mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:58

Mischien vindt jouw pony in de bak rijden helemaal niet zo leuk als jouw.
Als ik alles zo na lees heb ik echt een rot gevoel erbij.
Mischien moet je het rijden gewoon een tijdje laten voor wat het is. Ga lekker buiten aan de hand wandelen, laat haar lekker gras eten.
Mischien kan je clicker training gaan doen en haar vooral gaan belonen om het goede wat ze doet.
Er wordt nu voornamelijk nee tegen haar gezegd.
Dit werkt negatief voor mens en dier.
Volgens mij moet je gaan kijken hoe jullie het samen leuk kunnen maken i.p.v. die rondjes door de bak.
Er is nog zoveel meer als rijden. Als je het ervoor over hebt kun je kijken wat je echt van elkaar kunt leren. Ze probeert je wel heel duidelijk iets te vertellen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:22

Heb eigenlijk vooral 1 advies: neem wekelijks les bij een goed instructrice die niet van de hulpmiddelen is.. hooguit een zweepje ofzo om aan te tikken als ze niet op been reageert..
Met hem of haar dan overleggen waar t probleem vandaan komt en of t lichamelijk kan zijn.
Bokt kan niet zien wat er aan de hand is.. alleen proberen te raden..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:12

Een paard moet voor je willen werken.

xSOULSISTER schreef:
Annemijnn schreef:
@ franka75
als je de voorgaande berichten heb gelezen heb ik in het begin lang zonder sporen gereden en toen had ik al helemaal niks te vertellen. met sporen ging het daaarna beter en toen ging ik weer zonder en toen hd ik nogsteeds niks te vertellen;)

Mijn pony beschermt zichzelf tegen mij zeg je.
dit komt op mij neer zovan; jij mishandelt je paard zwaar , dat je pony bang voor je is en zich dus beschermt.

ik ben zo echt niet ! ik hou van paarden en doe hun echt geen pijn zonder er een echt rede voor te hebben ! maar ik wil toch echt dat mijn pony voorwaarts loopt en als ze dat doet daarna naar beneden gaat lopen.
en soms is daar een klein tikje voor nodig ja . ben vast niet de enige die dat doet ;)

Precies een paard hoort te gehoorzamen!
Het paard moet niet degene zijn die met jou aan de wandel gaat.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 05-11-10 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:15

niets aan toe te voegen

ImkeTarek schreef:
xSOULSISTER schreef:
Precies een paard hoort te gehoorzamen!
Het paard moet niet degene zijn die met jou aan de wandel gaat.

Ondanks dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, toch even een reactie..

Ik kan écht niet tegen dit soort reacties :oo (ik wilde t eigenlijk anders zeggen, maar denk dat dat niet gewaardeerd word..).
Een paard is geen ding die op t minste of geringste moet doen wat jij van m wilt. Een paard is een levend wezen die, als die met respect behandeld word, alles voor je zal doen wat je m vraagt, maar je moet t m wel VRAGEN, zeker niet DWINGEN!

Tuurlijk, consequent moet je wel zijn, een paard is een enorm dier, waarvan je niet wilt dat ie met je aan de haal gaat, maar consequent zijn betekend niet dat je moet sporen moet schoppen en met n zweep moet slaan. Dit betekend gewoon dat je ten alle tijden dezelfde reactie wilt van je paard als je dat van hem VRAAGT.
Tuurlijk word je dan strenger mocht je paard niet luisteren, want we willen nog steeds niet dat dat enorme dier een loopje met ons gaat nemen. Maar als je EERLIJK en consequent bent, hoef je geen toevlucht te nemen tot sporen en een zweep, die bedoeld zijn als HULPMIDDEL, niet als afstraf- of mishandelmiddel (sorry, ik vind het hard gebruiken van zweep en sporen wel degelijk mishandeling) . Want als je je sporen en zweep hiervoor gebruikt, kun je ze nooit meer gebruiken als verfijning voor je hulpen zodra je verder in de dressuur komt.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:36

Niets aan toe te voegen. *D

xsoulsister schreef:
ImkeTarek schreef:
Ondanks dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, toch even een reactie..

Ik kan écht niet tegen dit soort reacties :oo (ik wilde t eigenlijk anders zeggen, maar denk dat dat niet gewaardeerd word..).
Een paard is geen ding die op t minste of geringste moet doen wat jij van m wilt. Een paard is een levend wezen die, als die met respect behandeld word, alles voor je zal doen wat je m vraagt, maar je moet t m wel VRAGEN, zeker niet DWINGEN!

