van je laatste zin Moll.

Basis is basis. Ik vind correct rijden basis. Dat is het ook.
Hoe kan je terug naar de basis als er iets fout gaat in de opleiding naar een hoger niveau als je geen basis hebt?

Misschien moet je anders even in het woordenboek opzoeken wat basis betekend.
Het dak van een huis wordt ook niet als eerste gebouwd. ;)

Hafjesliefde ik denk dat je al veel aan de posten hebt van hafjesliefde. Heb je ook niet de mogelijkheid tot les?

ik denk niet dat ik veel heb aan mijn eigen posten? zal schrijffoutje zijn :)
en neen, ik ga er eens over praten met de eigenaars om gewoon al eens een piste te kunnen afhuren ipv de modderige weide doorklossen... :)

mika11

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:10

Nou Hafjesliefde, je hebt met je topic wel iets losgemaakt, volgens mij.
Inderdaad zou een piste wel fijn zijn om in te rijden, dan heb je wat meer begrenzing.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:34

mika11 schreef:
[

Dat was ook zo. In die tijd reed ik ook echt niet goed. Was alleen maar bezig dat mijn paard aan de teugel liep omdat ik dacht dat dat moest.

Aan de teugel is een gevolg van goed paardrijden. Geen doel :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:37

bastiano680 schreef:
mika11 schreef:
[

Dat was ook zo. In die tijd reed ik ook echt niet goed. Was alleen maar bezig dat mijn paard aan de teugel liep omdat ik dacht dat dat moest.

Aan de teugel is een gevolg van goed paardrijden. Geen doel :D

Helemaal mee eens! Ik wist toen niet beter helaas. Gelukkig heb ik met vallen en opstaan geleerd.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:39

Verder ben ik het volledig eens met Moll :D

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:12

mika11: ik denk het ook :) maar weetje, als iedereen een beetje rustig blijft, kun je hier ook veel dingen uit leren denk ik (hoor mij praten, een 15 jarige :') )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:44

Moll schreef:
Apple schreef:

u raakt hier een goed punt, echter een goed opgeleid springpaard in Z nivo zou ook de zelfde basis moeten beheersen kijk u eens naar de CADRE NOIR.
ook zo in de western is er een basis nivo aanwezig die gebaseerd is op de klassieke rijerij
in de ren en draf sport, is de disipline van zo andere aard dat dit niet te vergelijken valt.

Ik zeg zeker niet dat mensen van uit een andere tak van de rijerij nitwits zijn, echter is vaktaal univerzeel, en zou ierder in de rijerij moeten weten hoe de vork in de steel zit.

En dat is dus volgens jou Z dressuur? ;)

Zoals ik al zei, zonder basis(dus fundament) kom je niet in het Z. Dat dat hedendaags soms anders is ga ik het hier niet over hebben.
Je kunt niet bouwen zonder bouwstenen.

Je hoeft geen Z dressuur te kunnen om veilig op je paard te kunnen zitten zonder dat het paard daar schade van krijgt. En daar gaat het hier om.

En tja dat je mensen die Z dressuur geen basis vinden omdat ze wedtsrijden niet als doel hebben geen paardenmensen vind vind ik een lage opmerking die niet echt ergens op slaat. Of je Z dressuur wel of niet als basis ziet heeft niks met wel of geen paardenmens te maken.

Hafjesliefde: Oeps! :D Ik bedoel Lusitana. Dat is al goed om mee te beginnen :)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:42

Zullen we dan gewoon zeggen: de basis is het nivo africhting wat in een Z proef gevraagd wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:57

Ik ben het met Arabesk eens.
* Met een sterke kanttekening dat ontspanning en gehoorzaamheid belangrijk zijn
* Dit geldt voor een gemiddeld gezond paard, die niet compleet in de kreukels zit. Bij een dier wat echt ergens last van heeft, kan het nuttig zijn om deze versterkende oefeningen te geven. Net als mensen die last van hun rug hebben, ook baat kunnen hebben bij oefeningen onder begeleiding.

Je moet training zien in verhouding tot wat je van het dier vraagt. Vraag je allerlei atletische dingen van je paard, zal je ook versterkende oefeningen met je paard moeten doen om hem de kans te geven die oefeningen te kunnen uitvoeren.
Doe je alleen een wandelingetje met een stukje draf en galop, dan hoeft een gewoon gezond paard daar echt niet voor getraind te worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:06

Het is jammer dat mensen zich niet in een paardenlichaam verdiepen voor ze zulke uitspraken doen.

bastiano680 schreef:
Zullen we dan gewoon zeggen: de basis is het nivo africhting wat in een Z proef gevraagd wordt.

