Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:45

driebergen schreef:
Een paard dat valt tijdens steigeren, heeft sowieso een flink trauma. fysiek, maar mentaal soms ook. zeker als het meerdere malen gebeurd, zullen er vast problemen in de wervels en spieren zijn. Daarbij heeft zo'n paard zeker stress, want simpelweg steigert een paard niet zomaar. Stess wordt vergroot doordat het ook nog valt, dus je hebt een huizenhoog probleem.
Je zit nu nog met dit paard, ik neem aan dat je toch iets wil gaan doen? longeer dan gewoon zonder bijzet, alleen met een longeerlijn. als zelfs dat teveel is, zonder lijn in een afgesloten ruimte. doe dingen die geen stress opleveren, en voorkomen dat ze weer steigert. je kan langzaam op gaan bouwen, want alleen aan een longe kan je een paard ook nageeflijk vragen.

Goed gezegd, driebergen.

@TS: als je bang bent voor je eigen veiligheid (wat ik me heel goed kan voorstellen) en je wilt het paard toch wel graag houden, dan zou je op zoek kunnen gaan naar een manier op je merrie beter te begrijpen en dit soort gedrag te voorkomen en oplossen. Als je goed Engels kunt lezen, zou ik je willen aanraden eens te kijken naar Parelli (http://www.parelli.com) en wellicht eens een chiropractor (bijv. www.lodash.nl) laten langskomen of ze mogelijk blokkades heeft die haar erge pijn bezorgen. Ik denk dat je je wel kunt indenken, dat als je ergens echt pijn van krijgt, dat je alles probeert om dat te voorkomen. Als het contact op de teugels haar pijn bezorgt (bijv door een wervel die niet goed zit) en ze heeft ontdekt dat steigeren de enige manier is om daar vanaf te komen, dan is de beste manier om dat gedrag te veranderen zorgen dat de pijn verdwijnt.

Succes met je merrie, ik hoop echt dat jij haar kan helpen, in plaats van dat je haar terug het handelscircuit in stuurt.
Laatst bijgewerkt door callippo op 30-11-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:45

96.02012

Dus gewoon nu de KNHS bellen en vragen :)
Ze doen verder niet moeilijk ik heb het laatst ook nog gedaan, hoeft alleen even het levensnummer te geven en weten het.

orienta

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:48

ben benieuwd of die echt wat gelopen heb

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:49

Kabouterdans : ik heb het gezien dankje. had er denk ik overheen gelezen :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:49

Laat je ons het ff weten? :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:49

bulck schreef:
Ja maar wat is de reden dan van terugbrengen? Steigeren? Dat is volgens mij geen koopvernietigend gebrek, immers kan dit veroorzaakt worden door omgeving en is dus een reactie op iets/iemand, dus zal Ts dat moeten kunnen aantonen dat ze dat voorheen al deed. en dat wordt moeilijk, want bij testrijden was het dier braaf en ervoor 3 jaar de fokkerij gediend. Dus de verkoper heeft een paard verkocht dat braaf te rijden was bij de verkoopsovereenkomst en met de vermelding dat het dier de fokkerij gediend heeft.
Verder zijn de meeste fokmerries ook wel heel dominant (immers zijn ze verantwoordelijk geweest voor hun veulens) en kan je dus mss een rangorde probleem hebben.

wat boeit dat? ze heeft toch duidelijk afgesproken dat het paard op proef is en indien die niet bevalt ze hem terug kan brengen?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:53

Ik ben van plan vananvond even langs de 'eigenaar' te gaan. en kijken hoe en wat en of we er uit kunnen komen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:55

Is het dan niet handig om zo eerst ff de KNHS te bellen en te vragen naar die sportstanden? Want mocht het niet kloppen sta je misschien vanavond wel wat sterker in je schoenen, sowieso voor je gevoel.

Ntasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:56

Ik denk dat ze het gewoon niet leuk vind op bereden te worden,
Heb je mischien al een lange tijd niet meer gereden dat ze het niet meer gewend is ?
Ik hoop dat het goed komt!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:56

liefhelietje : ja dat ga ik zometeen doen. ik laat jullie weten of het klopt.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:57

Wat ontzettend vervelend voor je! Volgens mij is er tegenwoordig ook een regeling voor aansprakelijkheid van de verkoper (6 maanden of zo) alleen weet ik niet zeker of die alleen geldt voor handelsstallen. Ik zou eerst juridisch advies inwinnen zodat je zeker weet hoe je rechten zijn en terugbrengen dat paard! Er kan natuurlijk van alles mis zijn met het paard dat geholpen kan worden maar de vraag is of je in zoiets wilt investeren, als het al mogelijk zou zijn. Als het gewoon slecht gedrag is, zal het corrigeren ook veel tijd en energie (geld voor begeleiding) kosten als het al lukt. Aan zoiets begin je niet voor je plezier....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:01

orienta schreef:
bulck schreef:
Ja maar wat is de reden dan van terugbrengen? Steigeren? Dat is volgens mij geen koopvernietigend gebrek, immers kan dit veroorzaakt worden door omgeving en is dus een reactie op iets/iemand, dus zal Ts dat moeten kunnen aantonen dat ze dat voorheen al deed. en dat wordt moeilijk, want bij testrijden was het dier braaf en ervoor 3 jaar de fokkerij gediend. Dus de verkoper heeft een paard verkocht dat braaf te rijden was bij de verkoopsovereenkomst en met de vermelding dat het dier de fokkerij gediend heeft.
Verder zijn de meeste fokmerries ook wel heel dominant (immers zijn ze verantwoordelijk geweest voor hun veulens) en kan je dus mss een rangorde probleem hebben.

wat boeit dat? ze heeft toch duidelijk afgesproken dat het paard op proef is en indien die niet bevalt ze hem terug kan brengen?

Ja maar meestal staat er in zo'n contract wel iets over de staat van het dier e. in elke overeenkomst moet het product (in dit geval een dier) omschreven staan. Gezien dit steigerverhaal niet in de overeenkomst vermeld werd, zelfs geen spraken van was bij het opstellen van de verkoop, noch de dagen na de aankoop. is het dus maar de vraag in hoeverre je dat kan doordrukken als verkoopsontbindend.
Want nu ff heel sneu, stel ik verkoop mijn braaf paard, dus ik kom overeen paard x, zoveel jaar , dat papier, in de sport gelopen op dat niveau, nu in de fokkerij sinds jaar x en nu opgepakt als rijpaard (zie eerder prestaties), pakt het werk braaf op en komt de keuring door met positief advies. Dat wordt ondertekent door beide partijen en getekend voor akkoord. dan hebben we een overeenkomst. Als dan een van die zaken niet voldoet dan kan je het onderbreken, mits je kan ondersteunen wat er mis is. Nu lijkt het erop dat het steigeren het probleem is. Maar medisch is op de overeenkomst uitgesloten, immers heb je gekeurd met +advies, dus is het steiger probleem niet perse gelinkt aan gekend gedrag, en dus heel moeilijk aantoonbaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:01

lotte002 schreef:
Ik ben van plan vananvond even langs de 'eigenaar' te gaan. en kijken hoe en wat en of we er uit kunnen komen.

had je dat na ruim 2 maanden dan al niet eerder kunnen doen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:06

bulck schreef:
Ja maar meestal staat er in zo'n contract wel iets over de staat van het dier e. in elke overeenkomst moet het product (in dit geval een dier) omschreven staan. Gezien dit steigerverhaal niet in de overeenkomst vermeld werd, zelfs geen spraken van was bij het opstellen van de verkoop, noch de dagen na de aankoop. is het dus maar de vraag in hoeverre je dat kan doordrukken als verkoopsontbindend.
Want nu ff heel sneu, stel ik verkoop mijn braaf paard, dus ik kom overeen paard x, zoveel jaar , dat papier, in de sport gelopen op dat niveau, nu in de fokkerij sinds jaar x en nu opgepakt als rijpaard (zie eerder prestaties), pakt het werk braaf op en komt de keuring door met positief advies. Dat wordt ondertekent door beide partijen en getekend voor akkoord. dan hebben we een overeenkomst. Als dan een van die zaken niet voldoet dan kan je het onderbreken, mits je kan ondersteunen wat er mis is. Nu lijkt het erop dat het steigeren het probleem is. Maar medisch is op de overeenkomst uitgesloten, immers heb je gekeurd met +advies, dus is het steiger probleem niet perse gelinkt aan gekend gedrag, en dus heel moeilijk aantoonbaar.

