Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:18

wel of niet sporen aanschaffen ligt helemaal aan je eigen rijden. als jij elke pas inkomt, dan doemaarnie..........

kan jij onhafhankelijk zitten en kom je alleen in wanneer nodig, dan ishet een verrijking

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:10

Bij incorrect gebruik maken stompe sporen meer schade aan dan scherpe sporen. Als je bij een scherpe spoor een verkeerde
beweging maakt dan komt er een kras in de huid. Een verkeerde beweging bij stompe sporen maakt onderhuidse schade, dat zie je niet door de vacht van het paard.
Ik heb een keer gelezen dat je het beste dan wieltjes sporen kan nemen. Die geven meerdere prikkels tegelijk waardoor je een groter oppervlakte hebt. Ik zou wel adviseren om nietelke keer te gaan rijden met sporen, af en toe om hem een keer goed te corrigeren. Voor de rest zonder sporen goed oefenen op het sturen!
Laat je helpen door iemand die al wat langer met sporen rijd. Probeer niet elke pas te drijven, want dan kan je inderdaad over een tijdje steeds scherpere sporen gaan kopen.

Bokkers, waarom zo'n gigantisch probleem van de leeftijd van het paard maken? Een advies geven om het paard een tijdje rust te geven, het niet te vaak per week te rijden en niet te lang kan nog wel, maar om haar meteen helemaal afkraken? Nee. Er zijn wel vaker mensen op bokt geweest die hun paard om meerdere reden op 2.5 in hebben gereden. Die mensen denken daar heus zelf wel over na! TS zal hier waarschijnlijk ook zelf wel over na gedacht hebben, maar dat is haar probleem niet! Kom op zeg mensen!
Bokt is bedoel om mensen te helpen, niet om ze wijs te maken dat ze het slecht doen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:29

sorry hoor maar als je een paard met 2 en half jaar inrijd dan denk je niet na...

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:37

Sporen zijn voor zijgangen!
Je moet met je zit je paard voorwaarts laten lopen benen zijn er voor zijgangen!
als je wilt afwenden naar links zet je wat gewicht op je linkerstijgbeugel
alla Rechtrichten ;)
succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:13

TS al besloten wat het gaat worden?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 07:56

mickydo schreef:
sorry hoor maar als je een paard met 2 en half jaar inrijd dan denk je niet na...

Nogmaals ik heb mijn pony niet ingereden toen hij bij ons was, hij was al ingereden, en dan alsnog daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik heb besloten afentoe een keer met te rijden, zodat ik iets duiderlijker voor hem ben.
het hangt er ook vanaf, met springen heb ik ze namenlijk liever niet om,sommige mensen gebruiken de sporen om hem niet te laten weigeren, maar in dat geval pak ik liever een zweepje.

TrennieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:54

Miss_Malfoy schreef:
Dat je het hier vraagt lijkt me toch aangeven dat je twijfelt.
Ik rijd nu op de fjord van een stalgenoot, en tja, het zijn gewoon grapjassen! Hij probeert ook om te draaien etc. en zo'n tank houd je niet als hij echt wil. En ja hij weet dattie sterk is.
Ik lach erom en zet hem aan het werk, en dan bedoel ik echt schakelen en ondertussen bv nog stelling en buiging vragen. Gewoon een beetje klussen op de volte is voldoende werk voor hem om afgeleid te zijn. Zul je zelf als ruiter eigenlijk moeten gaan leren, om zoveel hulpen tegelijk te geven dat je paard het te druk heeft voor andere dingen. Dus niet alleen figuren en stap draf overgangen rijden, nee echt stelling buiging en ook binnen een gang schakelen. Dit alles op zo subtiel mogelijke hulpen (je zit dus) zodat 'ie echt moet opletten.

Succes ;)

Zeer prettige reactie!!!
Duidelijk van iemand die uit ervaring put en zich een realistisch beeld kan vormen over wat er nou eigenlijk speelt.
Die ook naar het achterliggende daadwerkelijke probleem kan kijken ipv inhoudsloze one-liners te plaatsten om een 13 jarige af te schieten met woorden en (voor)oordelen.
Reageerden maar meer mensen op deze manier, ipv allerlei kreten te uiten en er zowat een reltopic van te maken. :( Typisch bokt... *zucht*

Ik denk dat de inhoud van de quote nog het dichtst bij het probleem komt, maar ook het dichtst bij de oplossing.

Ik ben van de week stomtoevallig bij TS op stal geweest.
Kende haar hiervoor niet.

