TIPS doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolijnk

Re: TIPS doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:17

Jhaa bij mij zei ze ook dat ik me zwaar moest maken, dan moest ik doen alsof ik een aardappelzak was. Eerst ging ik heel overdreven zitten(dat mocht wel want dan leerde ik het. Maar bedenk wel dat hoe je dan zit overdreven kan zijn, anders blijf je voor a long long time zo zitten. en moet je opnieuw leren zitten ;))

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:21

je ony loopt niet lekker ontspanenn. hij kijkt met zn hoofd naar buiten en loopt scheef. misschien is dat het probleem. probeer eerst je paardje netjes te laten lopen, goed stelling te vragen en na te kaen geven. dan loopt hij beter in zn rug en kun jij makkelijker zitten.
laat dat doorzitten nog maar even voor wat het is en werk eerst aan de ontspanning van je paard. dan komt de rest vanzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:02

Je paard nageeflijk rijden, en vooral heel, heel, heel veel oefenen :D Had er vroeger ook altijd moeite mee maar tegenwoordig zit ik zo'n beetje de halve les door omdat ik dat zelfs makkelijker vind rijden dan met lichtrijden :)

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:30

Ik heb het ook geleerd op een pony die niet altijd heel erg ontspannen was.. :$
Maar het is wel gemakkelijker als die nagefelijker rijd. :$

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:23

Bij de western moet je in de 'jog' een soort fietsbeweging met je heupen/benen maken. Natuurlijk niet helemaal gaan trappen met je benen maar met kleine bewegingen. Dan dein je ook meer mee met de draf

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:17

Als hij niet nageeft is het inderdaad vaak lastig doorzitten, werk daar dus eerst aan. Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:19

mijn tip!

regelmatig zonder zadel rijden.
heb ik ook gedaan en sindsdien krijg ik altijd wel een nette 7 op wedstrijden voor mijn houding en zit,
voorheen een 6.

lindaxhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:18

Ik heb zelf ook een vzpaard (fries)
In draf zit ze echt superfijn, kan makkelijk doorzitten zonder moeite hoeven te doen.
Maar zodra ze is galop gaat gooit ze me echt heel hoog, en ze galoppeert ook schreef.
Alsof ik op een koe rijd :P
Ik galoppeer meestal door de wei, en pas als ik aan het einde van de wei ben begint ze ontspanner te galopperen, maar dan gaat ze draven. Als ik toch wil door galopperen en haar aanspoor dan is het ze nog steeds zo stijf. Als ik ga galopperen probeer ik ook wel om haar wat langzamer te laten gaan maar dan gaat ze weer draven, dat doet ze ook als ik heel even daarna nog aanspoor.
Op andere paarden kan ik makkelijk door blijven zitten, maar ik heb echt geen idee hoe ik het verder moet oefenen, omdat het draven allemaal prima gaat, alleen de galop lukt niet.
Ik galoppeer daarom ook haast nooit.
Zonder zadel gaat ook allemaal prima, alleen zonder zadel heb ik het idee dat ze iets minder hoog opgooit,
nog wel hoog maar wel minder, of het ligt aan het feit dat ik dan toch net iets 'dieper' zit.

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:52

Ik heb hetzelfde probleem, oftewel doorzitten vind ik erg moeilijk.
Ik begin echt te hobbelen, of te stuiteren.
Volgens mijn instructrice moet ik toch iets meer gaan klemmen met mijn benen (deze beginnen namelijk ook te zwabberen) en iets meer naar achter gaan zitten.
Veel succes.

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:11

Jhaa okeeuy iets meer klemmen kan als je dan maar niet gespannen zit..
Want als je gespannen bent vn hoe moet ik nou zitten enz. dan werkt het niet.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:17

Mijn instructrice zei altijd dat ik net moest doen of ik aan het salsa dansen ben :D
Dus wanneer ik moet doorzitten denk ik de hele tijd :salsa,salsa,salsa :o :o
Helpt wel

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:22

probeer met je heupen mee te bewegen en je knieën tegen je zadel te drukken ;)

wat je ook kan doen is eens naar een (gevorderde) les kijken,
en dan kijken hoe zij doorzitten. :P

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:26

Gewoon lekker ontspannen.
En ga anders vaker zonder zadel rijden.
Want zonder zadel rijden is super goed voor je zit.

offtopic: Ik vind het op dat filmpje best meevallen.

