paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Re: paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:29

Vasthouden los je niet op met een ander bit, maar door anders te gaan rijden. Je kunt dan wel andere instructeurs hebben gehad, maar er is tegenwoordig zoveel prut wat zich instructeur noemt.
Als jou paard links vasthoud wil het gewoon zeggen dat hij scheef is. Niet alleen in zijn mond, maar van staart tot nek. Daarom zal een ander bit ook niet helpen. Bitloos ook niet helpen.
Jij moet dus instructie gaan zoeken die weet hoe je een paard moet rechtrichten.
Zijn bolle kant meer hol krijgen, zodat beide zijdes even hol/bol zijn. En dan is je paard ook niet meer vaster aan 1 kant.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:29

en ik wil geen andere instructeur.
Er zijn er niet veel die goedkoop les geven en meer kunnen we niet betalen
Dit komt niet doordat we maa goedkoop willen alleen er zijn dingen gebeurd die veel geld kosten.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:31

kelly_Utah schreef:
(ik ben volgend weekend toevallig het hele weekend in leende..(Ja, heeze-leende) ^^)
Dit had ik gevonden op een site, misschien helpt het:

Om te beginnen is het goed om even stil te staan wat u niet moet doen, althans, niet direct. En dat is naar de Winkel lopen en een bit kopen waarvan men zegt dat een paard dát niet vast kan pakken.....
Immers, u lost daarmee het probleem niet op, maar uitsluitend het symptoom dat u irriteert.
Het licht dan voor de hand dat het onderliggende probleem vroeger of later weer opduikt in dezelfde gedaante (het paard ziet tóch kans dat "speciale bit" vast te pakken) of in een geheel andere gedaante (het paard wordt bijvoorbeeld 'teugelkreupel' of "staakt").
U trapt dan in de val van de gizmo's, riempjes en ijzertjes.

Waar ben je dan ergens?

Dat een ander bit niet helpt weet ik, maar wil wel weten hoe ik het dan moet doen
zonder bitloos of andere intructrice, dus mijn rijden

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:45

Een probleem ligt nooit alleen bij het bit, het paard of de ruiter. Vaak is het een combinatie.

Mogelijk is een myler bit is voor je.

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:00

Als je voelt dat je paard je bit vast houd is dit vaak een teken dat jij je hand vast zet want je geeft je paard de mogelijkheid hiertoe. Probeer je handen wat hoger te houden zodat je ze niet vast kan zetten op het zadel. Daarnaast als je voelt dat je paard gaat hangen doe je je handen wat naar voren en geef je been. zorg dat je hem geen weerstand geeft door je hand vast te zetten.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:10

ietjelover schreef:
Dit komt niet doordat we maa goedkoop willen alleen er zijn dingen gebeurd die veel geld kosten.

Dan moet je niet gaan schrikken dat je in de toekomst hoge dierenarts rekeningen gaat krijgen. Want steeds scheef lopen kost uiteindelijk zijn tol op lichamelijk gebied. Dan kun je beter 1 keer in de 2 weken goede les gaan halen dan nu elke week les waar je niets aan hebt.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:41

ietjelover schreef:

Dat is begrijpelijk. Misschien dat je het ook wel kan oplossen met deze instructeur. Het is vanop Bokt moeilijk om te zeggen hoe goed die persoon lesgeeft. Was dat bit in de openingspost een idee van de lesgever?

Als je gewoon afspreekt dat je er geen zwaarder bit in hangt maar dat jullie gaan proberen dit rijtechnisch op te lossen, dan zal hij/zij je zeker wel willen helpen. Maar je moet niet verwachten dat dit binnen een maand opgelost zal zijn. Zulke dingen hebben hun tijd nodig.

Wat je wel kan doen qua tuig is zorgen dat:
- je rijdt met een dubbele neusriem die vast genoeg zit, zodat de pony zn mond niet open kan doen. Als ze hun mond open krijgen kunnen ze heel makkelijk het bit vastpakken
- je een martingaal aandoet (ik bedoel een met ringetjes om de teugels, geen vaste martingaal). Als hij zn hoofd niet omhoog kan gooien wordt wegrennen ook al moeilijker
- eventueel kun je een dunner trensbit proberen
- het is al gezegd, maar je moet ook zorgen dat je er verdomd zeker van bent dat er niks aan de tanden mankeert; Wolfstanden, afgebroken wortelresten,... kunnen allemaal dit gedrag geven

