Uitvechten of toegeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Uitvechten of toegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:02

ALs je het wilt gaan uitvechten geef je hem imo gewoon geen tijd om goed op te warmen. Er valt niks uit te vechten want hij kan gewoon niet doen wat je van hem vraagt.

Laat hem desnoods de eerste tijd aan de longe een beetje rond"joggen" voordat je erop gaat zitten, als je het moeilijk vind om hem in dat kleine draven in laag tempo wel goed aan je hulpen te krijgen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:05

Oo nee dat is het probleem helemaal niet. Is juist makkelijk uit te zitten, en de hulpen gaan ook best, alleen met de oren plat en gespannen. Dus doe ik dat idd niet.

Zoals ik al eerder heb gezegd hier, ik wil gewoon weten wat een ander zou doen. Ik geef hem de tijd wel hoor. Na 10 minuten is het een superbok, dus dat gun ik hem zeker wel.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:12

Goed laten opwarmen dus, en niet tegen die grens aan gaan rijden de eerste 10 min dat je erop zit. Dat verschilt gewoon een beetje per paard en moet je ook per paard uitvogelen. Laat hem gewoon in een klein ponydrafje los"joggen", als je er al elke keer tegenaan moet schoppen wil je waarschijnlijk teveel.

Maar als je echt structurele opstartproblemen hebt zou ik toch eens verder kijken. Medische zaken heb je uitgesloten geef je aan, maar wat doet je paard verder op een dag? (naast het rijden)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:20

Nou opzich wil ik het ook niet structureel noemen. Soms gewoon wat meer dan de andere keer. Dit weekend geen problemen met hem gehad. Met aandraven gelijk een mooi actief drafje etc.

Uhm, hij komt regelmatig (als extra) in de stapmolen. Wordt 2 maal per week gelongeert ipv gereden en komt elke dag wel een uurtje los met een soort genootje. Dan heeft ie ook TOTAAL geen opstart problemen :+ Ook aan de longe (over het algemeen) niet. Vandaar dat de veearts dit ook uitsluit, zeer mooie beweging met veel afdruk en schwung. Het zit hem gewoon in zn hoofdje.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:41

Ik zou hem de tijd geven, hij geeft zich daarna, dus dan zie ik het probleem niet.

Nu ben ik zowiezo niet van het ruzie maken, maar bij sommige moet het en anderen kunnen er weer helemaa niet tegen. Zo hebben wij er 1 wara je heel consequent moet zijn en soms even mee moet ruzieen. Maar we hebben er ook 1 wara je mee ruziet je alleen maar verder van huis komt.... Dus ja... Ligt aan het paard, maar in dit geval zou ik er geen ruzie mee opzoeken

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:46

Ben ik met je eens hoor lovehorses.. Met deze heeft het weinig nut, maar ik heb idd ook anderen waarbij het zo nu en dan wel even moet. Dankje voor je mening!

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:02

Ik ben van mening dat instappen toch wel 15 tot 20 min moet duren. De spieren zijn anders nog niet warm . Daarna ja dan zal ik wel het gevecht aan gaan .

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:01

Robesh: Juist niet toch?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:51

rocksyboy schreef:
Heb alles wel al geprobeerd met instappen.. Lange teugel eigen tempo laten lopen, lange teugel actief tempo, vrij snel oppakken en actief etc. Dat maakt niks uit, doet ie allemaal braaf, het begint wanneer ik aandraaf.

Hij uit het door zn oren plat in de nek te leggen en bolle rug tot écht bokken. Slaan met z'n hoofd, en oms nog langzamer gaan lopen. Hij doet het zelfde aan de longe, dus ligt ook niet aan mijn rijstijl of zadel. Ook daar hoef ik maar aan de zweep te dénken of hij wordt al boos. En ook daar gaat hij na 10 minuten erg fijn lopen.

BTW, in de zomer issie veel beter, dus zal toch wel met de kou en met opwarmen te maken hebben..
Verder is het een super chic en lief sportpaard met erg veel potentie, dus wat dat betreft geen probleem. hierna heeft hij er ook zichtbaar plezier aan! Maar was benieuwd wat jullie zouden doen.

Heb niet alle reacties gelezen, maar geef antwoord op het bovenstaande.
Helpt het niet,als je hem voordat je gaat rijden, gewoon eventjes longeert??( bijgezet)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:27

Mwa tsja dat zou kunnen.. Maar dan moet ik 10/15min longeren. En nu stap/draaf ik hem 10/15min warm. Dus opzich maakt dat niet veel uit. Dankje voor je mening en tip *D

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:34

ik zou hem ook die 10 minuten laten lopen, je paard moet ook warm lopen

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:32

Als hij het vooral met dit koude weer heeft zou ik als ik jou was niets forceren. Lekker rustig draven, lange teugel om zijn rug een beetje los te krijgen en veel figuren rijden. Door de lange teugel en de figuren wordt hij wat sneller los. En door figuren te rijden kan je toch zorgen dat je hem een beetje aan je hulpen houdt, want dat hij rustig mag inkomen betekend natuurlijk niet dat jij niets te zeggen hebt!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:22

Urielle schreef:
Genoeg paarden die niet reageren volgens het boekje en dan zoek je dus uit wat er wel werkt om hem goed aan de gang te krijgen. Het ene paard is gewoon rotverwend en moet eens een keer goed op zijn falie krijgen om duidelijk te weten dat er gewoon zonder gemuts geluisterd moet worden, en het andere paard heeft teveel ego om zich te laten dwingen en daarmee werk je in sluiproutes en kringetjes naar je doel toe, zodat hij uiteindelijk wel doet wat je wil zonder hem te beledigen.

Dat is ongeveer de strekking van mijn verhaal, met de de opmerking dat vaak de vorige/huidige eigenaar er een potje van gemaakt heeft, of heeft laten lopen.
Waar ik moeite mee heb, is het "geiten-wollen-sokken" denken over paarden. Daar worden zelfs de meest idiote tv-programma's over gemaakt. Ik zou die mensen graag eens adviseren om eens een lesje paarden inrijden/verzorgen te nemen in US, Argentinië, Australië of New Zeeland. dan leer je heel goed een middenweg te bewandelen tussen wat je vaak ziet in Nederland/Duitsland, wat mijns inziens een beetje doorschiet naar extreem softe aanpak, wat absoluut niet bijdraagt aan paarden welzijn/gedrag. Maar dat geef je eigenlijk zelf ook al aan.

Verder vindt ik een discussie over vakbekwaamheid een redelijk zinloze, en een die leidt tot loopgravenstellingen.
Wij leven ervan, en als we het niet goed doen, was ik allang iets anders gaan doen.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:12

Als je paard nog steeds zo met je vecht,dan zou ik hem eerst even laten afkoelen door weer te gaan stappen. Probeer het dan na 5-10 in. weer. Word 'ie weer boos?Stappen. :o
En zo maar door. Uitendelijk moet het wel goed komen! :D
Anders kan IK je geen raad meer geven... :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:25

KiWiKo schreef:
ligt helemaal aan het paard en aan de situatie of ik de strijd aanga of niet :)

Of je doet beide. Je laat hem in zijn tempo bewegen in het begin. Vraagt hem dan een heeeel klein beetje meer voorwaarts, met dus ook een hele kleine hulp. Hij moet hierbij luisteren naar je hulp. Geen reactie? strijd aangaan. Vooral niet meteen te veel voorwaarts en ook niet meer dan een paar passen.
Zo geef je hem wel de tijd om op te warmen maar maar hou je hem evengoed allert aan de hulpen. Geen strijd en niet je paard 'zijn zin geven'.

Daarnaast: hoeveel vrije beweging krijgt dit paard buiten de arbeid? Kun je hem een half uur voor het rijden nog even buiten zetten? hoe reageert hij dan. Wat doet hij als je eerst met een losse singel aan de hadn wat rondstapt voor je opstapt. Hoe is zijn voeding.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:42

[/quote]
Citaat:
Of je doet beide. Je laat hem in zijn tempo bewegen in het begin. Vraagt hem dan een heeeel klein beetje meer voorwaarts, met dus ook een hele kleine hulp. Hij moet hierbij luisteren naar je hulp. Geen reactie? strijd aangaan. Vooral niet meteen te veel voorwaarts en ook niet meer dan een paar passen.
Zo geef je hem wel de tijd om op te warmen maar maar hou je hem evengoed allert aan de hulpen. Geen strijd en niet je paard 'zijn zin geven'.

Dat zou ik niet doen. geef hem gewoon tijd wat maakt het uit hoe snel hij doet wat jij wilt? Sommige paarden 'werken' beter op deze manier. Ik deed dit bij eentje van mij ook altijd! Anders kon ik net zo goed direct stoppen met rijden. Dan had het totaal geen zin. Sommige dieren willen met meer 'respect' behandelt worden. (Nou ja respect, dat vinden ze zelf)
Bovendien hoor ik het woord vechten of strijd aangaan liever niet. Het is geen vechtsport, daar bereik je meestal neits extras door.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:22

Het paard gaat toch ook de 'strijd' met jou aan (geen respect voor jou beenhulp) ? je hoeft hem toch ook niet te overvragen maar gewoon net een halve pas ruimer lopen.
Dan respecteer je zijn tempo maar bouw je op een rijtechnisch manier uit naar een actiever en soepeler paard.

Als je hiermee begint in stap overvraag je echt niets hoor. Zeker niet als je de andere punten die ik noem in acht neemt.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:53

Nee maar het is de vraag of hij dat dan wel accepteert want TS zei eerder al dat ze anders met hem de strijd aan moest gaan...
Bovendien het wil niet zeggen dat als een paard in het begin minder aan het been is, hij geen respect meer heeft...

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:23

Ik zou hem eerst 10 minuutjes laten lopen, en misschien iedere keer die 10 minuutjes steeds korter maken?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:54

ik zou hem idd de tijd geven om even warm te draaien...
dus eerst idd 10 min gewoon zijn eigen tempo laten lopen.

je zult vanzelf merken dat hij zich steeds sneller aan de hulpen laat brengen
en steeds actiever opstart in de draf

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:06

niks rots mee bedoeld, maar misschien is het een soort arrogantie, iets dat bij het karakter hoort, staat het paard een beetje in het bloed?

wij hebben ook zo'n paard gehad, die ging alleen maar achteruit lopen als je hem te snel aan het werk zette, die ging gewoon met z'n kont in het hek van de buitenbak zitten, dan kon je alles doen maar hij verzette echt geen stap meer

maar als je gewoon rustig opbouwde, was er niks aan de hand..

zulke paarden moet je gewoon in hun waarde laten en dan toch maar wat rustiger beginnen, want je schiet er niks mee op om elke dag die confrontatie op te zoeken want het helpt niet

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:42

Idd, zo is het bij deze ook.

Hij is nogal trots opzich zelf en laat hem liever niet kennen.
Wanneer ik hem rijd op de manier die hij wil (denkt hij) dan is er niks aan de hand. Dus idd, laat ik hem gewoon in zn waarde. Uiteindelijk doet hij het toch wel. Bij deze moet ik juist heel hard roepen hoe goed hij het doet. Doet ie het nog veel beter!

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:14

ik zou hem de eerste 10 minuten even warmlopen en verder gewoon goed trainen :D

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:18

lekker warm lopen want vechten heeft geen zin je wint het toch niet :D

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:13

nou met losrijden hou je je paard altijd al klein dus dan zou het toch niet zo een probleem zijn, dan laat je hem toch de eerste 10 min een beetje langzamer en dan ga je er gebruik van maken door hem op dat tempo stelling ed te vragen en los te maken in de nek.

ik zou dus zeggen geen probleem ga geen gevecht aan!