Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:11

Equidea schreef:
Iemand erbij halen die dit al (vaak!) eerder heeft opgelost. Je wilt niet nog verder van huis zijn als een van de zogenoemde trucs misgaat, of het paard gaat staken door een hulpteugel die te strak staat.
Dan heb je pas écht een probleem... en zie dat dan nog maar eens op te lossen.

Hier ben ik het mee eens, dit is de enige tip die volgens mij echt nuttig is...

Ik vraag me af of mensen zich de vraag al gesteld hebben dat er ook wel paarden zijn die misschien net het omgekeerde gaan doen als je een 'tikje' op het hoofd gaat geven of even in de oren knijpt? Ok, kan heel goed zijn dat hij/zij het nadien nooit meer doet maar voor hetzelfde gaan ze nog hoger en slaan ze achterover...

Ik zeg niet dat je paard niet mag 'aanpakken' als ze steigeren, maar doe het dan door ze aan het werk te zetten door bv iemand in de piste te zetten die eventueel kan helpen als paard begint te staken (door paard terug voorwaarts te gaan drijven...) en wil gaan steigeren... daar zijn volgens wel wat minder risico's aan verbonden...

Anoniem

Re: Trucs op een paard niet meer te laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:47

Brando, ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard bij mij voor de tweede keer steigerde ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:31

Paardenfluisteraar? :-)

Nee, nu ff serieus;

Ik heb zelf ook al wat paarden gereden en 1 daarvan was een paard dat ook niet anders deed dan op z'n achterbenen staan, zelf als je helemaal niets vroeg. De eigenaars wisten niet meer wat doen en ze vroegen mij of ik het wilde proberen, heb ik toen gedaan en ik heb na wat uitproberen de zweep gepakt en een fikse opdonder gegeven en het was gelijk gedaan. Ze konden al ruim anderhalf jaar niet meer rijden met dat paard omdat hij dus amper te benaderen was. Maar dit paard had een dominatie-probleem en was rotverwend door de eigenaars, ik heb hen ook meteen aangeraden om voortaan is wat minder te gaan flodderen en hem wat meer aan het werk te zetten.

Maar, belangrijk is bij zulke zaken is dat je wel heel zeker van je stuk moet zijn dat het echt wel een dominantieprobleem is en dat je zelf genoeg 'ballen' aan je lijf hebt om dat paard even goed op z'n plek te zetten en je moet dan ook echt durven doorgaan tot je gewonnen hebt want als je halverwege opgeeft, dan sta je nog verder van huis..

Dat wil niet zeggen dat ik het standaard zou doen omdat je daarvoor toch echt moet kijken naar het paard dat je voor je hebt, ik kan je zeggen dan ik genoeg paarden ken waarbij je echt niet met zulke trucs moet afkomen want dan kan ik je de garantie geven dat het grondig fout gaat...

Vandaar dat ik zeg; denk heel goed na en sluit toch wat zaken uit voor je de 'harde' aanpak gaat gebruiken...

Ik ben ook geen amazone die vind dat paarden geen opdonder verdienen als je geen manieren hebben maar ik vind de manier waarop die opdonder gegeven wordt wel belangrijk... het maakt het verschil tussen angst en respect voor de ruiter...

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:41

Brando090309 schreef:
Paardenfluisteraar? :-)

Nee, nu ff serieus;

Ik heb zelf ook al wat paarden gereden en 1 daarvan was een paard dat ook niet anders deed dan op z'n achterbenen staan, zelf als je helemaal niets vroeg. De eigenaars wisten niet meer wat doen en ze vroegen mij of ik het wilde proberen, heb ik toen gedaan en ik heb na wat uitproberen de zweep gepakt en een fikse opdonder gegeven en het was gelijk gedaan. Ze konden al ruim anderhalf jaar niet meer rijden met dat paard omdat hij dus amper te benaderen was. Maar dit paard had een dominatie-probleem en was rotverwend door de eigenaars, ik heb hen ook meteen aangeraden om voortaan is wat minder te gaan flodderen en hem wat meer aan het werk te zetten.

Maar, belangrijk is bij zulke zaken is dat je wel heel zeker van je stuk moet zijn dat het echt wel een dominantieprobleem is en dat je zelf genoeg 'ballen' aan je lijf hebt om dat paard even goed op z'n plek te zetten en je moet dan ook echt durven doorgaan tot je gewonnen hebt want als je halverwege opgeeft, dan sta je nog verder van huis..

Dat wil niet zeggen dat ik het standaard zou doen omdat je daarvoor toch echt moet kijken naar het paard dat je voor je hebt, ik kan je zeggen dan ik genoeg paarden ken waarbij je echt niet met zulke trucs moet afkomen want dan kan ik je de garantie geven dat het grondig fout gaat...