nou dat ben ik nou weer niet met je eens
aangezien de TS op zoek was naar een braaf rijpaard om eventueel een veulentje bij te fokken voldoet dit paard dus niet aan haar verwachtingen en heeft ze als dat contractueel is vastgelegd dat het paard als rijpaard gebruikt gaat worden al het recht om hem terug te brengen aangezien hij dus niet als "normaal" rijpaard gebruikt kan worden.
Verkoper heeft geen poot om op te staan,als ze welwillend waren hadden ze al eerder op berichten van de TS gereageerd aangezien ze dat niet doen kan je er dus vanuit gaan dat dit paard wel degelijk een (medisch) probleem heeft en is het dus wel een verborgen gebrek als hun hier van wisten.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:06

bulck: de eerste maand had nog het voordeel van de twijfel, daarna heb ik concact gezocht maar dat werd niet beantwoord.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:08

@ Bulck, maar de koop moet toch aan bepaalde verwachtingen voldoen? Is hier ook niet een soort van conformiteitsbeginsel?
En stijgeren hoeft denk ik niet per se met de medische keuring gelinkt te zijn. Je hebt nou eenmaal van die paarden die bij het minste of geringste besluiten op hun achterbenen te gaan staan terwijl er verder écht niets mis is met die paarden.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:08

lotte002 schreef:
bulck: de eerste maand had nog het voordeel van de twijfel, daarna heb ik concact gezocht maar dat werd niet beantwoord.

Logisch :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:14

orienta schreef:
bulck schreef:

nou dat ben ik nou weer niet met je eens
aangezien de TS op zoek was naar een braaf rijpaard om eventueel een veulentje bij te fokken voldoet dit paard dus niet aan haar verwachtingen en heeft ze als dat contractueel is vastgelegd dat het paard als rijpaard gebruikt gaat worden al het recht om hem terug te brengen aangezien hij dus niet als "normaal" rijpaard gebruikt kan worden.
Verkoper heeft geen poot om op te staan,als ze welwillend waren hadden ze al eerder op berichten van de TS gereageerd aangezien ze dat niet doen kan je er dus vanuit gaan dat dit paard wel degelijk een (medisch) probleem heeft en is het dus wel een verborgen gebrek als hun hier van wisten.

Ja, wel een beetje apart dat je dan een fokmerrie koopt die juist nog de fokkerij gediend heeft en net terug opgenomen was en je dus moeilijk een maatstaf kan plakken op wat braaf is, (was ze immers wel bij testrijden en achteraf)
Verder is de verkoper welwillend, immers lieten ze toe om dat paard op afbetaling te kopen. Wat me ergens al vragen doet reizen over de financiele armslag van TS enmss ook wel een segment waarin je dan belandt, maar bon daar kan ik geen uitspraken overdoen.

En verder staat alles in de overeenkomst, dus als TS recht in de schoenen staat dan had ze dus al na 2 weken dat paard weggedaan. Maar sorry na ruim twee maanden wat aangemodderd te hebben, zou ik met een bestaande overeenkomst dat paard ook niet meer terugnemen. Zo is het gemakkelijk e, dan kan ik morgen een paard nemen, de vernieling inrijden ( sorry ts is even heel cru en niet specifiek op jouw bedoeld) en dan binnen de termijn zeggen, how die voldoet niet jij moet hem maar terugpakken. zo kan ik 4 paarden per jaar hebben. de overeenkomst is een momentopname waar je toen een akkoord op hebt gemaakt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:16

liefhelietje schreef:
@ Bulck, maar de koop moet toch aan bepaalde verwachtingen voldoen? Is hier ook niet een soort van conformiteitsbeginsel?
En stijgeren hoeft denk ik niet per se met de medische keuring gelinkt te zijn. Je hebt nou eenmaal van die paarden die bij het minste of geringste besluiten op hun achterbenen te gaan staan terwijl er verder écht niets mis is met die paarden.

