Achter de loodlijn lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Achter de loodlijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:10

@Perrokai: De frontriem kan idd iets te groot zijn, die is namelijk pony maat, maar de rest moet haast goed zijn, had eerst een pony hoofdstel, maar ze loopt nu (ook op de foto) met een shetlander hoofdstel.
Iemand anders die nog kan beoordelen of de neusriem een gaatje hoger moet???

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:38

beantsje schreef:
Ik wil in dit verband even naar een ander topic verwijzen;
[RT-HAW] knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd
TS schrijft o.m.
kimberleyhof schreef:
in juni hebben wij wedstrijd gereden, hellaas 2 verlies punten omdat de jury vond dat ze continue achter de loodlijn liep waardoor hij op elk onderdeel -1 heeft gegeven,, wat ik uiteraard niet snap omdat zoe hier voor haar doen redelijk goede proeven heeft laten zien. :o

Er zijn ook een aantal foto's.
Hoewel het hier niet echt over de beoordeling van het achter de loodlijn lopen gaat, is het wel interessant, als je ziet hoeveel bokkers verontwaardigd reageren dat het er toch goed uitziet en dat de jury toch wel erg streng is geweest.
Dat geeft wel aan hoe er algemeen over gedacht wordt.
Ik vind het een goede zaak dat een jury dit gewoon een keer afstraft, hoe sneu het ook voor het meisje is.

Deze heb ik idd ook gezien, Maar hellaas zijn er zelde van dit soort jury's
Ik wil later ook wedstrijden gaan rijden maar als ik het zo hoor zal ik niet aan de 'norm' voleisen waarschijnlijk als ik zo ga rijden (niet een reden dat ik het niet ga doen hoor!!) vind het alleen zo jammer,

Zoals ik al eerder zei in het topic:
Er was een meisje die reageerde op een M ruiter:
'Al wil jij hoger komen zal je echt ronder moeten lopen, je paard loopt nu nog voor de loodlijn.'
Waar ik dus echt even van opkeek. Als het goed is zit deze M ruiter ook op Bokt met haar Fjord Norman.

Oja en dan nog een vraag *D

Hoe zit het dan met die hulpteugels, zoals de thiedeman(die ik gebruik bij buitenritten) en de pessoa bij het longeren.. of is dat gewoon hoe je hem instelt, hoe je hem gebruikt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:51

Het probleem met hulpteugels is dat ze van voor naar achteren werken, in plaats van van achteren naar voren. je krijgt dan inderdaad die mooie krul aan de voorkant, maar niet de gewichtsverplaatsing naar de achterhand.

De thiedemann-teugel is in feite een slof die een onervaren ruiter kan gebruiken zonder hem per ongeluk strak te hebben. Ze zijn echter alleen voor de head-set van het paard en doen niets voor het juiste lichaamsgebruik en zelfhouding van het paard. Om correct aan de teugel te lopen moet het paard gewicht verplaatsen naar de achterhand en de basis van de hals heffen. Dit bereik je niet door aan het bit te sjorren.
Nog een nadeel van de thiedeman is dat hij best wel eens kan flapperen wanneer hij los hangt en dit is natuurlijk onprettig voor het paard.

Ook bij de pessoa (die wel een band heeft lopen achter de achterhand) werkt de teugel van voor naar achteren in, om de simpele reden dat de mond vele malen gevoeliger is dan de huid van de achterhand. De schokken die door de teugel lopen wanneer het paard z'n achterbenen optilt komen vele malen harder aan in de mond. Ik heb talloze paarden aan de pessoateugel gelongeerd zien worden die om die reden met een diepe krul op de voorhand liepen.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:27

Dus de pessoa is zo goed niet?

De thiedeman is alleen voor buitenritten omdat ze door de martigaal heen loopt en anders is ze niet te houden (ze is jong dus hopelijk kan ik later zonder rijden) dus ik doe het niet om haar op een bepaalde manier aan de teugel te lopen hoor, om dat de wereld uit te helpen. daarmee heb ik leren omgaan.