Vandaar dat ik zeg; denk heel goed na en sluit toch wat zaken uit voor je de 'harde' aanpak gaat gebruiken...

Ik ben ook geen amazone die vind dat paarden geen opdonder verdienen als je geen manieren hebben maar ik vind de manier waarop die opdonder gegeven wordt wel belangrijk... het maakt het verschil tussen angst en respect voor de ruiter...

Helemaal mee eens!! ;)

Veel succes!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 10:56

ik ben er ook mee eens :)
dankjewel!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:23

suleilitha schreef:
Er zijn mensen die niet geloven in klierende paarden, Debbie ;)
Helaas bestaan ze nog steeds, die paarden dan, wel te verstaan...

Kan ik iemand zijn die niet in klierende paarden gelooft, maar wat doet je met een paard wat uit angst steigert, ook een klap op zijn kop geven??
Vaak word een paard wat steigert als dominant gezien, maar meest van de tijd steigeren ze echt uit angst, iets gewoon niet begrijpen of heel fout gedrag van de ruiter, hoe moeten ze anders iets duidelijk maken??

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:34

Als een paard gaat steigeren uit angst dan zou ik zeker NIET proberen op te lossen door een klap op z'n kop geven.

Zoiets kan je alleen maar oplossen door je die terug vertrouwen te geven, als een dier steigert uit angst (begrijpt en oefening niet, etc...) dan moet je beter even een stapje terug doen. Ga terug naar de basis en werk aan de basis. Door de druk eraf te halen en je paard rust en ontspanning te geven gaat een paard dat steigert uit angst 9 op de 10 niet meer steigeren...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:37

amillia schreef:
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

pff is je moeder zot of gefrustreerd sjee hey wat een bezot antwoord met slaan los je geen sodeflikker op
met de leiding nemen op dat moment wel maar dat is een gebrek wat erg veel mensen oplossen met slaan

echt beklopt en word er echt woedend van als ik zoiets lees

en een EI werkt ook niet :(

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:43

onley schreef:
amillia schreef:
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

pff is je moeder zot of gefrustreerd sjee hey wat een bezot antwoord met slaan los je geen sodeflikker op
met de leiding nemen op dat moment wel maar dat is een gebrek wat erg veel mensen oplossen met slaan

echt beklopt en word er echt woedend van als ik zoiets lees

en een EI werkt ook niet :(

Doe even normaal :? Ga lekker je eigen moeder uitschelden.
Die manier van een tik tussen de oren geven is een hele bekende manier.
Als je dit normaal, voorzichtig en gecontroleerd uitvoerd kan dit in vele gevallen het probleem oplossen.

Wanneer jij een paard hebt dat jong, klierig, etterig, etc, is (ja ja ja ja zonder medische oorzaken, bla bla bla)
dan moet je soms wel even flink aanpakken. Tuurlijk, je moet respectvol met zo'n dier om blijven gaan
en niet als een gek er op om lopen meppen, maar met: Paard wil je alsjeblieft weer naar beneden? Kom je ook niet ver!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:56

laten we misschien elkaar toch met een beetje respect behandelen? Zo gaat het snel de verkeerde kant op gaat en daar heeft ts ook niet veel aan...

dat 'voorzichtige en gecontroleerde' waar jij het over hebt, dat mis ik dan meestal wel bij mensen die paarden met problemen (stijgeren, bokken, etc...) gaan 'corrigeren'. Er is namelijk wel een verschil tussen een 'tikje' en een paard verrot slaan...

daarom zeg ik niet dat iedereen dat hier standaard hier aanpraat hoor, maar het moet gewoon duidelijk zijn dat er wel een verschil is ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:53

Een jong paard is niet kijkerig en etterig geboren, een jong paard word vaak door de mens etterig gemaakt en groeit dan op tot een vervelend en soms idd steigerend paard.
Nogmaals een paard steigert niet zomaar , het gekke is dat een paard eigenlijk altijd steigert in mensen handen, in de groep doen ze dit ook soms wel maar dat is vaak spel of een gevecht.
Dus is het toch vreemd dat je je paard pakt en gaat rijden hij gaat steigeren , geloof dat dat op dat moment niet als spel word gezien , maar de mens begint vaak al een gevecht met het paard als ze de stal uit stappen, hoe vaak zie je de ruiter niet achter het paard aan hobbelen en moet trekken om het paard bij zich te houden, dus waar is de communicatie tussen die 2 ,
Als je al bij het begin begint en je paard achter je laat lopen dan is het al duidelijk voor het paard wie de leider is.
Vaak steigert een paard in mensen handen puur uit angst of het niet begrijpen van de begeleider/ruiter , echt denk dat het maar zelde klieren genoemd kan worden.