Je kostbare centen weggooien aan massage, osteopaten en andere peuteraars gaat niet helpen volgens mij. Van dat geld neem je beter les.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:32

het is niet het idee van intructuer, en eindelijk iemand die het wel snapt!
Jullie kunnen niet ruiken hoe mijn instructuer les geeft :n

Ik ben hier nu al 1 jaar mee bezig en het gaat steeds beter

het tuig:
- mijn neusriem zit strak en die zit ook goed strak
- martingaal met ruingetjes heb ik ook om (soms)
- zal ik voor kijken maar daar lag het toch niet aan zoals ze hier zeiden?
- Ze is pas geweest en een week geleden op controle geweest

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:34

Als jij een goede instructeur had, pakte je paard niet aan 1 kant vast en zat je ook niet met de vraag over een ander bit.
De neusriem aantrekken is geen probleem oplossen. Het probleem is er dan nog steeds, alleen bemerk je het minder goed.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:42

wat een mijn vraag met mijn instructeur te maken?
we zijn hier ook mee bezig maar kan jij dit in een weekje?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:43

Je paard is waarschijnlijk niet in balans waardoor hij de ene kant vast apkt om zo niet te hoeven buigen. En ik ben het met _sparta_ eens. Zoek een instructeur die je daar mee kan helpen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:43

mijn instructeur helpt me ermee maar dat kan niet in een week

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:44

Je hebt er al een jaar les van?
Je vraag heeft alles daarmee te maken. Bij goede les hoef je niet naar andere bitten te zoeken. Dan leer je een paard recht te maken en loopt hij op een gewoon bitje ook fijn. Het probleem zit niet in zijn mond, maar in zijn hele lijf, van hoofd tot staart.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:45

ik heb daar nu een half jaar priveles van
en ik wist niet dat een ander bit niet helpt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:52

Dan ben je het ook niet in een week op aan het lossen. En dan weet je nu dat een bit niet helpt voor rijteschnische zaken. :) Maar dat zou je instructeur ook hebben kunnen zeggen als ze goed is. :)
Die kan jou ook uitleggen waarom je paard zo loopt zoals hij doet. Vraag haar daar dan extra uitleg in, zodat jij goed begrijpt wat je moet doen. Daar heb je les voor. Succes. :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:00

ietjelover schreef:
kelly_Utah schreef:
(ik ben volgend weekend toevallig het hele weekend in leende..(Ja, heeze-leende) ^^)
Dit had ik gevonden op een site, misschien helpt het:

Om te beginnen is het goed om even stil te staan wat u niet moet doen, althans, niet direct. En dat is naar de Winkel lopen en een bit kopen waarvan men zegt dat een paard dát niet vast kan pakken.....
Immers, u lost daarmee het probleem niet op, maar uitsluitend het symptoom dat u irriteert.
Het licht dan voor de hand dat het onderliggende probleem vroeger of later weer opduikt in dezelfde gedaante (het paard ziet tóch kans dat "speciale bit" vast te pakken) of in een geheel andere gedaante (het paard wordt bijvoorbeeld 'teugelkreupel' of "staakt").
U trapt dan in de val van de gizmo's, riempjes en ijzertjes.

Waar ben je dan ergens?

Dat een ander bit niet helpt weet ik, maar wil wel weten hoe ik het dan moet doen

Bij zo'n zorgboerderij, Zorgokee..
Is dicht bij de bossen daar hebben ze ook paardjes, waar ik denk ik lekker op mag gaan rijden met een vriendin van mij.

Misschien doet je paard het niet voor niets, misschien is de plaats, waar het bit ligt geïrriteerd, en houd hij het vast om de pijn tegen te gaan.
Dat had een verzorgpony van een vriendin van mij.
Als je paard het toestaat, een keer met je vinger op de plaats waar het bit ligt (lege plek) een keer aaien, en een keertje drukken. Als hij dan zijn hoofd wegtrekt, of je ziet dat hij het niet fijn vind, dan gaan nadenken over de DA, misschien heeft hij er een zalf ofzo voor.

Succes

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:55

ietjelover schreef:
het is niet het idee van intructuer, en eindelijk iemand die het wel snapt!
Jullie kunnen niet ruiken hoe mijn instructuer les geeft :n

Ik ben hier nu al 1 jaar mee bezig en het gaat steeds beter

het tuig:
- mijn neusriem zit strak en die zit ook goed strak
- martingaal met ruingetjes heb ik ook om (soms)
- zal ik voor kijken maar daar lag het toch niet aan zoals ze hier zeiden?
- Ze is pas geweest en een week geleden op controle geweest

Mijn jong paard heeft ook een periode gehad dat ze het bit vastpakte en er vandoor ging. Ik heb toen niks aan mijn bit veranderd, maar gewoon 6 maanden met een martingaal gereden. Ze leerde dat hoofd omhoog en crossen niet meer werkte. Toen ze dat een keer door had kon ik de martingaal eraf laten.
Laat je niet wijsmaken dat je een slechte instructeur hebt omdat dit probleem na een paar maanden niet weg is. Het is een rijinstructeur, geen tovenaar.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:57

_sparta_ schreef:
Als jij een goede instructeur had, pakte je paard niet aan 1 kant vast en zat je ook niet met de vraag over een ander bit.
De neusriem aantrekken is geen probleem oplossen. Het probleem is er dan nog steeds, alleen bemerk je het minder goed.

