Ik kan niet met slof rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:53

Dat gez**k op die slof altijd. Mij (en jawel, paard ook!) heeft ie toch een tijdje ontzettend goed geholpen. Het was of "verantwoord" -volgens boktnormen dan- zonder slof rijden met als gevolg een pisnijdige ruiter en een gespannen paard, of "onverantwoord" met slof rijden met als gevolg een blije ruiter en een ontspannen paard.

Die van mij is een beetje verreden en met een onderhals waar je U tegen zegt bij mij gekomen. Alles op de rit gekregen, voorwaarts gekregen met goede voeding en kweken van spieren en consequentie, rustig in zijn mond gekregen door tandartsbehandeling (en dát was nodig!) en leren bitje, alles okee gekregen behalve zijn oerreaktie: kop omhoog gooien, onderhals erop en alles opspannen.

Maar.. hee! :)* met longeren bijgezet met touwtjes liep ie als een zonnetje? Flapperende oortjes, ontspannen paard, slappe touwtjes en swingen maar. Keer op keer. Het longeren was een lust om te doen met zo'n paard. Dusss... theorie bedacht.... paard snapte de neerwaartse druk van de touwtjes beter dan de opwaartse druk van de teugels.

Dusss proefje bedacht. Paard opgetuigd met zadel, hoofdstel en touwtjes en aan de longeer gezet. Paard liep weer als een zonnetje. Longeertouw aan vriendinnetje gegeven en op paard gaan zitten in longeercircel. Ligt het dan aan mij (mijn zit?) dat ie zo gespannen loopt onder zadel? Maar nee! Touwtjes bleven slap, paard bleef ontspannen doorswingen, ook met mij op zijn rug. Dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn doorzitten te oefenen. :Y)

Dusss... volgende theorie... neerwaartse druk van touwtjes nabootsen met slof...onder zadel. En hee, het werkte! En nee, paard liep niet met zijn neus op zijn borst, werd niet omlaag gedwongen en liep niet van voren in de krul en van achteren te lummelen. Af en toe werd hem alleen even gezegd 'nee jongen, je moet daar naartoe, je moet naar beneden, dat loopt beter' of 'nee jongen, zó hoog met je hoofd is toch niet de bedoeling'. Dat snapte paardlief en dat leerde paardlief, en nu snapt ie dat het daar beneden beter loopt dan met z'n kop in de lucht. Ruiter blij, paard blij, iedereen blij. En nu met martingaal (we zitten in de afbouwfase) gaat het ook goed. Hij snapt het nog steeds.

Ja, natuurlijk ben ik blij dat ik nu waarschijnlijk van die slof af ben. Het rijdt toch een stuk puurder en makkelijker zonder slof. Met die dubbele teugels is toch altijd lastiger dan gewoon een teugeltje. Ik vind het zonder slof rijden fantastisch, geen hulpmiddelen meer, paard en ik kunnen het nu zelf! Jippie!

Maar het neemt niet weg dat het me wel degelijk geholpen heeft om door een periode heen te komen. Had ik dan nog maanden gefrustreerd van m'n paard moeten komen? Dacht het niet.

En ja, slofhaters ;) ik heb les. Twee keer per week zelfs, een groepsclubles en een priveles.

Ik denk echter wel degelijk dat er verschil zit in slofruiters. Je hebt ze zoals mij, het is even nodig, en ik hou er helemáál niet van (zou het liefst bitloos rijden) en ben blij als ik er weer vanaf ben. En je hebt de slofruiters die het alleen maar gaat om het mooie plaatje 'kijk mij eens rollkuren!'. En natuurlijk ben ik van mening dat de laatste slag ruiters het slofgebruik misbruiken.

Maar het is te simpel om áltijd, lekker genererend, ál het slofgebruik te verketteren.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:34

Mindfields schreef:
mickydo schreef:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, sommige paarden hebben hulpmiddelen nodig om hun lijf beter in balans te krijgen.
Het zou respectloos zijn als je bv een "scheef" paard niet de mogelijkheid geeft om zijn zwakke kant met spieren ook te ontwikkelen en hem lekker naar de kl*te rijdt .

Paarden hebben een ruiter nodig die ze de kans geeft hun lichaam optimaal te gebruiken, en daar zijn geen hulpmiddelen bij nodig. Vanuit nageeflijkheid naar aan beide kanten even los(rechtrichten dus) en dan opbouwen van kracht. Daar heb je geen slof voor nodig maar gevoel.

