Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:00

Heey,
Dit probleem had ik dus 1,5 jaar geleden ook!!
Ik had ook een super lief en brave pony.
Ook vooral recreatief mee gereden, en een beetje dressuurmatig.
Springen ook wel, maar hij kon niet super hoog ofzo.
En ik werd ook wel iets te groot voor hem, maar voor de recreatie kon het nog wel makkelijk.
Maar ik heb er toen voor gekozen om ook een springpaard te kopen, omdat ik ook gewoon net zo als jou van springen hou.
Ik heb dus een jong springpaard gekocht, maar het was nog niet op concoursen uitgebracht. Maar hij was echt super braaf in de bak en hij zag er ook echt super mooi uit!
Dus ik heb besloten om hem te kopen, en mijn eigen pony dus te verkopen |( |( |( |(
Daar heb ik nu echt heel erg veel spijt van, ik mis hem namelijk nog elke dag!! |( |(
Terwijl hij al langer dan 1 jaar weg is.
Het zit namelijk zo bij mij:
Mijn pony was gewoon super lief, ik kon alles met hem alleen doen, zoals buitenritten etc.
Met een sportpaard kan dat minder goed, die zit vaak vol energie, en die mijne is ook gewoon veel ondeugender als mijn vorige pony.
Ik kwam namelijk op wedstrijd voor de eerste keer met mijn paard, en hij begon gelijk te steigeren, en hij sprong dus helemaal geen 1 hindernis! terwijl hij thuis alles altijd springt. In zulke tijden: dat je paard dus zeg maar niet wil springen, denk je veel terug aan je vorige pony, want hij deed alles, zo denk ik nu nog steeds: waarom had ik hem niet gehouden? Hij was echt mijn maatje, en je kon alles met hem doen.

Dus als ik jou was zou ik gewoon je pony/paard houden die je nu hebt!
Natuurlijk kun je het ook goed treffen dat je een goed sportpaard hebt gekocht, maar stel dat hij bijv. na een tijdje heel vervelend gaat doen bij jou? Dan mis je echt heel erg je vorige pony/paard.
Dus ik zeg: KIES VOOR JE MAATJE!!! Dat is echt zooo veel belangrijker(heb ik wel gemerkt)!! Je bent nog jong! Stel dat je pony over een aantal jaren overlijdt, dan kun je altijd nog voor je passie gaan toch??

Als ik het terug kon draaien, dan zou ik gewoon mijn vorige pony houden, want ik mis hem vreselijk en ik weet ook niet waar hij is.

Succes ermee!! Hopelijk neem je de juiste beslissing ;)
En krijg je er geen spijt van, net als ik |(

Zondebokje

Re: Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:14

even off topic mss .. vind echt onzin dat je met een sportpaard minder kan :o .. ligt eraan hoe je er mee omgaat en wat karakter is ...

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:16

Mijn paardje is naar alle waarschijnlijkheid ook niet geschikt voor de sport. Ik wist dit toen ik hem kocht. Maar hem weg doen is geen enkele optie voor mij. Ik zie hem wat dat betreft als een gezinslid. Mijn broer verkoop ik toch ook niet?
Maar goed, dat is mijn aanvoelen.

Nu is dit misschien een optie dat je met iemandanders zijn of haar paard gaat springen.
Ik heb Kyliam (mijn arabiertje) tussen de grote wedstrijd BWP`s staan. (best grappig soms). Maar van de eigenaar mag ik ze wel gewoon rijden enzo. Springen doe ik zelf niet omdat ik bang ben zijn paarden te verpesten omdat ik niet zoveel springervaring heb (of dat het in ieder geval lang geleden is).
Misschien is zo een optie ook iets voor jou. Er zijn mensen genoeg die goede paarden hebben staan en maar wat graag willen dat er mee gewerkt wordt.
Dan heb je wel dubbel zoveel werk als wanneer je je paard verkoopt maar dat heb je er misschien wel voor over.