Zij heeft haar Fjord gereden op het moment dat ik daar was.
Ik vond haar keurig rijden. Rustig been, nette kuithulp (ipv bijv "schoppen" met opgetrokken hak), nette houding, mooi rechtop. Handen waren pianohandjes, maar wel stille handjes. Weinig aan te merken dus op houding van TS.

Fjord in kwestie kwam op mij allerminst over als overwerkt of toe aan vakantie.
Toonde ook geen verzet in die zin, zijn gewoon baldadige streken van een Fjord die op ontdekking is. :P
Lette op alles wat hij leuk en interessant vond. Heel speels zoals de meeste jonge dieren zijn. Snel afgeleid en lekker om zich heen kijkend.

Overigens heb ik begrepen dat TS de Fjord gekocht heeft van iemand die er zowiezo het laatste half jaar, voor hij naar haar kwam, niets mee heeft gedaan. Ik meen begrepen te hebben dat hij daarvoor een andere eigenaar had. Dus die vakantie waar sommigen het in dit topic over hebben, die heeft hij alsnog wel gehad.
Gezien TS niet veel weegt en zij hem niet zwaar dressuurmatig rijdt, afgaande op haar leeftijd en niveau, heeft hij naar mijn idee niets te lijden.

Maar weer even terug naar waar het om gaat:

TS wilde hem inbuigen en wat meer in stelling rijden op een grote volte. Ook op de hoefslag keek hij letterlijk veel naar buiten. TS gebruikte de correcte hulpen: binnenbeen erbij, binnenteugel van de hals af, buitenteugel op de hals, contact op beide kanten, buitenbeen er aan voor begrenzing.
Dit deed ze prima, maar weinig tot geen reactie.

Dit vind ik heel begrijpelijk:
Ik ben er ook even op gegaan omdat ik wilde weten hoe hij voelde op de hulpen.
En ja: hij heeft prima in de gaten dat hij sterker is.
Ik heb best op hem moeten werken voor hij zich iets van me aan trok.
Erg sterk dier en niet supergevoelig.
Erg herkenbaar ook, want ik heb exact hetzelfde met mijn Fries gehad.
Dit is overigens prima op te lossen, maar dat betekent idd veel trainen.

In de overgangen reageerde de Fjord van TS prima: hij reageerde goed voor de kuit. Terug nemen op je zit liep hij behoorlijk doorheen, maar pakte dit na een paar keer al vrij gemakkelijk op.
Maar inbuigen was wel een stukje moeilijker.
Zette zn nek er op en werd heel sterk.
Exact ook wat ik met mn fries heb gehad.

En met een spoortje om heb je dan net even iets meer te zeggen.
Je kunt hem dan gewoon wat gemakkelijker buigen in een wending.
Ook het op de hoefslag meer in stelling rijden, als hij naar buiten kijkt gaat wat gemakkelijker.
Op dit soort type paarden is het vaak al meer / harder werken als op een sensibel dier wat de bewegingen van nature heel gemakkelijk maakt.

Ik snap dus heel goed dat TS met een spoortje wil gaan rijden: het is echt wel eens lekker om het wat gemakkelijker voor elkaar te krijgen en voor de verandering wel een reactie te krijgen, zeker bij een dier wat gewoon erg sterk is en gemakkelijker dwars door de hulpen heen loopt als hij niet voldoende begrenst kan worden. Een spoortje op een goede manier gebruikt, kan helpend zijn en naarmate zaken meer bevestigd zijn, steeds minder nodig zijn.

Ik denk dat TS de Fjord niet zo snel zal verpesten of afstompen, ze rijdt met een rustig been en snapt de hulpen en het doel.
Het feit dat ze toch ook wel twijfelt en een topic start, geeft iig aan dat ze niet zo maar handelt als een dwaze kip zonder kop.
Daarnaast wil TS graag instructie en is er ook mee bezig om dit te realiseren.
Maar wat ook heel nuttig is en waar ik me bij aan sluit is de reactie van Miss Malfoy die ik gequoted heb.
Hier veel op blijven oefenen en blij zijn met kleine succesjes.
Naarmate het beter gaat, zou TS ook eens zonder spoortje rijden om te zien of de hulpen al meer bevestigd zijn.

TrennieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:39

Kan niet meer editten dus nog even deze post :P
Ook deze tip is trouwens een erg bruikbare. Prettige opbouwende reactie waar TS wat mee kan.

