Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:55

Nemurin schreef:
Tja, in principe KAN een paard met 6 jaar Z starten maar of je dat ook wil? Vind het persoonlijk nogal wat druk op het paard leggen, maar dat ben ik dan weer. :) Het kan wel in ieder geval en veel paarden vinden het zelfs wel leuk.

Als ze klaar zijn met het ene trucje leren, begin je met het volgende, nietwaar?

Ligt aan het paard. Een grote slappe zou ik persoonlijk wat rustiger mee doen.
Maar voor getalenteerde paarden is Z niet iets moeilijks. Hoogbegaafde leerlingen vervelen zich ook op de basisschool. En Z is gewoon basis.

Moeni11

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:06

Zucht..........belasting in samenwerking met training daardoor bouw je spieren op.

Van goed paardrijden gaan paarden niet kapot. Alleen van slecht paardrijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:19

Kan je je eerste zin wat duidelijker omschrijven? Verklaart voor mij niet waarom je alleen onder het zadel zou kunnen trainen.

Je 2e zin gaat het hier niet over. Overigens is dat ook niet te zeggen zonder bewijs. Je kan nog zo goed rijden, paard kan altijd wat krijgen. En dat kan ook aan te vroeg inrijden liggen.
Zolang je dat niet weet zie ik niet in waarom je het risco zou moeten wagen om wel wat te beschadigen ipv. wat langer te wachten en voorbereidend werk op de grond te doen waarmee je toch echt wel spieren traint, als je het op de juiste manier doet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:05

Mijn tip: niet meer rijden de eerst komende twee jaar of wat... :)

Ik heb zelf een driejarige merrie en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken daar al op te gaan zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:16

Mijn advies: ga heel geregeld met haar buiten wandelen aan de hand. Laat haar wennen aan een heleboel dingen zoals schriktraining, leer haar netjes stil te staan, te wijken voor druk, etc.

Met 3.5 jaar kun je wat meer gaan trainen, ik ben toen begonnen met om de week een halfuur grondwerkles met haar, gebaseerd op rechtrichten. Hier heb ik heel veel profijt gehad bij het inrijden. Met 3.5 jaar kun je ook gaan longeren, een keer een singeltje er omdoen, in alle rust een keer erop stappen.

Met 4 jaar ben ik heel rustig gaan rijden, 1x per week en dan vooral buitenrijden. Nu is zij 4.5 en rijd ik ongeveer 2x per week maximaal een halfuurtje per keer.

Als paard geen bijzondere gezondheidsproblemen krijgt kan ik de komende 20 jaar nog op haar rijden, dus zie geen baat bij haar op jonge leeftijd intensief te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:20

Moeni11 schreef:
Zucht..........belasting in samenwerking met training daardoor bouw je spieren op.

Van goed paardrijden gaan paarden niet kapot. Alleen van slecht paardrijden.

Je bouwt geen spieren op door het paard te gaan belasten in de zin van op z'n rug te gaan zitten.
Je kunt heel goed - en veel beter - spieren gaan opbouwen vanaf de grond, aan de hand, onbelast.
Op die manier kun je je paard sterk en soepel maken en voorbereiden op het latere rijden.

"Goed paardrijden", zeg je.
Veel mensen vinden van zichzelf dat ze goed paardrijden. Jij vast ook, omdat jij dit punt verdedigt.
Maar wat "goed paardrijden" is, daar verschillen de meningen en inzichten ook behoorlijk over.

En wat zou volgens jou dan "goed paardrijden" zijn op een paard dat nog maar nauwelijks 3 jaar is, nog volop in de groei is, nog spieren moet kweken en nog rechtgericht in z'n lijf moet worden. Wat is de toegevoegde waarde volgens jou van het op z'n rug gaan zitten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:24

Precies, 2 x per week 20 min is prima, voorlopig zo houden en bij 3,5 mag het 3 x p/w 15-20 min.

Als je je aan mijn eerder geplaatste schema houdt en je paard het eerste jaar met tussenpozen
een paar weken of een maandje vakantie geeft (bv zomer) om het allemaal in het koppie te verwerken is er niets mis mee!

Te is nooit goed...te vroeg, maar ook met te laat beginnen ;) pfffff ik heb wat fokmerries ruinen gezien
die niet meer fatsoenlijk te beleren waren na 6/7 jaar te hebben gelanterfanterd :P

Daarbij GGK KWPN hengsten worden al getraind en bereden vanaf de 2,5/3 jaar,
deze lopen van jongs af aan competities en shows en lopen jaren later '' op leeftijd' nog steeds verdienstelijk op zeer hoog niveau in de sport.
Topsportpaarden en GGK hengsten worden meestal erg oud, GOED Beleid zeg ik...bij de gemiddelde amateur worden er meer "kapot" gereden ;-)

En idd...goed management en chaufeurs zijn niet slecht voor een paard, slecht management en slechte ruiters wel......

