Bitloos met dit paard, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Bitloos met dit paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:00

Daar heb je geen gelijk in. Wat is dat toch dat iedereen denkt dat je met bit nog wel wat te vertellen hebt en zonder bit niet? Als een paard echt weg wil (als in paniek) dan gaat ie. Wat je er ook aan hangt... (bitten, slofteugels, mannen, koetsen etc)

Ik quote mezelf maar even:

Ik rijd mijn nieuwe ruin ook bitloos (simpele emiel voest, ik zweer erbij! mooie brede, zachte neusriem met kleine aansnoerfunctie, lichte druk achter de oren) als ik buiten rij, omdat meneer nog wel eens niet stil wilde staan voor een kruispunt en wat loperig/drammerig was. Bitloos haalt de pijnprikkel weg en is opzich makkelijker te begrijpen voor het paard. Ik krijg er iig heel duidelijk en rustig reactie op. Hij loopt heel soms WEL door mijn hand met een bit en
nog nooit bitloos...
Paard hoeft over het algemeen niet te wennen aan bitloos... de ruiter wel...! (ligt overigens ook aan de optoming) Zit vaak tussen de oren; o god ik heb geen rem!! Die heb je anders ook niet, een paard stopt alleen als hij dat wil. Als hij dat echt niet wil kun je er een hele ijzerhandel in hangen maar weg gaat ie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:34

Ho, wacht even, ik heb ook niet gezegd dat ik het stop gelegd had omdat ik niets meer te zeggen heb ;) Ik heb het stilgelegd omdat ik voor mijn eigen idee wat meer zekerheid heb, ik zeker weet dat Herman zonder bit net zo hard zou kneuren. En dan heb ik liever tussen mijn oren wat meer zekerheid, dan dat ik dan ook nog de hele tijd denk: helphelp, ik heb geen rem :)

Maar het is absoluut niet zo dat ik het bit erin laat omdat je dan minder te zeggen hebt ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:07

FrisianlOver schreef:
ik zou als je bitloos wilt gaan rijden eerst maar zorgen dat je de dingen oefent die ze eng vind met bit.
Als ze weet dat dat goed is en ze is er niet meer bang voor dan kun je bitloos gaan oefenen.

je zegt zelf al van je bent die gevaarlijke situaties nog niet tegen gekomen maar het kan dus heel goed dat als je het bitloos doet je ze juist wel tegen komt omdat je dan net even meer op je paard aangewezen bent aangezien je geen bit meer hebt.

Je hoeft niet altijd eerst alles met bit te regelen voordat je met bitloos veilig kunt rijden. Soms is een vorm van bitloos om te beginnen al veiliger. Mijn merrie is bij een buitenrit met bit niet grappig, met touwhalster is het meestal (niet net na een winterstop) heel goed te doen. Maar dat betekent niet dat dat met willekeurig welke bitloze optoming kan, zij reageert bijvoorbeeld heel vervelend op zo'n slappe hackamore (die met korte scharen), die vindt ze enorm irritant.
Wat ik in dit topic een beetje mis is het besef dat de ene optoming de andere niet is en dat geldt zowel voor verschillende bitten als voor verschillende bitloze optomingen.
Ga gewoon op zoek naar een optoming die voor jullie beiden prettig en veilig werkt op buitenrit. Enne, je kunt op buitenrit en in de bak gerust verschillende optomingen/bitten gebruiken, kies gewoon datgene wat voor jullie samen optimaal werkt. Ik dressuur in de bak gewoon met dubbel gebroken trens met haar, maar onze ruin vindt dubbel gebroken weer niet fijn, daar ben ik mee op zoek naar een geschikt bit. En nee, voor hem zie ik bitloos minder zitten, wellicht dat dat nog eens verandert, maar voorlopig niet.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:22

Waarom rijd je neit alleen bitloos in de bak?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:51

Omdat áls ik bitloos zou gaan, ik het graag overal zou willen doen. Maar ik begin sowieso in de bak ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:19

Van RT-D naar RT-P.

bolovesfuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:41

Nee, omdat je paar dhet niet gewend is..
hotchocolat schreef:
bolovesfuego schreef:
Ik ben ok van plan bitloos tegaan. Met bit of zonder bit maakt echt niet uit! Je kan rijden of je kan het niet..

Ook ik ben het hier niet mee eens.

