Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:31

Brendaaaa schreef:
Ten eerste wil ik je een compliment geven; je komt er voor uit en stelt je kwetsbaar op met je bericht.
Ik herken je probleem niet met betrekking tot paarden. Gek genoeg heb ik engelengeduld met paarden...met mijn bloedeigen dochter echter heb ik veel minder geduld. Ik word niet fysiek maar voel mijn woede borrelen en zeg misschien wel eens dingen die ik achteraf niet goed vind.
Ik probeer nu dus echt echt echt te zorgen dat ik weg ben voordat ik zo boos word. Ik loop gewoon even weg, even tot mij zelf komen.
Ik denk dat je dat met je paard ook moet doen; afstappen VOORdat je echt boos word, niet als je al boos BENT.

heel erg bedankt!!! eindelijk iemand die wel goed heeft gelezen!!!

dat is mijn streven, ik voel me zooooo klein als ik boos ben geweest op hem en schaam m ogen uit me kop!!!
erger nog: hij trekt het zich ook erg aan!!

ik ben wel op de goede weg, alleen heeft het nog een beetje meer tijd nodig.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:34

SinelliB schreef:
Je bent geen loser, je bekijkt het alleen van een heel verkeerde kant. Een paard denkt niet als hij uit zijn stal wordt gehaald en een rondje moet gaan rijden: "goh, ik zal haar eens lekker uitproberen vandaag (wordt ze lekker boos, leuk joh)". Neem dat maar van mij aan. De enige reden die ik kan bedenken waarom hij iets niet wil doen is dat hij het a) Niet snapt, hij begrijpt niet wat je van hem verwacht b) hij heeft pijn en daardoor lukt het hem niet om bepaalde dingen uit te voeren.

Nou rijdt iedereen (tenminste, ik heb nog nooit iemand gehoord die dat niet had) met ups en downs, dus dat blijf je altijd houden op welk niveau je ook rijdt. Je moet soms wel eens door een dalletje heen om tot nieuwe inzichten te komen. Als je boos wordt lukt het zeker niet! Dat is frustrerend voor jou, maar ook voor je paard. De meeste paarden leren meer als je benadrukt wanneer ze iets goed doen, dan dat je steeds boos wordt om dingen die niet goed gaan. Probeer terug te gaan naar de basis en dingen die wel goed gaan. Als dat goed gaat heb je altijd iets om op terug te vallen en vanuit die basis kun je ook verder uitbreiden naar (moeilijke) oefeningen.

Als je een probleem hebt moet je echt bij jezelf te rade gaan wat je kunt veranderen zodat het wel goed gaan. Alleen jij kunt er iets aan veranderen, niet je paard of een instructrice. Paardrijden moet leuk zijn voor jou en voor je paard.

dankjewel.
ik heb wel (gelukkig) nog steeds super veel plezier in het rijden.
ik weet ook dat als ik die boosheid onder controle kan krijgen mijn paard nog meer vertrouwen in mij zal krijgen en door het vuur voor me zal gaan, en dat is mijn streven.
op dit moment is het gewoon moeilijk om een fout die langzaam erin is geslopen weer recht te zetten, en dat vergt een hoop moeite en volhouding.
we komen er wel, daar heb ik alle vertrouwen in.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:36

Almeetje schreef:
Je bent zeker geen loser, het is al een hele stap vooruit om je probleem toe te geven.
Ik word soms ook wel eens heel erg boos op mijn paard, dat er wat vloeken of scheldwoorden uitfloepen of dat ik iets te hard in m'n hand word maar dat is geen ramp. Het is menselijk, als je maar van jezelf weet dat dat je soms overkomt en dat probeert te voorkomen.
Vraag op die momenten niet teveel tegelijk, eventjes rustig, relaxt rijden, iets doen dat die wel goed kan.
En daarbij zijn paarden gelukkig heel erg vergevingsgezind (natuurlijk mag je daar geen misbruik van maken).
Verder kan je ook altijd als het je echt tegenzit gewoon even longeren oid en het rijden de volgende dag terug proberen.

bedankt.
ik heb me nu ook voorgenomen om als ik tegen iets heel lastigs aan loop een stap terug ga doen.
als het in draf niet lukt gewoon weer terug gaan stappen en het dan nog eens proberen.

en als het echt te dol wordt dan ga ik gewoon iets heel anders doen.

hij was gelukkig vandaag nog wel blij om me weer te zien!!! dat was wel weer een opluchting, want hij is en blijft mijn beste vriendje!!!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:42