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:36

listiglistje schreef:
Te is nooit goed...te vroeg, maar ook met te laat beginnen ;) pfffff ik heb wat fokmerries ruinen gezien
die niet meer fatsoenlijk te beleren waren na 6/7 jaar te hebben gelanterfanterd :P

Een jong paard hoeft ook niet te lantefanteren. Mijn driejarige wordt, op mijn manier, voorbereid op het leven als rijpaard. Er is zoveel meer te doen met paarden dan rijden. Ik ken paarden waar al op wordt gereden, terwijl ze nog zoveel basis missen. Paarden die enkel in de bak gereden kunnen worden, maar zich niet eens normaal laten leiden, waar de eigenaar geen stap mee buiten het erf durft te zetten, die zich niet normaal op een trailer laten laden, die wegschieten om het minste geringste, niet stil kunnen staan tijdens het zadelen. En zo kan ik doorgaan ;). Zat om aan te werken met een jong paard. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamelijke training van het paard, het sterker maken en het rechtrichten bijvoorbeeld. Dat kun je prima eerst aan de hand doen. Ben je mijns inziens ook verplicht aan je paard ;).
Is overigens niet persoonlijk bedoeld, deze post.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:49

Listiglistje: te laat beginnen bestaat niet, probleem is dat mensen vergeten dat hdt paard dezelfde opbouw moet krijgen als een jonger paard. Sowieso wordt hier niks gezegd over 6 jaar lang niks doen.
Het gaat hier niet om profs, het gaat hier om een amateur. Geen enkele reden tot haast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:56

Dani misschien kent het paard van TS al deze zaken al :)* dat weten wij niet vanachter onze pc.....
Daarbij kun je ook heel veel bereiken MET rijden (bv mijn eigen paard met een zware handicap (Wobbler))

En niet alles is met grondwerk te leren en op te lossen, karakter, bloed en doel van het gefokte paard
kan ook zaken beeinvloeden die jij hieronder noemt, sommige zaken zijn nu eenmaal niet op te lossen neem je dan voor lief....

Grondwerk is ook niet heiligen zaligmakend, ik zie hier veel "grondwerk" mensen op Bokt, maar als ze erop zitten stikken van de schrik, paard doet zijn eigen ding, allerlei rijtechnische problemen, paard vertoont verzet of gevaarlijk gedrag enz enz....

Het ligt dus puur aan het management, omgang, consequentie en (rij)kunde van de eigenaar/ruiter of het paard goed begeleid en opgeleid wordt ;-)

De discussie van leeftijd/beleren zal altijd blijven, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en alles met mate is nooit verkeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:59

listiglistje schreef:

Niemand vindt hier dat je een paard 6 à 7 jaar moet laten lanterfanteren.
Degenen die vinden dat met 3-jarige leeftijd berijden veel te vroeg is, geven juist aan dat je een jong paard prima vanaf de grond kunt trainen. En dat je dit éerst dient te doen voordat je er op gaat zitten.
Een paard eerst z'n hele leven aan z'n lot over laten en dan opeens uit de wei plukken en gaan beleren zonder (geestelijke en lichamelijke) training vooraf, is gewoon niet eerlijk tegenover het paard, op welke leeftijd dat dan ook is.

listiglistje schreef:
Topsportpaarden en GGK hengsten worden meestal erg oud,

Wat is "erg oud"? Welke leeftijd denk je dan aan?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:08

listiglistje schreef:
Dani misschien kent het paard van TS al deze zaken al :)* dat weten wij niet vanachter onze pc.....
Daarbij kun je ook heel veel bereiken MET rijden (bv mijn eigen paard met een zware handicap (Wobbler))

En niet alles is met grondwerk te leren en op te lossen, karakter, bloed en doel van het gefokte paard
kan ook zaken beeinvloeden die jij hieronder noemt, sommige zaken zijn nu eenmaal niet op te lossen neem je dan voor lief....

Grondwerk is ook niet heiligen zaligmakend, ik zie hier veel "grondwerk" mensen op Bokt, maar als ze erop zitten stikken van de schrik, paard doet zijn eigen ding, allerlei rijtechnische problemen, paard vertoont verzet of gevaarlijk gedrag enz enz....

Het ligt dus puur aan het management, omgang, consequentie en (rij)kunde van de eigenaar/ruiter of het paard goed begeleid en opgeleid wordt ;-)

De discussie van leeftijd/beleren zal altijd blijven, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en alles met mate is nooit verkeerd!