Dat klopt als nog niet.
Zoals ik al eerder vroeg:
Hoe kan je terug naar de basis als er iets fout gaat in de opleiding naar een hoger niveau als je geen basis hebt?

De basis is het fundament waar je op bouwt. Je kan de Z niet bereiken(in theorie aangezien de praktijk helaas anders uit wijst) zonder een basis.
En als de basis al het Z zou zijn dan zou je tussen de B en het Z niks te hoeven doen.

Waar het hier voor de TS om gaat is de echte basis, dus een paard wat er geen hinder van onder vindt omdat je er op zit.
Dus balans gelijk verdeeld over voorhand-achterhand en over 4 benen. Als het paard dat doet zal het zelf nageven, ontspannen dus.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:11

een basis opleiding van een paard wil niet zeggen dat je niet naar moeilijker onderdelen werkt dan alleen maar stap, draf, galop, een opleiding van een paard duurt jaren alvoords ze uit de basis zijn, als ik met een 4 jarig paard ga werken duur dit een aantal jaren voor dat het dier de basis is ontstegen, en terug gaan als het moeilijk is is een normaal gegeven, dit is bevestiging van een onderdeel , en men behoord altijd een stap terug te gaan naar het moment waar het dier de bevestigt is, om daarvan uit weer verder te kunnen in zijn basis opleiding.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:13

bastiano680 schreef:

Als je het rustig opbouwt zonder het paard schade te berokkenen is het paard minimaal 8 jaar voordat het een Z proef kan lopen.

Het hangt ook van het doel af waar je een paard voor wil gebruiken.

Een recreatie paard hoeft toch geen Z proef te kunnen rijden, dat wil niet zeggen dat hij niet ontspannen en over de rug kan lopen, en op zijn eigen benen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:36

de Meeste paarden ontstijgen ook de basis niet, maar is dat dan een probleem, of is het aanzien van Z nivo zijn zo belangrijk?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:39

Nee dat is voor mij geen enkel probleem, ik heb geen enkele ambitie om een Z dressuur proef te rijden.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:46

Air schreef:
Het is jammer dat mensen zich niet in een paardenlichaam verdiepen voor ze zulke uitspraken doen.

bastiano680 schreef:

Dat klopt als nog niet.
Zoals ik al eerder vroeg:

De basis is het fundament waar je op bouwt. Je kan de Z niet bereiken(in theorie aangezien de praktijk helaas anders uit wijst) zonder een basis.
En als de basis al het Z zou zijn dan zou je tussen de B en het Z niks te hoeven doen.

Waar het hier voor de TS om gaat is de echte basis, dus een paard wat er geen hinder van onder vindt omdat je er op zit.
Dus balans gelijk verdeeld over voorhand-achterhand en over 4 benen. Als het paard dat doet zal het zelf nageven, ontspannen dus.

Moll geeft al antwoord.

Overigens, balans op 4 benen gaat ie niet van nageven. Gelijk verdeeld over voor en achterhand is een stadium verder dan nageven, daar komt ook nog een stuk verzameling bij

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:47

jaaahaa en dan kom ik verwarring schoppen! de mensen die het hier over z dressuur hebben ..wanneer is het z? ik zie nl genoeg mensen in het z rondrijden die mi niet z waardig zijn ...en ik zie geregeld mensen in de recreatie zonder wedstrijdambitie die die z ruiters nog wel wat kunnen leren! wat moll zegt is het het aanzien van de stang en trens? of gaat t om de daadwerkelijke africhting? er gaan er in mijn ogen te veel rond in de wedstrijdring met geforceerd aan de teugel paarden teveel druk aan teugels zonder ruggebruik,als dat met bevestigde basisafrichting vergeleken wordt ?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:47

mika11 schreef:
bastiano680 schreef:

Als je het rustig opbouwt zonder het paard schade te berokkenen is het paard minimaal 8 jaar voordat het een Z proef kan lopen.

Het hangt ook van het doel af waar je een paard voor wil gebruiken.

Een recreatie paard hoeft toch geen Z proef te kunnen rijden, dat wil niet zeggen dat hij niet ontspannen en over de rug kan lopen, en op zijn eigen benen.

Daar doe je geen 4 jaar over hoor. Als je als 4 jarige erop gaat zitten en het is een beetje courant paard, dan ben je heel wat sneller op het nivo van Z.
Of je moet er zelf veel moeite mee hebben :D