Tuurlijk, consequent moet je wel zijn, een paard is een enorm dier, waarvan je niet wilt dat ie met je aan de haal gaat, maar consequent zijn betekend niet dat je moet sporen moet schoppen en met n zweep moet slaan. Dit betekend gewoon dat je ten alle tijden dezelfde reactie wilt van je paard als je dat van hem VRAAGT.
Tuurlijk word je dan strenger mocht je paard niet luisteren, want we willen nog steeds niet dat dat enorme dier een loopje met ons gaat nemen. Maar als je EERLIJK en consequent bent, hoef je geen toevlucht te nemen tot sporen en een zweep, die bedoeld zijn als HULPMIDDEL, niet als afstraf- of mishandelmiddel (sorry, ik vind het hard gebruiken van zweep en sporen wel degelijk mishandeling) . Want als je je sporen en zweep hiervoor gebruikt, kun je ze nooit meer gebruiken als verfijning voor je hulpen zodra je verder in de dressuur komt.

Klopt! Het was zo ook niet bedoelt.
Maar ik heb een paard wat me soms uit probeert.
Ik moet dan boos worden op haar en haar laten merken dat ze dat niet mag.
Dat doe ik door middel van een tik met mijn zweep.
Niet meer tikken maar 1 duidelijke tik.
Als ze het dan niet meer doet beloon ik haar.

Soms als ze dagen erg sloom is (je kent het wel je blijft hulpen geven maar je paard reageert niet) dan rijd ik met sporen.
Ronde sporen, geen scherpe. Ik schup haar dan niet hard, alleen mijn been aanleggen heeft dan al nut.
Maar als je je paard een paar dagen gewoon goed consucuent aanpakt. Dus geen reactie? Nog een keer been (Dus niet je spoor erin)
Dan denk ik dat je paard vanzelf wel weet dat hij naar jou moet luisteren.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:38

franka75 schreef:

En als je paard eigenwijs heeft en manieren zoekt om níet te hoeven werken?
Verkopen? Of naar de slacht brengen?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:50

xSOULSISTER schreef:
franka75 schreef:

Dan kan je proberen om met respect het paard bij te brengen en het leuk voor hem te maken. Tussen maar zo met sporen in zijn buik te porren omdat hij te langzaam gaat, daarna bij protest met de zweep erover is gewoon niet respectloos, vooral omdat de aard van het probleem niet bekend is.

Rijden is respect hebben voor het dier, als hij niet voor jou wil werken, dan wil hij dat nog minder graag wanneer je het met geweld gaat oplossen.
Respect is het sleutelwoord.

En nee we hoeven niet allemaal te doen alsof een paard van poedersuiker is, dat is ook geen respect tonen, maar je moet het gewoon niet moeilijker maken voor het paard dan dat het is.

Annemijnn

Re: mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 09:14

jullie hoeven niet meer te reageren,
van een aantal mensen neem ik hun tip aan en ga dus ook les nemen.
en van sommige neem ik hun tip niet aan.
ik merk wel of het werkt, maar ik kan dat niet na 1 dag zeggen ;)

bedankt voor jullie tips.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:16

xSOULSISTER schreef:
franka75 schreef:

Ja, verkopen. Als het paard totaal geen plezier heeft in de sport vindt ik het mishandeling als je hem dwingt (met zwepen, sporen enz enz.) JIJ kiest voor topsport. Je paard niet. En als hij er totaal geen plezier in heeft doe je hem dat toch niet aan?????

Als jij nou niet van bijvoorbeeld hardlopen houdt en je wordt dagelijks met geweld gedwongen de halve maraton te lopen als training voor de hele maraton. Hoe depri met alle andere klachten wordt je dan.
Ik weet het, een paard is geen mens. Maar moet een paard elke dag zware training hebben als hij een hekel heeft aan dressuur?

Die van mij maak je er ook niet blij mee. 1 a 2 x per week trekt ze wel om te dressuren (voor mijn doen dan :D ). Dan heeft ze het ook voor me over om haar best te doen, maar als ik dit elke dag van haar zou verwachten wordt ze echt een bitch en is ze echt niet happy.

Maar goed, sommige vinden dat paarden geen eigen wil en gevoel mogen hebben en alles maar moeten slikken wat hun ruiter van ze verwacht en doet. Helaas

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:26

Annemijnn schreef:
jullie hoeven niet meer te reageren,
van een aantal mensen neem ik hun tip aan en ga dus ook les nemen.
en van sommige neem ik hun tip niet aan.
ik merk wel of het werkt, maar ik kan dat niet na 1 dag zeggen ;)

bedankt voor jullie tips.

Maar, begrijp je wel het punt van een aantal van ons?
Dat het paard voor je moet willen werken enz. En dat je dat niet bereikt met sporen enz?
Op een eerlijke manier iets bereiken duurt vaak wel langer, maar je hebt er echt veeeeeeeel meer profijt van. Zeker je paardje.

Eerder heb ik de naam en link geplaats voor de rugspieren. Heb je deze gezien?