Stravero schreef:
Is het voor die fjord uit je profiel, toevallig? Daar staat namelijk al bij dat hij goed voorwaarts is, en als je paard goed voorwaarts is moet hij ook op je benen kunnen reageren. Ik zal dus als ik jou was geen sporen gebruiken maar overdreven met je handen en schouders sturen, dus NIET TREKKEN aan de teugels, maar 'de weg wijzen' zeg maar. Kijken waar je naartoe moet, schouders meebuigen naar die kant, buitenbeen eraan en wenden maar. Ik weet trouwens zéker dat 't aan de ruiter ligt en niet aan het paard.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:16

Trennie schreef:
Ik vond haar keurig rijden. Rustig been, nette kuithulp (ipv bijv "schoppen" met opgetrokken hak), nette houding, mooi rechtop. Handen waren pianohandjes, maar wel stille handjes. Weinig aan te merken dus op houding van TS.

Toonde ook geen verzet in die zin, zijn gewoon baldadige streken van een Fjord die op ontdekking is. :P
Lette op alles wat hij leuk en interessant vond. Heel speels zoals de meeste jonge dieren zijn. Snel afgeleid en lekker om zich heen kijkend.

Overigens heb ik begrepen dat TS de Fjord gekocht heeft van iemand die er zowiezo het laatste half jaar, voor hij naar haar kwam, niets mee heeft gedaan. Ik meen begrepen te hebben dat hij daarvoor een andere eigenaar had. Dus die vakantie waar sommigen het in dit topic over hebben, die heeft hij alsnog wel gehad.
Gezien TS niet veel weegt en zij hem niet zwaar dressuurmatig rijdt, afgaande op haar leeftijd en niveau, heeft hij naar mijn idee niets te lijden.

Hier verschillen wij al van mening, Fjorden zijn zoiezo al later volwassen vooral geestelijk.
Mijne heeft dan voor zijn 4 jaar niets anders te hoeven doen dan vooral RECHT TOE RECHT AAN hoeven rijden buiten.
Moge het duidelijk zijn dat dit beestje gewoon jong is.

Trennie schreef:

TS wilde hem inbuigen en wat meer in stelling rijden op een grote volte. Ook op de hoefslag keek hij letterlijk veel naar buiten. TS gebruikte de correcte hulpen: binnenbeen erbij, binnenteugel van de hals af, buitenteugel op de hals, contact op beide kanten, buitenbeen er aan voor begrenzing.

In de overgangen reageerde de Fjord van TS prima: hij reageerde goed voor de kuit. Terug nemen op je zit liep hij behoorlijk doorheen, maar pakte dit na een paar keer al vrij gemakkelijk op.

Hier maak ik alleen maar uit op dat als hij het na een aantal keer bij jou wel deed, dat dit een gebrek aan de ruiter ligt die hem standaard rijd.
Waarom gaat TS niet gewoon met zweep reden? vind ik een stuk verantwoordelijker.
Buiten het feit dat het dier miss hardstikke vast zit, en het dan verstandig zou zijn om eerst een fysio erbij te laten halen voordat je het dier door gaat vragen terwijl het beestje miss stokvast zit en daarom niet goed reageert.

Trennie schreef:
Ook het op de hoefslag meer in stelling rijden, als hij naar buiten kijkt gaat wat gemakkelijker.
Op dit soort type paarden is het vaak al meer / harder werken als op een sensibel dier wat de bewegingen van nature heel gemakkelijk maakt.

Tuurlijk is het harder werken.. Ik heb er zelf ook 1 start wedstrijden en werk me helemaal de piep soms op dat beest.
Maar dat wel ZONDER spoorgebruik.
Ja ik heb mijn sporen om, maar dit is niet om mijn paard van de hoefslag af te prikken omdat hij anders niet reageert ;(
Dit is gewoon een kwestie van hard werken veel herhalen en desnoods een tikkie van de zweep, en het allerbelangrijkste LES!
Ik vind het extreem jammer dat er altijd naar sporen gegrepen word voor de verkeerde redenen.

Ik snap dus heel goed dat TS met een spoortje wil gaan rijden: het is echt wel eens lekker om het wat gemakkelijker voor elkaar te krijgen en voor de verandering wel een reactie te krijgen, zeker bij een dier wat gewoon erg sterk is en gemakkelijker dwars door de hulpen heen loopt als hij niet voldoende begrenst kan worden. Een spoortje op een goede manier gebruikt, kan helpend zijn en naarmate zaken meer bevestigd zijn, steeds minder nodig zijn.

