trainingsschema dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:37

Ik ben eerlijk gezegd niet zo weg van krachtvoer voor paarden, de meeste merken zit veel troep in.

Het paard wat we nu aan het opbouwen zijn krijgt elke dag:

in stal altijd onbeperkt kuil (droog)
07.00 ¼ brok
's middags hele dag in de paddock (kuil, droog) of op de wei (gras) (altijd eten tot z'n beschikking)
19.00 ¼ brok (+ veel wortels omdat hij nogal snel mager wordt!)
in stal altijd onbeperkt kuil (droog)

Moet wel zeggen dat het paard absoluut geen aanleg heeft om dik te worden (zelfs eerder te mager), en erg energiek van zichzelf is. Maar hij doet het er goed op. Oja, op de pensionstal waar hij dus staat wordt Hippostar Basis-Sportbrok gevoerd.

Het is maar net wat je paard gewent is, en wat je denkt dat goed is.

sammie18

Re: trainingsschema dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:50

Ik ben meer van de meusli, de meeste brok valt heel snel uit elkaar, waardoor een paard minder goed kauwt, daarnaast wordt van brok minder ongenomen als van meusli. Van brok ongeveer 70 %, van meusli 90%.

Ben zelf erg opzoek geweest voor iets wat goed voor mijn paard werkt en ik denk dat ik het heb gevonden. Mijn paard oogt altijd iets vettig, hij is groot en breed, in zijn spieren en ribben. Hij ziet er nu super uit, staat verder ook nog in zijn zomervachtje onder de dekens. Mijn paard pakt zijn werk echt super aan sinds hij dit voer krijgt, hij zit gewoon beter in zijn vel.

Verder heb ik hem nooit stijf ofzo, ook niet na hele zware trainingen, denk dat dat ook wel te maken heeft met goede voeding, heb in oktober een 10 km oefencross in ongeveer 19 minuten uitgereden(flink doorgegaloppeerd, dus), en de volgende dat niet eens stijf ofzo.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:53

Muesli bevat wel erg veel suikers. Ziet er 'leuk' uit, maar is feitelijk niet beter voor je paard...

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:55

sb300786 schreef:
Muesli bevat wel erg veel suikers. Ziet er 'leuk' uit, maar is feitelijk niet beter voor je paard...

Dit ligt er weer aan van welk merk je muesli gebruikt.
Als je bijvoorbeeld Marstall hebt, die is speciaal samengesteld, je hebt ook muesli zonder suikers namelijk. Ze hebben trouwens van Marstall vele soorten muesli's. Deze zijn ook echte bix vervangers zeg maar.

Ik ben ook van mening dat er in bix teveel afvalstoffen zitten.
Ik voer liever onbeperkt hooi en dan met 1 kg muesli van Marstall dan dat ik (zoals zoveel mensen hier in NL doen) 2 keer per dag bix voer met een portie hooi/kuil.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:23

Ja, dat is wel waar... Zijn maar paar echt goede voermerken, maar wij kunnen niet alle paarden in pension op apart brok zetten. Alleen thuis krijgen ze HugHo gevoerd.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:45

Geweldig topic...! Ik denk dat het goed is dat deze af en toe naar boven komt (de mods zullen het wel niet met me eens zijn) dus ik geef 'm even een schopje :)

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:30

Paard loopt ZZL en doet 4 dagen trainen van 1 uur, 1 dag longeren 3 kwartier, 1 dag buitenrijden, 1 dag vrij en de rest van de uren op het land en de nacht binnen. 1 X in de twee weken les.
Maar ik denk dat er voor elk dier een apart schema is, ook wat betreft voer.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:22

Het is inderdaad per paard en ruiter verschillend.

Wat het paard aankan, het niveau, hoe snel een paard iets oppikt/leert, wat zijn conditie is, of je een binnenbak of buitenbak hebt, wat voor'n ondergrond je traint, hoeveel tijd de ruiter beschikbaar heeft, kundigheid van de ruiter, etc.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:54

Als ik het goed begrijp dan train je de verschillende ATP-systemen door te doen wat ze moeten doen? Dus bijvoorbeeld aëroob train je door lang, gelijkmatig te trainen?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:21

Hallo,

Goede disucssie, ik had 'm begin dit jaar niet gelezen. Ik heb nog een vraag, niet over ATP-systemen en de theorie (wel zeer interessant, vooral de theorie rond supercompensatie), maar een eigen praktijkcasus. Ik vraag me nl. af of mijn trainingsschema niet te zwaar is voor mijn paard. Ik lees bij jullie toch meer (actieve) rustdagen dan dat ik zelf inbouw. Veel van jullie geven ook aan dat dat een heel positief effect heeft. Reden van de fanatieke arbeid voor mijn paard is gelegen in zijn gewicht: hij is fors te zwaar. Hoe verhoudt het trainingsschema zich tot gewichtsbeheersing?

Mijn trainingsschema ziet er ongeveer als volgt uit:
* maandag: matig intensieve dressuurarbeid (in de bak, ca. 60 min).
* dinsdag: les!, dus (zeer) intensieve dressuurarbeidn (ca. 45 min.)
* woendag: als maandag, óf longeren aan pessoa (ca. 45 tot 60 min.)
* donderdag: dan is mijn bijrijder er, dus lichte arbeid, of longeren aan halster of grondwerk (ca. 45 - 60 min.)
* vrijdag: als maandag, dus matig intensieve arbeid onder de man of intensief draf- en galopwerk aan passoa (ca. 45 min.)
* zaterdag en zondag: verschilt heel sterk. Buitenrit, rustig rijden in de bak (lang en laag), alleen longeren, stuk wandelen... kan van alles zijn. Vaak wel langer, ca. 60 - 90 min.