Maar goed, ik ga voor mijn maatje voor het leven!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:36

ik snap je probleem. ik ben zelf ook een springfan en ik heb een fries :+ ook niet echt het grootste springtalent wat je je voor kunt stellen (al kan die van mij het wel goed voor een fries).
ik heb ook wel eens gedacht als ik nou eens dit paard zou verkopen en een leuk springpaard ervoor in de plaats. de keus was voor mij eigenlijk niet zo moeilijk. ik heb mijn fries gewoon gehouden (en die gaat ook nooit weg)
ze is mijn maatje mijn beste vriendin mijn knuffel mijn alles. we hebben ups and downs af en toe ruzie maar de mooie momenten maken alles goed. dit paard is echt meer dan alles voor mij en ik zal haar ook niet verkopen. ik bedenk me altijd dat ik mischien later nog de kans krijg en anders is t jammer maar als ik dit paard zou verkopen zou ik geen dag rust meer hebben en voor altijd spijt hebbn.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:59

Hey,
ja lastig maar ik zou echt me paard niet weg doen, zeker niet als je er gek op bent.
kun je niet met een ander paard gaan springen, bijvoorbeeld een bijrijdpaardje waar dat wel mee kan of je gaat springen bij een manege. Zo blijf jij je eigen paard houden en je kan springen.
groetjes ilona

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:59

Anoniem schreef:
Ik vind het erg jammer dat de ts niet meer reageerd.. ben namelijk erg benieuwd naar haar beslissing

hey hield het niet meer echt in de gaten omdat er een paard daagjes niet gereageerd werd ;)
maar ik ben er zeker over uit dat ik hem niet kwijt wil!!!
ik wil wel sowieso ongeveer 10 springlessen op een manage bij mij in de buurt gaan nemen!
en van daar uit kan ik dan wel zien of het wat is;)
en ik dacht ik kan dan altijd nog gewoon op de manage op een manage paard gaan springen
en thuis gewoon lekker op mijn paardje gaan dresuren :D

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:08

Sterk plan!

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:58

Nou ik zie dat de beslissing is gemaakt, goede keus :j.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:04

pb al gelezen? :+ sorry, ben ongeduldig, maar help je graag, maar zie al dat je springlessen wilt gaan volgen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:10

LadyGrace schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind het erg jammer dat de ts niet meer reageerd.. ben namelijk erg benieuwd naar haar beslissing

hey hield het niet meer echt in de gaten omdat er een paard daagjes niet gereageerd werd ;)
maar ik ben er zeker over uit dat ik hem niet kwijt wil!!!
ik wil wel sowieso ongeveer 10 springlessen op een manage bij mij in de buurt gaan nemen!
en van daar uit kan ik dan wel zien of het wat is;)
en ik dacht ik kan dan altijd nog gewoon op de manage op een manage paard gaan springen
en thuis gewoon lekker op mijn paardje gaan dresuren :D

goed plan! maar verwacht niet dat je paard in 10 lessen geweldig kan springen! ben blij met een kleine vooruit gang. Vanuit dat punt moet je verder werken!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:17

Hou er ook rekening mee dat ook een springpaard best dwars kan doen en kan weigeren, zeker als je geen les neemt.
Ik zie dat je al van plan bent lessen te nemen met je draver, goed idee :)
Ik zou hem zeker houden als je aan hem gehecht bent.
Ik heb al te vaak gezien dat men zijn/haar maatje verkocht voor een spring- of dressuurpaard, en dat het vervolgens een teleurstelling werd omdat ook een 'sportpaard' evengoed training, moeite en lessen kost voordat hij goed bij jou springt/dressuurt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:20

Je bent pas 16, ik zou gewoon kijken of springlessen wat zijn en anders kan je toch lekker buitenritten maken enzo? En vind je echt geen bal aan dresuur? Anders kan je je mischien nog een beetje verdiepen in de dresuur, want dat kan ook heel leuk zijn. Je hebt nog een heel leven voor je.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:36

ik d8 ook dat dressuur heel saai was ben er nu toch meer mee bezig gegaan en valt toch bets mee!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:18

Citaat:
ik d8 ook dat dressuur heel saai was ben er nu toch meer mee bezig gegaan en valt toch bets mee!

zelfde hier, vond dressuren eerst doodsaai, nu superleuk, maar springen ook nog steeds en als je dat super vind moet je dat zeker in je achterhoofd houden als je toch eerst gaat dressuren!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:25

Ieder nieuw paard kan weer prima je maatje worden. Dus zoek een nieuw baasje voor je huidige maatje en ga een nieuw maatje zoeken voor je passie. Ze kosten per maand geld zat, dan mag je er ook wel heel veel plezier aan beleven.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:27

Als ik een dier koop, koop ik dat dier voor het leven, ze blijven bij me tot hun dood.
Voor geen miljoen euro gaan ze weg, geld heeft geen waarde, mijn beesten wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:41

Als je dit paard kan leren springen dan kun je met andere paarden nog wel eens heel ver kunnen komen ;)
Probeer met een paar simpele grondbalken hem eens uit te dagen tot nadenken, leg ze op de diagonalen, galoppeer erover en terug naar draf en volgende wending weer galop (andere hand dus).