O herkenbaar :o
Mijn shet ( niet onder het rijden dan) kan af en toe echt alles doen behalve wat ik wil!
Ik wil longeren maar hij wilt knuffelen, dus blijft gewoon lekker tegen me aan staan.
Wat ik dan doe is het longeer cirkeltje dicht en maar ff 10 tellen af koelen :+
Wil ik links, gaat ie rechts.
Kan heel vervelend zijn maar toch weer lief <3

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:43

justkid schreef:
OOO wat klinkt dit bekend.
Niet helemaal willen verzamelen, schouders niet willen verzetten.
Ik heb precies hetzelfde probleem, met de bijbehorende frustratie :P
Ik kan je geen raad geven ik voel me met regelmaat een loser die het nooit gaat leren.
Dan heb ik het idee dat ze mooi op het achterbeen loopt, zegt mijn stalgenoot dat er niks gebeurt van achter.

Het echt boos worden op mijn paard heb ik wel afgeleerd nadat mijn stalgenoot een keer flink tegen me was uitgevallen.
En nu nog heb ik altijd in mijn hoofd" Rustig met je handen" dat is er ingeramd :o
Ik neem aan dat je met shanks rijdt?
Mijn paard is zelf wel een goede graadmeter hoor.
Als ik het te bont heb gemaakt komt ze de volgende dag niet naar me toe in de wei.
Dat is inmiddels gelukkig al een jaar geleden.

Misschien is het goed om te beseffen dat je kennelijk al zover bent dat je kunt werken aan de schoudervrijheid.
Als je de schouders kunt sturen geeft het paard zijn initiatief op en gaat met je meedenken; waar gaan we heen.
Dat betekent dat je al best ver bent in je africhting.
Als hij zijn schouders vrij kan bewegen heb je hem goed op het achterbeen gesteld en ja op de voorhand kan hij zich makkelijker aan je hulp onttrekken.
Dat laatste stuk is gewoon moeilijk. Ik zie het aan mijn stalgenootje ook.
De verzameling en de schoudervrijheid blijft altijd een werkpunt.
Wij zijn nu de stops en de spins aan het leren en dan is het helemaal belangrijk dat de schouders vrij zijn en ze op de achterhand kan stoppen en draaien.

Misschien moet je niet zulke hoge eisen aan jezelf stellen.
Het belangrijkste wat je paard je kan leren is kalm en eerlijk blijven en ook dat moet je oefenen.
Daar ben ik ook heel hard mee aan het werk.
Tis wel een heel verhaal geworden 8-)

heel erg bedankt voor je bericht!!! dit is wel een oppepper!!!!
het vreemde is dus wel dat hij met andere oefeningen zijn schouders wel los laat en zijn oefeningen super uitvoert, alleen als je het hem zo op de man af vraagt dan geeft hij niet. :D

mijn spins en rollbacks zijn super!! we maken al stops van een paar meter!!!
ook galopwissels kan hij bijna om de pas maken!!!
daar heb je toch wel losse schouders voor nodig!!! :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:46

paardrijden is gewoon hartstikke moeilijk!
Een goede trainer ziet deze (kleine) dingen die je nu noemt en nu weet jij het ook.
Maar om het goed op te lossen is een heel ander verhaal.
Als mijn stalgenootje mijn paard even rijdt lijkt het makkelijk maar als ik het doe is het ineens heel anders.
Eigenlijk ben je boos op jezelf omdat je het nog niet goed genoeg kan en je paard het dus niet doet.
Je moet zoveel dingen tegelijk doen. En als je het een hebt opgelost dan kom je het volgende al weer tegen.
Maar soms dan zijn er dagen dat het gewoon wel lukt.
Dan zit je met een grijns van oor tot oor op je paard.

Als je al stops spins rollbacks en galopswissels kunt maken dan moet je niet zo hard voor jezelf zijn hoor.
Misschien is het dan slim om maar een ding tegelijk te oefenen bv alleen verzameling of alleen hoeken recht rijden.
En dan ff iets doen wat jullie goed kunnen en leuk vinden :))

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:57

x_Marr schreef:
Een trainster die correct en eerlijk naar het paard toe is gaat niet anderhalf uur op het paard zitten worstelen.
Het rijtechnische gedeelte wordt er bij gehaald omdat dat er heel veel mee te maken heeft, hoe je les krijgt hangt er van af of je boos wordt of niet.

Dat je 20 jaar in de paarden zit zegt niks, iemand met 10 jaar ervaring kan al meer juiste dingen weten dan jou, plus dat je nooit uitgeleerd bent. Ook niet bij dingen die je al denkt te weten.

