Equidea schreef:Iemand erbij halen die dit al (vaak!) eerder heeft opgelost. Je wilt niet nog verder van huis zijn als een van de zogenoemde trucs misgaat, of het paard gaat staken door een hulpteugel die te strak staat.
Dan heb je pas écht een probleem... en zie dat dan nog maar eens op te lossen.
Hier ben ik het mee eens, dit is de enige tip die volgens mij echt nuttig is...
Ik vraag me af of mensen zich de vraag al gesteld hebben dat er ook wel paarden zijn die misschien net het omgekeerde gaan doen als je een 'tikje' op het hoofd gaat geven of even in de oren knijpt? Ok, kan heel goed zijn dat hij/zij het nadien nooit meer doet maar voor hetzelfde gaan ze nog hoger en slaan ze achterover...
Ik zeg niet dat je paard niet mag 'aanpakken' als ze steigeren, maar doe het dan door ze aan het werk te zetten door bv iemand in de piste te zetten die eventueel kan helpen als paard begint te staken (door paard terug voorwaarts te gaan drijven...) en wil gaan steigeren... daar zijn volgens wel wat minder risico's aan verbonden...

Ga lekker je eigen moeder uitschelden.
maar dat van dat rauwe ei klopt echt! Ik heb het een keer gedaan samen met iemand bij een pony die altijd aan het steigeren was, zelf als je met hem aan de hand liep. Op het moment dat hij omhoog kwam hebben we het ei tussen zijn oren gehouden, waar hij dan dus tegenaan knalde. De smurrie droop hem over zijn hoofd en hij ging ook gelijk naar beneden, en keek heel bedonderd. We hebben hem toen een dag laten staan met de smurrie en het daarna schoongemaakt.
)