Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:44

1 fikse klap is afslaan? Gut meid ik ben blij dat mijn merrie nooit bij jou terecht gekomen is... Die had je echt met de grond gelijk gemaakt... Die heeft ook een paar fikse klappen gehad. Maar die begroet me nog altijd even vrolijk! Dus het paard vind het blijkbaar minder erg dan jij. :) En de goede manier? Tja, dat is relatief ;) Hangt er vanaf of jij je paard duidelijkheid en grenzen wil geven, of onduidelijkheid en geklungel.

Vraag aan elke ruiter die met probleempaarden werkt, hoe dat het probleem ontstaan is waardoor zij hun leven weer moeten riskeren om het op te lossen voor drie maanden.....

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:51

Mijn lesgeefster had vroeger ook zo'n paardje: hackney-pony (grote maat wel), en ze hadden hem leren "groeten" op commando dwz korte teugels en benen geven. Na verloop van tijd was het zo erg dat hij geen enkele druk meer verdroeg, noch van de teugels noch van de benen. Ik wou er nooit op rijden, want ik haat steigerende paarden (voor de rest ben ik wel een held :P ), maar op een dag had ik geen keus: geen paarden meer over, behalve die patat. Heb me erop gezet, met de waarschuwing dat ik er gewoon als een plofzak ging zitten, benen wagenwijd open, teugels gewoon helemaal los. Ewel, die heeft nooit met mij gesteigerd!! het was mijn leukste buitenwandeling ooit, en vanaf toen reed ik er elke week op, en hij werd een prachtdier.
Je kan paarden hiervoor niet afstraffen, want wij hebben het hen geleerd! Allemaal leuk en zo, maar achteraf krijg je de rekening. Je moet gewoon uitzoeken welke de triggers zijn, en deze eerst vermijden, en zo langzaamaan terug opbouwen. Kruipt veel tijd in (ik heb er met diene maanden overgedaan eer hij teugels nog maar kon voelen, zelfde met beenhulpen) en je balanceert steeds op die minieme grens, maar hem straffen zou ik niet doen. Als de mens het hem aangeleerd heeft, kan hij er niks aan doen, ook al loopt het nu de spuigaten uit. Wat je wel kan doen: als hij het doet, hem achteruit zetten, als "paardse" straf, en hem belonen als hij 2 passen vooruit gaat achteraf zonder steigeren.
PS: de rest van de antwoorden heb ik niet gelezen , dus mjin excuses als ik iemand op de tenen trap of herhaal ;)

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:56

_Caitje__ schreef:
Wie kan mij helpen?
Het gaat om een Belgisch Trekpaard van bijna 4. De vorige verzorgster heeft hem leren steigeren zonder dit te overleggen met de eigenaar.
De eigenaar wilde dit niet, maar het paard blijft het nu wel doen. Als je hem halt laat houden en hem geen langere teugel geeft, gaat hij omhoog, een corrigerende tik tege zijn schouder (werkte altijd heel goed als hij de verkeerde kant opging) kan niet meer, gaat hij ook omhoog.

Maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste afleren?

Het is misschien een raar idee maar iedere keer als hij word gereden moet de gene die op hem zit een rauw ei in zijn hand houden en dat op zn hoofd kapot slaan XD
Paarden denken dan dat ze bloeden en stoppen met steigeren.
Ik denk als je dit een paar keer oefent zal hij niet meer proberen te steigeren.
Wel vies met die eieren.. misschien helpt een natte spons op zijn voorhoofd kletsen ook wel ?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:57

Vooral doen, een paard dat vanuit halt steigert vanwege teugeldruk in zijn achteruit zetten... Dan help je hem nog een beetje :=

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:00

pharagirlke schreef:
Vooral doen, een paard dat vanuit halt steigert vanwege teugeldruk in zijn achteruit zetten... Dan help je hem nog een beetje :=

ga ne keer in een wei zitten en observeer paarden. het paard dat zich onder geeft, en de dominantie van een ander aanvaardt, gaat ook achteruit. Zelfs tijdens een gevecht is dat een teken van overgave. en zo maak je het hem ook moeilijk. Sorry, als ik sommige voorstellen hier vluchtig overloop, dan lijkt dit nog vrij logisch :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:06