Zachte ophoudingen maken aan de teugels is geen na laten geven, een paard geeft namelijk uit zichzelf na bij correct rijden, dus als het paard recht, soepel en kracht heeft. Een soepel paard hoeft nog niet perse recht te zijn al. Zachte ophoudingen bestaan ook niet, een paard voelt het altijd 10x harder in de mond dan hoe jij het voelt.

Nogmaals een paard wat in de krul loopt kan nog net zo goed(en dat doet dat ook 99% van de tijd als hij verkeerd naar beneden 'gevraagd' is) zijn rug aanspannen. Dus een krul is absoluut geen bevestiging ervan dat het paard zijn rug correct gebruikt.

Borivage schreef:
Een loser ben je niet hoor!!!!!!
Ik heb een zeer opwaarts gebouwde tuiger, die maar al te graag macho doet, sterren kijkt en alles behalve naar beneden wil en echt ontspannen.
Ik weet precies hoe je je voelt, de momenten dat ik mijn paarden wel een kon wurgen.......... ghighi
Nee lekker loslaten, wegdromen, strobalen schoppen e.d. werkt beter :+ .

Mijn oplossing bij mijn paard:
- simpel bitje dubbel gebroken
- met opzet ondanks dat het niet correct is laag rijden met je handen laag en niet hoger dan schoft.
- heeeeeeeeel veel longeren met diverse hulpteugels.
De bijzet teugels die ik heb hebben geen rubberen ring want dit soort paarden gaat erop leunen en ik noem het maar licht stuiteren met hun hoofd.

Ik wens je in elk geval veeeeeeeeeeel succes en geduld ;) .

Dit is absoluut geen oplossing maar vernieling van je paard. Nogmaas: in de krul dwingen is geen garantie voor correct ruggebruik!
Laag rijden met je hand werkt gigantisch in op je paard zijn lagen, niet zo gek dus dattie dan omlaag gaat, naar boven betekend pijn.
Van echte ontspanning is dan echter geen sprake.

Als je dan boos wordt wordt dan boos op jezelf. In 99,9% van de gevallen gebeurt er iets waar de fout toch echt bij de ruiter ligt.
Ipv. van boos te worden op je paard(wat kan hij er aan doen dat jij een fout maakt?) kan je beter bij jezelf nagaan wat je fout doet en hoe je dat moet gaan oplossen zonder geweld maar met alle geduld en ontspanning.

je hebt niet goed gelezen, dus ik ga niet nogmaals hier mijn trainster verdedigen!!!
het rijtechnische gedeelte geef ik als voorbeeld van waar ik nu boos om ben geworden, en niet om hierop te worden afgerekend.

ik beweer nergens god te zijn en alle kennis in pacht te hebben, als dat zo was dan zou ik geen topic starten!!!
ik leer dagelijks, en wilde alleen aangeven dat ik in die 20 jaar veel heb geleerd en ervaring heb opgedaan.
mijn vorige paard was absoluut ook niet de makkelijkste!!

ik wil ook absoluut niet dat mijn paard in de krul loopt!! ik rij western en streef naar een lage natuurlijk hoofd/hals houding.
hoe hard een ophouding wordt gemaakt ligt aan de ruiter, maar als je niks vraagt gebeurt er ook niks!!!

ik weet ook dat IK de fouten hier maak, en mijn paard reageert alleen maar op wat ik doe!!!
daarom heb ik les om dat op te lossen zodat ik het wel leer en goed kan uitvoeren.
het boos worden is ook op mij zelf, omdat ik het niet kan, maar reageer het ongewild af op mijn paard, en dat moet stoppen, daarom vraag ik hier om tips!!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:57

Je paard geeft jou een hele mooie kans om te leren trouw aan jezelf te worden.
Boos is een teken dat je onmacht voelt.
En onmacht betekent dat je niet in verbinding staat met je eigen kracht.
En dat vertelt je paard jou in z'n eigen taal.
Misschien klinkt je dit zweverig in de oren, maar het is het helemaal niet.

