Lovely schreef:............ik zal mijn vraagbaak op het vlak van gestel/bouw/bewegingsapparaat er eens over raadplegen. Hij is een bekende therapeut die de wedstrijdpaarden van allerlei vooraanstaande ruiters behandelt namelijk, hij weet het wel.
Net zo goed als dat je onder trainers een grote groep aanhangers en tegenstanders hebt vindt je die ook onder de therapeuten. En allemaal weten ze heel goed hoe het gestel/bouw/bewegingsapparaat van een paard in elkaar steekt. En toch houden ze er allemaal een net iets andere mening op na.
Het is vooral belangrijk zelf je gezond verstand te blijven gebruiken en niet klakkeloos ergens achter aan te hobbelen. Blijf kritisch en beoordeel paarden op hun spierontwikkeling en beweging. Alleen een paard zonder blokkades [lichamelijk en mentaal] kan zich optimaal in de baan laten zien. In Nijmegen heb ik daar gelukkig weer tal van voorbeelden van gezien. Een aantal daarvan werden wel laag en diep gereden, een aantal niet. De resultaten waren er niet minder om, ondanks de verschillende manieren van trainen.