driebergen schreef:Een paard dat valt tijdens steigeren, heeft sowieso een flink trauma. fysiek, maar mentaal soms ook. zeker als het meerdere malen gebeurd, zullen er vast problemen in de wervels en spieren zijn. Daarbij heeft zo'n paard zeker stress, want simpelweg steigert een paard niet zomaar. Stess wordt vergroot doordat het ook nog valt, dus je hebt een huizenhoog probleem.
Je zit nu nog met dit paard, ik neem aan dat je toch iets wil gaan doen? longeer dan gewoon zonder bijzet, alleen met een longeerlijn. als zelfs dat teveel is, zonder lijn in een afgesloten ruimte. doe dingen die geen stress opleveren, en voorkomen dat ze weer steigert. je kan langzaam op gaan bouwen, want alleen aan een longe kan je een paard ook nageeflijk vragen.
Goed gezegd, driebergen.
@TS: als je bang bent voor je eigen veiligheid (wat ik me heel goed kan voorstellen) en je wilt het paard toch wel graag houden, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een manier op je merrie beter te begrijpen en dit soort gedrag te voorkomen en oplossen. Als je goed Engels kunt lezen, zou ik je willen aanraden eens te kijken naar Parelli (http://www.parelli.com) en wellicht eens een chiropractor (bijv. www.lodash.nl) laten langskomen of ze mogelijk blokkades heeft die haar erge pijn bezorgen. Ik denk dat je je wel kunt indenken, dat als je ergens echt pijn van krijgt, dat je alles probeert om dat te voorkomen. Als het contact op de teugels haar pijn bezorgt (bijv door een wervel die niet goed zit) en ze heeft ontdekt dat steigeren de enige manier is om daar vanaf te komen, dan is de beste manier om dat gedrag te veranderen zorgen dat de pijn verdwijnt.
Succes met je merrie, ik hoop echt dat jij haar kan helpen, in plaats van dat je haar terug het handelscircuit in stuurt.