Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:34

Ik vind de tip van krachtvoer minderen ook een goede :) een handje per x dat je rijd is voldoende :) vergeet niet dat hij ook nog de rest van de dag gras eet en daar ook energie uit haalt :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:34

Tesz_2208 schreef:
Calanddra schreef:
Nog een tip voor als hij zo kliert (blijkbaar kun je dat niet zelf oplossen aangezien hij dat een half uur doet elke x): les nemen!!!

uhm ze heeft les...

vraag me dan nog af hoe het paard dan zo blijft auwehoeren ...
denk dat ze dat eerst eens moeten verhelpen en dan verder kijken.

als hij gestopt is met klieren : wat doe je dan? belonen of direct aanpakken en je ding doen?

want ik heb het idee dat je paard het gewoon niet begrijpt

Ze geeft net aan dat ze geen les heeft en alleen tips krijgt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:35

En vooralsnog lijk je niet echt wat te willen doen met onze tips, maar we zeggen dit niet om vervelend te doen he! Jij stelt ons een vraag, en wij geven antwoord. Maar het zou fijn zijn als je er dan ook wat mee doet, of het iig. probeert.

Dus de belangrijkste tips:
- Minderen in het krachtvoer, een 4jarige Fjord voldoet prima op ruwvoer en een klein beetje basis- of ponybrok.
- Neem les van goede instructie. Je bent 13 jaar en rijdt een heel jong paard, daar heb jij - en welk ander dan ook, hulp bij nodig.
- Longeer hem van te voren in plaats van een half uur ruzie te maken als je erop zit.

Op deze manier kom je zo met 2 problemen:
- Je pony heeft absoluut geen zin meer in het werk en zal hoogstwaarschijnlijk steeds vervelender worden.
- Als je pony straks 10 is heeft hij artrose of andere vorm van slijtage door overmatig rijden op een groeiend lichaam.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:35

abigailabby schreef:
De persoon waar ik les van heb gehad gaf dat zegmaar als een soort huiswerk op,
Hij krijgt brok en muesli,
ongeveer 4 handjes brok, en halve schep muesli (zonder haver)

Als ik dit aan mijn 16 jarige bijrijd fjord geef dan stuiter ik ook alle kanten op ;) Fjorden hebben maar heel weinig nodig! Veel hooi en 1 handje brok is voldoende. Alleen als je een keer flink gereden hebt kun je hem een extra handje geven. Meer hebben ze echt niet nodig!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:35

Horse321 schreef:
Wat eridinges en iemand anders ook al zei in dit topic
Probeer hem maar eens wat minder krachtvoer geven ;)
paarden kunnen prima leven op enkel ruwvoer en water, en af en toe wat brok voor het lekker :)

En ik ga mee met het merendeel van de reactie's, ik vind dit trainings schema ook te intensief.
Ik mag dan wel weinig ervaring hebben met jonge paarden inrijden/doorrijden, maar ik weet wel dat je met ieder jong dier rustig opbouwen moet. :j

Ik hoop dat het minderen met krachtvoer helpt :) wat geeft je instructie trouwens als advies?

edit: en we zijn weer een aantal reacties verder :')

Hij krigt alleen basis brokken en muesli (extra weinig proteïnen)

@chaos, De bak bij ons is niet echt fijn om te longeren, tijdens het rijden wordt het galoperen al heel nauw, maar ik ben nu wel een beetje bezig met het longeren, en hij begint het op te pakken

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:37

Als ze les heeft maar hij zich nog steeds zo gedraagt gaat er iets niet goed. Ts, zoek een goede instructeur die jullie wel kan helpen :)

Ik sluit me aan bij chaos :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:38

Gooi hem anders los, is misschien niet de allerbeste manier maar laat hem zijn overtollige energie er maar zo uitgooien, zonder dat er iemand op zit te trekken en te plukken. Op die manier is hij al zijn overtollige energie kwijt als jij gaat rijden. Dan kun je dus ontspannen gaan rijden in plaats van te vechten.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:39

van wie dan een MELKBOER?

nee serieus hoor kom op les nemen en aannemen dat wat je nu doet gewoon te veel te intensief is voor je paardje, niemand hier bedoeld het kwaad, of negatief het gaat erom dat je begrijpt wat we zeggen zonder het verkeerd op te vatten..
soms is kort door de bocht meer duidelijk en werkt dat effectiever het is aan geen van allen van ons het doel om je af te zijken oid.
jij komt hier met een vraag en krijgt antwoord
van de 1 iets duidelijker dan de ander.

neem gewoon de tips aan, want het merendeel is het oneens met wat je nu aan het doen bent.
en ik heb het idee dat onze tips beter zijn dan die je nu krijgt.

ik hoop dat je een goede beslissing neemt die voor je pony en voor jou beter is.

neem les, en geniet vooral van de kleine verbeteringen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:40

Chaos schreef:
En vooralsnog lijk je niet echt wat te willen doen met onze tips, maar we zeggen dit niet om vervelend te doen he! Jij stelt ons een vraag, en wij geven antwoord. Maar het zou fijn zijn als je er dan ook wat mee doet, of het iig. probeert.

