Durven we onze ogen te openen of toch niet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:00

Desiree schreef:
m.a.w.: je wordt niet wijzer van het artikel, je raakt er alleen maar van in de war.

Je wordt er niks wijzer van, daarmee is de kous wel af hoor Lachen. Ik raak er niet van in de war, maar ik zou wel graag willen weten waar het artikel over gaat. Misschien kan dat nog achterhaald worden. Dr. Weiler, Vrije Universiteit van Berlijn Slim .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 20:36

Fitzroy schreef:
Alleen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij juist degene bent die zo prat gaat op zijn/haar eigen methode.

En dan wordt een discussie al vrij moeilijk, te meer omdat je niet echt met een goed verhaal onderbouwd met argumenten en foto's komt.

Graag wil ik toch even reageren....ik ga helemaal niet prat op mijn eigen methode! Dat is een verkeerde interpretatie. Omdat wij een methode hebben uitgevonden waarmee goede resultaten zijn gehaald, daar ben ik natuurlijk trots op Knipoog, en dat je die wil delen met andere mensen, lijkt mij erg vriendelijk. Dat heeft dus niets met prat gaan te maken. Omdat ik zelf weet hoe het werkt en wat de reacties van de paarden daar op zijn, heb ik gemeend dat anderen daar ook baat bij zouden kunnen hebben. Wij willen dat succes dus delen met iedereen die dat wil en die daar voor open durft te staan.
Uit de reacties hier op bokt blijkt dat veel mensen niet open staan voor iets nieuws. Ze vallen alleen maar aan zonder onderbouwde kritieken. Dat zegt wat over de mensen maar niet over de methode.

Gezien de reacties heb ik geen behoefte om foto's te plaatsen om de methode te bewijzen. Bovendien hoeft die methode zich niet te bewijzen. Wij willen ook geen mensen overtuigen, maar wij willen dat de mensen zelf overtuigd raken. Daarom organiseren wij speciaal die meeting: mensen kunnen daar geheel vrijblijven, gratis met of zonder vooroordelen komen kijken. Na afloop kan iedereen zelf beoordelen of die methode nou echt werkt of niet. Die methode kan een aanvulling zijn op hoe de mensen nu rijden, niemand loopt dus risico en niemand heeft wat te verliezen.

Ik vind het vreselijk flauw dat de dicussie iedere keer gaat over het punt dat die methode niet duidelijk is. Iedereen begrijpt wat die methode doet, niemand schijnt te kunnen of willen geloven dat het werkt. Die methode even beschrijven lukt niet. Deze is gebaseerd op logica wat niet zo maar even te beschrijven is(zeker niet door mij want schrijven is een kunst die ik niet beheer). Bovendien zou het teveel ruimte innemen om het een beetje inzichtelijk te maken. Nogmaals dat de methode niet in thorie te beschrijven is zegt helemaal niets over de methode maar over mij.
Daarom is er die meeting.
In een discussie kan ik wel degelijk de methode onderbouwen en beargumenteren maar dat doe ik voorals nog alleen als die discussie eerlijk is en er niet met vooroordelen wordt gerageert(de discussie is dan niet open) en niet onderbouwde kritiek wordt gegeven. Wanneer iemand werkelijk serieus is geef ik de voorkeur aan om deze persoon in een PB duidelijkheid te geven.
In ieder geval zijn wij overtuigd van onze methode en met ons vele anderen. Daar laat ik het bij, ik heb in ieder geval veel geleerd van alle reacties en heb daar zo mijn eigen gedachten over.(en dat houd ik zo!!)
Iedereen wens ik al het goede toe met zijn of haar paard(en)!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 20:44

Het feit dat iemand promoveert tot professor naar aanleiding van zijn onderzoek met wetenschappelijke bewijzen zegt mij wel degelijk wat. Het artikel zet mij in deze hoedanigheid wel degelijk aan het denken. Waarschijnlijk is het artikel een gedeelte van het onderzoek en ik kan niet beoordelen of dat slecht of vaag is. Ik begrijp het artikel wel en ik ben er van geschrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:11

Aqua8horse schreef:
De 2 bovenste foto's laten volgens mij precies zien wat die professor bedoeld.

Deze opmerking van jou bewijst dat jij het verschil tussen goed en slecht LDR rijden niet kunt onderscheiden. Wanneer je dan ook nog met verhalen komt over een nieuwe revolutionaire methode waarvan je de essentie niet kunt omschrijven dan twijfel ik toch aan je kennis en kunde.