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:01

ik denk dat een zit les ook goed zou doen!!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:55

Leuk filmpje, jammer dat het net te kort is om te zien hoe je doorzit. Inprincipe sluit ik me aan bij wat knockout1 zegt, je 3e antwoord. Wel viel me 1 ding al gauw op....je armen zijn niet stil. Als je geen stille armen hebt, beweegt de rest van je lichaam ook mee! Je houd je armen (voor zover ik kon zien) te gestrekt. Doordat je ze zo gestrekt houd, zit je niet goed op je billen. Probeer eens je boven armen meer langs je lichaam te houden. Als je dit doet zal je gelijk meer recht op gaan zitten. Inderdaad moet je er niet aan denken dat je 'mooi' zit, dat is voor later, je moet er voor zorgen dat je 'lekker' zit. Ook zal je zelf een beetje moeten 'wiebelen' in het zadel om voor je zelf een gemakkelijke positie te vinden. Met je benen hoef je weinig te doen, lekker ontspannen langs het lichaam van het paard houden. Je hielen licht gedrukt in de stijgbeugels. Het zal niet mee vallen in het begin maar met oefenen zal je het uit eindelijk onder de knie krijgen.

Nog 1 vraagje: rijd je altijd op het zelfde paard? Je zou natuurlijk eens op een ander paard kunnen proberen. Dan weet je of je het zelf moeilijk vind of dat het door de bewegingen komt van je paard. En ook kan het door het zadel komen. Ik heb geen problemen met doorzitten maar als ik soms op een ander paard stap dan denk ik: wat een rot zadel! Zadels hebben veel invloed op je houding.

Veel succes :wave:

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:03

Probeer je knieën te klemmen, zo zit je vaster

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:09

Ik doe altijd oefenen zonder beugels, elke laatste 10 minuten van het rijden, en steeds wat langer, en dat werkt wel hoor!

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:10

Hou druk op je beugels en span je buikspieren aan. Succes ermee!

isabel416

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:43

Probeer te veren!!
Hakken uit drukken en niet klemmen met je benen.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 16:46

dankje dat jullie allemaal zoveel reageren!! ik heb er veel aan!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:49

bah! heb er eergisteren weer aan moeten geloven, mijn paard gooit zo hoog op. zitten op 'm is zooooooo vreselijk moeilijk voor me! lukt echt van geen kanten

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:56

nou hanneee doe je best!!<33

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:11

hee!

Wat ook nog wel eens wil helpen is zoals hiervoor al gezegd is, zonder zadel rijden. Mijn paard en ik hebben zo beiden geleerd wat voor ons beiden het beste gaat. Zij is er een die goed kan strekken in draf en ik was er een die niet echt goed kon zitten, maar door veel oefenen en veel vertrouwen in elkaar krijgen en steeds meer uitproberen gaat het langzamerhand steeds beter ;)

succes!

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:22

- Adem door je neus
- probeer je heupen mee te duwen met het zadel
- probeer zoveel mogelijk te ontspannen
- buik inhouden en niet klemmen met je bovenbenen.
- probeer zo veel mogelijk oefeningen te doen zonder teugels en/of beugels.
zo ga je je niet vasthouden aan de teugels, en zonder beugels leer je beter zitten.
Het beste is zelfs zonder zadel te oefenen of met een longeersingel, dekje eronder en dan een
handvat om vast te houden aan de longeersingel vast te maken. Iemand anders longeert. Op die manier
leer je beter op je paard te zitten en te voelen wat er onder je gebeurt.
- Houd je armen en benen stil, steun meer op de beugels en niet op je bovenbenen.
- ga iets verder naar achteren zitten, natuurlijk niet Te ver
- klem iets meer met je knieen

En natuurlijk:
Oefenen, Oefenen, Oefenen....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:29

Ik kan ook niet doorzitten, het paard waar ik op rij gooit ontzettend hoog op. Wat ik ook doe, niks helpt.
Nu heb ik in dit topic enkele tips gezien die ik nog niet kende, dus ik hoop dat er wat helpt!