Als je je kunt concentreren op het hier en nu en probeert je oordelen, angsten en 'het moeten' los te laten, zul je merken dat je echt anders kunt paardrijden.
De oefening hoeft niet te lukken, de oefening is een spel.... geniet ervan!
Dan ontspan jij en dat zal je paard je volgen.
Echt waar...
Een van de moeilijkste dingen bij het paardrijden, maar als het je een moment lukt heb je heel veel bereikt.
Dát is paardrijden.... of het ene kunstje nou lukt of niet.
Geniet van je dier en het rijden... that's an order ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:00

fanci_mike schreef:
Mistertje mistertje toch! Je bent geen loser! OOk al heb ik dat pas een keer of drieduizend tegen je gezegd!
Voor de anderen: ik ken de combi en ik ken de trainster. De trainster is uitermate bekwaam, echter is het bij dit specifieke paard erg moeilijk om te zien of hij echt goed loslaat. Vergeet niet dat de trainster nu af en toe heeft moeten ploeteren om eerder gemaakte fouten te herstellen.
Ik denk dat in dit geval de ruiter beter moet leren aanvoelen wat het paard doet, en dat is nou eenmaal erg moeilijk. Het paard zelf wordt wel degelijk boos, ik bedoel dit dus niet op een menselijke manier. Kortom, zoals gewoonlijk is het een en-en-en situatie, die niet een-twee-drie op te lossen is.
Prijzenswaardig is het wel dat deze ruiter in ieder geval in staat is om eigen onkunde te herkennen en daaraan te willen werken, iets wat ik toch nog heeel vaak mis hier op bokt.
Mister, iedereen maakt fouten, wees niet bang ervan te leren. Helaas is de mister een gevoelig paard dat overeenkomstig reageert, je zal nu waarschijnlijk een hoop fouten in een keer moeten herstellen. Komt wel goed schatje!! En anders neem je een lesje op de Mike! ;-)

thanx Fanci_mike!!! lief van je!!
je kent mijn probleem en je kent gelukkig de mister ook en weet hoe hij in elkaar steekt!!!

we komen er wel, is het niet morgen is het wel een andere dag!!!

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:01

Ik heb weleens dat ik strenger moet zijn,en na het rijden denk ik dan altijd:wat ben ik een watje zeg!
Maar dan denk ik ook:volgende x beter! En de volgende les gaat het dan wle weer goed!
Dus: rustig blijven en nooit opgeven,de aanhouder wint!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:15

Ik herken dit ergens van :7

Ik heb 4 pony's op stal staan met allen hun eigen spelletjes..

Mijn D-pony wilt gigantisch graag voor mij werken maar nu die M/Z oefeningen om de hoek komen kijken vind ze het heel moeilijk worden en uit onkunde loopt ze onder me vandaan en zodra ik haar op d'r plek zet begint ze te bokken en pirouettes te draaien.. (leuk die pirouettes maar op dat niveau trainen we nog niet :+ ) 2 à 3 keer kan ik dit uitstaan maar ik voel de woede ook opkomen. Mijn reactie: stoppen (eventueel m.b.v. het hek), boos worden en haar duidelijk vertellen dat ik de baas ben en haar aan het werk zetten totdat we er allebei bijna bij neervallen. Na heeeeel veeeeel op m'n kop te hebben gekregen door mijn instructeur heb ik besloten dat dit niet de goede methode is.. Als ik nu boos wordt omdat ze niet luistert begrijp ik dat het komt doordat ze de oefening nog niet snapt of volledig beheerst en ga ik gewoon een rondje stappen. Als nou echt niks meer lukt doordat ze geen zin meer heeft en ik behoorlijk chagrijnig ben geworden ga ik lekker geen oefeningen meer doen en alleen maar de basis en conditietraining. Morgen weer een dag!
Dan pony 2. We hebben hem net nieuw op stal en volgens zijn oude eigenaresse loopt hij super (van de stal naar de wei maar meer ook niet :P) Nou ik ging hem van de week longeren voor de 1e keer, steeds omdraaien en wegrennen. Dan maar met dubbele longe dan kan hij niet omdraaien want kan ik tegendruk geven. Alsnog hoe boos ik ook werd op hem hij bleef het proberen. Toen heb ik m'n stem verheven en ben ik zooooooooo verschrikkelijk boos geworden. Het verbaast me dat ik hem nog uit de wei kan halen. Maar ik hoef nu niks meer de zeggen of te doen, hij loopt heel netjes rondjes om me heen. Ben alleen benieuwd hoe lang dat nog duurt.

Ik weet heel goed dat boos worden niet de methode is maar echt hoor die beesten kunnen zoooooooooo verschrikkelijk irritant doen. :P
Zolang je blijft proberen en proberen gaat het steeds soepeler en iedereen heeft weleens moment dat het niet lukt, dat zijn de momenten waarop het jammer is dat je paard geen papegaaien manieren heeft en kan praten :P
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 15-09-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:16

justkid schreef:
Ik heb ook even in je profiel gespiekt.
Ik zag dat je paard cuttingbloed heeft.
Die wij hier op stal hebben staan zijn ook van die personalitys,
niet zo gek natuurlijk.
Dat eigen initiatief is er echt ingefokt omdat ze op de koeien worden gezet.
Daarom is hij ook zo lenig en wendbaar.
Is het niet een idee om daar eens mee aan de slag te gaan?
Volgens mij worden er heel regelmatig van die koeiendagen georganiseerd.
Ik zie vaak foto's voorbij komen op het westerngedeelte.