Ik vind het nog moelijk aangezien mij deze manier van rijden nooit is aangeleerd zoals vele mensen, terwijl als je zelf is verder gaat zoeken er een heel verhaal achter zit.. het gaat nog een grote klus worden om zowel mij als mijn pony om te schakelen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:30

Ach, er valt altijd wat te leren. Zolang je je dat maar beseft komt het helemaal goed hoor ;) Als je een beetje goed bent in engels kijk dan eens op de website die ik hier eerder gaf. Daar staat een heleboel informatie op over dressuur, houdingen van het paard en de werking van tuig, bitten en hulpteugels.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 15:21

maar je ziet soms ook paarden die wel gewoon onstpannen over de rug lopen (terwijl ze achter de loodlijn lopen en de 3de halsverwel het hoogst is) Ik vind het allemaal nog een beetje lastig, terwijl ik dan denk, dat paard loopt toch ook lekker onstpannen goed met de achterhand mee en over de rug

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:34

Een paard wat in de krul loopt, kan nooit correct verzamelen omdat het zijn gewicht niet kan verplaatsen. Vaak is het ontspannen beeld wat je bedoeld een resultaat van afgedwongen submissie door de ondergeschikte houding die de ruiter het paard afdwingt.

Het paard, als prooidier, zal zich altijd zo min mogelijk blootgeven wat betreft zwakte. Zwakke dieren worden namelijk opgegeten. Als een paard dus duidelijke tekenen van ongemak en pijn laat zien, ben je feitelijk al veel en veel te ver gegaan.

Persoonlijk kijk ik naar de lichaamsbouw en bespiering van het paard om te zien of het doorgaans werkelijk ontspannen en over de rug loopt. Als het paard op de voorhand loopt zie je namelijk een overontwikkeling in de onderlijn en een onderontwikkeling in de bovenlijn. Dat is een goede graadmeter, omdat je daaraan de langdurige trainingseffecten kan zien (de laatste maand ongeveer). Die verschillen zijn wel vaak maar subtiel en je moet je oog dus wel goed trainen voordat je het echt op kan merken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:23

Alicia2u, wat vind jij van de gogue als (longeer-)hulpteugel?
Persoonlijk ben ik daar nog best gecharmeerd van omdat een paard daar wel mee lang en laag kan lopen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:10

Idylle, hoe groot is je pony dan ? Want bij dit shethoofdstel zitten twee gespjes al bijna helemaal bovenaan. En je zadel, is dat een kunststof zadel ? Het komt me zo bekend voor....

Ik vind alle hulpteugels prima zo lang ze gebruikt worden door mensen die er echt verstand van hebben en zo lang de paarden er dus niet mee ingesnoerd worden. Moet bekennen, heb zelf ook wel eens een foutje gemaakt ermee omdat er een klein kind op mn fjordgeval ging lessen vond ik het nodig. Gelukkig heeft hij het me vergeven. Ben er in principe niet echt gek op maar soms is het wel eens nodig en kunnen ze echt als hulp gebruikt worden en niet als dwang.

Ik reed voorheen ook met een Thiedemann buiten omdat dat echt nodig was op dat paard, een martingaal hielp ook niet. En de thiedemann hing vreselijk slap en had meer een psychische funktie voor zowel mij als het paard en het werkte. Ik had hem als noodrem, voor de rest stond hij te slap ingesteld om in te werken. Was meer voor de absolute hoofd in de lucht momenten en je geen controle meer had.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:36

Pebbles is 1.27,5 dus een hele kleine c pony

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:37

ohw ja en mn zadel is idd kunststof van knight rider

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:46

beantsje schreef:
Alicia2u, wat vind jij van de gogue als (longeer-)hulpteugel?
Persoonlijk ben ik daar nog best gecharmeerd van omdat een paard daar wel mee lang en laag kan lopen.

Ik ben niet zo voor hulpteugels en wel om de volgende reden: Ze werken mechanisch en van voor naar achteren, in plaats van van achteren naar voren. Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen kiezen voor een gadget dat enkel het hoofd van het paard bedwingt en vervolgens denken dat het goed is. Een paar knopen in een touwtje is geen cure voor gebrek aan educatie. Er gaat niets boven rechtrichtende arbeid op twee teugels wat betreft het nagevende paard.
Zowel de chambon als de gogue geven het paard inderdaad de gelegenheid om echt voorwaarts-neerwaarts te lopen. Maar dat die ruimte bestaat betekend nog niet automatisch dat het paard weet hoe hij daar correct gebruik van moet maken en hier komt de onkunde van vele ruiters en longeurs weer om de hoek kijken.

Als er dan toch geinvesteerd moet worden in eductaie, neem dan liever een paar goede rijlessen of leer werken aan de lange lijnen. Dat is in mijn ogen de enige manier om echt correct met een paard te kunnen werken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:08

Hmm, ja de meest perfecte situatie is dat je alles zonder hulpmiddelen en zonder dwang voor elkaar kunt krijgen. Dus puur op een simpel vriendelijk bitje, teugels in je handen, zadeltje, geen sporen en desnoods een zweepje alleen in de hand maar liever niet. Je zit en hulpen correct gebruiken, de juiste techniek toepassen, zodat het paard perfect loopt op de voor hem beste manier.