Ja, maar dat kan je nooit sterk maken dan e? dat gedrag werd niet vertoond bij de afsluiting van de overeenkomst en het blijven dieren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:16

lotte002 schreef:

Tja sorry maar dan stap je de wagen in, eventueel met paard erachter en rij je naar ginder e.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:20

bulck schreef:
Ja, wel een beetje apart dat je dan een fokmerrie koopt die juist nog de fokkerij gediend heeft en net terug opgenomen was en je dus moeilijk een maatstaf kan plakken op wat braaf is, (was ze immers wel bij testrijden en achteraf)
Verder is de verkoper welwillend, immers lieten ze toe om dat paard op afbetaling te kopen. Wat me ergens al vragen doet reizen over de financiele armslag van TS enmss ook wel een segment waarin je dan belandt, maar bon daar kan ik geen uitspraken overdoen.

En verder staat alles in de overeenkomst, dus als TS recht in de schoenen staat dan had ze dus al na 2 weken dat paard weggedaan. Maar sorry na ruim twee maanden wat aangemodderd te hebben, zou ik met een bestaande overeenkomst dat paard ook niet meer terugnemen. Zo is het gemakkelijk e, dan kan ik morgen een paard nemen, de vernieling inrijden ( sorry ts is even heel cru en niet specifiek op jouw bedoeld) en dan binnen de termijn zeggen, how die voldoet niet jij moet hem maar terugpakken. zo kan ik 4 paarden per jaar hebben. de overeenkomst is een momentopname waar je toen een akkoord op hebt gemaakt.

waarom is het nou weer apart dat je een fokmerrie heb gekocht die al een tijd niet gereden is? het paard is pas 13 heeft dus volgens
hun vroeger in de sport gelopen dus zou een prima rijpaard moeten zijn.

daarnaast vind ik het niks met welwillend te maken dat ze het paard op afbetaling laten kopen alleen maar meer reden dat ze dat paard
liever kwijt dan rijk zijn.
Contractueel is de proefperiode afgesproken en is heeft TS zeker wel het recht om het paard terug te brengen als dit binnen de gestelde proeftijd valt, periode van proeftijd heeft dan helemaal niks er mee te maken.

TS heeft aangegeven dat ze het even wou aankijken met het paard wat ik normaal ook zou doen maar ja dat zou wel een vrouwending zijn om hem niet meteen de deur uit te schoppen ;)

ik blijf er dus bij de verkoper heb geen poot om op te staan

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:20

bulck schreef:
liefhelietje schreef:

Ja, maar dat kan je nooit sterk maken dan e? dat gedrag werd niet vertoond bij de afsluiting van de overeenkomst en het blijven dieren.

daarom bestaat er ook zoiets als een proefperiode :)*

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:21

liefhelietje schreef:

Ja maar daar is aan voldaan e. je hebt een paard met 4 benen dat gezond is (keuring bij aankoop en contract) en bereden kan worden (testritten). Enkel heeft dit dier een ondeugd ontwikkelt, waar de oorsprong moeilijk te verklaren is. en dus aan Ts om aan te tonen dat dat gedrag niet ontstaan is door haar toedoen en dat is haast onmogelijk om zwart-wit bevestigd te krijgen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:23

orienta schreef:
[
daarom bestaat er ook zoiets als een proefperiode :)*

Nee want dat hoort niet tot koopvernietigende gebreken. Dat is een uiting van gedrag, maar de veroorzaker ervan is moeilijk te achterhalen e (verleden, plots als reactie nieuwe omgeving etc)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:23

Wat een lastige situatie. Het lijkt erop dat de verkopers iets hebben verborgen, maar zeker weet je dat niet.

Als de proeftijd nog niet afgelopen is zou ik haar terug brengen. Maar stel dat dat niet lukt, misschien is het dan nog een idee om eens extra naar haar rug te laten kijken.

Als iedereen te goeder trouw is zou het bijv. ook kunnen zijn dat de merrie een bekkeninstabiliteit heeft gekregen na haar veulentjes. Dan heeft ze geen last als ze lekker lang mag lopen, maar gaat het pijn doen zodra haar achterhand naar onder gedreven wordt. Zo'n probleem zou verholpen kunnen worden.