Dus de belangrijkste tips:
- Minderen in het krachtvoer, een 4jarige Fjord voldoet prima op ruwvoer en een klein beetje basis- of ponybrok.
- Neem les van goede instructie. Je bent 13 jaar en rijdt een heel jong paard, daar heb jij - en welk ander dan ook, hulp bij nodig.
- Longeer hem van te voren in plaats van een half uur ruzie te maken als je erop zit.

Op deze manier kom je zo met 2 problemen:
- Je pony heeft absoluut geen zin meer in het werk en zal hoogstwaarschijnlijk steeds vervelender worden.
- Als je pony straks 10 is heeft hij artrose of andere vorm van slijtage door overmatig rijden op een groeiend lichaam.

als hij al niet vroegtijdige artrose heeft door continue overbelasting
een pony is geen scooter.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:40

Ik zou eerst van een goede kennis les krijgen, maar aangezien mijn pony ook met haar een loopje nam leek het me niet geschikt om van haar les te nemen, we zijn nu nog ee beetje opzoek naar een fije instructeur die ook bij ons past, maar we zitten nu midden in verhuizing, dus moeten we even wachten tot we er ook financieel beter voor staan

Chaos

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:41

Okee, maar doe dan tot die tijd ook rustig aan met je pony alsjeblieft.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:42

Maar ook in basisbrok en muesli zit een boel energie, plus nog de energie uit het gras wat hij de hele dag door eet, vind het niet gek dat hij zo druk wordt dan.

probeer het eens met een klein handje per x dat je rijdt, beperk het rijden tot 4x in de week en max 3kwartier (incl in en uitstappen).

Probeer het eens :) weet zeker dat je verschil zal merken, misschien niet binnen een dag, maar denk dat je het wel redelijk snel zal merken :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:43

Chaos schreef:
Gooi hem anders los, is misschien niet de allerbeste manier maar laat hem zijn overtollige energie er maar zo uitgooien, zonder dat er iemand op zit te trekken en te plukken. Op die manier is hij al zijn overtollige energie kwijt als jij gaat rijden. Dan kun je dus ontspannen gaan rijden in plaats van te vechten.

Losgooien zou misschien inderdaad een idee zijn, maar de vorige keer was meneer een beetje lui, en ik kon gaan staan jagen als een of andere idioot. maar meneer gaat gewoon lekker rollen :+ maar ik zal het nog een keer proberen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:44

Calanddra schreef:
Maar ook in basisbrok en muesli zit een boel energie, plus nog de energie uit het gras wat hij de hele dag door eet, vind het niet gek dat hij zo druk wordt dan.

probeer het eens met een klein handje per x dat je rijdt, beperk het rijden tot 4x in de week en max 3kwartier (incl in en uitstappen).

Probeer het eens :) weet zeker dat je verschil zal merken, misschien niet binnen een dag, maar denk dat je het wel redelijk snel zal merken :)

De muesli die wij hebben is speciaal voor de logere rassen, en zit ook weinig in, het is vooral goed voor de luchtwegen, en voor zijn vacht

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:46

Weinig proteïnen is al heel positief! maar het is en blijft KRACHTvoer he ;) Het zou denk ik geen kwaad kunnen om te proberen, je kunt altijd weer het normale voerschema oppakken bij geen resultaat.

En wees maar niet bang dat je je pony te kort doet met weinig tot geen krachtvoer, nogmaals ze kunnen prima leven van gras/hooi en ze zijn daar net zo blij mee !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:46

Als ik het zo lees dan heeft de pony ook echt totaal geen respect voor jou. Als je wilt dat je pony naar jou luistert met rijden moet hij ook al naar je luisteren als je er nog naast staat.

Ik zeg altijd maar zo, een paard kan 23 uur per dag doen waar hij zin in heeft, dat andere uurtje moet hij zijn aandacht vol bij jou hebben. En dat begint al met uit de wei halen. Jou pony moet ten alle tijde op jou letten en naar jou luisteren.