Leg eens wat balkjes op een volte.

Maak eens een mikado van wat balken. Eerst ze allemaal alleen op de grond later kunnen ze ook een beetje op elkaar.
In stap erover en het liefst bij iedere pas halthouden en paar seconde laten nadenken en weer 1 pas verder.
Gaat dit niet goed kun je een stapje terug doen naar een simpele vorm (ster of stapbalkjes) en dan in stap ernaast. voor de balk halthouden, deze tik je dan met je zweepje even aan en dan 1 pas verder, over de 1e balk en dan herhaal je bij alle balken.

Probeen zo ook te ontdekken waar het probleem zit (voorhand-->dravers zitten nog wel eens vast in hun hals of juist de achterhand) dan kun je gerichtere oefeningen gaan doen.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:49

lailapri schreef:
Als je dit paard kan leren springen dan kun je met andere paarden nog wel eens heel ver kunnen komen ;)
.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Op een leerpaard leer je het gelijk goed. De kans is vrij groot, dat je verkeerde dingen leert op een groen paard welke ook niet echt handig is in het springen. Zou ik dus nooit doen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:54

Citaat:
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Op een leerpaard leer je het gelijk goed. De kans is vrij groot, dat je verkeerde dingen leert op een groen paard welke ook niet echt handig is in het springen. Zou ik dus nooit doen.

ligt er aan...met goede begeleiding...ik wel hoor!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:57

lovelanga schreef:
Citaat:

ligt er aan...met goede begeleiding...ik wel hoor!

Ok, dus binnenkort zien we jouw op de grote wedstrijden in het ZZ vooraan mee rijden?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:00

Tsja, volg je hart zou ik zeggen..

Ik was ook voor diehard sport rijden, maar dan dressuur.
Die droom is voorbij gegaan toen ik mijn huidige merrie kocht.
Dat wist ik vantevoren.
En ik heb t geprobeerd, maar nee.
Maar; ze geeft me zoveel andere dingen dat ik het niet mis.
En wat ze niet kan qua dressuur, compenseert zich weer in andere dingen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:01

tja ik heb van mijn fjord niet echt leren springen hoor, hij springt altijd en red mij er altijd uit.
Ik vind springen meer iets als netjes boven een hindernis zitten. Ik vind het besef wat je paard doet en waneer die wat doet, wanneer die welke been optilt, wanneer die en hoe die afzet, hoe je dat kan beïnvloeden om het te verbeteren veel belangrijker. En een leerpaard kun je idd veel val leren maar ook daar is begeleiding bij nodig, en een groen paard ook, maar nu ben je wel verplicht om de basis heel uitgebreid te doen. Juist door het veel moeten herhalen en kleine stapjes doe je alles veel bewuster en dat kan alleen maar van pas komen op eventueel later een springpaard. Misschien vind ze bijvoorbeeld wel werk op een springstal en kan haar paardje mee.

En een paard leren springen vind ik wat anders als een 1,20 parcours rijden. Veel vanaf de grond opbouwen en dan in het zadel, zorg dat je paard bewust wordt van zijn lijf en jijzelf ook. Niets zo belangrijk als de basis en daar hoort een goede houding uiteraard ook bij.
En natuurlijk goed les, maar eigenlijk is dat vanzelfsprekend.

ps hoeft niet perse springles te zijn, dresuurmatige oefeningen en spelen met balkjes zullen in het begin acht wel voldoende zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:02

["]
Citaat:

ligt er aan...met goede begeleiding...ik wel hoor![/quote]

Ok, dus binnenkort zien we jouw op de grote wedstrijden in het ZZ vooraan mee rijden?[/quote]
Jammer dat je zo redeneert ik sta open voor jullie meningen en misschien kan ik er nog wat van leren, maar hier kan ik echt niets mee...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:04

Nee maar ik kan er helemaal niets mee dat jij beweert dat je van een groen paard, welke niet veel capaciteiten heeft, goed leert rijden en springen. De praktijk bewijst al jaren dat het niet zo is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:07

oke dan geloof ik je gelijk, want ik heb nog nooit hoger gesprongen als onderling. Maar wel juist veel geleerd van de dieren waar ik iets meer moeite voor moest doen als dat ze het gewoon maar deden. Mijn denkbeeld is ruimer geworden, mijn band groter, mijn gevoel beter dus waarom niet met springen?