Ik vind het nogal kortzichtig om blind achter 1 onduidelijk artikel in de BIT nav een wetenschappelijk onderzoek aan te rennen waarvan de achtergronden en referenties niet beschreven zijn.

Blijkbaar is het makkelijker om een uitgesproken mening te hebben dan je verhaal goed te onderbouwen. Hiermee gooi je dan ook onmiddelijk de deur dicht voor een discussie, jammer.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:43

Ik word zo moe van jullie gemieren**k dat ik alle postings niet eens kan lezen. Ik heb het artikel ook gelezen en natuurlijk blijkt uit foto1 dat het paard totaal verkeerd gereden wordt. Er moet m.i. altijd uitgegaan worden van een natuurlijke positie van het paard. Geeneen paard loopt zo als 'ie los loopt. Héél eventjes als hij loopt uit te dagen maar dan is het weer hals gesteekt en hoofd hoger. Let wel, ik ben geen wedstrijdruiter maar rijd al wel 40 jaar paard, voel me nou echt zowat bejaard. Ga paarden niet achterlijk in de krul trekken totdat ze met hun neus bijna op hun knieën hangen. Voor wie is de lol nou? Mijn paard loopt niet in wat voor krul dan ook maar heeft plezier tijdens het rijden. Ze loopt fier en met de oortjes vooruit, kijkt om zich heen buiten en doet alle gangen probleemloos. Ik piaffeer en passageer niet maar heb wel de grootste lol met mijn paard. Ze is nooit kreupel, heeft geen rugproblemen, geen drukkingen, geen wondjes aan de mondhoeken en zeker geen wervel of andere problemen vanwege de "valse knik". Als jullie nu allemaal je paarden iets hoger gaan rijden èn de jury gaat dat ook beter beoordelen hebben veel paarden een fijner leven. Volgens mij heeft Stef Goossens ook eens gezegd dat niet ieder paard geschikt is om zo rond te rijden! Het zou nou eens mooi zijn om een reactie te krijgen van zo iemand. Bonfire was er blijkbaar wel geschikt voor maar ik denk niet dat Anky hem iedere dag zó urenlang trainde hoor. Enfin, ik ben dressuurmatig niet super bezig maar zie wel dat het tè laag rijden niet normaal is, het paard ziet trouwens ook geen donder als zijn ogen op de grond gericht zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:33

Soxje schreef:
Ik word zo moe van jullie gemieren**k dat ik alle postings niet eens kan lezen. Ik heb het artikel ook gelezen en natuurlijk blijkt uit foto1 dat het paard totaal verkeerd gereden wordt. Er moet m.i. altijd uitgegaan worden van een natuurlijke positie van het paard. Geeneen paard loopt zo als 'ie los loopt. Héél eventjes als hij loopt uit te dagen maar dan is het weer hals gesteekt en hoofd hoger. Let wel, ik ben geen wedstrijdruiter maar rijd al wel 40 jaar paard, voel me nou echt zowat bejaard. Ga paarden niet achterlijk in de krul trekken totdat ze met hun neus bijna op hun knieën hangen. Voor wie is de lol nou? Mijn paard loopt niet in wat voor krul dan ook maar heeft plezier tijdens het rijden. Ze loopt fier en met de oortjes vooruit, kijkt om zich heen buiten en doet alle gangen probleemloos. Ik piaffeer en passageer niet maar heb wel de grootste lol met mijn paard. Ze is nooit kreupel, heeft geen rugproblemen, geen drukkingen, geen wondjes aan de mondhoeken en zeker geen wervel of andere problemen vanwege de "valse knik". Als jullie nu allemaal je paarden iets hoger gaan rijden èn de jury gaat dat ook beter beoordelen hebben veel paarden een fijner leven. Volgens mij heeft Stef Goossens ook eens gezegd dat niet ieder paard geschikt is om zo rond te rijden! Het zou nou eens mooi zijn om een reactie te krijgen van zo iemand. Bonfire was er blijkbaar wel geschikt voor maar ik denk niet dat Anky hem iedere dag zó urenlang trainde hoor. Enfin, ik ben dressuurmatig niet super bezig maar zie wel dat het tè laag rijden niet normaal is, het paard ziet trouwens ook geen donder als zijn ogen op de grond gericht zijn.

AMENNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 07:38

AMENNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]

Ja, inderdaad amen. Waarom nou weer zo.n reactie?????
Juist, omdat de werkelijk hard en te confronterend is blijkbaar.
Kom op als je weet wat jezelf aan het doen bent, hoef je toch niet aangevallen te voelen..... Als je overtuigd bent van wat je kan, kan je je enkel openstellen voor iets nieuws. Lijkt het je niets dan doe je er niets mee. Lijkt het je wat dan gebruik je die dingen waarvan jij denkt daar zit wat in. Simpel toch?
Ik vind het jammer dat sommige mensen deze instelling niet hebben. Pas dan kan je veel leren van elkaar. Het gaat er hier toch niet om wie de beste is...het hoort een open discussie te zijn maar het lijkt voor sommigen meer op een wedstrijd of zoiets.
Jammer hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:18

Aqua8horse schreef:
Het gaat er hier toch niet om wie de beste is...het hoort een open discussie te zijn maar het lijkt voor sommigen meer op een wedstrijd of zoiets.

Daar ben je toch echt duidelijk zelf mee begonnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 09:46

Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het gaat er hier toch niet om wie de beste is...het hoort een open discussie te zijn maar het lijkt voor sommigen meer op een wedstrijd of zoiets.

[/quote]

Nee, daar sla je de plank flink mis. Moet je mijn reacties maar eens goed lezen. Bovendien ben ik overtuigd van wat ik kan, dus voel ik geen behoefte om dat met anderen te gaan meten. Iedereen moet het immers doen met wat hij/zij kan. Je kan wel iemand willen laten profiteren van wat jou resultaten zijn....maar dat is wat anders.
Als jij dat anders ziet is goed, maar dat impliceert niet dat het ook waar is.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:59

Als je ziet waarop mensen tegenwoordig promoveren, dan wordt je ook niet blij. Die onderzoeken zeggen me niet veel.
De bewijzen zijn bewijzen die mooi staan in de richting van het onderzoek, maar vaak zijn ze niet compleet. Ik zou heel graag het onderzoeksrapport van deze meneer zien. Liever dan alleen een uittreksel want daar kunnen we niet veel mee.
Ik denk toch dat resulaten in de sport meer zeggen dan een onderzoek dat zomaar een promovendus gedaan heeft.

En Aqua8horse, ik ben erg geïnteresseerd in jouw manier van werken. Ik kom echter niet naar jullie open dag omdat ik niet uren in de auto ga zitten voor iets. Iets? Ja, want ik heb geen idee wat ik kan verwachten.
Het lijkt mij toch niet zo moeilijk een uitleg ondersteund door foto's of tekeningen te plaatsen. Ik denk dat dat veel meer begrip en interesse zal opbrengen dan de opmerking: kom maar naar de open dag.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:08

ik heb dus iets langer als een jaar echt verkeerd gereden.
dwangmatig. in de krul trekken.
nou ja, je doet wat je instructrice je zegt, als je zelf niet beter weet op dat moment!

tot m'n paard zei: stop! en blokkeerde.

oei? wat nu? pas toen viel m'n frank. ik ben helemaal verkeerd bezig. Bloos

gelukkig zag een (andere) instructrice dit en bood ze aan te helpen. hé, zonder die slof gaat het ook?!
hé, m'n paard loopt soepeler, ik kan m'n handen ontspannen, geen rugpijn van die slof aan te moeten trekken......

erg hé, dat je dat moet meemaken! Boos!

gelukkig is dit verleden tijd. vele bokkers zullen het niet hebben moeten meemaken=> gelukkig!
degene die het meegemaakt hebben zullen ook wel al bekeerd zijn!

dat wou ik toch nog effe kwijt!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:16

wellus nietus wellus nietus...

volgens mij ging het topic over de hoofd-hals-houding en de gevolgen die het laten afbuigen van het hoofd voor de gewrichten, pezen en spieren van de nek heeft.

Ik heb gisteren het artikel en de foto in de Bit nog maar eens gelezen (artikel staat natuurlijk ook hier, maar als ik thuis op de bank zit heb ik Bokt nèt niet bij de hand en de Bit wel) en inderdaad 'valse knik' komt niet voor in het artikel. Waarom ik dan zo overtuigd was van de idee dat het artikel ook over de valse knik gaat komt door de geplaatste foto en het feit dat steeds wordt gesproken over het 'knikje'. Volgens mij hoort noch het hoofd noch de hals of nek 'in te knikken' maar in een mooie ronde, ongebroken, verbinding met elkaar te staan.

Verder viel het me op dat in het artikel alleen gesproken wordt over de nek en de daaraan toegebrachte schade en dat het ontstaan van die schade geen aandacht krijgt anders dan dat weer dat knikje aangehaald wordt. Wat ik mis is dus een benadering vanuit de rijkunstige / rijtechnische hoek. Logisch want de heer Weiler is veearts-patholoog, maar het zou fijn zijn als er ook al in dit artikel toch een verbinding zou zijn tussen rijtechniek en de biomechanica.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:55

Volgens Weiler maakt het niet uit hoeveel druk er op de mond van het dier wordt gezet, het probleem zit in de knik van het hoofd ten opzichte van de nek.