Het nadeel ervan is, wie kan er dan nog verantwoord rijden ? En er zijn ruiters zat bij wie nooit het gevoel komt of het kwartje valt.

Wat dat betreft ben ik alles helemaal met je eens Alicia2u, maar het is wel in een ideale situatie want als je het niet weet, hoe weet je dan of je de goede of foute instructie hebt ? Helemaal de twee jonge meiden hier...... vind het echt super van ze dat ze hier uberhaupt mee bezig zijn en er over nadenken en ook nog wat aannemen van ons.

Ik maak het meestal heel anders mee......

Idylle, dan is het dat zadel wat ik dacht. Weet je ook hoeveel inch het is ?

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:49

Ik heb vrijdag gewoon echt ondervonden dat het aan je been maken echt helpt. Heb echt heerlijk gereden! Mijn pony is nogal rennerig en ik heb haar net zo lang teruggereden, overgangen gemaakt, stilgezet en zelfs achteruit gezet tot ze aan mijn been was en pas harder liep als ik been gaf. Ze zakte van voren zelf en het laatste kwartiertje heb ik heerlijk gereden. En schuimen en proesten dat ze deed :D

Zelf heb ik een tijd geleden ook met slof gereden, moet zeggen dat het een oplossing was hoor! Voor een half uurtje dan.. Daarna had m'n pony m door en ging ze er gewoon in hangen en schudden met haar hoofd zodat ie uit m'n handen gleed.

Mijn tip is voor even laten en gewoon denken aan achter, overgangen, actief maken dat soort dingen :P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:05

Ik snap helemaal wat je bedoeld Perrokai. Ik heb 14 jaar op de manege gereden en dacht dat ik veel wist, blijkt achteraf van niet :s :P Rijden kun je niet leren uit een boekje, maar ik heb wel een heleboel andere nuttige dingen geleerd uit een boekje. Verder heb ik urenlang dvds, videos en filmpjes op youtube bekeken. Van al die kleine beetjes kennis heb ik de 'goede' dingen eruit gehaald en de rest in mn achterhoofd gehouden als reserve (je weet immers nooit). Verder is het een kweste 'door schade en schande', leren gaat met vallen en opstaan.
Het is inderdaad ontzettend moeilijk een goede instructeur te vinden, zeker op het echte basis-niveau. Maar ze zijn er wel! Wees kritisch bij het zoeken naar een instructeur. Een instructeur die de eerste les niet vraagt naar mijn doel en onze reis tot nu toe hoeft van mij niet meer terug te komen (dat zijn er veel geweest). En door al die kleine beetjes kennis kan je ook kritsiche vragen stellen, en dan weet je snel genoeg of je instructeur verstand van zaken heeft of niet :)

Een ideale situatie kun en moet je zelf creeren :) Het kost alleen wel tijd en moeite en waarschijnlijk ook een boel hard werken, maar voor mij is dat het meer dan waard.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:07

idylle schreef:
@Perrokai: De frontriem kan idd iets te groot zijn, die is namelijk pony maat, maar de rest moet haast goed zijn, had eerst een pony hoofdstel, maar ze loopt nu (ook op de foto) met een shetlander hoofdstel.
Iemand anders die nog kan beoordelen of de neusriem een gaatje hoger moet???

Ligt eraan hoe groot je gaatjes zijn, maar bij deze neusriem hoort het 2 platte vingers onder het jukbeen te zitten en er moeten 2 vingers tussen de neusriem en sperriem passen,(dus niet te strak vastmaken) zo kan je het het makkelijkste zelf bepalen hoeveel gaatjes hij omhoog moet. ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:14

Het is een 17 inch zadeltje, word deze of volgende week omgeruild voor een 16 inch zadeltje

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:15

Het hoofdtesl voldoet idd aan de standaard maten (vinger telling) dus neem aan dat ik er dan vanuit kan gaan dat hij toch goed zit zoals hij op de foto zit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:24

Beter! Je hoofdstel nog even goed zetten en dan ben je er helemaal klaar voor :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:24

zag het jah :P

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:50

Alicia2u schreef:
Een paard wat in de krul loopt, kan nooit correct verzamelen omdat het zijn gewicht niet kan verplaatsen. Vaak is het ontspannen beeld wat je bedoeld een resultaat van afgedwongen submissie door de ondergeschikte houding die de ruiter het paard afdwingt.