Voer: hij krijgt 2x daags 1 kg. brok en 2x daags kuil. Nu, in zomer, 1/2 plak, in winter een hele plak. Hij heeft aanleg om dit te worden (en het is ook deels zijn bouw, een beetje oudemannen-buikje), maar in de winter valt het vaak wel mee. Als hij echter in de zomer alleen maar naar het gras in de wei kijkt, komt hij al aan. Hij is nu echt na de eerste drie, vier weken op de wei tonnetje rond. We hebben het natuurlijk wel opgebouwd, eerst maar een uurtje in de wei, toen twee, drie etc. Uiteindelijk gaat de groep max. 8 uur het land op. In de winter staat hij (helaas) alleen maar een uurtje, hooguit twee, in een zandpaddock.

Mijn instructrice raadt een fors trainingsschema expliciet aan, i.v.m. gewicht. Ik zelf twijfel soms, omdat hij bijv. in de wei nooit een sprintje trekt. Hij is kalm, mss. (te) rustig. Overvraag ik hem niet? Belangrijk detail is zijn leeftijd. Hij is dit voorjaar 20 geworden. Hang leeftijd samen met gewicht(stoename), net als bij mensen soms te zien is? We rijden recreatief, maar wel fanatiek. Niveau rond L2 (lang voor mijn tijd heeft hij ooit M2 gelopen).

Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Groeten,
Ester

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:20

Ik heb ongeveer hetzelfde dilemma. Ik heb op aanraden van verschillende mensen besloten bijna helemaal geen krachtvoer meer te voeren. En minder op de wei zetten. Maar ik hoop dat je nog veel meer deskundig advies gaat krijgen, want daar kan ik ook wat van leren :)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:25

Hoi Esther,

Ik vind persoonlijk dat je wel heel erg fanatiek rijdt. Je kunt dat stuk over de supercompensatie enzovoort nog even doorlezen. Ik ben bang dat je zo'n paard gauw overvraagt. Toen ik het las vond ik het wel erg veel, ik dacht: zal zeker een dik sportpaard zijn dan jaartje of 8 is en ergens ver in het Z loopt. Maar hij loopt "slechts" L2.

Je paard redt het ook echt wel op een kilo per dag minder: halfje 's ochtends, halfje 's avonds. Daarbij, waarom mag een paard van 20 niet aan de zware kant zijn? Als dat al zijn bouw is, laat hem dan lekker. Hij mag niet vet worden, gewoon in beweging houden. Kuilgras zet ook wel zoden aan de dijk! Ik denk dat daar een groot probleem zit. Ik zou arm(er) hooi gaan voeren, en in een (fijnmazig) hooinet, zodat hij langer doet over de voedselopname.

Ik zou wel eens in de week een rustdagje inlassen. Je moet ook proberen te kijken hoe het zou zijn als je hem was. In de winter kan me voorstellen dat je hem dan er wat meer uitpakt om te longeren enzo, zodat hij even zijn ei kwijt kan. Maar een paard heeft niet voor niets vezelhonger, daarom (kan dus zijn) dus dik. Waarschijnlijk heeft zijn grote lijf niet voldoende aan de vezels in het kuil, en is op zoek naar meer vezels, alleen van kuil komt hij erg snel aan, terwijl je paard enkel zijn vezels op pijl te houden, spreekwoordelijk. Hooi voeren is dus een optie, arm hooi, in een net. En als hij echt te dik is, 3 uurtjes buiten laten, en rest van de dag met graasmasker op de wei. Zodat hij zich wel kan verzadigen maar niet té vet wordt.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:26

Nu vind ik het wel even leuk om te kijken wat de reacties zijn op het zware leven van mijn paard...

Maandag rustig aan stap draf galop beetje schoudervoor zijwaarts voor het los maken. (15-30min)
Dinsdag pakken we alles mee zware dag dus intensief puntjes op de I rijden. (30-90min)
Woensdag zelfde als maandag
Donderdag zelfde als dinsdag
Vrijdag jawel vrij (soms een heerlijke wandeling aan de hand)
Zaterdag zelfde als maandag
Zondag zelfde als Dinsdag
(les is trouwens altijd anders maar de dag erna is het altijd alleen even los maken tijdens het rijden en dan heeft ze genoeg gedaan)

Wij rijden lang los dus soms zijn de dagen als maandag alleen het lekker los rijden dus rond en laag lekker voorwaarts. Dat de rem aanwezig is en het gas. Ze moet ook licht op de hand zijn want ze loopt vaak tegen het bit in. Deze dagen staat alleen ontspanning in het programma.

De Dinsdag dagen gaan we aan het zware werk. corrigeren, we pakken moeilijke dingen mee vooral het heet rijden maar niet te heet dus nog wel lekker te rijden want meestal wordt ze te heet. Ooit rijden we heet en pakken het beginnetje Piaffe Passage mee. Ooit rijden we naar een mooie op het buitenbeen gereden kleine volte in galop. Gallopwissels hier snapt ze de balle niet van. En ooit zijn we op deze dagen juist lekker ontspannen aan het doen en de bij de dingen die ze kent juist heel de druk eraf te rijden.

Daarbij ben ik tevreden met 1 pasje en dan is het ook klaar!

Mijn paard is een PRE merrie van 12jaar. We zijn B gestart maar dit is heel stersserig en door omstandigheden geen wedstrijden momenteel toch trainen wij gewoon naar de top ookal is het lekker in de vertrouwde bak.
Ze krijgt 1kilo basis brok 0,5kilo prestatie brok en 0,5kilo meusli. Ongeveer 5 uurtjes op de wei en 2 keer voordrooghooi.