Ik geloof niet dat paarden vanzelf gaan verzamelen, dat moeten ze echt leren en daar krijgen ze soms spierpijn van.
Mijn paard vindt het echt superleuk om te stoppen. dwz vanuit galop (of draf) in een keer stil te staan waarbij de achterbenen doorglijden (met speciale ijzers)
Je ziet het paarden wel eens in de wei doen.
Mijn paard doet het alleen niet goed met mij op de rug.
Ze moet eerst leren om mij verzameld te dragen en vanuit die verzameling te stoppen.
Dit is voor haar veel moeilijker dan gewoon de rem erop te zetten.
Ze stopt wel op haar achterhand maar tegelijk zet ze de voorbenen; baf, ook in het zand.
Als ik haar nou niet eerst leer om verzameld te stoppen dan gaat ze stuk.
Ik heb ook veel schouderbinnenwaarts aan de hand gedaan.
Dat kan ik je ook echt aanraden om ze sterker en rechter te maken.
Ook dat gaat in het begin met veel staartzwiepen en moeite. Nu doet ze het moeiteloos en veel op eigen initiatief.
Soms moet je even doorpakken *duikt weg voor x-marr* :P

hij is absoluut een cutter, denkt heel veel voor zichzelf en heeft de neiging om de leiding steeds over te willen nemen, en das af en toe weleens niet zo handig.

ik ben pas geleden naar een cutting/working cowhorse clinic geweest om zelf eens te kijken, en het lijkt me super leuk.
ik denk dat hij dat ook helemaal geweldig zal vinden.
alleen heb ik op dit moment even de financien niet om mee te doen helaas. (heb een jong paard in training staan)
maar als ik de mogelijkheid heb ga ik dat zeker ook doen.
verder is het ook echt een reiner, een geboren speed en stop machine met enorm veel power!!!

verder een heel fijn paard en een vriend voor het leven!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:21

franka75 schreef:
daarom noem ik ook dat spreekwoord snap je als jij het niet meer weet word je boos en das begrijpelijk.maar een paard doet iets niet om jou te zieken snap je. ga eens nadenken waarom hij dit doet en ga desnoods korte stukjes rijden en als dat goed gaat sluit je af en ga je iets anders met hem doen wat tie leuk vind

mijn training zijn altijd erg afwisselend zowel het rijden in de bak als dat we vaak op buitenrit gaan en dan weer eens longeren en ook regelmatig een stuk gewoon aan de hand wandelen.
dus het is niet dat ik weken achter elkaar op 1 ding aan het hameren ben.

wel is het zeker in dit geval zo dat ik hier wel doorheen moet komen voordat we weer aan andere dingen kunnen gaan werken.

dat ik boos word en daarmee grof tegen mijn paard gebeurt gelukkig maar 1x in de paar maanden ofzo, maar dan nog baal ik ervan en probeer dat dus ook te voorkomen!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:32

justkid schreef:
paardrijden is gewoon hartstikke moeilijk!
Een goede trainer ziet deze (kleine) dingen die je nu noemt en nu weet jij het ook.
Maar om het goed op te lossen is een heel ander verhaal.
Als mijn stalgenootje mijn paard even rijdt lijkt het makkelijk maar als ik het doe is het ineens heel anders.
Eigenlijk ben je boos op jezelf omdat je het nog niet goed genoeg kan en je paard het dus niet doet.
Je moet zoveel dingen tegelijk doen. En als je het een hebt opgelost dan kom je het volgende al weer tegen.
Maar soms dan zijn er dagen dat het gewoon wel lukt.
Dan zit je met een grijns van oor tot oor op je paard.