Ik denk dat TS de Fjord niet zo snel zal verpesten of afstompen, ze rijdt met een rustig been en snapt de hulpen en het doel.
Het feit dat ze toch ook wel twijfelt en een topic start, geeft iig aan dat ze niet zo maar handelt als een dwaze kip zonder kop.
Maar wat ook heel nuttig is en waar ik me bij aan sluit is de reactie van Miss Malfoy die ik gequoted heb.
Naarmate het beter gaat, zou TS ook eens zonder spoortje rijden om te zien of de hulpen al meer bevestigd zijn.[/quote]
Zoals ik eerder al heb gezegd, dat het dier bij jou wel al na een paar keer terug kwam op de zit, en bij de rijder niet.
Is dit alleen maar gebrek van de ruiter, wat dus aantoont dat de ruiter niet genoeg ervaring/kennis heeft om dit dier verder te rijden zoals zij blijkbaar wilt.
Als ze dit basis niet eens erin krijgt, lijkt het mij overduidelijk dat dit meisje geen sporen nodig heeft maar instructies van de zeikant.
LES dus en geen sporen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:27

Hoelang heb je je paard al? Het kan namelijk ook zijn dat hij je aan het uittesten is ;)
Of hij is niet goed aan het been.

Ik zou eerst nog even aankijken hoe het gaat, het kan natuurlijk ook zijn dat 'ie gewoon eigenwijs is en dat hij geen zin heeft om naar je te luisteren :P

Maar ik zou het dus eerst nog even aankijken, en anders wel sporen kopen.

Maar je moet geen sporen kopen als het eigenlijk nog niet nodig is :)

X. en veel succes :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:46

Zack schreef:
Trennie schreef:

Hier verschillen wij al van mening, Fjorden zijn zoiezo al later volwassen vooral geestelijk.
Mijne heeft dan voor zijn 4 jaar niets anders te hoeven doen dan vooral RECHT TOE RECHT AAN hoeven rijden buiten.
Moge het duidelijk zijn dat dit beestje gewoon jong is.

Trennie schreef:

Hier maak ik alleen maar uit op dat als hij het na een aantal keer bij jou wel deed, dat dit een gebrek aan de ruiter ligt die hem standaard rijd.
Waarom gaat TS niet gewoon met zweep reden? vind ik een stuk verantwoordelijker.
Buiten het feit dat het dier miss hardstikke vast zit, en het dan verstandig zou zijn om eerst een fysio erbij te laten halen voordat je het dier door gaat vragen terwijl het beestje miss stokvast zit en daarom niet goed reageert.

Trennie schreef:

Tuurlijk is het harder werken.. Ik heb er zelf ook 1 start wedstrijden en werk me helemaal de piep soms op dat beest.
Maar dat wel ZONDER spoorgebruik.
Ja ik heb mijn sporen om, maar dit is niet om mijn paard van de hoefslag af te prikken omdat hij anders niet reageert ;(
Dit is gewoon een kwestie van hard werken veel herhalen en desnoods een tikkie van de zweep, en het allerbelangrijkste LES!
Ik vind het extreem jammer dat er altijd naar sporen gegrepen word voor de verkeerde redenen.

Naarmate het beter gaat, zou TS ook eens zonder spoortje rijden om te zien of de hulpen al meer bevestigd zijn.

Zoals ik eerder al heb gezegd, dat het dier bij jou wel al na een paar keer terug kwam op de zit, en bij de rijder niet.
Is dit alleen maar gebrek van de ruiter, wat dus aantoont dat de ruiter niet genoeg ervaring/kennis heeft om dit dier verder te rijden zoals zij blijkbaar wilt.
Als ze dit basis niet eens erin krijgt, lijkt het mij overduidelijk dat dit meisje geen sporen nodig heeft maar instructies van de zeikant.
LES dus en geen sporen.[/quote]

Laat ik duidelijk maken, hij is gewoon enorm sterk, met name in zijn mond én hals.
Ook als de goede hulpen worden gegeven, kan het hem niks schelen als hij geen in heeft. En als hij na een tijdje een keer mee geeft, begint het daarna weer van voor af aan.
IK weet dat de mening over het gebruik van sporen op bokt verdeeld is, maar ik zie liever dat iemand kiest voor sporen dan dat ze zijn mond kapot rijden, (bijv. doormiddel van een pessoa bit.)

@Asmara.
Hij doet deze dingen vaak om onder het werken uit te komen, dus hij heeft geen zin om te luisteren.
Ook is hij mij soms aan het uitproberen hoor, maar daar heeft hij zijn bok-trucjes voor ;)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:07

wie zegt dat je een ander bit moet kiezen?
Ik post het nu voor de 3e en laatste keer: Het is een kwestie van veel oefenen en consequent zijn! Consequent zijn is 1 van de belangrijkste dingen.