Ik heb wel eens een crb geprobeerd. Paardje schoot er helemaal van in de stress en wist niet meer wat ze moest doen. Dan ga je maar steigeren en bokken.

Met een kaptoom en de side pull heeft ze totaal geen probleem

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:42

je hebt bitloze hoofdstellen waarbij aardig wat druk wordt gebruikt. Wanneer het paard ontspand, zal de druk ook afnemen ( dit is wel afhankelijk van het hoofdstel wat je gebruikt )
Wanneer een paard met een bit gereden wordt, is een een constante druk op de mond. De teugels in een ruiterhand hangen nooit stil, hoe vriendelijk de hand ook mag zijn.
Ik rijd zelf erg graag met het kruislinkse bitloze hoofdstel van de ruitersportshop. Het neem voldoende druk aan wanneer dit nodig is, net op de prikkelpunten tussen mond en kaak. Maar aangezien de neusriem zo breed is wordt deze druk wel verdeeld, en werkt niet zo scherp in.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:39

Wat een reacties zeg!!!

Laat ik allereerst even melden dan een bit nooit bedoeld is als stop, dit is een communicatiemiddel that's all!!! Dus als je goed kan communiceren met je paardje zou je zo over moeten kunnen stappen, als ie weg wil rennen doet ie het toch wel met of zonder bit, maakt helemaal niets uit (pakt hem gewoon tussen zijn kiezen en rennen maar).

Ik heb ook een "heet" paard zoals ze dat noemen en ben nu vooral bezig met veel wandelen, dingen doen wat hij eng vindt zoals de vuilnisbak deksel regelmatig hard dichtslaan terwijl hij naast me staat, 1e keer schikken en na 3x kijkt hij niet eens meer op of om.

Ik ben van plan bitloos te rijden, heb er al een gekocht en ben van mening dat als je goed met je paard communiceerd dit geen enkel probleem is.

Succes!!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:46

Even voor de duidelijkheid: als Herman gaat, pakt ze het bit niet vast hoor, dan reageert ze gewoon niet. Maar het bit zit niet vast in haar mond :)

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:43

ik heb altijd met bit gereden en sinds kort bitloos, merk dat ze het heel prettig vindt en netjes reageert, maar het is wel zol als ik met meerdere mensen ga rijden dat ze zo sterk kan worden dat ze niet meer hier goed naar luistert dus wissel ik het af.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:02

Ik ben nu begonnen met bitloos rijden en ik merk werkelijk geen verschil of ik nu wel of geen bit rijd.
Hij reageerd precies hetzelfde!!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:24

Ook ik heb 3 jaar geleden een aardig heet paard gekocht. Was buiten alleen maar nereus op de plaatst aan het springen. In de bak stond ze te trillen en wilde weg. Ik heb mezelf toen afgevraagd waarom ze dit deed.....
Ik merkte al snel dat ze heel erg sensible is, en zodra haar teugels werden aangenomen wilde ze weg. Aangezien ik veel reacties van paarden die de eerste keer bitloos gingen en in de lessen de ervaringen zag van de reacties, heb ik gekeken hoe ik haar rustig kon krijgen en dacht toen aan een bitloos hoofdstel. Ik had een aantal soorten liggen maar ben begonnen met de crosslink. Ik had hem oom en het was METEEN een heeeel ander paard. Waarom? Ze moest haar balans gaan zoeken en twijfelde hierover. Heb haar in alle rust de tijd gegeven om te wennen en ben de 2e keer met haar naar buiten gegaan. Ik moest haar soms echt begeleiden erop, dat het goed was. Sindsdien maken we vele bsritten, springen we (hier was e met bit heeeeeeel heftig in), doen we aan klassieke dressuur en af en toe rij ik ook wel eens met bit en daar gaat het nu ook rima mee.

Eigenlijk zie ik dit patroon vaak bij heftige paarden, bloedpaarden, koudbloedjes, het maakt niet uit. Ik moet vaak mensen die problemen hebben vaker meer overtuigen dan de paarden zelf. Leuk voorbeeld;
Heel af en toe doe ik een clinic met bv dressuurruiters waarvan er een deel wel voor open staat en een deel niet. Nadat ze het allemaal geprobeerd hebben, zijn 8 van de 10 verbaasd over hoe rustig hun paarden erop reageren.
Wat wel belangrijk is met bitloos is dat je een goede zit hebt. Veel mensen die bv (bewust of onbewust) veel op de handen rijden en minder op de zit, zullen meer tegenwerking krijgen op het bitloos.
Ik zou zeggen: ga er gewoon een keer voor!