Als je al stops spins rollbacks en galopswissels kunt maken dan moet je niet zo hard voor jezelf zijn hoor.
Misschien is het dan slim om maar een ding tegelijk te oefenen bv alleen verzameling of alleen hoeken recht rijden.
En dan ff iets doen wat jullie goed kunnen en leuk vinden :))

een stemmetje in mijn hoofd (en mijn trainster en beste maatje) vertellen mij ook vaak dat het al super goed gaat en dat ik een goede ruiter ben, maar ik wil dan gewoon zo graag hem helemaal goed rijden, ook vanwege zijn verleden (hij was mishandelt een jaar lang door verschillende trainers) en dan heb ik zoiets van: hij heeft al zoveel moeten mee maken en dan zit ik hier ook nog eens te prutsen!!

mijn trainster heeft me vandaag weer geholpen, nu met mij erop, en verteld hoe ik nu verder moet rijden morgen.
gewoon op een klein cirkeltje blijven en daar even op door blijven gaan.
niet gaan draven voordat ik helemaal overtuigd ben in de stap en als het niet gaat in draf gewoon weer terug naar stap en opnieuw proberen.

dus vol goede moed gaan we het morgen opnieuw proberen, en lukt het niet dan stap ik af.
zaterdag komt mijn trainster weer om me te helpen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:38

senna21 schreef:
Je paard geeft jou een hele mooie kans om te leren trouw aan jezelf te worden.
Boos is een teken dat je onmacht voelt.
En onmacht betekent dat je niet in verbinding staat met je eigen kracht.
En dat vertelt je paard jou in z'n eigen taal.
Misschien klinkt je dit zweverig in de oren, maar het is het helemaal niet.

Als je je kunt concentreren op het hier en nu en probeert je oordelen, angsten en 'het moeten' los te laten, zul je merken dat je echt anders kunt paardrijden.
De oefening hoeft niet te lukken, de oefening is een spel.... geniet ervan!
Dan ontspan jij en dat zal je paard je volgen.
Echt waar...
Een van de moeilijkste dingen bij het paardrijden, maar als het je een moment lukt heb je heel veel bereikt.
Dát is paardrijden.... of het ene kunstje nou lukt of niet.
Geniet van je dier en het rijden... that's an order ;)

dankjewel, dat zou het heel goed kunnen zijn.
mijn trainster vertelde vandaag dat ze aan heel zijn doen en laten voelt dat ik tijdens het rijden te weinig vertrouwen in hem heb dat hij het echt wel gaat doen en daardoor ga pushen, en dan komt het helemaal niet goed.
ook moet ik me aanleren om minder te gaan rommelen. ik ben heel snel van: ohh hij reageert niet dan probeer ik het op een andere manier, maar hij heeft gewoon wat meer tijd nodig. dus ik moet gewoon stil blijven zitten en wachten totdat hij het wel gaat doen zonder van alles te gaan veranderen waardoor hij ook weer onrustig wordt.

in de laatste 2 dagen heb ik alweer veel bijgeleerd en we blijven leren en ontdekken hoe ikzelf in elkaar steek.
mijn paard kijkt dwars door me heen, alleen kan ik nog niet zo naar mezelf kijken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:39

Macholover19 schreef:
Ik heb weleens dat ik strenger moet zijn,en na het rijden denk ik dan altijd:wat ben ik een watje zeg!
Maar dan denk ik ook:volgende x beter! En de volgende les gaat het dan wle weer goed!
Dus: rustig blijven en nooit opgeven,de aanhouder wint!

ohh dat is absoluut waar!! de aanhouder wint. en als je niks vraagt bereik je ook niks.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:44

dit is zooo herkenbaar voor mij, denk dat je niet zoveel moet focussen op het perfect te willen doen en gewoon op plezier hebben met je paard ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:49

Haha troost je, elke ruiter heeft hier last van.
Mijn vorige paard hoefde tot haar 9e nooit wat te doen, toen ze bij mij kwam was het dan ook een totale ramp! Sterrenkijken, rug wegdrukken enzv.. Ze kon niet eens in de goede galop aanspringen, ben ook ontzettend vaak heel kwaad geworden omdat ik d'r niet aan 't lopen kreeg, maar daar help je jezelf en je paard geen snars mee, maar je bent een mens en het is normaal dat je boos wordt als iets niet lukt. :Y)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:51

SunNDLM schreef:
Ik herken dit ergens van :7

Ik heb 4 pony's op stal staan met allen hun eigen spelletjes..

Mijn D-pony wilt gigantisch graag voor mij werken maar nu die M/Z oefeningen om de hoek komen kijken vind ze het heel moeilijk worden en uit onkunde loopt ze onder me vandaan en zodra ik haar op d'r plek zet begint ze te bokken en pirouettes te draaien.. (leuk die pirouettes maar op dat niveau trainen we nog niet :+ ) 2 à 3 keer kan ik dit uitstaan maar ik voel de woede ook opkomen. Mijn reactie: stoppen (eventueel m.b.v. het hek), boos worden en haar duidelijk vertellen dat ik de baas ben en haar aan het werk zetten totdat we er allebei bijna bij neervallen. Na heeeeel veeeeel op m'n kop te hebben gekregen door mijn instructeur heb ik besloten dat dit niet de goede methode is.. Als ik nu boos wordt omdat ze niet luistert begrijp ik dat het komt doordat ze de oefening nog niet snapt of volledig beheerst en ga ik gewoon een rondje stappen. Als nou echt niks meer lukt doordat ze geen zin meer heeft en ik behoorlijk chagrijnig ben geworden ga ik lekker geen oefeningen meer doen en alleen maar de basis en conditietraining. Morgen weer een dag!
Dan pony 2. We hebben hem net nieuw op stal en volgens zijn oude eigenaresse loopt hij super (van de stal naar de wei maar meer ook niet :P) Nou ik ging hem van de week longeren voor de 1e keer, steeds omdraaien en wegrennen. Dan maar met dubbele longe dan kan hij niet omdraaien want kan ik tegendruk geven. Alsnog hoe boos ik ook werd op hem hij bleef het proberen. Toen heb ik m'n stem verheven en ben ik zooooooooo verschrikkelijk boos geworden. Het verbaast me dat ik hem nog uit de wei kan halen. Maar ik hoef nu niks meer de zeggen of te doen, hij loopt heel netjes rondjes om me heen. Ben alleen benieuwd hoe lang dat nog duurt.

Ik weet heel goed dat boos worden niet de methode is maar echt hoor die beesten kunnen zoooooooooo verschrikkelijk irritant doen. :P
Zolang je blijft proberen en proberen gaat het steeds soepeler en iedereen heeft weleens moment dat het niet lukt, dat zijn de momenten waarop het jammer is dat je paard geen papegaaien manieren heeft en kan praten :P

bedankt!!
ik ben ook zeker van mening dat je af en toe best wel eens erg duidelijk tegen je paard mag zijn over wat wel en niet mag, en daarbij mogen ze dan ook best weleens van je schrikken, dat is ook de relatie tussen leider en volger.
ik heb over bepaalde zaken absoluut strenge afspraken met hem gemaakt, zoals bokken en steigeren is gewoon een no-go en dat zal hij dan ook absoluut voelen.
maar dit is iets anders, dit is een reactie op mijn verkeerde vraag, en ik wordt dan weer boos.
kortom het is gewoon mijn eigen schuld dat het niet goed gaat en dan wordt hij er nog de dupe van ook!!!

ja af en toe zou het wel heel erg fijn zijn als je met ze kon praten!!! maar helaas, we zullen nu paarden taal moeten leren ipv dat zij mensen taal leren.
dan kan je wel kletsen (mits je het goed onder de knie hebt!! :P )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:52

Peuk schreef:
Haha troost je, elke ruiter heeft hier last van.
Mijn vorige paard hoefde tot haar 9e nooit wat te doen, toen ze bij mij kwam was het dan ook een totale ramp! Sterrenkijken, rug wegdrukken enzv.. Ze kon niet eens in de goede galop aanspringen, ben ook ontzettend vaak heel kwaad geworden omdat ik d'r niet aan 't lopen kreeg, maar daar help je jezelf en je paard geen snars mee, maar je bent een mens en het is normaal dat je boos wordt als iets niet lukt. :Y)

oliebol, ben ik toch mens!! ik hoopte dat ik minimaal half paard was!! ;) :+
ja het is zwakte, en das gewoon balen!!!

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:51

Mister01 schreef:
SinelliB schreef:
Je bent geen loser, je bekijkt het alleen van een heel verkeerde kant. Een paard denkt niet als hij uit zijn stal wordt gehaald en een rondje moet gaan rijden: "goh, ik zal haar eens lekker uitproberen vandaag (wordt ze lekker boos, leuk joh)". Neem dat maar van mij aan. De enige reden die ik kan bedenken waarom hij iets niet wil doen is dat hij het a) Niet snapt, hij begrijpt niet wat je van hem verwacht b) hij heeft pijn en daardoor lukt het hem niet om bepaalde dingen uit te voeren.

Nou rijdt iedereen (tenminste, ik heb nog nooit iemand gehoord die dat niet had) met ups en downs, dus dat blijf je altijd houden op welk niveau je ook rijdt. Je moet soms wel eens door een dalletje heen om tot nieuwe inzichten te komen. Als je boos wordt lukt het zeker niet! Dat is frustrerend voor jou, maar ook voor je paard. De meeste paarden leren meer als je benadrukt wanneer ze iets goed doen, dan dat je steeds boos wordt om dingen die niet goed gaan. Probeer terug te gaan naar de basis en dingen die wel goed gaan. Als dat goed gaat heb je altijd iets om op terug te vallen en vanuit die basis kun je ook verder uitbreiden naar (moeilijke) oefeningen.

Als je een probleem hebt moet je echt bij jezelf te rade gaan wat je kunt veranderen zodat het wel goed gaan. Alleen jij kunt er iets aan veranderen, niet je paard of een instructrice. Paardrijden moet leuk zijn voor jou en voor je paard.

dankjewel.
ik heb wel (gelukkig) nog steeds super veel plezier in het rijden.
ik weet ook dat als ik die boosheid onder controle kan krijgen mijn paard nog meer vertrouwen in mij zal krijgen en door het vuur voor me zal gaan, en dat is mijn streven.
op dit moment is het gewoon moeilijk om een fout die langzaam erin is geslopen weer recht te zetten, en dat vergt een hoop moeite en volhouding.
we komen er wel, daar heb ik alle vertrouwen in.

Mooi zo, fijn dat je het positief opvat. Zo was het ook bedoeld.

Ik heb hier ook een tijd last van gehad. Paard wist niet beter, die was gewend dat als zij er een probleem van maakte, de ruiter vanzelf opgaf. Ik heb mezelf toen op mijn dieptepunt ("ik kan het echt niet en ik stop ermee") bij elkaar geraapt en een nieuw doel voor mezelf gesteld: Plezier hebben in het rijden en de uidaging aangaan. Via "omwegen" mijn paard toch zo ver krijgen dat ze het zonder boos te worden deed. BV. als ik ging afwenden op de AC-lijn en ik wilde gaan wijken kwam ze normaal gesproken omhoog, ik heb het daarna gewoon eerst op de volte gedaan. Net zo lang tot ze door had dat het eigenlijk niet zo moeilijk was en dat ze het ook rechtuit kon. Kost wat tijd, maar wel een leuke uitdaging!

Tipje: 1. Ga desnoods iedere dag 20 minuten rijden zonder boos te worden (dus niet 1,5 uur problemen oplossen). 2. Ga NIET voor dat je gaat rijden bedenken wat je wilt gaan oefenen, ga gewoon rijden (basis) en als hij wel los is en het gaat lekker, dan kun je verder gaan denken en proberen. Maar let er wel op dat je, zodra je merkt dat het weer de verkeerde kant op gaat, je weer de basis opzoekt.

Succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 17:19

@ SinellaB: badankt.
ik heb vandaag weer gereden, en het ging echt super.
ik heb danig mijn eisen bijgesteld en gewoon back to basics gegaan.
niet meer dat het gelijk altijd goed moet gaan, maar gewoon stapje voor stapje!!

heb vandaag heerlijk in stap en draf hem helemaal los kunnen krijgen in de schouders en hij ontspande compleet (kreeg zelfs complimenten van mijn stal houdster)
dus ik ben weer vol goede moed, en als ik het weer ga voelen borrelen dan ga ik gewoon een stap terug of ik stap af, en nu ga ik dat proberen voordat ik echt boos ben.
ik wil ook niet dat mijn paard angstig gaat worden van de harde hulpen die ik dan geef, en gewoon verder groeien als team. totdat we door het vuur gaan voor elkaar!!!

we komen er wel, het heeft alleen even wat tijd nodig!!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:45

*\o/* You go girl! *\o/*

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 05:53

_/-\o_ That's the way to do it!!! +:)+

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:42

Mister01 schreef:
@ SinellaB: badankt.
ik heb vandaag weer gereden, en het ging echt super.
ik heb danig mijn eisen bijgesteld en gewoon back to basics gegaan.
niet meer dat het gelijk altijd goed moet gaan, maar gewoon stapje voor stapje!!

heb vandaag heerlijk in stap en draf hem helemaal los kunnen krijgen in de schouders en hij ontspande compleet (kreeg zelfs complimenten van mijn stal houdster)
dus ik ben weer vol goede moed, en als ik het weer ga voelen borrelen dan ga ik gewoon een stap terug of ik stap af, en nu ga ik dat proberen voordat ik echt boos ben.
ik wil ook niet dat mijn paard angstig gaat worden van de harde hulpen die ik dan geef, en gewoon verder groeien als team. totdat we door het vuur gaan voor elkaar!!!

we komen er wel, het heeft alleen even wat tijd nodig!!!

Super! That's the spirit!

En prijs hem de hemel in als hij het goed doet! Klopje op de hals, maar vooral met je stem. Het verschil tussen goed en fout moet heel duidelijk zijn. Je zult zien dat het voor hem veel leuker gaat worden om het goed te doen en dan heb je de volgende dag een "kadootje" van je eigen geduld. Veel paardrijplezier!