Wat is dan jou definitie van grondwerk? ik heb eerder in dit topic al uitgelegd dat grondwerk niet alleen parelli achtige dingen zijn, volgens mij wordt dat hier gedacht. Grondwerken kan ook werk aan de lange teugel zijn, kunnen ook oefeningen gebasseerd op rechtrichten zijn, en zo kan ik nog even doorgaan. Die oefeningen heb ik op pagina 1 al uitgelegd, maar schijnbaar word er gewoon maar gereageerd zonder eerst te lezen.

Juist wanneer je je paard vanaf de grond correct opbouwd is de kans erg klein dat je paard nog in verzet gaat. Kan je mij zo'n topic aanwijzen waar zo'n paard in de staak gaat?

Dat heft paard de dingen die Dani aanhaalt niet weet kunnen we wél weten, gezien TS schrijft dat het paard een half jaar terug nog niet eens toe was aan longeren. Ik kan me niet voorstellen dat ze na die conclusie dan wél is gaan grondwerken (en lees dan nogmaals de definitie), wanneer dat wel het geval is vind ik het géén geval van een Correcte opbouw. Daar is een half jaar te kort voor.

Ik zie in dit topic telkens terug komen dat mensen denken dat een paard die later word ingereden dat die paarden niks doen tot die tijd. Geloof me, met een correcte opbouw werkt je paard behoorlijk aan de hand :j.
Het is ook net alsof mensen die er direct op willen rijden, ook willen dat het paard binnen een maand alle overgangen kunnen, en minstens en B-proefje (wat dat ook voor maffe graadmeter is) moet kunnen lopen...

En léés nou eerst even voordat men hier op reageerd! (geld in het algemeen hoor)

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:12

Ik vind het hier toch geen aangenaam topic meer... Het was te verwachten dat de discussie over de leeftijd en beren ging terug komen.
Het is nu al genoeg vernoemd in dit topic dat ze beter kan wachten.. dit zal ze ondertussen wel al begrepen hebben.
ik heb respect voor ieders mening maar hou het kort en bondig mensen... is weer een topic zonder eind.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 09:15

Nu een aantal pagina's met berichten verder gaat het nog steeds over de leeftijd van het inrijden! Dat was niet mijn bedoeling van dit topic! Ik geloof dat die discussies er genoeg zijn.
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn/haar eigen mening te hebben, zo ook heb ik die van mij.
Natuurlijk is het goed om grondwerk te doen (wandelen, schriktraining e.d.)hier ga ik ook zeker mee aan de gang maar het rijden blijft uiteraard ook! Hier bouwd ze ook spieren mee op, om sterker te worden!
Dat schema 3 jaar = 3 x per week, 4 jaar = 4 x per week, 5 jaar = 5 keer per week, is ook erg handig trouwens! (Al ga ik van het voorjaar pas 3 x per week rijden)

mjhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:16

Moenii tips geven is beter dan overal tegen aantrappen!

TS ik heb zelf ook een jong paard maar probeer vooral zoveel mogelijk recht uit te rijden, van de hoefslag af goed doro de rug laten lopen. Verder veel achten en van hand veranderen, overgangen zijn zeer bealngrijk om je paard goed op de achterhand te krijgen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:19

maar TS(en anderen die erover vallen), het gaat niet over leeftijd, het gaat over manieren om je paard te trainen, precies waar TS naar vroeg. Rijden kan om spieren op te bouwen, maar vind ik niet eerlijk tegen een paard welke nog niet volgroeid en/of voorbereid is.
Met grondwerken (en TS lees nou mijn 3e en mijn laatste post eens in dit topic, daar heb ik uitgelegd dat grondwerken juist niet perse schriktraining, en wandelen is ;) ) bouw je die spieren op vóórdat je erop klimt, wat imo veel eerlijker is.

je gaat toch liever op de rug van een gespierde getrainde vent zitten dan op de rug van een 10 jarige?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:26

Tessabuddy schreef:
Nu een aantal pagina's met berichten verder gaat het nog steeds over de leeftijd van het inrijden! Dat was niet mijn bedoeling van dit topic! Ik geloof dat die discussies er genoeg zijn.
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn/haar eigen mening te hebben, zo ook heb ik die van mij.
Natuurlijk is het goed om grondwerk te doen (wandelen, schriktraining e.d.)hier ga ik ook zeker mee aan de gang maar het rijden blijft uiteraard ook! Hier bouwd ze ook spieren mee op, om sterker te worden!
Dat schema 3 jaar = 3 x per week, 4 jaar = 4 x per week, 5 jaar = 5 keer per week, is ook erg handig trouwens! (Al ga ik van het voorjaar pas 3 x per week rijden)

Het gaat hier niet om de leeftijd van inrijden TS. Het gaat hier om welke training je toepast op welke leeftijd.

