Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:07

Is het alleen ht hoofd wat naar buiten draait & loopt ie verder recht?

Yamcha: Lengtebuiging hoeft zich toch niet persee in stelling te tonen?

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:14

Meestel loopt haar achterhand iets van de hoefslag af..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:23

wat doet ze als je stellig naar binnen vraagt bijv. op de lange zijde?

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:26

Dan loopt ze gewoon door je kuit heen, naar de andere kant van de bak.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:27

okj.. dan zou ik zeggen.. begin is op de volte en verruim die steeds iets..
goed je binnenhand er vanaf houden maar niet te dwingend worden want zo te horen wil ze het wel maar vind ze het gewoon erg moeilijk!

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:29

Oké bedankt, dat gaan we proberen!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:31

en vooral goed je binnenbeen eraan houden zodat ze leert daarop te buigen. ook op de volte dus.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:56

Yamcha schreef:
Ik begrijp je even niet geloof ik? Meer lengtebuiging en minder stelling? Hoe bedoel je dat?

__Laura schreef:
Minder opgericht denk ik? langer in de hals en rechtgericht?

Yamcha schreef:
Dan zijn het in mijn boek nog steeds 2 dezelfde dingen :D

Meer lengtebuiging en minder stelling zijn de punten die regelmatig op mijn protocol te vinden zijn.
Ik denk dat desbetreffende jury bedoelde teveel halsstelling/buiging.
Hij buigt dan wel, maar "vals" zeg maar, en ik verlies dan de lengtebuiging.
Ik rijd mijn paard rechtgericht. Althans daar ben ik continue mee bezig.
2 handen, 2 teugels, benen stil (ik was nogal gevalletje chronisch drijven ;) ) En dat is helemaal voorbij.
Paard reageert nu super op de kuit en zit is goed.. eindelijk!
En ik ben op dat moment nog redelijk leek, dat ik werk eraan in mijn lessen, maar ik het nog niet altijd "voel".
Ik probeer wel binnenschouder de vrijheid te geven, meer met buitenteugel de wending door (minder binnenteugel),
meer beenhulp bij het wenden te gebruiken etc.
Tzt komen we er wel natuurlijk, maar goede tips zijn altijd goed en handig!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:50

Wanja schreef:
Famke29 schreef:
En wat bij galoppassen tijdens het draven? Vriendin heeft daar nu "last" van, rijdt goed voorwaarts, maar paard blijft het doen.. zoals ik eerder opmerkte had ik zelf zoiets van "even lekker laten galloperen", maar dat wil zij dus niet ..

Aangalloperen is vaak een teken van gebrek aan balans bij het paard. Is het een jong dier?
Je zegt "goed voorwaarts", maar wat is goed? Je kunt 'm ook teveel naar voren jagen, waardoor het allemaal te overhaast gaat en het paard daardoor in galop valt.
Allereerst denk ik dus balans verbeteren door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, in combinatie met voltes/slangevoltes, stukjes schoudervoor etc.

Het paard (9 jaar) gebruikt de achterhand goed, zet 'm er mooi onder, loopt ook lekker licht op de hand.. krijg zelf ook het idee dat de balans het "probleem" is of dat het paard te graag en te snel wil qua werken, 't is nl. wel een doordrammertje hoor :D ..

Bietjuhh, het paard is vaak op de lange zijde aan 't "huppelen" en soms op linkervolte, voornamelijk linkerhand, terwijl er ook hele stukken goede drafpassen inzitten.. Rare is alleen dat het paard nu weer een goed half jaar gereden wordt (voor die tijd veel grondwerk i.v.m. blessure vriendin), dit eerst niet deed en nu opeens wel.. alles is gechecked en oké bevonden..

