Winterbommetjes ....tip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:43

kamille schreef:
Ik vind dat je echt heeel veel krachtvoer geeft. Jemig! Ik begrijp het wel, dat ie druk is :+ Ik zou hem meer kuil geven en veel minder brok, bv 1 kg per dag ipv 3. Hangt ook wel van het werk af dat ie moet doen natuurlijk, maar normaal rijden, daar heeft ie zoveel krachtvoer niet voor nodig lijkt me. Ruwvoer hoort de basisvoeding te zijn, en zo nodig vul je dat aan met krachtvoer. Een paard is gebouwd om grote hoeveelheden 'arm' voer te eten, vezels, als je daar teveel in gaat rommelen krijg je allerlei problemen als koliek, maagzweren etc.

Paard krijgt de hele dag ruwvoer in de vorm van kuil en gras (wei).
Daarbij vind ik 3 kg sportbrok en 1,5 schep pulp niet veel voor een paard van 1,76 m.

Verder vraag ik meer van hem dan de gemiddelde bokker (denk ik), hij is miv 1 januari 5 geworden (A'tje) en hij moet 5 x p/w flink aan de bak!
Na het loswerken, neem ik regelmatig oefeningen door zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appyementen, contragalop, keertwendingen, eenvoudige wissels en zet ik hem continu op het achterbeen (mn in de galop).
Dit vergt best veel van een paard van 1.76 m en die leeftijd, vandaar ook de toevoeging van XP en Omega 3 ;-)

Btw paard is inmiddels weer normaal in training, geen bommetje meer, maar positief "heet" :Y)

Iedereen succes met zijn/haar winterbommetjes +:)+

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:09

Mijn paard is er ook weer mee begonnen sinds vorige week. Vorige winter begon hij er al mee in oktober.
Ik ging gister en eergister buitenrijden, en echt van alles schrikken, en dan wegracen en bokken .
En een keer sprong hij zelfs met 4 benen tegelijk de lucht in, toen mijn moeder ineens uit de struiken kwam }> . In de bak is het iets minder, maar dan vind ik het ook wat minder eng want als ik er dan afval en kan hij nergens heen.
Hij staat de hele dag op het land. Maar even longeren voor het rijden helpt niet, hij heeft toch een hele goede conditie. Ik weet niet echt iets om he minder te maken, behalve gewoon veel rijden.
En het gaat toch altijd vanzelf wel weer over (ooit in het voorjaar) :Y) .

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:21

gelukkig is die sneeuw bij ons weg zodat ze weer flink wat kunnen rennen en bokken in de wei, de mijne is nog jong dus die moet ik altijd nog even aan de longe laten lopen voordat ik erop rij, maar de laatste 2 weken was ze super heet, tja ik deed vooral veel wandelen veder kan je er weinig mee doen ;)
fijn dat ie weer positief heet is, de hele tijd aan de kletter gaan is nooit leuk rijden :')

Sjonniej

Re: Winterbommetjes ....tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:26

Net doen alsof je gek bent.
Als het nodig is om even 10 rondjes keihard te galoperen, laat maar even doen dan.

Mijn pony is ook zo verschrikkelijk debiel. Hoe meer je erop reageert, hoe erger je het maakt voor jezelf. Laat maar schrikken, daarna gewoon weer oppakken en verder rijden.
In galop doet hij standaard een soort Spaanse pas bij de uitgang, nou prima, laat maar doen. Als je er kwaad om wordt, wordt het alleen maar erger.

Ik kan het ze met dit weer niet kwalijk nemen dat ze energie over hebben en dat ze die op een of andere manier kwijt moeten. Dan kun je ze beter 10x ruimte geven, als alles tegenhouden en dan krijg je vanzelf een extreme uitspatting.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:19

Poeh, het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben met een 'gek' paard op dit moment.
Mijn paard staat 24/7 buiten (krijgt onbeperkt hooi en voor de rest pavo summerfit koeken en af en toe muslie zonder) en we kunnen al weken niet rijden door een bevroren en daarvoor modderbak :( . Normaal rijd ik buiten samen met een stalgenootje, maar die vond het echt te koud met de sneeuw en in mijn eentje durf ik niet weg.
Ben gisteren maar weer even met hem gaan wandelen, maar bij een fietser begint meneer al te snurken, zelfs honden op caviagrootte zijn opeens eng :o }:0 .
Op dit moment is het bij ons nog niet mogelijk om in het bos te rijden, alles is spekglad.
Voor ons voorlopig dus nog steeds gedwongen vakantie en dan af en toe maar een beetje wandelen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:23

Ik had gister ook een enorme winterbom. Hij kon niet stappen haha :)) . Alleen zon dribbel stap/drafje. Maar hij heeft ook 6 weken niets gedaan. Ik hoop hem nu weer een beetje te kunnen oppakken haha.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:39

Ik neem die van mij altijd eerst even mee naar de voorste weiden, daar laat ik hem los en gaat ie gek doen. Dat helpt meestal wel.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:05

Poeh, ik ging gisteren weer eens rijden, had ook een winterbommetje. Ben er in het bos ook nog vanaf gevallen.

Verder was ze vrij rustig, alleen is ze met koud weer altijd drukker, raaaar.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:30

wanneer merken jullie altijd weer verbetering? de mijn begon vanaf september al,en kan ook weinig doen de buitenbak ligt nog sneeuw in,de bak ligt bij het bos vandaar..dus maar in de weide longeren,hij is er ook chagerijnig van....tijd voor voorjaar..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:34

Pff, september al? Dan kan het toch haast niet aan het weer liggen? Heeft het dan misschien te maken met het (kuil)voer wat je paard dan krijgt, als ie meer op stal staat?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:27

kleinvosje schreef:
Pff, september al? Dan kan het toch haast niet aan het weer liggen? Heeft het dan misschien te maken met het (kuil)voer wat je paard dan krijgt, als ie meer op stal staat?

heb hem begin september verhuisd,dus dat ook mede,maar half/eind september merk ik het al ja,als de herfst eraan komt..helaas

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:32

Fieuww,
vandaag weer gereden, maar het viel nog mee (:

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:41

Ik heb de nodige ervaringen met een ekstein merrie, is van nature al een bommetje nu dus helemaal. Ze heeft het liefst maar 1 stand en dat ik knetterhard. Ik het begin betrapte ik mijzelf erop dat ik haar terughoudend ging rijden, gespannen ging zitten er haar op die manier de regie af. Op aanwijziging van de instructeur ben ik meer gaan rijden met een houding alsof er helemaal niets aan de hand was en dat ik vanaf stap1 de regie nam. Voorkomt niet altijd dat ze eens een spongetje waagt maar het help mij enorm om haar goed aan het werk te zetten ( ook in stap) door heel veel afwisselende figuren te rijden en zelf meer te ontspannen zodat ik mijn spanning niet op haar overbreng. De uitstapdeken gebruik ik in principe niet omdat ik er niet in geloof dat dat nodig is. Maar dat ik een persoonlijk mening.