Dus als jou pony lui is en jij zegt opschieten, moet jou pony opschieten. En de enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door te oefenen aan een goede verstandshouding tussen jullie beide waarin jij leider bent. Dus wees consequent in alles, vanaf het moment dat je op stal komt, tot het moment dat je weer gaat.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:49

Chaos schreef:
Als ik het zo lees dan heeft de pony ook echt totaal geen respect voor jou. Als je wilt dat je pony naar jou luistert met rijden moet hij ook al naar je luisteren als je er nog naast staat.

Ik zeg altijd maar zo, een paard kan 23 uur per dag doen waar hij zin in heeft, dat andere uurtje moet hij zijn aandacht vol bij jou hebben. En dat begint al met uit de wei halen. Jou pony moet ten alle tijde op jou letten en naar jou luisteren.

Dus als jou pony lui is en jij zegt opschieten, moet jou pony opschieten. En de enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door te oefenen aan een goede verstandshouding tussen jullie beide waarin jij leider bent. Dus wees consequent in alles, vanaf het moment dat je op stal komt, tot het moment dat je weer gaat.

Sinds wij hem hebben is het al wel een heel stuk verbeterd,
Eerst kon ik niet normaal een stuk met hem wandelen, trok zich telkens los, rende door het stroomdraar heen, Gelukkig zijn die dingetjes al voorbij

Ik heb toen een tijdje geoefend met er naast lopen, met hengsten ketting, maar daar werd hij heel erg druk van, en heet, dus toen heb ik maar met zweepje gedaan, en het gaat nu al stuk beter

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:51

Goedzo! Blijf vooral veel oefenen!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:03

jij schreef in een ander topic :

Mijn fjordje is ook geen echte spring pony, maar hij kan het wel en we doen volgende weeek mee met 40 cm springen!!
Hij heeft al een keer hindernisje van 90 gesprongen maar we bouwen het op:P

Misschien komen we jullie nog wel keertje tegen op wedstrijd, kan niet missen zo'n groot paaqrd haha!
echt leuk dat je met haar ook een sprongetje doet, en zo te zien vind zei het ook leuk! Daar gaat het toch om?

En Tips gezocht voor a.s wedstrijd. dat topic.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:05

Tesz, sorry ik mis de clou. Wat was je punt? :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:06

dat hoorde 80 te zijn, want 90 heb ik nog niet gesprongen, laat staan me pony:P

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:12

Maak je niet druk, geen aandacht aan besteden, dat is zo'n iemand die aan 25 berichten moet komen :')

Heb je al besloten wat je gaat doen TS? Heb je al wat aan onze aanwijzingen gehad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:15

Van teveel doen kan pony net zo kliederig hyperactief worden als van te weinig doen.
Je hoeveelheid voer is meer dan ik mijn sobere, volwassen pony geef ookal zou die zoveel werk doen.
Ik weet niet wat jij klieren noemt, maar ipv lang doorgaan als pony zich netjes gedraagt kan je op dat moment beter stoppen. Beloon het gedrag wat je hebben wil. Hoe moeilijk het ook is, maar van goed afsluiten (hoe kort je dan ook bezig bent) leert pony meer dan van blijven doorgaan.
Zowiezo is de kwaliteit van je training veel belangrijker dan de lengte ervan. Weet ook voordat je gaat rijden wat je wil oefenen. Kies 2 of 3 oefeningen, begin bij 1 en doe die totdat je een paar keer achter elkaar verbetering hebt (hoe minimaal dan ook), neem even rust, ga door naar oefening 2 en doe hetzelfde. Ga niet doordrammen om nog meer verbetering te krijgen en ga ook niet door met rijden omdat het zo lekker gaat. Nogmaals : op tijd stoppen is essentieël onderdeel van goed trainen.

Je aantal uren per keer en aantal keren per week dat je rijdt zijn veel voor een jong paard. En wat ik hier verder lees is er qua grondmanieren ook nog aardig wat te wensen over. Hoe beter je paard op de grond zich gedraagd, hoe beter, fijner en meer hij onder het zadel kan doen. Besteed dus meer tijd aan je basis op de grond ipv rijden.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:16

en is je pony nog kreupel of lees is er langs op?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:16

Kom ook zomaar even binnenvallen maar ben het eens met het grootste gedeelte hier.
Zou het rijden beperken en zeker als het goed gaat gewoon stoppen. Voor de rest heb je al een hoop tips gehad dus ga niet in herhaling vallen.