Grondwerk is niet alleen wandelen of schriktraining, dat is hier ook al meerdere keren gezegd.
Met werk aan de hand bouw je spieren op die alleen maar handig zijn wanneer je gaat rijden, het wordt makkelijker voor het paard om zijn balans te vinden met een ruiter erop omdat hij al meer kracht en spieren heeft.
Dat valt niet te vergelijken met er direct op stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:31

TS leest mijn berichten blijkbaar ook niet. :?

Het gaat er niet om dat je ook moet schriktrainen e.d.. Het gaat er om dat je je paard vanaf de grond traint.

Maar TS wil er blijkbaar gewoon meteen op zitten en rijden. :=

En dat schema, vergeet die maar snel, want die is ooit verzonnen en overgenomen door mensen die zo snel en veel mogelijk willen rijden en de wedstrijden in willen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:32

Ik stop ook uit met deze oneindige discussie...ik heb respect voor mensen die het anders doen, maar andersom krijg ik niet dat gevoel :o

Grondwerken is idd een ruim begrip, maar dat kan ook naast het rijden!
Zie het als een aanvulling....zo doe ik het ook altijd, lange lijnen etc, stuk opvoeding/training a/d hand enz.
En wellicht doet ts dat ook...(dit tegen alle tegenstanders van vroeg inrijden ;-) )

Joviban: (Top)sportpaarden nog op niveau 17-19 jaar presteren en 25 tot 30 jaar oud worden lijkt mij een mooi voorbeeld,
deze zijn er velen ondank hun leven lang als een echte atleet op (hoog) niveau te hebben gepresteerd!
En deze werden echt met 3 jaar beleerd.....
Ik heb zelf op een internationale stal gewoond/gewerkt met oa. Hickstead, Lingh om maar enkele hele bekenden te noemen,
dus ik veel gezien van goed beleid en opleiding en waar dat toe kan leiden ;-)

Anoniem

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:38

Ik geloof best dat er sportpaarden zijn die 25 tot 30 jaar worden.
Maar ik vind het echter geen argument om het te jong inrijden goed te praten of zelfs te promoten.
Mijn oma is ook bijna 90 jaar geworden ondanks dat ze haar hele leven gerookt heeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:42

JoviBan schreef:
Maar ik vind het echter geen argument om het te jong inrijden goed te praten of zelfs te promoten.
Mijn oma is ook bijna 90 jaar geworden ondanks dat ze haar hele leven gerookt heeft.

ja maar roken kun je ook niet verbieden, net zoals op jonge leeftijd inrijden ;-) blijft ieders eigen keuze....

Dat niet inrijden op 3-jarige leeftijd lijkt wel de Jehova, die dringen je ook het geloof op met een voet tussen de deur :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:44

Maar het is toch makkelijk te begrijpen dat het veel fijner voor het paard is om al getraind het echte werk te gaan doen.

Als je hardlopen leuk vindt, nooit hardloopt maar wel opeens een wedstrijd gaat doen hou je dat misschien wel net vol, maar is het fijn? Het is toch veel fijner om getraind die wedstrijd in te gaan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:48

JoviBan schreef:

en daarbij denk ik dat een topsportpaard (als bijvoorbeeld een Lingh of Totillas die hier worden aangehaald) op een heeeeeeeel andere wijze worden getrained, dan een gemiddeld B/L/M/Z paard.

Listiglistje; heb je mijn post gelezen waarin ik jou post gequote heb? Volgens mijn niet, ik begrijp niet waarom je nu dezelfde dingen weer gebruik in je antwoord op Xmar, zonder mijn reactie op jou te weerleggen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:15

Ik rij mijn kleipakket drie keer in de week. ben dat de gehele winter van plan. Daarnaast gaat hij in de paddock of mag hij uitrazen aan de longe.

Komende zomer mag hij lekker even met vakantie op de wei om nog wat uit te groeien en dan halverwege de zomer ga ik er weer op en pak ik de training wat meer op.

Krijgen ze niks van hoor!

Heel veel succes!

Edit: wedstrijden heb ik nog niet in de planning overigens, maar met de anderen heb ik dat wel gedaan als ze er klaar voor waren. Dus..... ook mi geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:18

Tessabuddy schreef:
Dus als je me op die manier aan wil vallen ga dan van dit topic af want ik vroeg om tips voor de training (te paard) en niet om grondwerk te doen want dat lukt me zelf ookwel!

Ik val je niet aan. Ik heb je wel tips gegeven voor de training van je paard.
Maar die tips wil jij niet. Jij wil rijden.

Apart trouwens dat jij al die soorten trainingen op de grond al kent, zoals rechtrichten, lange teugel werk e.d..
En bovendien apart dat je desondanks al die trainingen niet wilt doen en toch persé wilt rijden.