Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
beantsje schreef:Ik wil in dit verband even naar een ander topic verwijzen;
[RT-HAW] knappe merrie voor het laatst met mij op wedstrijd
TS schrijft o.m.kimberleyhof schreef:in juni hebben wij wedstrijd gereden, hellaas 2 verlies punten omdat de jury vond dat ze continue achter de loodlijn liep waardoor hij op elk onderdeel -1 heeft gegeven,, wat ik uiteraard niet snap omdat zoe hier voor haar doen redelijk goede proeven heeft laten zien.
Er zijn ook een aantal foto's.
Hoewel het hier niet echt over de beoordeling van het achter de loodlijn lopen gaat, is het wel interessant, als je ziet hoeveel bokkers verontwaardigd reageren dat het er toch goed uitziet en dat de jury toch wel erg streng is geweest.
Dat geeft wel aan hoe er algemeen over gedacht wordt.
Ik vind het een goede zaak dat een jury dit gewoon een keer afstraft, hoe sneu het ook voor het meisje is.
beantsje schreef:Alicia2u, wat vind jij van de gogue als (longeer-)hulpteugel?
Persoonlijk ben ik daar nog best gecharmeerd van omdat een paard daar wel mee lang en laag kan lopen.
idylle schreef:@Perrokai: De frontriem kan idd iets te groot zijn, die is namelijk pony maat, maar de rest moet haast goed zijn, had eerst een pony hoofdstel, maar ze loopt nu (ook op de foto) met een shetlander hoofdstel.
Iemand anders die nog kan beoordelen of de neusriem een gaatje hoger moet???
Alicia2u schreef:Een paard wat in de krul loopt, kan nooit correct verzamelen omdat het zijn gewicht niet kan verplaatsen. Vaak is het ontspannen beeld wat je bedoeld een resultaat van afgedwongen submissie door de ondergeschikte houding die de ruiter het paard afdwingt.
Het paard, als prooidier, zal zich altijd zo min mogelijk blootgeven wat betreft zwakte. Zwakke dieren worden namelijk opgegeten. Als een paard dus duidelijke tekenen van ongemak en pijn laat zien, ben je feitelijk al veel en veel te ver gegaan.
Persoonlijk kijk ik naar de lichaamsbouw en bespiering van het paard om te zien of het doorgaans werkelijk ontspannen en over de rug loopt. Als het paard op de voorhand loopt zie je namelijk een overontwikkeling in de onderlijn en een onderontwikkeling in de bovenlijn. Dat is een goede graadmeter, omdat je daaraan de langdurige trainingseffecten kan zien (de laatste maand ongeveer). Die verschillen zijn wel vaak maar subtiel en je moet je oog dus wel goed trainen voordat je het echt op kan merken.