Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Ik begrijp je even niet geloof ik? Meer lengtebuiging en minder stelling? Hoe bedoel je dat?
__Laura schreef:Minder opgericht denk ik? langer in de hals en rechtgericht?
Yamcha schreef:Dan zijn het in mijn boek nog steeds 2 dezelfde dingen
Wanja schreef:Famke29 schreef:En wat bij galoppassen tijdens het draven? Vriendin heeft daar nu "last" van, rijdt goed voorwaarts, maar paard blijft het doen.. zoals ik eerder opmerkte had ik zelf zoiets van "even lekker laten galloperen", maar dat wil zij dus niet ..
Aangalloperen is vaak een teken van gebrek aan balans bij het paard. Is het een jong dier?
Je zegt "goed voorwaarts", maar wat is goed? Je kunt 'm ook teveel naar voren jagen, waardoor het allemaal te overhaast gaat en het paard daardoor in galop valt.
Allereerst denk ik dus balans verbeteren door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, in combinatie met voltes/slangevoltes, stukjes schoudervoor etc.
Dagmar_k schreef:Meer lengtebuiging en minder stelling zijn de punten die regelmatig op mijn protocol te vinden zijn.
Ik denk dat desbetreffende jury bedoelde teveel halsstelling/buiging.
Hij buigt dan wel, maar "vals" zeg maar, en ik verlies dan de lengtebuiging.
Ik rijd mijn paard rechtgericht. Althans daar ben ik continue mee bezig.
2 handen, 2 teugels, benen stil (ik was nogal gevalletje chronisch drijven) En dat is helemaal voorbij.
Paard reageert nu super op de kuit en zit is goed.. eindelijk!
En ik ben op dat moment nog redelijk leek, dat ik werk eraan in mijn lessen, maar ik het nog niet altijd "voel".
Ik probeer wel binnenschouder de vrijheid te geven, meer met buitenteugel de wending door (minder binnenteugel),
meer beenhulp bij het wenden te gebruiken etc.
Tzt komen we er wel natuurlijk, maar goede tips zijn altijd goed en handig!
Famke29 schreef:Scientifica, paard (Fries) is idd flegmatiek, zal kijken of ik haar morgen zelf eens kan rijden, ik ben vaak toch net ietsje strenger/consequenter dan mijn vriendin qua rijden, kunnen we meteen 's zien of 't daaraan ligt of niet..
marloezzke schreef:alle oefeningen van het B t/m GP zijn bedoelt op je paard soepeler te maken en zijn niet bedoelt als "kunstje/oefening" opzich.