Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassiee17

Re: Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:38

als hij nu zoals mijn paard, die had weken of maanden niet gereden, ik aan mijn moeder gevraagt om hem eerst even aan de longe te nemen en daarna gewoon alleen los

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:21

Even kennis maken met het paardje (snoepje, borstelen, opzadelen), en dan rustig rondje stappen en kijken hoe het dier reageert op je hulpen, als je zelf ontspannen bent wordt dat over het algemeen goed opgepikt.
Heb in het buitenland veel vreemde paarden gereden en je krijgt soms echt hele 'rare' mee. Ook net als wat hier eerder aangehaald werd; oh ja maar dit paard kan niet voor/achter/naast die en die of ... Príma! Maar dat is niet fijn ontdekken als je achter elkaar over een padje van 1 paard breed, langs een afgrond gaat!!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:19

wel voorzichtiger als met mijn eigen paard (pony), maar ook weer niet dat ik eigenlijk helemaal niks doe. als hij bijvoorbeeld vervelend gaat doen, laat ik hem wel even weten dat dat bij mij niet mag :P

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:43

Eerst aan de eigenaar vragen of er nog dingen zijn die absoluut niet kunnen of die als extreem eng worden ondervonden :Y)
Dan gewoon 'relaxt' rijden. In de eerste 10 minuten de 'kracht' beoordelen en aan de hand daarvan drijven of ontspannen rijden ;) Ook kijk ik meteen naar de 'stuurreactie' en de remweg, want als je ergens voor moet stoppen en hij heeft een remweg van 7.5 meter...

judith1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:13

eerst een beetje kijken hoe het paard reageert bij de eigenaar.
en daarna gewoon rustig proberen. dan zie je vanzelf waar je tegenaan loopt.
sommige paarden proberen je nog wel is uit, dus daar moet je altijd op voorbereid zijn, ook al zegt de eigenaar dat het een lief paard is wat nooit wat doet. Blijf altijd op je hoede.
het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor karakter het paard is, kijk even of de rem en het stuur het doen. dat is het belangrijkste.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:23

Mak beginnen, beetje voelen, beetje ontspannen en dan kijken waar de knopjes zitten en waar de foutjes zitten.
Ik wil juist niet weten hoe het paard is, dat bepaal ik zelf wel ;-). Want feit blijft als jij weeet dat een paard er in galop altijd eerst vandoor schiet ga je er echt voor zitten en word je voorzichtiger, daardoor kun je er juist voor zorgen DAT hij dat doet. maar goed deze visie komt vanuit handelspaarden rijden en correctiepaarden.... (daar is altijd ergens iets mis mee schijnt, toch blijkt dat vaak heel erg mee te vallen puur omdat ik er niet vanuit ga dat ie iets gaat doen)

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:41

ik ga altijd bij nieuwe paardjes :
borstelen
opzadelen en alles
eerst even een stukje buiten met m lopen
want dan weet je ook hoe die doet enzo!
dan rustig opstappen inlopen
en gewoon lekker rustig rijden
ik ben altijd wel wat nerveuser want je kent m natuurlijk niet goed!
wel moet het paard weten dat jy wel al de baas bent !
ookal kent die je niet dus wel consequent blijven!
succes.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:44

Eruit halen wat erin zit ;)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:54

Paard van mijn vriend heb ik na een jaar pas gereden.
Hij is erg groot en nogal een klier (puber gedrag). Dus had ik een soort van "schrik".
Heb veel met hem geknuffeld en wat rond gewandeld om naar de wei te brengen en er weer uit halen enzo. Dus kende hem wat dat betreft wel.
Toen ging mijn vriend op stage voor 6 weken. Dus had ik overwogen om van te voren paar keer erop te rijden zodat ik zijn paard in die 6 weken ook zelf kon rijden.

Ik ging er de 1e keer op en hij liep super!. Hij reageerde heel anders op dingen als bij mij vriend. Dat paard heeft een zachtere hand nodig in zijn mond. Een vrouwe hand zoals mijn instructeur dat zegt. Hij reageert hier heel fijn op. Ik heb hem dus gewoon gereden zoals ik mijn eigen paard ook rijdt.

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:45

gewoon rustig uitproberen

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:48

en als het echt moet aan de longe

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:49

CeesRinko schreef:

Juist :))

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:06

Naomi_unique schreef:
CeesRinko schreef:

Juist :))

Niet eerlijk als je het paard niet kent, moet je je bewijzen? Als je die drang niet hebt neem ika an dat je eerst 'kennis' maakt en daarna pas gaat kijken wat er precies inzit en de eerste keer alles eruit halen wat erin zit vind ik hypocriet.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:15

meestal heb ik ze bij de vorige eigenaar onder het zadel gezien,dus dan weet je al een beetje hoe en wat,eenmaal thuis zet ik eerst mijn vriend er een rondje op(hij maakt veel zadelmak en rijd lastige paarden)als mijn vriend er even een rondje mee heeft gereden en paard lijkt braaf stap ik er zelf op.
dan rij ik het paard zoals ieder paard,als je veel verschillende paarden rijd dan ben je wel gewend aan verschillende karakters,en onder het rijden vogel ik de rest wel uit,een kwestie van gevoel,ieder paard is weer verschillend,ik moet wel zeggen ik ga niet eerst uitgebreid poetsen en zo om het paard te leren kennen.je merkt snel genoeg wat voor hooi je op de vork heb.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:16

Ik ga ze ook niet knuffelen, voeren of wat dan ook. Maar ik zadel wel graag zelf, 1 omdat ik wil dat het goed gebeurd (en als je wil dat iets goed gebeurd moet je het zelf doen) en 2 zo krijg je een aardige eerste indruk van het paard.
Als ik echt helemaal niks over het paard weet gooi ik em even gezadeld en wel in de round penn en kijk ik het even aan, voordat ik er eventueel opklim.

maret7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:28

Bij mij ligt het eraan of ik op een manege ga rijden of op een "sportpaard" ga rijden, omdat vaak die sportpony's meer kunnen en je zelf ook meer moet kunnen, ik zoek vaak eerst de ontspanning op en ga voelen wat hij doet en daarna ga ik rijden..
Als ik op een manega ga rijden op bijvoorbeeld vakantie rijd ik heel ontspannen.. die paarden zijn heel wat gewend dus dat vind ik wat anders.. :)

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:22

Ik probeer zelf meestal eerst een beetje uit hoe het paard reageert op sturen, been, enzovoort en ben altijd voorzichtig.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:39

Ik leer hem eerst kennen door het verzorgen, als ik ga rijden rij ik zoals je ieder paard rij en op een gegeven moment voel je wel aan heo het paard reageert op je hulpen.