Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:34

Niet elk paard is van nature een voorwaarts paard...je hebt ook luie paarden!
Deze paarden moet je wat meer activeren, maar zijn daarom nog geen slechte paarden en hoeft er helemaal niets mis te zijn met hun gezondheid.
Dus een spoortje is niet zo verkeerd, maar zorg dat het paard zich fijn voelt als je gaat rijden.
Het wil al heel snel gebeuren dat je bij een niet zo voorwaarts paard zelf meer gaat stressen ( lees schoppen, zweep sporen en schelden!) maar vergeet niet elk ding dat wel goed gaat uitbundig te belonen, maak dus het rijden leuk voor je paard.
Speel eens in de bak met hem, ga eens wandelen zonder erop te zitten, m.a.w haal hem uit zijn depressie!

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:28

Ik heb nu 5 maanden een eigen paard.
Bij zijn oude eigenaar was ie niet vooruit te branden.
Er werd met sporen gereden en bij elke stap gingen die punten erin.

Ik heb heeel weinig kracht in mijn benen, en rij zonder sporen.
Na wat oefenen reageert ie zelfs op mijn been.
Misschien kun je dat eens proberen, om hem zo gefocust te krijgen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:44

Geef hem gewoon eens een weekje vrij van het rijden en ga lekker wandelen en zet hem lekker in de wei. Misschien is hij de lol van rijden wel een beetje kwijt en heeft hij er even geen zin meer in.
Buiten zijn paarden meestal wat sneller, dus je kunt misschien ook wat buitenritjes gaan rijden, als dat kan, is voor een paard meestal ook leuker.
Maak het rijden gewoon wat leuker voor je paard, dan voelt hij zich meer geneigd om actiever te lopen en een vrolijk paard is meestal ook een sneller paard :)

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:02

aerdenhout1 schreef:
Niet elk paard is van nature een voorwaarts paard...je hebt ook luie paarden!
Deze paarden moet je wat meer activeren, maar zijn daarom nog geen slechte paarden en hoeft er helemaal niets mis te zijn met hun gezondheid.
Dus een spoortje is niet zo verkeerd, maar zorg dat het paard zich fijn voelt als je gaat rijden.
Het wil al heel snel gebeuren dat je bij een niet zo voorwaarts paard zelf meer gaat stressen ( lees schoppen, zweep sporen en schelden!) maar vergeet niet elk ding dat wel goed gaat uitbundig te belonen, maak dus het rijden leuk voor je paard.
Speel eens in de bak met hem, ga eens wandelen zonder erop te zitten, m.a.w haal hem uit zijn depressie!

Ik ben ook wel is boos, maar ik mishandel hem niet en scheeuw ook niet tegen hem, ik speel wel is voetbal met hem in de bak of ga gewoon rennen dan kom hij wel achter mij aan. dat vind hij heel leuk!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:03

Ik doe nu een beuiw training veel zijwaarts zodat hij beter aan de hulpen word dit help op dit moment heel goed ik heb hem niet weer sloom mee gemaakt de laatste 3 weken:D!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:57

Om het paard beter aan het been te maken kun het rijden van veel overgangen in je training inbouwen.
Bij iedere letter in de bak van tempo/gang veranderen, 3-5 rondjes, de meeste paarden worden daar oplettender en dus actiever van. En probeer zoveel mogelijk op je zit te rijden, reageert hij niet, dan een wat grotere hulp.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:59

Ik kende ook zn paard.
Na veel onderzoeken bleek toch dat hij een vitamine te kort had.
hoe gaat he tmet het groeien van de hoeven?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:25

ietjelover schreef:
Ik kende ook zn paard.
Na veel onderzoeken bleek toch dat hij een vitamine te kort had.
hoe gaat he tmet het groeien van de hoeven?

Ik weet niet wat je bedoelt met het groeien van mijn hoeven , maar hij gaat om de 8 week naar de hoefsmid, hij heeft wel vrij kleine hoeven.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:29

Paarden worden niet 'gek', 'snel', ... van eten, no matter what, ze worden er alleen maar dik van, zoals elk normaal wezen op aarde!http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/en/natural-dressage-tips/tip-14-mythe-my-horse-gets-crazy-from-to-much-food
Het zou kunnen wijzen op een medisch probleem, dus laat dat eerst nakijken en zorg er dan voor dat je het rijden interessant maakt voor hem!

Gebruik geen sporen! Dat heeft geen enkele zin, wat je wel kan doen: http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... oesnt-work

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:32

Die van mij heeft veel baat bij Marstall Amino Muscle Plus, een supplement waarmee je de aminozuren in de spieren worden aangevuld (beetje lastig uit te leggen). Ik geef 1/3 maatbekertje na het rijden en ze is er een stuk van op geknapt.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:55

Mijn paard was heel erg lui, viel niet tegen aan te rijden.
Wat bleek? Zadel lag verschrikkelijk. Ik ben tijdelijk zonder zadel verder gegaan en nu gaat ze als een raket :=
Tenminste, ze is nog steeds aardslui, maar nu word ze niet meer tegengehouden en kan ze haar bewegingen en dergelijke goed afmaken!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:03

melaniehut schreef:
Ik hoor ook veel mensen die zeggen sporen af, maar als ik kijk naar ruiters die op hoog niveau rijden rijden ook hun wedstrijden met lange sporen, ook L2 proeven.