Dit vind ik erg kortzichtig.. Tuurlijk hebben paarden een goede ruiter nodig en een hulpteugel kan een verrijking zijn voor het optimale gebruik van hun lichaam. Rechtrichten doe ik ook , met super goede begeleiding. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem aan de longe niet even moet helpen met een hulpteugel.
Ik denk dat je hulpteugels ook echt als hulp teugels moet zien , zoals ik in een eerdere post ook al vermelde. Hulp teugels voor hulp niet voor dwang !

Binky18

Re: Ik kan niet met slof rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:41

Ik ben niet zon voorstander van een slof, maar ook moet ik er aan toegeven dat ik er ook mee gereden heb ik de "sclechte tijden" met mijn paard, toen hij erg tegenstijdig en sterk werd. Ik vond het in het begin ook een onding, maar het is kwestie van wennen, en na 3x een les ermee te hebben gereden zagen we al succes en mocht hij weer af :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:24

Een hulpteugel is geen hulp voor het paard , maar voor de ruiter, lijkt mij als de ruiter wat meer in de techniek duikt en weet hoe je een paard kan longeren of het aanleren daarvan in stelling en buiging, dan heb je echt geen hulp nodig, het gevoel moet uit jou handen komen en met een hulpteugel ben je dat gevoel kwijt, leer zelf gevoel in het trainen van paarden te krijgen en geloof me elk paard kan zonder hulpteugels getraind, als de ruiter maar het geduld heeft en het wil leren, maar heel veel willen het snel en dan gaat helaas het mooie verloren, maar ook het paard word onder een bepaalde dwang gezet,

Stel dat jij het niet op kan lossen met gevoel en je zet het paard aan de slof, bijzet , maakt niet , die heeft een grens , waar is jou gevoel dan, hoe weet dan wat je fout doet of te veel vraagt van het paard?? wat gebeurd er in de spieren als je dat zelf niet kan voelen??
Hoe leer je dan zelf foute oplossen??

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:26

Je moet de slof niet te strak houden,
dan trek je je paard naar beneden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:27

Ik kan wel met slof rijden alleen het paard waar ik nu op rij begrijpt het niet
Dus ik rij met elastiek heel fijn helpt ook heel goed :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:36

corientjuhh schreef:
Ik kan wel met slof rijden alleen het paard waar ik nu op rij begrijpt het niet
Dus ik rij met elastiek heel fijn helpt ook heel goed :)

Kun je ook zonder slof rijden??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:45

TS: blij te horen dat je er niet meer mee wil/gaat rijden omdat je er niet mee overweg kan.

Ik ben absoluut geen voorstander van een slofteugel en sommige (oudere) paarden kennen het principe al van bij een vorige eigenaar. Vaak zijn ze puur op slof gereden, zoeken de paarden steun op de slofteugel en gaan ze erop hangen. Erg fijn dus :n
Die enkele keren dat ik met een slof gereden heb, vond ik het ook een raar gevoel en vond ik het resultaat niet altijd wat ik beoogde, dus het is telkens bij een enkele keer proberen geweest.

Verder vraagt het rijden met een slofteugel wel enige behendigheid. Je moet een onafhankelijke rustige hand hebben en je moet je slof onafhankelijk van je gewone teugels kunnen lossen of korter nemen. Dit is iets wat je eigenlijk zou moeten oefen (maar dus liefst niet op een paardenrug) om eraan te wennen, sneller en fijner in te worden. Want alleen bij CORRECT gebruik KAN een slof een goed hulpmiddel in de training betekenen.
Net zoals wanneer je overschakelt naar stang en trens zowel jij als je paard moeten wennen.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:48

Ik vind het goed dat deze dame aangegeven heeft het niet prettig te vinden om met slof te rijden en het is dan ook niet leuk om zo over haar heen te vallen.Ik vind het heel slecht dat een instructrice dit adviseerd om dat ze zo niet leerdt om naar het juiste gevoel toe te werken.Het zou beter zijn om eerst het paard en het zadel na te laten kijken en dan de juiste oefeningen te laten doen om het paard aan beide kanten soepel te krijgen.Ik lees heel veel voor en tegens maar eigenlijk niet wat de juiste mannier zou zijn om dit rijtechnisch aan te pakken.Ik denk als iedereen er logisch over nadenkt dat een scheef paard met slof zich gaat verzetten en nog schever gaat lopen. veel van deze paarden lopen op de voorhand. Ik ga niet zeggen zoek een andere instructrice/teur maar zoek een betere. Veel succes en rijden met gevoel en samenwerken met je paard is het leukste wat er is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:46

pippieenco schreef:
Ik ga niet zeggen zoek een andere instructrice/teur maar zoek een betere. .