Mensen die het oplossen met geweld, slaan op de kop of wat dan ook , sorry maar daar heb ik echt geen respect voor.

Ehrentusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:59

Nooit op zn hoofd slaan met n zweepje!!! Je paard kan er een trauma aan overhouden of blind worden als je zijn oog raakt met een lapje of koorde aan je zweep!!
De truc van het ei had ik persoonlijk nog niet gehoord. Kweet niet of dit kan werken.
Pak te oorzaak van het steigeren aan, maar laat hem toch niet zijn eigen zin doen. Je moet niet goedkeuren dat hij steigerd. Maar pas op met straffen. Steigeren is gevaarlijk, als hij te hoog gaat of hij verliefst evenwicht, lig je alle 2 achterover en kan het gedaan zijn met de ruiter of het paard.

Mijn 5jarige stopte ook op straat en keer zich om. Als ik bleef aandringen ging hij ook wel eens omhoog. Zorg ervoor dat je in het begin niet alleen op straat gaat. Niet met een ander paard, maar gewoon iemand te voet of per fiets. Voor het geval dat. Stap goed door op straat. Als hij stopt hou je je goed vast en blijf hem naar de kant waar je heen wilt sturen. Ja mag niet toegeven. Als hij na een tijd niet meer stopt kun je proberen van je om te keren en even terug te stappen. Dan weer draaien en weg van huis stappen. Zo is mijn paard het afgeleerd.
Gewoon je paard met zijn neus in de jusite richting zetten en wachten tot hij vergeten is waarom hij stilstaan kan ook helpen als hij echt te wild wordt. Je mag gewoon NIET toegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:15

Omdat steigeren zo gevaarlijk is mag je het nooit toestaan, in geen enkele omstandigheid. Verder houdt een paard er geen trauma aan over, als je hem met een welgemikte pets weer met vier benen op de grond zet, hoor.
Verder gebeurt steigeren niet alleen op straat, paarden kunnen het overal doen ;)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:26

midgie schreef:
Een jong paard is niet kijkerig en etterig geboren, een jong paard word vaak door de mens etterig gemaakt en groeit dan op tot een vervelend en soms idd steigerend paard.
Nogmaals een paard steigert niet zomaar , het gekke is dat een paard eigenlijk altijd steigert in mensen handen, in de groep doen ze dit ook soms wel maar dat is vaak spel of een gevecht.
Dus is het toch vreemd dat je je paard pakt en gaat rijden hij gaat steigeren , geloof dat dat op dat moment niet als spel word gezien , maar de mens begint vaak al een gevecht met het paard als ze de stal uit stappen, hoe vaak zie je de ruiter niet achter het paard aan hobbelen en moet trekken om het paard bij zich te houden, dus waar is de communicatie tussen die 2 ,
Als je al bij het begin begint en je paard achter je laat lopen dan is het al duidelijk voor het paard wie de leider is.
Vaak steigert een paard in mensen handen puur uit angst of het niet begrijpen van de begeleider/ruiter , echt denk dat het maar zelde klieren genoemd kan worden.

Mensen die het oplossen met geweld, slaan op de kop of wat dan ook , sorry maar daar heb ik echt geen respect voor.

En als je paard nou aan het puberen is en heeft uitgevonden dat hij door bokken/stijgeren zijn ruiter eraf kan gooien?
Paarden die na een kwartier trainen iets hebben van; Ik heb geen zin meer, misschien mag ik stoppen na een flik potje klieren?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:43

dan moet de ruiter zich zoiezo is vragen beginnen stellen bij z'n training want dan maakt hij/ zij het werk op een of andere manier niet echt aangenaam voor het paard want anders gaan ze na 15min niet beginnen klieren. Tenzij ze een beetje fris staan of dergelijke maar dat is in mijn ogen niet klieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Niet elk paard doet dit met een ruiter die er al langere tijd op rijdt, Brando ;)
Denk eens aan paarden die net een andere ruiter hebben of paarden die nog maar net onder het zadel zijn en toch al wat heetgebakerd zijn..