Succes.

desi28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:34

helemaal mee eens met het antwoord van hierboven ;)

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:16

Paarden willen altijd voor hun leider werken! Anders kunnen wij mensen ook niet op paarden rijden. Eeen paard denkt niet zoals een mens. Zo van, ik heb vandaag geen zin! Of wat dan ook. Wat een onzin! Bedenk goed! Een paard doet iets niet, of omdat ie het niet snapt, of omdat ie gewoonweg pijn in zijn lijf heeft! Ga dus met het paard aan de slag, door middel van alleen maar loswerken, in plaats van bezig zijn met mooi in een krulletje lopen. Ga veel afwisselen, balkjes lopen, longeren buitenritje etc. Goede instructie en laat je paard en zadel nakijken. Probeer vanuit de ogen van je paard te kijken! succes ermee

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:10

heb een 3,5 jarige ruin en die is zich ook aan het verzetten .. nou ja gewoon puberen vinden wij ... hij kan super leuk en netjes lopen maar galop is een drama... ook alleen maar bokken - meppen naar het been .dan ineens niet meer reageren op kuitdruk.. gericht meppen naar andere paarden die op dat moment langs ons heen rijden .... mijn instructrice rijd hem er even door voor me gelukkig

hij kan het wel maar wil het niet .(het grootste probleem is dat hij zijn rug moet gebruiken en dat zal wel zeer doen/spierpijn ).. want na 45min geeft ie het op en kan ie wel netjes aanspringen enz enz ... ( tis een kruising fries )

karakter speelt hier ook een rol in ... tis een drammer onder het zadel hihi speelt graag het welles nietus spelletje met je

voor TS : idd neem les .. als je pony stug in d'r mond word betekend eigenlijk dat je te veel in d'r mond hangt en vasthoud ... komt vast wel goed maar je hebt de juiste begeleiding nodig om je problemen goed op te lossen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:21

gefeliciteerd dat jij zeker weet dat een 3.5jarige de oefeningen die je er van vraagt best wel kan. hij zou niet bokken als hij het niet op zn minst moeilijk zou vinden... galop IS ook gewoon zwaar voor een jong paard, daarom dat de meesten galop onder de man in het begin heel moeizaam doen.
is hij bovendien wel voldoende los gereden als je zegt dat hij na een hele tijd wel kan aanspringen? sommige paarden hebben echt wel voldoende opwarming nodig ! pas je je dan aan aan het paard en galopeer je bv je eerste rondje in verlichte zit zodat de rug tenminste wat kan los komen? is het paard om te beginnen wel echt helemaal losjes in stap en draf? moet hij meteen netjes voltes galoperen in een arbeidstempo of heeft hij de fase van de rechte stukjes galop tijdens een buitenrit bv al doorlopen?

tot slot ook niet onderschatten dat een probleem in de heupen of de onderrug ook maakt dat een paard zijn achterhand niet voldoende eronder kan zetten om een galoppas af te maken. dat kan ook een te lang zadel zijn, een ruiter die de achterhand niet voldoende vrij laat,...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:20

nou gewoon stap draf galop(rechtrichten) is zeker niet te moeilijk en te veel gevraagt hoor voor een 3,5 jarige haha
we rijden hem altijd goed los pas op het laatst

( rijd hem 3x in de week a 30 min )(vorige keer dan 50min is echt een uitzondering )

vragen we galop op de lange zijde / gewoon de hoefslag volgen en soms een volte ... hij kan het makkelijk heeft ie vaak zat gedaan... nu mijn instructrice met hem bezig is en zeer consequent is doet ie het wel weer netjes ... zadel alles is goed / gebit enz

hij houd van zich zelf zich al in met galloperen/draagt gemakkelijk op zijn achterhand we proberen heb vooruit te rijden want op zijn achterhand dragen hoeft ie nog niet ... maar ook dat pikt ie soms niet en krijg je een hele boksessie haha

we weten donders goed dat ie zich kan verzetten door de spierpijn en daar houden we ook rekening mee ;) maar het is ook een stukje baldadigheid .. momenteel is ie met rijden een bommetje dus we moeten zeer gedoseerd rijden met hem

maar je hebt wel een punt vind ik... je moet ten alle tijde kijken of er geen andere oorzaken zijn waar door het gedrag van je paard veranderd ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:14

ok geen probleem, ik bedoelde maar dat mensen nogal makkelijk denken dat dit of dat toch zo moeilijk niet is en dat het paard dat toch best wel zou moeten kunnen, terwijl dat wel eens zou kunnen tegen vallen... als je bv een goed geleerd paard had waar je jaren mee gereden hebt en nu je jonkie gaat inrijden, zie je dat vaak voorvallen dat het voor de eigenaar een hele stap terug is om zich te realiseren dat de simpele dingen voor je doorleerde paard helemaal zo makkelijk niet zijn voor het nieuwe paard