Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:30

Ik denk dat wat jullie me proberen uit te leggen ik wel eens op de fiets gevoeld heb. Als je je bovenlichaam iets langer maakt op je fietszadel ga je idd meer op de bal van je heupen zitten, Van nature zit ik vrij achterop mn heupen inderdaad. En ik zou inderdaad op mn billen landen vermoed ik ;)

Dus dat ik denk ik iets voor mij om aan te gaan werken qua zit. Alleen is dit denk ik niet de oplossing voor mn kapstokjes, maar dat komt daarna dan wel een keer :)

SkyMarian

Re: Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:32

Ik denk dat een deel van jouw kapstokjes wel voortkomen uit je huidige manier van zitten :)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:36

Je kunt testen of je bekken juist gepositioneerd is door je zitbeenbotjes te voelen. Als je je bekken van voor naar achter kantelt, zul je op een gegeven moment je zitbeenknobbles voelen. Als je die allebei evenveel voelt, is de kans groot dat je bekken in balans is en dan kun je je benen beter laten afhangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:45

Hier kom ik dus wel in de problemen.
Wil meer drijven, krijg niet genoeg reactie met stukje kuit dat er aan ligt, als je er dan meer been aan wilt leggen,
draai je dus automatisch (heel lelijk en hatelijk) je achterkant van je kuit erin.
Of andere alternatief dat je als het ware je been naar achteren legt.
Echter dat geeft verwarring bij de pony, die dan denkt weet ik veel wat te moeten doen, terwijl ik rechtdoor wil.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXDE6K4Y.jpg

(niet te hard op de rest letten, was allang blij dat ik er weer opzat :D , had Sjol een maand uitgeleend aan
meisje van 12 aangezien ik ziek was. Was helemaal happy, dat ik zelf weer kon rijden :+ )

Dus vraag.. Hoe te drijven met zo min mogelijk dwaas voetje??
En ja ik weet het ze moeten op bijna niets reageren, echter alle paarden hebben wel eens een, dag dat je je
afvraagt of ze uberhaupt ooit wat van dressuur gesnapt hebben.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:50

Naast het stukje kuit maken wij gebruik van het actief zitten. Bij al mijn paarden van druk en gevoelig tot flegmatiek en pindakaas in de oren, tot onbeleerd reageren hier super op. Geen reactie is onherroepelijk correctie. Hulp voorwaarts is gewoon hulp voorwaarts.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:51

@Sjolvir: Eigenlijk kun je het beste drijven door je hamstring aan te spannen. Dus de beweging begint hoger dan je kuit. Even wennen, maar werkt heel goed en houdt je hak op zijn plek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:56

*Roos* schreef:
@Sjolvir: Eigenlijk kun je het beste drijven door je hamstring aan te spannen. Dus de beweging begint hoger dan je kuit. Even wennen, maar werkt heel goed en houdt je hak op zijn plek.

Hi, ja maar ik moet dus vreselijk opletten dat ik niet te veel wil drijven met mijn zit.
Heeft me 3 jaar gekost om dat af te leren. (dat overdrijven)
Dus als ik dat al doe, neig ik er snel na het TE te doen.
Dus ipv hamstring meteen zo ongeveer je hele zit in de strijd gooien
(terwijl ik weet dat het niet de bedoeling is)
Maar goed, er heeft ook nooit iemand gezegd dat paardrijden makkelijk is.
Dus oefenen en ploeteren we voort.. (voorlopig niet, het is zwemmen ipv rijden, helaas)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:01

Denk wel dat het voor het drijven makkelijker wordt als ook bij jou je totale been verder terug ligt. Wat helpt in het voorwaarts rijden is in het begin overgangen stap-halt en halt-stap te maken.
Voor de overgang terug stop je het volgen van de beweging van het paard met je bekken. Uitademen helpt om de juiste positie van je bekken te vinden. Voor de overgang naar voren adem je in waardoor je bekken iets naar voren komt en daarmee druk je automatisch zachtjes je kuit aan. Been niet naar achteren brengen om te drijven en ook niet optrekken :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:06

Je bedoeld meer zo..??? Niet ons meest flitsende moment overigens, maar goed.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Slo9_ ... IPQFWD.jpg
(deze foto is van dit jaar, die anderen zijn van oef.. 2007 en de wedstrijdfoto 2008)
Overigens op boomloos leenzadel waar ik hier voor het eerst opzit, die ahum voor mij te klein is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:08