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:27

Famke:
Ik heb ook regelmatig gehad dat mijn paard aangalloperen prefereerde boven doordraven.
Ik weet niet wat voor type het paard in kwestie is, maar bij mijn paard kwam het voort uit totaal niet aan het been zijn. Mijn merrie is nogal flegmatiek, maar heeft wel een ruime draf. In plaats van sneller gaan draven op mijn been, gallopeerde ze dan meestal aan.
Mijn situatie klinkt als omgekeerde wereld omdat mensen vaak te horen krijgen "moet ruimer ipv sneller", maar bij mijn paardje mocht het juist wel sneller. Dit hebben we uiteindelijk voor elkaar gekregen met, zoals Wanja aangeeft, veel tempowisselingen. Ook mijn paard gebruikt haar achterhand goed en blijft licht op de hand.
Wat jij omschrijft (paard wil te graag en te snel) klinkt als een paardje dat wel doorsjouwt, maar niet aan het been is. Klopt dat? In dat geval zouden die tempowisselingen zeker uitkomst bieden.
In ieder geval succes!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:53

Oefeningen die ik meekrijg van mijn instructrice:

- slangevoltes rijden, en op de lange zijde wat verzamelen, en in de bochten wat vooruit rijden.

Een oefening voor de scheefheid van je paard ( even van te voren controleren welke kant je paard gebogen is )
- Voltes rijden met stelling naar buiten ( andere kant op dan de natuurlijke scheefheid van je paard ).

- Voltes verkleinen en vergroten, met stelling naar buiten of binnen.
- Balkjes meepakken voor de buiging van het spronggewricht.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:42

Scientifica, paard (Fries) is idd flegmatiek, zal kijken of ik haar morgen zelf eens kan rijden, ik ben vaak toch net ietsje strenger/consequenter dan mijn vriendin qua rijden, kunnen we meteen 's zien of 't daaraan ligt of niet..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:50

Stipje :D .

Ik vind een slangenvolte altijd fijn om te doen . En dan het liefst in draf, en in het midden van elke bocht
naar stap en halt.. En dan weer aandraven en herhalen . = Overgangen + Wendingen in 1 :D .

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:52

Moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen, maar wat ik heel fijn vind is werken vanuit de AC lijn, zodat je je paard steeds goed moet rechtstellen, en dan bijvoorbeeld op die lijn, kleine voltes rijden :)

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:10

met paard wat ik rijdt, is het heerlijk om in de galop even de volte te sluiten en weer te openen hier wordt hij zeer alert van maar gaat er ook mooier van door springen.

en als die beetje lui is rij ik wel is wissel om de pas daar wordt die heerlijk heet van,
ook vindt hij het onwijs leuk en wordt die heel los door.

Ook doe ik in galop soms een gebrokenlijn te rijden en dan bij de x wissel te doen en dan afmaken en dan bij de de letter weer terug te wisselen. Doe ik vaak als die nog niet hellemaal lekker aan me been staat.

niet uitproberen met een paard wat nog geen wissel ofzo kan uiterraard!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:52

Wat ik zelf ook regelmatig doe is 2 gebroken lijnen rijden. Dus bv. van F-B en van B-M.
Verder ook vaak 2 of 3 keer naar voren rijden op de lange zijden. Paar passen weg en dan weer terug.
Of schijnovergangen.. Maar denk dat dat al wel genoemd is ;)

Maar handige tips staan hier!
Ga ik er zeker paar van proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:56

Dagmar_k schreef:
Meer lengtebuiging en minder stelling zijn de punten die regelmatig op mijn protocol te vinden zijn.
Ik denk dat desbetreffende jury bedoelde teveel halsstelling/buiging.
Hij buigt dan wel, maar "vals" zeg maar, en ik verlies dan de lengtebuiging.
Ik rijd mijn paard rechtgericht. Althans daar ben ik continue mee bezig.
2 handen, 2 teugels, benen stil (ik was nogal gevalletje chronisch drijven ;) ) En dat is helemaal voorbij.
Paard reageert nu super op de kuit en zit is goed.. eindelijk!
En ik ben op dat moment nog redelijk leek, dat ik werk eraan in mijn lessen, maar ik het nog niet altijd "voel".
Ik probeer wel binnenschouder de vrijheid te geven, meer met buitenteugel de wending door (minder binnenteugel),
meer beenhulp bij het wenden te gebruiken etc.
Tzt komen we er wel natuurlijk, maar goede tips zijn altijd goed en handig!

Dank je voor je uitleg, ik begreep je even niet :o

Wat wel wil helpen om het goed aan te leren, is je buitenhand iets lager te doen, zodat je de schouder haast fysiek begrenst, en je buitenbeen iets naar achter te leggen. Je binnenteugel kun je iets van de hals af doen, maar zo weinig mogelijk, en je binnenbeen 'duwt' het paard waar je heen wilt.
Pilonnetjes in de bak zetten helpt ook wel, dat je daar echt netjes omheen probeert te rijden (zet ze in de volte, en probeer dan de volte te rijden).
Als je volte mooi rond is, en het paard "spoort" (de achterhoeven volgen hetzelfde spoor als de voorhoeven) heb je de goede stelling en buiging. Je kunt soms als steuntje kijken of de ronding van de hals dezelfde is als die van de volte, dat doe ik ook soms :o :D

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:32

Famke29 schreef:
Scientifica, paard (Fries) is idd flegmatiek, zal kijken of ik haar morgen zelf eens kan rijden, ik ben vaak toch net ietsje strenger/consequenter dan mijn vriendin qua rijden, kunnen we meteen 's zien of 't daaraan ligt of niet..

Echt proberen schijnovergangen tot het uiterste te rijden, dat helpt bij mij ook ontzettend goed. En vooral alleen corrigeren bij terugvallen in tempo. Bij aangalloperen gewoon rustig opvangen en weer herhalen. Bij mijn paard viel ook ineens het kwartje dat ze maar beter eieren voor haar geld kon kiezen. Nu is ze op vakantie, hoop dat als ze uit het land komt dat haar harde schijf niet totaal gewist is, haha ;)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:13

Zelf reed ik vaak een gebroken lijn met dan op de X een volte naar links en rechts. Of op de AC lijn enkele passen wijken naar de ene kant, dan rechtstellen en dan de andere kant op wijken.

Rijkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:16

heyy,

wat een handig topic zeg.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:28

alle oefeningen van het B t/m GP zijn bedoelt op je paard soepeler te maken en zijn niet bedoelt als "kunstje/oefening" opzich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:31

Natuurlijk, je moet altijd volgens het Skala werken.

Daarom is zo een proevenboekje erg handig, daar staan de oefeningen in die op jouw trainingsniveau erg handig zijn :)

Onderschat nooit de waarde van het proevenboekje!

Je kunt daar mooie discussies over voeren btw: sommigen zeggen dat je traint om de oefeningen an sich netjes te rijden. Ikzelf ben er van overtuigd, dat de proeven in het proevenboekje precies volgens het Skala worden opgebouwd, en dat je daarom de oefening gebruikt idd om je paard sterker/sneller/soepeler te maken.

Al loont het de moeite om er een instructeur bij te hebben (open deur :D ) een been dat tever naar achteren wordt gelegd in het begin, kan je later goed dwarszitten bij de zijgangen. Onjuist spoorgebruik kan het later veel moeilijker maken om er meer 'knopjes' op te zetten......
Ik mis dat soms wat bij sommige ruiters: het vooruit denken, wat heb je later nodig, hoe leer ik het mijn paard dan nú het beste aan......

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:34

marloezzke schreef:
alle oefeningen van het B t/m GP zijn bedoelt op je paard soepeler te maken en zijn niet bedoelt als "kunstje/oefening" opzich.

:j maar er bestaan ook oefeningen/kunstjes die niet in de proeven worden gevraagd. Denk bijv. aan renvers, keertwening om voorhand, de slangevoltes met de kleine voltes erin, voltes openen & sluiten, terwijl dat ook hele mooie oefeningen zijn om te rijden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:40

Daarom is het ook leuk om creatief te zijn, en zelf dingen te bedenken :j

Een volte 10 m bij elke letter op de lange zijde is ook leuk :j

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:52

leuk topic...voor iedereen zit er wel wat bij..denk ik...

ik ben nu met 7 jar merrie bezig die eigenlijk alleen maar slecht aan slof is gereden,

ik rijd nu binnenhoefslag en probeer op lengte te rijden...maar valt nog niet mee...merrie gaat vaak op kop en snel lopen en naar buiten wegvallen....doordat ze zo lang op slof gereden is..merrie is nooit goed doorgereden, lijkt wel groen paard...

heb alles doorgelezen, en zal onthouden als ik op paard zit...om wat af te wisselen...ik rijd al veel slangevoltes in stap en draf, wenden rechtstellen enzo