Als ik dit stukje lees, gaat het dus niet om hoe hard je het paard in die houding trekt, maar in de mate waarin de nek wordt gebogen. Ik denk zelf dat het er i.d.d. om gaat dat het paard boven in de hals te sterk gaat buigen en dat dit schadelijk is, de vraag is natuurlijk of paarden die LDR gereden worden, ook die extreme buiging bovenin de nek vertonen. In dit artikel wordt deze link erg gemakkelijk gelegd.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:30

Paarden die LDR gereden worden hebben niet een knik in de nek. Ze hebben alleen een gebogen hals.
Ik blijf erbij dat hij LDR en de valse knik door elkaar gebruikt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:49

Aqua8horse schreef:
Nogmaals dat de methode niet in thorie te beschrijven is zegt helemaal niets over de methode maar over mij.

...

In ieder geval zijn wij overtuigd van onze methode en met ons vele anderen.

Ik sta altijd open voor iets nieuws
Toch vind ik het raar dat je wel je methode kan onderbouwen in een discussie, maar niet kan beschrijven. Als je het niet zelf goed kunt beschrijven, maar wel uitleggen, zou je iemand die wel goed kan schrijven je methode kunnen laten omschrijven. Hoe omvangrijk dan ook maar. Niet dat je het meteen maar overal moet neerzetten ofzo, maar het zou een stuk duidelijkheid scheppen voor jou en mensen die geintresseerd zijn. Dat lijkt me alleen maar positief voor je methode!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:24

ik dacht dat de methode van aqua8horse puur beenwerk was en 'niks' met je handen doen. Zo hoort het toch ook? Ik vind er niks nieuws aan. Correct me if I'm wrong...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:01

Kitty schreef:
Paarden die LDR gereden worden hebben niet een knik in de nek. Ze hebben alleen een gebogen hals.

Precies, paarden moeten de hals laten dalen vanuit de schoft. De knik bij de hals/hoofd aanzet is niet anders dan bij een opgericht paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:14

Aqua8horse"]
[quote="Jippie"][quote="Aqua8horse schreef:

[/quote]

Nee, daar sla je de plank flink mis. Moet je mijn reacties maar eens goed lezen. Bovendien ben ik overtuigd van wat ik kan, dus voel ik geen behoefte om dat met anderen te gaan meten. Iedereen moet het immers doen met wat hij/zij kan. Je kan wel iemand willen laten profiteren van wat jou resultaten zijn....maar dat is wat anders.
Als jij dat anders ziet is goed, maar dat impliceert niet dat het ook waar is.
[/quote]
Ik veroodeel niemand en ga hier ook niet vertellen wat beter of slechter is [dat mag iedereen voor zichzelf bepalen]. Er zijn vele wegen die naar Athene leiden.

Ik krijg van jou een hoop verwijtende PB-tjes waarin ik lees dat ik en veel andere Bokkers volgens jou visie verkeerd bezig zijn met onze paarden omdat wij de paarden de vernieling in rijden met rug- en HKO problemen omdat we ze met dwang en geweld in de krul zouden trekken en daarmee met het volle gewicht op de voorhand laten lopen.

Leuke insteek voor een open discussie als je al zo mening klaar hebt terwijl je niet eens het basisprincipe van het LDR rijden kan doorgronden en ook al helemaal je eigen visie niet onder woorden kunt brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:18

Jippie"]
[quote="Kitty schreef:

Precies, paarden moeten de hals laten dalen vanuit de schoft. De knik bij de hals/hoofd aanzet is niet anders dan bij een opgericht paard.
[/quote]

daarom noemt mijn instructeur het dan ook 'de schoft eruit rijden'. Jammer dat het zo'n welles/nietes topic is, het zou veel leuker kunnen zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:23

Is LDR met de kin op de borst of niet?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:30

aqua, je hebt mij via pb benaderd over mijn rijstijl en dan in het bijzonder over de foto's die ik laatst plaatste. hieronder een voorbeeld:

Afbeelding

kan je me aangeven wat je hier precies verkeerd aan vindt? voor alle duidelijkheid: dit is een klassieke rijkunst instructrice. ik kan me namelijk goed herinneren wat zij ervan vond. om verwarring te voorkomen, dit is geen aanval oid maar oprechte interesse.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:32

Aqua8horse schreef:

nee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:33

Aqua8horse schreef:

Nee Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:37