Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

kelly_Utah schreef:(ik ben volgend weekend toevallig het hele weekend in leende..(Ja, heeze-leende) ^^)
Dit had ik gevonden op een site, misschien helpt het:
Om te beginnen is het goed om even stil te staan wat u niet moet doen, althans, niet direct. En dat is naar de Winkel lopen en een bit kopen waarvan men zegt dat een paard dát niet vast kan pakken.....
Immers, u lost daarmee het probleem niet op, maar uitsluitend het symptoom dat u irriteert.
Het licht dan voor de hand dat het onderliggende probleem vroeger of later weer opduikt in dezelfde gedaante (het paard ziet tóch kans dat "speciale bit" vast te pakken) of in een geheel andere gedaante (het paard wordt bijvoorbeeld 'teugelkreupel' of "staakt").
U trapt dan in de val van de gizmo's, riempjes en ijzertjes.

ietjelover schreef:en ik wil geen andere instructeur.
Er zijn er niet veel die goedkoop les geven en meer kunnen we niet betalen
Dit komt niet doordat we maa goedkoop willen alleen er zijn dingen gebeurd die veel geld kosten.
ietjelover schreef:en ik wil geen andere instructeur.
Er zijn er niet veel die goedkoop les geven en meer kunnen we niet betalen
Dit komt niet doordat we maa goedkoop willen alleen er zijn dingen gebeurd die veel geld kosten.

Maar dat zou je instructeur ook hebben kunnen zeggen als ze goed is. 
ietjelover schreef:kelly_Utah schreef:(ik ben volgend weekend toevallig het hele weekend in leende..(Ja, heeze-leende) ^^)
Dit had ik gevonden op een site, misschien helpt het:
Om te beginnen is het goed om even stil te staan wat u niet moet doen, althans, niet direct. En dat is naar de Winkel lopen en een bit kopen waarvan men zegt dat een paard dát niet vast kan pakken.....
Immers, u lost daarmee het probleem niet op, maar uitsluitend het symptoom dat u irriteert.
Het licht dan voor de hand dat het onderliggende probleem vroeger of later weer opduikt in dezelfde gedaante (het paard ziet tóch kans dat "speciale bit" vast te pakken) of in een geheel andere gedaante (het paard wordt bijvoorbeeld 'teugelkreupel' of "staakt").
U trapt dan in de val van de gizmo's, riempjes en ijzertjes.
Waar ben je dan ergens?
Dat een ander bit niet helpt weet ik, maar wil wel weten hoe ik het dan moet doen
zonder bitloos of andere intructrice, dus mijn rijden
ietjelover schreef:het is niet het idee van intructuer, en eindelijk iemand die het wel snapt!
Jullie kunnen niet ruiken hoe mijn instructuer les geeft![]()
Ik ben hier nu al 1 jaar mee bezig en het gaat steeds beter
het tuig:
- mijn neusriem zit strak en die zit ook goed strak
- martingaal met ruingetjes heb ik ook om (soms)
- zal ik voor kijken maar daar lag het toch niet aan zoals ze hier zeiden?
- Ze is pas geweest en een week geleden op controle geweest
_sparta_ schreef:Als jij een goede instructeur had, pakte je paard niet aan 1 kant vast en zat je ook niet met de vraag over een ander bit.
De neusriem aantrekken is geen probleem oplossen. Het probleem is er dan nog steeds, alleen bemerk je het minder goed.
kelly_utah schreef:kelly_Utah schreef:
Waar ben je dan ergens?
Dat een ander bit niet helpt weet ik, maar wil wel weten hoe ik het dan moet doen
Bij zo'n zorgboerderij, Zorgokee..
Is dicht bij de bossen daar hebben ze ook paardjes, waar ik denk ik lekker op mag gaan rijden met een vriendin van mij.
Misschien doet je paard het niet voor niets, misschien is de plaats, waar het bit ligt geïrriteerd, en houd hij het vast om de pijn tegen te gaan.
Dat had een verzorgpony van een vriendin van mij.
Als je paard het toestaat, een keer met je vinger op de plaats waar het bit ligt (lege plek) een keer aaien, en een keertje drukken. Als hij dan zijn hoofd wegtrekt, of je ziet dat hij het niet fijn vind, dan gaan nadenken over de DA, misschien heeft hij er een zalf ofzo voor.
Succes

Rapperijder schreef:_sparta_ schreef:Als jij een goede instructeur had, pakte je paard niet aan 1 kant vast en zat je ook niet met de vraag over een ander bit.
De neusriem aantrekken is geen probleem oplossen. Het probleem is er dan nog steeds, alleen bemerk je het minder goed.
Tegen een paard dat zn mond opendoet en het bit vastpakt heb je geen verhaal. Dat is heel simpel op te lossen door de neusriem goed af te stellen. Dat is ook de functie van een neusriem, die zit echt niet voor de sier aan een hoofdstel.
Ik zeg niet dat ze hem extreem hard moet aansnoeren, gewoon stevig vast.
ietjelover schreef:kelly_utah schreef:
Waar ben je dan ergens?
Bij zo'n zorgboerderij, Zorgokee..
Is dicht bij de bossen daar hebben ze ook paardjes, waar ik denk ik lekker op mag gaan rijden met een vriendin van mij.
Misschien doet je paard het niet voor niets, misschien is de plaats, waar het bit ligt geïrriteerd, en houd hij het vast om de pijn tegen te gaan.
Dat had een verzorgpony van een vriendin van mij.
Als je paard het toestaat, een keer met je vinger op de plaats waar het bit ligt (lege plek) een keer aaien, en een keertje drukken. Als hij dan zijn hoofd wegtrekt, of je ziet dat hij het niet fijn vind, dan gaan nadenken over de DA, misschien heeft hij er een zalf ofzo voor.
Succes

amyke schreef:Mijn paardje pakt tijdens het springen ook haar bit vast, en dit is ook niet uit pijn, maar gewoon omdat ze zo graag wil en ik haar dan niet kan tegenhouden.
Ik heb een bit van mijn instructeur gekregen om te gebruiken en hier loopt ze heel fijn op, ze laat los en pakt haar bit niet meer vast.
Het is een gedraaid bit.
http://www.horseparadise.be/harnachemen ... ndstuk.gif
Het is een iets straffer bit, dus je moet wel zacht zijn met je hand.