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:39

Ik zou eerst oefenen met dingen die ze eng vind
als je nu al met een bitloos hoofstel zou gaan rijden kan het uit de hand lopen
dat zou erg zonder zijn eerst moet u het paard onder controlle krijgen en niet dat hij ergens van gaat schrikken
dan kan je gaan overstappen er zijn ook schrik trainingen die je kan oefenen
miss is dat een optie
veel plezier nog

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:44

Ik rijd zelf ook wel eens bitloos,
maar ben vaak bang dat ze dan oppeens schrikt en ik haar niet meer kan houden.
Terwijl ze dat nooit doet,
ik zou wachten tot dat ze nergens meer van schrikt met bit, en dan proberen zonder bit :wave:

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:00

Zoals jij het vertelt zou ik met herman niet zonder bit gaan rijden. zonder bit heb je toch minder te vertellen en dat zou bij een schrikreactie van herman buiten best gevaarlijke momenten op kunnen leveren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 13:03

Ik ben voor eerst niet aan het bitloos aan het denken :) We zijn nu bezig met alle andere dingen, ontspanning etc, dus het staat even op een laag pitje. Maar ik denk er wel met regelmaat even aan, of ik het misschien zal gaan doen. Maar als dat al is, dan duurt het nog wel even :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:15

idd zo zie ik het ook .
je geeft eigenlijk al van tevoren aan je paard aan dat er iets engs op komst is; met andere woorden je zegt eigenlijk tegen je paard , hééééé let eens op er komt iets engs, dus je leert het hem eigenlijk een beetje aan.
Verder in je eigen tekst las ik ook dat je zei , dat het onbegonnen werk was je paard schrikvrij te maken, das dus basisopleiding he, daar moet je eigenlijk al van in het begin mee beginnen, en ieder paard kan je leren om met zijn aandacht bij jou te blijven en dus niet weg te rennen.
Pas als je die dingen klaar krijgt, en met een nageeflijk paard kunt rijden, dan pas ben je klaar om zonder bit te gaan rijden, en dus niet andersom.

Woodstock schreef:
De manier waarop jij reageert op zijn mogelijke schrikacties zou ik eerst aanpassen ;) Je schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:42

Mijn pony is ook niet de makkelijkste maar ben toch gewoon bitloos gaan rijden.
Buitenritten maak ik ook gewoon maar wel altijd met een andere pony erbij. De laatste tijd probeer ik regel matig na het rijden alleen langs de weg uit te stappen.
Dit bouw ik steeds verder uit tot dat ik gewoon alleen op buitenrit kan gaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:09

aeolusnr1 schreef:
idd zo zie ik het ook .
je geeft eigenlijk al van tevoren aan je paard aan dat er iets engs op komst is; met andere woorden je zegt eigenlijk tegen je paard , hééééé let eens op er komt iets engs, dus je leert het hem eigenlijk een beetje aan.
Verder in je eigen tekst las ik ook dat je zei , dat het onbegonnen werk was je paard schrikvrij te maken, das dus basisopleiding he, daar moet je eigenlijk al van in het begin mee beginnen, en ieder paard kan je leren om met zijn aandacht bij jou te blijven en dus niet weg te rennen.
Pas als je die dingen klaar krijgt, en met een nageeflijk paard kunt rijden, dan pas ben je klaar om zonder bit te gaan rijden, en dus niet andersom.

Woodstock schreef:
De manier waarop jij reageert op zijn mogelijke schrikacties zou ik eerst aanpassen ;) Je schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!

Ik snap je reactie, maar ik kan je vertellen dat met Herman grondwerken vanaf het begin er niet in heeft gezeten :) Ik ben me nu bijna anderhalf jaar met haar aan het bemoeien, daarvoor was ze van Jo, en liep ze voor de wagen. Das dus al bijna 6 jaar. Helemaal schrikvrij zal ik haar niet krijgen, omdat ze iedere keer andere dingen bedenkt.
En dan kan ik nog met trots mededelen, dat dingen voor de koets waar Herman van schrikt (motoren, rennende honden, fietsers etc), heeft ze onder het zadel helemaal geen last van. We zijn zondag door een menigte mensen heen gewandeld, en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Ik ben trots op mijn knollie :D