Tegen een paard dat zn mond opendoet en het bit vastpakt heb je geen verhaal. Dat is heel simpel op te lossen door de neusriem goed af te stellen. Dat is ook de functie van een neusriem, die zit echt niet voor de sier aan een hoofdstel.
Ik zeg niet dat ze hem extreem hard moet aansnoeren, gewoon stevig vast.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:12

rappenrijder bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan

Laat je niet wijsmaken dat je een slechte instructeur hebt omdat dit probleem na een paar maanden niet weg is. Het is een rijinstructeur, geen tovenaar.

daar heb je helemaal gelikt in!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:14

kelly_utah schreef:
kelly_Utah schreef:

Waar ben je dan ergens?

Is dicht bij de bossen daar hebben ze ook paardjes, waar ik denk ik lekker op mag gaan rijden met een vriendin van mij.

Misschien doet je paard het niet voor niets, misschien is de plaats, waar het bit ligt geïrriteerd, en houd hij het vast om de pijn tegen te gaan.
Als je paard het toestaat, een keer met je vinger op de plaats waar het bit ligt (lege plek) een keer aaien, en een keertje drukken. Als hij dan zijn hoofd wegtrekt, of je ziet dat hij het niet fijn vind, dan gaan nadenken over de DA, misschien heeft hij er een zalf ofzo voor.

Succes

dat zie ik bijna liggen vanuit mijn weide :D

ik zal dat eens proberen!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:21

Rapperijder schreef:
_sparta_ schreef:

Tegen een paard dat zn mond opendoet en het bit vastpakt heb je geen verhaal. Dat is heel simpel op te lossen door de neusriem goed af te stellen. Dat is ook de functie van een neusriem, die zit echt niet voor de sier aan een hoofdstel.
Ik zeg niet dat ze hem extreem hard moet aansnoeren, gewoon stevig vast.

Stevig vast is 2 vingers rechtopstaand er tussen kunnen. Ik durf bijna te wedden dat mensen die een probleem hebben dat altijd strakker hebben. Maar niet kijken waar het probleem vandaan komt. En zo ook nooit geen oplossing krijgen. Een paard dat de mond open en sterk wordt zegt wat, hoor dat dan ook. :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:00

ietjelover schreef:
kelly_utah schreef:

Waar ben je dan ergens?

Succes

dat zie ik bijna liggen vanuit mijn weide :D

ik zal dat eens proberen![/quote]

Haha, kom eens langs zou ik zeggen. Een vriendin van mij is er ook, en die weet er ook wat van af..

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:10

Mijn paardje pakt tijdens het springen ook haar bit vast, en dit is ook niet uit pijn, maar gewoon omdat ze zo graag wil en ik haar dan niet kan tegenhouden.
Ik heb een bit van mijn instructeur gekregen om te gebruiken en hier loopt ze heel fijn op, ze laat los en pakt haar bit niet meer vast.

Het is een gedraaid bit.

http://www.horseparadise.be/harnachemen ... ndstuk.gif
Het is een iets straffer bit, dus je moet wel zacht zijn met je hand.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:33

ik ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet als je rijd kun je geen filmpje plaatsen?
dan kunnen we tenminste zien waar we het over hebben en dan commentaar geven waar je wat aan hebt.........

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:18

amyke schreef:
Mijn paardje pakt tijdens het springen ook haar bit vast, en dit is ook niet uit pijn, maar gewoon omdat ze zo graag wil en ik haar dan niet kan tegenhouden.
Ik heb een bit van mijn instructeur gekregen om te gebruiken en hier loopt ze heel fijn op, ze laat los en pakt haar bit niet meer vast.

Het is een gedraaid bit.

http://www.horseparadise.be/harnachemen ... ndstuk.gif
Het is een iets straffer bit, dus je moet wel zacht zijn met je hand.

Je wilt toch niet zeggen dat je werkelijk zoiets ook in hangt? :roll: