Almaz schreef:Ik begrijp wat je bedoelt rocksyboy, daarom is het zo belangrijk om deskundige instructie te nemen. Één die niet alleen naar de ruiter kijkt maar ook naar het paard. Die kan beoordelen of het aan het paard ligt, of dat het misschien aan de ruiter ligt, of misschien wel de combinatie. Natuurlijk kan je rijtechnisch een hoop oplossen, maar niet iedere ruiter is in staat om dit te kunnen beoordelen en het rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zijn er ruiters die voelen dat het paard niet lekker loopt en nemen de moeite om de oorzaak te achterhalen. De 1ste stap is dan meestal, het paard laten nakijken of het geen lichamelijke mankementen heeft. Daarna volgt in de meeste gevallen het advies om na te kijken of je zelf wel correct op het paard zit. Als dat allemaal goed is, dan kan je met hulp van goede instructie, zeker in het begin, leren je paard rijtechnisch correct rijden.
rocksyboy schreef:Idd Almaz, zo bedoel ik het ongeveer.
Ik haal zelf ook echt wel eens een osteopaat bij een paard, maar soms móet je 'gewoon' even doorpakken. Zelf heb ik ook zo èèn, die probeert het gewoon eens per half jaar weer even uit. En als ik dan niet consequent ben, dan gaat hij door. Ben ik wel consequent, is het 1 keer en dan heb ik gewonnen en kunnen we weer een half jaar vooruit. Bij dit paard is alles in orde, maar schopt dan overal naar en slaat ook met het hoofd of met 4 poten omhoog noem maar op. Puur een gevecht om het leiderschap. En ik ben er van overtuigd dat wanneer ik toegeef of hem niet aanpak, hij doorgaat met dit gedrag.
Nogmaals: dat doe ik toch ook:ten eerste ik sluit eerst lichamelijke mankementen uit, ten tweede ga ik met hem naar de kliniek mocht hij het dan nog doen en ten derde ga ik les nemen van iemand die heel goed ziet of het al dan wel of niet aan mij ligt, wat heus wel zo zal zijn idd
Misschien komt er puntje bij paaltje wel uit dat meneer eens flink aangepakt moet worden maar dan weet ik voor mezelf iniedergeval dat ik of een ander zich daar niet schuldig over hoeft te voelen omdat alles ( tanden, zadel, ,rug ) in orde is.