Jep meer zo. Vanuit je heup mag het nog een tikkie terug. En je bovenlijf een slag naar voren. Op deze foto zit je iets achter de beweging. Maakt een paard vaak ook traag op het been. De ruiter komt immers altijd te laat achter de beweging aan. Ook belangrijk is dat je knie en bovenbeen ontspannen en zelfs iets los van het paard zijn. Klemmende knieën voelt alsof er iemand continu in je ribben zit te porren.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:12

Ja en alleen drijven wanneer het achterbeen van de grond is. Als het paard zijn been op de grond heeft staan, kan hij niks met een drijvende hulp. Op het moment dat het paard bv zijn linkerachterbeen optilt, zwaait zijn buik (en jouw been) naar rechts en kun je makkelijk op dat moment drijven. In feite is het dus niet handig om met twee benen tegelijk te drijven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:29

PP --> RT-P

SkyMarian

Hoe zie je dat voor je bij het halthouden? Dan is er nog geen enkel been van de grond?

Sjolvir

Je moet nooit met 2 benen tegelijk drijven, is mij ook al heel vaak verteld, echter ook dat is niet eenvoudig, zeker niet op zo'n sneltrein dribbel als ik heb.
Gaat namelijk heel snel die beenzetting.
De bedoeling is dat je het been dat opgetild wordt aandrijft zodat die verder weg wordt gezet.

(overigens heerlijk ezelsbrugje voor mensen die het niet kunnen voelen, lichtrijden op Binnen voorbeen is zelfde als lichtrijden op buiten achterbeen, zo kan je altijd beredeneren welk been de lucht in gaat)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:50

Maar dan blijft nog mijn vraag staan hoe je dat doet als het paard stil staat en nog een stapje verder....een pas opzij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:06

zwaarder gaan zitten dan gaat ze stilstaan. (als je uitademt ga je al zwaarder zitten)

opzij, je bedoeld dat ik dat dan wil? opzij terwijl je stilstaat? eenzijdige hulp met mijn been,
tegenoverliggende ondersteund in die zin dat die ervoor zorgt dat ze niet loodrecht opzij valt.
Buitenteugel iets tegen hals aan, gewicht iets verplaatsen zodat ze er weer onder moet stappen.
Oh en dat dan tegelijk zo ongeveer.
(en dan volgt hier de vraag, wil je dat het paard bijvoorbeeld naar links opzij gaat, wil je hem dan
soort van wijkend op appyerend op zij hebben (dus lengtebuiging welke kant op? of geen, aangezien
je dat dus ook allemaal moet regelen)

Overigens eigenlijk zijn onze hulpen raar..
Paard gaat van nature tegen druk in (denk aan groep paarden bij waterbak,
de een duwt de ander, dan ga je niet aan de kant, je duwt terug),
grappig wat wij met trainen er aan vreemdsoortige reacties inbouwen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:17

Mijn vraag is gericht op jullie opmerking dat je nooit met 2 benen mag drijven. Je kan immers alleen het been wat van de grond is actiever.

Mijn vraag daar tegenover is dan wat voor een hulp geef je dan als je nooit met 2 benen met drijven en er nog geen enkel achterbeen van de grond is. Je paard staat immers stil.

De pas opzij doe je voor eenzijdige kuitdruk, Hoe zorgen jullie er voor.....er vanuitgaande dat je dus altijd eenzijdige kuitdruk geeft in jullie theorie dat je paard daadwerkelijk zijwaarts gaat en niet steeds verder 1 achterbeen onderbrengt.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:30

Vanuit stilstand kun je natuurlijk wel met twee benen drijven. Bij een pas opzij 'duw' je het paard met je been de kant op die je op wilt en als je door wilt wijken (bv naar rechts), drijf je steeds op het moment dat het linkerachterbeen opgetild wordt.

Overigens mág je best met twee benen drijven (in stap, draf of galop) alleen heeft het over het algemeen geen zin, omdat je het been alleen kunt beïnvloeden als het van de grond is. EDIT: met beïnvloeden bedoel ik actiever maken. Als het been op de grond staat, kan het paard gewoonweg niet verder ondertreden.
Laatst bijgewerkt door R_MW op 01-11-09 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:32

Waarom kan je dan vanuit stilstand wel activiteit vragen door met 2 benen te drijven en in beweging niet?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:36

In principe kun je voorwaartse beweging ook vragen door je energie en richting naar voren te brengen. Ik drijf meestal niet als ik wegstap, maar wil ik het been actiever hebben dan drijf ik aan de kant dat ik het been kan beïnvloeden.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:38

Je kunt natuurlijk wel je andere been gebruiken om te begrenzen.