MM Wat is het verschil?? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:47

midgie schreef:
pippieenco schreef:
Ik ga niet zeggen zoek een andere instructrice/teur maar zoek een betere. .

MM Wat is het verschil?? ;)

Die snap ik ook niet helemaal :')

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:00

Ik denk dat er wel genoeg reacties zijn over of een met een slof rijden nou wel of niet goed is, hoe zon ding goed gehanteerd kan worden
wordt dan weer wat minder op gereageerd.. Ik los het probleem met mijn paard zelf met mijn instructrice op, aangezien ik denk dat mensen vanaf een computer daar niet veel over kunnen oordelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:25

bluedisx schreef:
Ik denk dat er wel genoeg reacties zijn over of een met een slof rijden nou wel of niet goed is, hoe zon ding goed gehanteerd kan worden
wordt dan weer wat minder op gereageerd.. Ik los het probleem met mijn paard zelf met mijn instructrice op, aangezien ik denk dat mensen vanaf een computer daar niet veel over kunnen oordelen.

Nou dat is nog eens het beste wat je kunt doen, lekker zelf gaan knutselen met je paard en dan komt het vast helemaal goed.
Succes.

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:26

midgie schreef:
bluedisx schreef:

Nou dat is nog eens het beste wat je kunt doen, lekker zelf gaan knutselen met je paard en dan komt het vast helemaal goed.
Succes.

Kun jij niet lezen ofzo? :D

Er is niets mis mee in mijn ogen. Een instructie kan best een hulpteugel aanraden, en als dit dan geen succes is, jammer dan moet je het op een andere manier gaan proberen, daarom hoeft je instructie nog niet meteen de deur uit... :Y) Als haar manier van lesgeven jou bevalt verder, lekker mee doorgaan en dan komen jullie er heus wel!

Ik vind dat er ontzéttend vervelend gereageerd wordt in dit topic........

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:54

ben blij, hoef je die knommel er ook niet aan te hangen!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:14

bluedisx schreef:

Ik had de teugels gewoon vast, en de slof onder mijn pink. De slof lag dus 'bovenop' de teugels en met mijn duim kon ik de slof redelijk behendig langer maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:16

@Jolienn Sorry , maar snap deze even niet?
Ik wens haar succes , wat is daar mis mee??

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:40

Nou er staat: lekker zelf gaan knutselen met het paard. Alleen omdat ik zeg dat ik geen hulp van bokt hoef? Mijn mening is dat iemand vanaf de computer hier niet over kan oordelen zonder het zelf te zien. Ik los het zelf met mijn instructrice op. Je doet nu alsof ik zelf maar wat aanrommel zonder er ook maar iets van af te weten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:55

Ja je kan het op verschillende manieren lezen natuurlijk, ik ben altijd aan het knutselen met mijn paarden , ja je kan het ook trainen noemen, dus is niet negatief bedoeld, dus ik zeg lekker zelf gaan knutselen uiteraard met behulp van iemand , maar uiteindelijk moet je toch zelf leren hoe je een paard traint toch, ik ben altijd aan het zoeken wat de beste en fijnste manier is , zodat ik en mijn paarden vreselijk veel plezier hebben in wat we samen doen, al is het in de bak , buiten of in een les, lekker bezig zijn en vooral heel veel lol hebben toch.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:03

Abeltje77 schreef:
Ik had de teugels gewoon vast, en de slof onder mijn pink. De slof lag dus 'bovenop' de teugels en met mijn duim kon ik de slof redelijk behendig langer maken.

Das dus niet de juiste manier en meteen de 'scherpste' stand als het ware bij een ophouding of sluitende hand. Hoe hoger je teugels/slof tussen je vingers des te milder is de inwerking en des te fijner te doseren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:31

Dat mag wel zo zijn, maar in mijn geval hing de slof zoveel als mogelijk slap, dus het maakte niet uit. Het was voor mij de manier die werkte, en waarop ik de twee teugels het best kon vasthouden.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:33

midgie schreef:
Ja je kan het op verschillende manieren lezen natuurlijk, ik ben altijd aan het knutselen met mijn paarden , ja je kan het ook trainen noemen, dus is niet negatief bedoeld, dus ik zeg lekker zelf gaan knutselen uiteraard met behulp van iemand , maar uiteindelijk moet je toch zelf leren hoe je een paard traint toch, ik ben altijd aan het zoeken wat de beste en fijnste manier is , zodat ik en mijn paarden vreselijk veel plezier hebben in wat we samen doen, al is het in de bak , buiten of in een les, lekker bezig zijn en vooral heel veel lol hebben toch.

oke! sorry zo kwam het gewoon op mij over ;)