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:51

Wel ik zal je even voorbeeld geven;

Mijn ruin is in july zadelmak gemaakt in een professionele stal, hij heeft daar anderhalve maand gestaan. Toen hij terug kwam kreeg ik van de ruiter te horen dat ik heel voorzichtig moest zijn met m'n ruin want hij was in zijn ogen niet te vertrouwen...
Nu anderhalve maand verder rij ik 3x in de week en hij heeft bij mij nog geen stap miszet.... nog niet een keer.
En ik kan je verzekeren dat de ruiter daar minder 'tolerant' is, niet dat hij een brut is maar ik ben een vrouw en een vrouw heeft meestal toch net iets meer geduld ;-) en dat verschil is gewoon gigantisch bij m'n ruin...
Zo zie je maar dat er soms ruime moet zijn voor een andere aanpak...

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, nu even geen tijd daar voor :P maar dat van dat rauwe ei klopt echt! Ik heb het een keer gedaan samen met iemand bij een pony die altijd aan het steigeren was, zelf als je met hem aan de hand liep. Op het moment dat hij omhoog kwam hebben we het ei tussen zijn oren gehouden, waar hij dan dus tegenaan knalde. De smurrie droop hem over zijn hoofd en hij ging ook gelijk naar beneden, en keek heel bedonderd. We hebben hem toen een dag laten staan met de smurrie en het daarna schoongemaakt.
Hij heeft sinds die dag NOOIT meer gesteigerd, niet met rijden, niet met lopen aan de hand, niet met poetsen, hij was nog nooit zo braaf geweest. Dus in onze ervaring heeft het heel erg geholpen...

Zal een andere keer even het hele topic doorlezen ;) maar dit moet nu eerst weg, dacht plaats toch deze reactie nog even, zodat ik het ook weer makkelijk kan terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:54

Ik heb zoiets wel eens gedaan met een plastic zak met lauw water, Noraahlover. Geen aanrader als je in het zadel zit maar werkt wel super als een paard ook aan de hand iedere keer omhoog gaat.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:49

@Noraahlover, BEDANKT!!
Eindelijk weer eens iemand die het heeft geprobeerd heeft met behulp van een ei, haha :P
Ik heb nog wel een paar vragen over dat ei, (want ik ben van plan om het ook te gaan doen)
Zat het hoofdstel ook helemaal onder?
En zat je zelf niet een beetje onder het ei? :P
Zat je dus gewoon op het paard met het ei in je hand en toen hij ging steigeren heb je het ei erboven gehouden?
En heb je daarna gewoon weer gereden met die smurrie op zijn hoofd?
Alvast bedankt!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:53

Jooliieen schreef:
@Noraahlover, BEDANKT!!
Eindelijk weer eens iemand die het heeft geprobeerd heeft met behulp van een ei, haha :P
Ik heb nog wel een paar vragen over dat ei, (want ik ben van plan om het ook te gaan doen)
Zat het hoofdstel ook helemaal onder?
En zat je zelf niet een beetje onder het ei? :P
Zat je dus gewoon op het paard met het ei in je hand en toen hij ging steigeren heb je het ei erboven gehouden?
En heb je daarna gewoon weer gereden met die smurrie op zijn hoofd?
Alvast bedankt!!

Als dit het enigste antwoord is waar je mee tevreden ben vind ik dit heel sneu voor jou maar ook de pony,
Heb je eigenlijk enig idee waarom hij omhoog komt, heb je dat al onderzocht??

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:00

Heeey,
Met de andere antwoorden ben ik ook heel erg blij hoor ;)
Allemaal super bedankt!!
Ik lees ze allemaal.
Maar ik zat nog wel ff te wachten totdat er weer iemand kwam met een ei:P (want daar ging het eigenlijk ook om, zie begin)
Verder is hij helemaal gezond, en heeft er nergens last van, dus het is echt klierigheid.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:29

Sorry maar is heel naïef en dom om met een ei blij te zijn, ja misschien voor op brood, maar niet voor op een paarden hoofd.
Weet je de rede al waarom hij steigert is mijn vraag aan jou??

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:41

Midgie... TS heeft al 300 x aangegeven dat het niks medisch is, zadel past goed en er zijn heel veel
redenen waardoor aan te nemen is dat het paard het uit klierigheid doet. (Anders moet je het topic even doorlezen :D )
Niet alles is op te lossen met een aai over z'n bol en een goed gesprek.

Het enige wat bij mij heeft geholpen is omtrekken, naar (bijv) links, even op kleine volte zetten en
een trap geven (alleen met je binnenbeen). Voor dat alle reacties weer komen, een gewone trap.
Je hoeft em niet neer te schoppen. Bij mijn paard was het hiermee na twee keer over.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 16:57

@Debbie helemaal mee eens!
@midgie, een ei kan echt wel helpen hoor!!
Want bij mij werkt omtrekken niet, dus vandaar dat ik het nu ga proberen met een ei :)
De reden is dus: KLIERIGHEID etc.!!