Ik kan een (knetterheet) jong paard ook met wielsporen gaan rijden, dan raak ik 'm gewoon nooit met die sporen. Je opmerking slaat dus nergens op. Als iemand anders dat doet, betekent het nog niet dat jij dat moet doen/ dat jij dat kan.

Ik heb al goede tips voorbij zien komen wat betreft het voor het been krijgen. Dat is punt 1. En zorgen dat hij er plezier in houdt, misschien vindt hij springen of een buitenritje wel leuker, dan moet je dat ook respecteren. Heb d'r ook eentje gehad die gewoon nooit vlug te krijgen was. Vond het werk ook niet leuk! Dat moet je accepteren.

Verder zie ik in je profiel dat het een duitser is, dat zal ook wel meehelpen aan het flegmatieke. Hij heeft er gewoon aanleg voor om traag te zijn. Dus de enige oplossing is zo goed mogelijk voor het been maken. En verder niet te gefrustreerd raken van dat hij niet wil lopen.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:04

heb hier ook zo eentje lopen, nog veeel extremer want zij kon echt bijna NIETS. nu vollop in training. (grond werk want ze is blijkbaar nog niet sterk genoeg om een ruiter te dragen) maar het gaat vooral om dat motiveren.
je krijgt veel meer van je paard gedaan als je die kan motiveren dan als je die moet dwingen.
als ik zeg tegen jou, ga eens 5 kilometer lopen! anders krijg je een schop! ga je dat dan eerder doen dan als ik zeg "wil je eens 5 kilometer lopen? daarna krijg je 500 euro =)"?

probeer iets te vinden dat je paard motiveert ;-)
ga lekker spelen beloon hem uitbundig als ie het goed doet
enz..
zie hem en zijn moeite niet als van zelfsprekend :)

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:41

Sommige paarden zijn van nature sloom andere fel, snel, voorwaarts enzovoort. Wellicht is het gewoon de aard van jou paard om sloom te zijn. Daar is niets mis mee toch?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 09:03

Tjuppie schreef:
melaniehut schreef:
Ik hoor ook veel mensen die zeggen sporen af, maar als ik kijk naar ruiters die op hoog niveau rijden rijden ook hun wedstrijden met lange sporen, ook L2 proeven.

Ik kan een (knetterheet) jong paard ook met wielsporen gaan rijden, dan raak ik 'm gewoon nooit met die sporen. Je opmerking slaat dus nergens op. Als iemand anders dat doet, betekent het nog niet dat jij dat moet doen/ dat jij dat kan.

Ik heb al goede tips voorbij zien komen wat betreft het voor het been krijgen. Dat is punt 1. En zorgen dat hij er plezier in houdt, misschien vindt hij springen of een buitenritje wel leuker, dan moet je dat ook respecteren. Heb d'r ook eentje gehad die gewoon nooit vlug te krijgen was. Vond het werk ook niet leuk! Dat moet je accepteren.

Verder zie ik in je profiel dat het een duitser is, dat zal ook wel meehelpen aan het flegmatieke. Hij heeft er gewoon aanleg voor om traag te zijn. Dus de enige oplossing is zo goed mogelijk voor het been maken. En verder niet te gefrustreerd raken van dat hij niet wil lopen.

Ik geef mijn paard ook alleen een hulp en een spoor al dat nogig is.
ik had ook 2 keer in de maand spring les maar daar ben ik sinds een maand mee gestopt omdat hij altijd alle balken eraf trapt. buitenritten vind hij super leuk! als het weer het toelaat ga ik ook zo vaak mogelijk, maar op dit moment kan dan helaas niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:34

met buitenrijden is hij wel voorwaarts?

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:42

Mijn vorige paard was op zich altijd wel fit en vrolijk, alleen dat wer opeens steed minder, met rijden sloom, maar ook op stal/in het land was ze duf. Weet niet of jouw paard dat ook heeft (sorry, niet alles doorgelezen), maar dat bleek een maagzweer te zijn.
Succes ermee!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:23

_Linnie_ schreef:
Mijn vorige paard was op zich altijd wel fit en vrolijk, alleen dat wer opeens steed minder, met rijden sloom, maar ook op stal/in het land was ze duf. Weet niet of jouw paard dat ook heeft (sorry, niet alles doorgelezen), maar dat bleek een maagzweer te zijn.
Succes ermee!

Een maagzweer zou ook kunnen, dat hij dat heeft daar gaat die vrouw die 8 febr komt ook naar kijken.maar opzicht kan hij buiten wel druk doen en rennen, maar sinds hij zo achteruit ging heeft hij niet erg vaak buiten gestaan en heb ik daar eigenljk ook niet echt op gelet.. maar normaal wil hij wel rennen in de wei.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:27

Splinter schreef:
met buitenrijden is hij wel voorwaarts?

Bedoel je in de buitenbak of tijdens een buitenrit.

Zowieso loopt hij stukken beter buiten, maar tijdens een proef kan hij nog steeds terug vallen ( wel minder)

en op buiten rit stap hij het eerste half uur drie kwartier stevig door en draaft in normaal actief tempo, maar als we in ren galop gaan is hij wel de sloomste( niet erg vaak gedaan in rengalop). Maar op de terug weg gaat hij wel langzamer, terwijl de rest versnelt. Misschien wil hij wel helemaal nog niet terug, dat kan natuurlijk ook. Hij vind het wel super leuk buiten!