Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ilse86 schreef:Maar op een gegeven moment MOET je toch wel die stap omhoog maken en jezelf een schop onder je kont geven als je wat wil bereiken in de springsport? Als je alles maar op je dooie akkertje doet, kom je toch nooit verder? Of vergis ik me hierin?
knooopje schreef:dan heb ik nog een lastige vraag!
paard loopt momenteel 135,paard heeft alles er in.
maar.....hij wil geen blauw springen,geen blauwe bakjes en al helemaal geen water!
en echt van alles geprobeert!blauw zeil in zijn stal(zijn hele stal was zowat blauw)blauwe hindernis aangeschaft metblauwe waterbak,en van die kleineronde waterbakjes,hij blijft het eng vinden,hij heeft een blauw fobie!
heb jij nog een tip om van zijn blauw fobie af te komen?
Citaat:Paardentango schreef:
Waarom rijden de springruiters die paarden altijd zo omlaag, nog veel lager, veel dieper en veel 'ronder' dan wat in de dressuur zo onder vuur ligt?
anneliesdj schreef
Kan dat? Nee eerlijk, als ik sommige dressuurpaarden zie lopen dan kan dat echt niet lager, dieper en ronder.
Persoonlijk rijd ik mijn paarden ook graag wat dieper omdat het nogal hete tante's zijn, hoe hoger het hoofd, hoe meer ze zien (ook hindernissen) en hoe onrustiger ze zijn. En aangezien ze beide de neiging hebben om bij het zien van een hindernis al vaart te maken/te gaan stuiteren rijd ik ze dus graag wat lager.
Maar niet alle springpaarden zijn zo heet dus ze zullen ook niet allemaal om deze reden diep gereden worden
Citaat:Marceldufour schreef:
Dat is een vraag die ik niet beantwoorden kan, daar ik dat nooit doe.
Dat vroeg ik niet, ik vroeg waarom ze dat doen ? Daar is toch wel een reden voor om zo laag en rond te rijden.
Vraag het aan Mona, nou bij deze....
Devaney2009 schreef:knooopje schreef:dan heb ik nog een lastige vraag!
paard loopt momenteel 135,paard heeft alles er in.
maar.....hij wil geen blauw springen,geen blauwe bakjes en al helemaal geen water!
en echt van alles geprobeert!blauw zeil in zijn stal(zijn hele stal was zowat blauw)blauwe hindernis aangeschaft metblauwe waterbak,en van die kleineronde waterbakjes,hij blijft het eng vinden,hij heeft een blauw fobie!
heb jij nog een tip om van zijn blauw fobie af te komen?
Arend Zoer wel![]()
![]()
ilse86 schreef:ik bedoel meer als je een paard hebt dat het al wel kan zegmaar.
schoentje schreef:ilse86 schreef:ik bedoel meer als je een paard hebt dat het al wel kan zegmaar.
Als je als ruiter nog niet klaar bent voor een klasse, dan moet je daar ook niet in starten vind ik. Ook al kan je paard het wel.
Heb al vaak gezien dat jonge ruiters (vaak onder druk van de ouders) snel naar een hoger nivo gaan, omdat de dure pony of paard het kan. Dat gaat meestal fout.
Zelfvertrouwen in de ring is heel belangrijk, als je zelf een fractie van een seconde twijfelt voelt je paard het ook. Je moet als ruiter de hindernissen op willen vreten, dan doet je paard dat ook.
Je kunt natuurlijk wel je zelfvertrouwen vergroten, door thuis of in een oefenparcours onder goede begeleiding hoger te springen dan dat je nomaalgesproken doet.
biesje schreef:hoi ik heb ook een vraagje,
wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.
ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?
schoentje schreef:Wat ik me er kan van herinneren wel, was toen natuurlijk erg klein.
Het lijkt nu of je een beetje dezelfde omslag hebt gemaakt als Albert vroeger. Wat natuurlijk helemaal niet slecht is.
En er valt natuurlijk overal en altijd wat te leren! Daarom zijn discussiefora ook zo interessant. Je blijft op deze manier nadenken over het paardrijden, zonder dat je alles maar op de automatische piloot gaat doen.
Ik houd dit topic in de gate!
MarcelDufour schreef:biesje schreef:hoi ik heb ook een vraagje,
wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.
ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?
Ik begin als ze 4 zijn met wat paaltjes op de grond, en dat bouw ik geleidelijk op, in een tijdsbestek van maanden, naar hindernissen van 1 meter, meer heeft een 4 jarige niet nodig. Maar het allerbelangrijkste is toch dat je niet gaat rennen voor je hebt leren lopen. Zelf rijd ik mijn paarden zo dat in principe de laatste galopsprong ik helemaal geen contact meer met de moment heb, of heel lichtjes. Ze moeten zoveel vertrouwen hebben, dat jij als ruiter op jouw beurt weer alle vertrouwen in je paard hebt.
MarcelDufour schreef:Ik zie dat Schoentje me wat aan het helpen is, en wat zij zegt daar kan je met een gerust hart van op aan, want zij kan heel lekker paardrijden. Dat is er eentje van wie ik het nog niet zomaar gewonnen heb als we een barrage moeten rijden!!
simongek schreef:Ik heb nog wel een vraag over de springtechniek van mijn paard. paard zal nooit een Z parcour lopen en dat is
mijn streven ook niet.
wel zou hij wat ronder mogen springen. Is zoiets te leren of niet. Bijvoorbeeld door een lijnt van in uitjes of zo?
Beetje haastig misschien maar had je deze gezien?
schoentje schreef:MarcelDufour schreef:Ik zie dat Schoentje me wat aan het helpen is, en wat zij zegt daar kan je met een gerust hart van op aan, want zij kan heel lekker paardrijden. Dat is er eentje van wie ik het nog niet zomaar gewonnen heb als we een barrage moeten rijden!!
dank u!
Maar ik ga hier geen gewoonte van maken hoor, dit is jou topic!