een handje per x dat je rijd is voldoende
vergeet niet dat hij ook nog de rest van de dag gras eet en daar ook energie uit haalt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tesz_2208 schreef:Calanddra schreef:Nog een tip voor als hij zo kliert (blijkbaar kun je dat niet zelf oplossen aangezien hij dat een half uur doet elke x): les nemen!!!
uhm ze heeft les...
vraag me dan nog af hoe het paard dan zo blijft auwehoeren ...
denk dat ze dat eerst eens moeten verhelpen en dan verder kijken.
als hij gestopt is met klieren : wat doe je dan? belonen of direct aanpakken en je ding doen?
want ik heb het idee dat je paard het gewoon niet begrijpt
abigailabby schreef:De persoon waar ik les van heb gehad gaf dat zegmaar als een soort huiswerk op,
Hij krijgt brok en muesli,
ongeveer 4 handjes brok, en halve schep muesli (zonder haver)
Fjorden hebben maar heel weinig nodig! Veel hooi en 1 handje brok is voldoende. Alleen als je een keer flink gereden hebt kun je hem een extra handje geven. Meer hebben ze echt niet nodig! Horse321 schreef:Wat eridinges en iemand anders ook al zei in dit topic
Probeer hem maar eens wat minder krachtvoer geven![]()
paarden kunnen prima leven op enkel ruwvoer en water, en af en toe wat brok voor het lekker
En ik ga mee met het merendeel van de reactie's, ik vind dit trainings schema ook te intensief.
Ik mag dan wel weinig ervaring hebben met jonge paarden inrijden/doorrijden, maar ik weet wel dat je met ieder jong dier rustig opbouwen moet.![]()
Ik hoop dat het minderen met krachtvoer helptwat geeft je instructie trouwens als advies?
edit: en we zijn weer een aantal reacties verder
Chaos schreef:En vooralsnog lijk je niet echt wat te willen doen met onze tips, maar we zeggen dit niet om vervelend te doen he! Jij stelt ons een vraag, en wij geven antwoord. Maar het zou fijn zijn als je er dan ook wat mee doet, of het iig. probeert.
Dus de belangrijkste tips:
- Minderen in het krachtvoer, een 4jarige Fjord voldoet prima op ruwvoer en een klein beetje basis- of ponybrok.
- Neem les van goede instructie. Je bent 13 jaar en rijdt een heel jong paard, daar heb jij - en welk ander dan ook, hulp bij nodig.
- Longeer hem van te voren in plaats van een half uur ruzie te maken als je erop zit.
Op deze manier kom je zo met 2 problemen:
- Je pony heeft absoluut geen zin meer in het werk en zal hoogstwaarschijnlijk steeds vervelender worden.
- Als je pony straks 10 is heeft hij artrose of andere vorm van slijtage door overmatig rijden op een groeiend lichaam.
weet zeker dat je verschil zal merken, misschien niet binnen een dag, maar denk dat je het wel redelijk snel zal merken
Chaos schreef:Gooi hem anders los, is misschien niet de allerbeste manier maar laat hem zijn overtollige energie er maar zo uitgooien, zonder dat er iemand op zit te trekken en te plukken. Op die manier is hij al zijn overtollige energie kwijt als jij gaat rijden. Dan kun je dus ontspannen gaan rijden in plaats van te vechten.
maar ik zal het nog een keer proberen Calanddra schreef:Maar ook in basisbrok en muesli zit een boel energie, plus nog de energie uit het gras wat hij de hele dag door eet, vind het niet gek dat hij zo druk wordt dan.
probeer het eens met een klein handje per x dat je rijdt, beperk het rijden tot 4x in de week en max 3kwartier (incl in en uitstappen).
Probeer het eensweet zeker dat je verschil zal merken, misschien niet binnen een dag, maar denk dat je het wel redelijk snel zal merken
Het zou denk ik geen kwaad kunnen om te proberen, je kunt altijd weer het normale voerschema oppakken bij geen resultaat. Chaos schreef:Als ik het zo lees dan heeft de pony ook echt totaal geen respect voor jou. Als je wilt dat je pony naar jou luistert met rijden moet hij ook al naar je luisteren als je er nog naast staat.
Ik zeg altijd maar zo, een paard kan 23 uur per dag doen waar hij zin in heeft, dat andere uurtje moet hij zijn aandacht vol bij jou hebben. En dat begint al met uit de wei halen. Jou pony moet ten alle tijde op jou letten en naar jou luisteren.
Dus als jou pony lui is en jij zegt opschieten, moet jou pony opschieten. En de enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door te oefenen aan een goede verstandshouding tussen jullie beide waarin jij leider bent. Dus wees consequent in alles, vanaf het moment dat je op stal komt, tot het moment dat je weer gaat.