Het paard, als prooidier, zal zich altijd zo min mogelijk blootgeven wat betreft zwakte. Zwakke dieren worden namelijk opgegeten. Als een paard dus duidelijke tekenen van ongemak en pijn laat zien, ben je feitelijk al veel en veel te ver gegaan.

Persoonlijk kijk ik naar de lichaamsbouw en bespiering van het paard om te zien of het doorgaans werkelijk ontspannen en over de rug loopt. Als het paard op de voorhand loopt zie je namelijk een overontwikkeling in de onderlijn en een onderontwikkeling in de bovenlijn. Dat is een goede graadmeter, omdat je daaraan de langdurige trainingseffecten kan zien (de laatste maand ongeveer). Die verschillen zijn wel vaak maar subtiel en je moet je oog dus wel goed trainen voordat je het echt op kan merken.

W8 voor de duidelijk heid van foto's, deze foto heb ik gewoon uit een site geplukt van een fotograaf, de mensen zijn even achter zwart, Ik schat dit niveau L/M
Nou zal ik mijn commetaar geven hoe ik geleerd heb (dus jepaard wel degelijk achter de loodlijn enzo)
;

Afbeelding
Opzich netjes, alleen de handen iets te hoog en misschien op de foto trekkerig in de mond (mond staat open) maar dat kan opnamen zijn, heb meerdere foto's bekeken waarbij de mond niet open was.

Afbeelding
Ziet er voor mijn idee netjes uit, mooi onstpannen en over de rug.

Afbeelding
4 jarige haf!!! dit vond ik dus wel veeel te naar bedenen, nu was daarop het commetaar
'Hij loopt niet extreem ver achter de loodlijn, oprichting zit er ook in, maar met een 4 jarige moet je varieren in houding zeker als hij variatie aanbied'
Hierop heb ik gezegt, op elke foto loopt je paard zo rond rijdt, opgericht hoeft hij nog niet te lopen (ik denk de opgerichtigheid die zij bedoelt foto van hierboven ^^)

Hierop het antwoord :
'Wat ik bedoel is dat je van een 4 jarige niet kn verwachten dat hij in 1 constante perfecte aanleuining loopt, maar hij loopt goed over de rug, en bied zich goed aan. Ik kan wel janken als ik er 1 zie lopen met zijn hoofd in de wolken Dat is slecht, dan wordt de rug totaal niet gebruikt.'

nu graag jullie ordeel hierover.. ik weet dat mijn commetaar niet klopt maar als ik dit topic niet had geopent en in had verdiept dacht ik dit dus echt ..

(zal als er antwoord op is gegeven de foto's verwijderen)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:15

Alle paarden lopen imo op de voorhand. Je kunt in alle foto's zien dat het voorbeen wat aan de grond staat en op het punt staat af te wikkelen, veel meer gewicht draagt dan het achterbeen en op de tweede en de laatste foto ligt het voorbeen zelfs achter op de beweging (het diagonale achterbeen is al van de grond.

Op een 4 jarige ben ik in het begin niet zo kritisch, als hij de hand maar zoekt. Maar als een paard correct de hand zoekt, is achter de loodlijn lopen helemaal niet nodig: het paard kan immers de hand voorwaarts-neerwaarts volgen.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:28

Nou ben ik nog niet zover en kan ik dus kan zien dat ze meer gewicht op de voorhand dragen maargoed, zover ben ik nog niet.

Ik vond dat de haflinger gewoon behoorlijk diep loopt, en zij zegt dat hij ook opgericht kan lopen maar ik vraag me dan af waarom ze dat niet doet gewoon even dat hoofdje wat meer naar voren. Maargoed zo zie je maar, moet nog veel leren.. vind dat ook wel leuk om te leren zo :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:06

Zo'n jong paard moet je nog niet willen oprichten imo. Dat kan alleen maar mis gaan en zijn de spieren nog helemaal niet op berekend. Oprichting ontwikkelen duurt jaren en als het paard eraan toe is biedt hij het vanzelf aan. Bij zo'n jong paard is het belangrijk om juist een goed basis houding te vinden en dat doe je het beste door veel voltes en tempowisselingen te rijden in een ontspannen zelfhouding. Maar dat is mijn mening ;)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:16

ik bedoel eigelijk dat ze het wat meer ruimte geeft, al zal ze dit doen gaat hij vanzelf omhoog, dat doen alle paarden ik heb het zelf ook nog niet over oprichting waarschijnlijk verkeerd begrijpen :)