Citaat:
En als hij na een tijdje een keer mee geeft, begint het daarna weer van voor af aan.

Blijkbaar zet je wel genoeg door dat hij na een tijdje meegeeft,
en ja, het is logisch dat hij dan niet meteen een heel uur braaf loopt, als het zo makkelijk zou zijn zouden we allemaal wel grandprix rijden denk ik. Maar het gaat er juist om dat je veel blijft herhalen, inbuigen, oefeningen doet om hem los te maken en veel aan het werk zet. Als je dat doet, kan je het straks makkelijk zonder sporen. Dus leg me dan uit, waarom wil je niet die paar maanden doorzetten (en les hebben, als je het dus niet alleen lukt), maar waarom wil je sporen erbij pakken? De basis moet er goed inzitten, dit moet bij elk paard kunnen zonder dat er naar sporen gegrepen wordt, dus doe het dan ook zonder sporen. En als blijkt dat je die pony nu nog niet aankan, neem les, en blijf erop oefenen.
Wat maakt het uit als het niet binnen een paar weken lukt, maar dat je er een paar maanden over doet? Bovendien leer je er, naar mijn mening, veel meer van om het 'puur' op te lossen, dan om er meteen sporen bij te pakken. Want dan loop je steeds weer tegen nieuwe of dezelfde problemen aan. :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:47

Nu ga je idd weer iets heel anders roepen, BIT? niemand heeft wat over een bit gezegd.

Dat hij niet in 1x wil dat is logisch.. (doet die van mij ook niet)
Maar dat zegt niet dat dat op te lossen is met sporen, heeft meer te maken met doorzettings vermogen en consenquent zijn.

Ik denk dat je dit probleem beter kan oplossen door les te nemen (als is het maar 1x in de 2 weken oid)

En zoals ik net gelezen heb van Trennie, denk ik dat je het prima zonder sporen op kan lossen!

Ga lekker met zweep rijden, en geef hem gewoon een tikje op het moment dat hij niet reageert.
(wel tegelijkertijd met je beenhulp he! ;) )

En over het nageven, sja zo gaat dat..
Hij heeft nog niet genoeg spieren om continue laag te lopen, dat mag je hem niet kwalijk nemen!
Dat is oefenen oefenen oefenen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:58

Wauw Trennie super goed dat je er heen geweest bent!
Als ik het zo lees, denk ik dat het inderdaad fijn kan zijn om een spoortje erbij te hebben. De fjord die ik rijd is gelukkig wel oplettend voor je been, maar als dat niet het geval is wil je af en toe graag wat scherper inkomen ja. Ikzelf geef dan ook de voorkeur aan spoortjes, ben je preciezer mee als met een zweep. Als je dat combineert met lessen komt het vast goed. :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:00

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:17

heey

ik ben niet voor sporen. Je paard moet gewoon op het been reageren iets toch misgegaan in het inrijden? Ik zou op les gaan op de grond zie je beter wat er gebeurt als dat je erop zit.

groetjes nanette

TrennieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:26

Miss_Malfoy schreef:
Wauw Trennie super goed dat je er heen geweest bent!
Als ik het zo lees, denk ik dat het inderdaad fijn kan zijn om een spoortje erbij te hebben. De fjord die ik rijd is gelukkig wel oplettend voor je been, maar als dat niet het geval is wil je af en toe graag wat scherper inkomen ja. Ikzelf geef dan ook de voorkeur aan spoortjes, ben je preciezer mee als met een zweep. Als je dat combineert met lessen komt het vast goed. :)

Dank u! ;)
Dit is wat ik bedoel, maar wel met de nadruk dat het in combinatie met les is.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:28

als je sporen om hebt betekend dat niet dat je ze ook moet gebruiken.
Ik vindt het zelf zowiesoo fijn om sporen om te hebben maar dat betekend niet dat ik ze gebruik.
Beter wel bij je en niet gebruiken dan niet bij je en er om verlegen zitten.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:24

Neem eerst les, daarna verder kijken.
Sporen zijn een makkelijke oplossing, probeer eerst een andere manier te vinden.
*D

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:22

Misschien dat het een beetje verkeerd overkwam met het bit, maar ik bedoel ermee; Als ik het zo graag makkelijk wil maken had ik echt niet voor stompe spoortjes gekozen...