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik zou hem iets anders aanleren tijdens het halt houden. Bijv ¨mooi¨ staan, met het hoofd netjes. Leer dat eerst aan de hand aan op een stem commando, daarna vanuit het zadel. Zo kan je nieuw gedrag over het steigeren inbouwen. Mocht je dit een te lange weg vinden, ga dan gewoon echt enorm belonen voor het stilstaan. En hou het stilstaan kort, halve seconden is al heel braaf. Steigeren niet bestraffen met zwepen oid, ook niet roepen of schreeuwen hooguit een Neehee, niet doen. Maar vooral dus niet druk maken. Hoe harder je schreeuwt of roept hoe meer je hem ¨opzweept¨. Hou je eigen energie ook laag.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 16:10

pharagirlke schreef:
Dus het paard heeft niets aangeleerd, het is een gewoonte. Ik ken heel veel paarden die steigeren als een "gewoonte" zagen omdat hun baas dacht "ach ik ga hem echt niet slaan". Het zijn ook wel die paarden die de handel in gaan omdat ze boven op hun ruiter zijn gaan zitten. :) Je wil hem niet straffen? Dan ben ik benieuwd hoe je hem het wil afleren. Want niet straffen is geen enkele vorm he, niet "neen" en ook geen mep. :) Wat mij betreft zie je het wat rozekleurig... Als het mijn Belg was, deed ie het nu al niet meer ;) Veel duidelijker dan 87x niet snel genoeg reageren en dan de 88e keer éindelijk er doorheen prikken, en dan weer 86 x te traag en de 87e keer snel genoeg zijn. Zo kom je er ook natuurlijk...

Ja, maar het is jouw belg niet.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:11

Ik weet niet hoe het zit met aangeleerd gedrag; Maar toen mijn paard een jaarling was, deed ze het ook (aan de hand weliswaar). Toen ik per toeval eens een emmer water vast had heb ik deze tegen haar buik gekiepert toen ze omhoog kwam. Dit vond ze erg raar. Later heb ik het nog 1 keer gedaan en ze doet het nu nooit meer. Ik kiepte alleen het water tegen haar buik en negeerde haar voor de rest, het leek wel of ze niet begreep dat deze van mij kwam. Je zou het eens kunnen proberen evt met hulp. Het kan in elk geval geen kwaad om te proberen. Succes ermee, want het is erg moeilijk af te leren denk ik als het echt is aangeleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:12

meliciana schreef:
pharagirlke schreef:

ga ne keer in een wei zitten en observeer paarden. het paard dat zich onder geeft, en de dominantie van een ander aanvaardt, gaat ook achteruit. Zelfs tijdens een gevecht is dat een teken van overgave. en zo maak je het hem ook moeilijk. Sorry, als ik sommige voorstellen hier vluchtig overloop, dan lijkt dit nog vrij logisch :P

Een paard dat steigert laat heel duidelijk zien dat ie niet in is voor zulke trukjes. Jij mag het proberen hoor, ik weet heel goed hoe een paard zich in een kudde gedraagt, maar als je er op zit zou dat trukje van je nog wel eens kunnen tegenvallen ;)
Enige wat ie dan moet doen is zijn voorbenen van de grond halen, je helpt hem daar zelfs mee.

timesmom: dat helpt ook. Omdat ze dan door krijgen dat ze een zeer belangrijk deel "onbeschermt" laten. :)

En gelukkig is het niet mijn belg. 500kg is al zwaar genoeg voor mij, laat staan eentje van bijna een ton :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:27

maar dit paard steigert niet uit protest, maar omdat het aangeleerd gedrag is! is geen trukje van hem. dat is het verschil.
En waarom zou dit trukje tegenvallen? hier wordt voorgesteld van een ei op zijn hoofd te meppen, water op hem te gooien (hoe ga je dat in godsnaam doen als je erop zit?). als je hen achteruit haalt, met je handen laag naar beneden, haal je ze automatisch terug omlaag, uit evenwicht en je laat hem merken dat dit gedrag niet meer hoeft, op een voor hem begrijpbare manier.
Anders moet TS gewoon zonder teugels rijden, of zonder bit, en hem op de zit rijden de eerste weken. zo hoeft al die ellende niet meer. En hem zo langzaamaan terug laten wennen aan teugeldruk. maar dat is natuurlijk een lange-termijnoplossing, niet voor morgen :P

LadyLynn

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:21

zo... hehe, nog meer verstandige mensen zoals meliciana!..

sommige willen niet begrijpen dat het A-A-N-G-E-L-E-E-R-D(!!!!!!!!!!!!!!!!) is... pff, en aan pharagirlke... weet niet waarom je dat niet wilt begrijpen?? En je vergelijkt jou paard met die van een ander, ook zoiets IEDER PAARD IS ANDERS!

ik moet het wel in hoofdletters typen anders zie je het miss wéér niet. Maar echt.. jou paard begroet je vrolijk iedere dag?..

waarschijnlijk onderdanig (lees; bang) en bang om als hij je een keer niet begroet dat hij slaag krijgt. Want jij zegt Hoi en je paard moet waarschijnlijk op het commando HOI terughinneken. Jou paard zal nooit is iets uit zijn eigen doen, want jij hebt hem alles zo goed aangeleerd dat hij nergens een reactie op geeft behalve als jij het zegt...

wauwie, waarom ga je geen boek schrijven ofzo? of kom je een cursus geven, ik ben ZEER benieuwd naar jou theorien;

aangeleerd gedrag = afstraffen

want daar komt het bij jou op neer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:29

LadyLynn schreef:
zo... hehe, nog meer verstandige mensen zoals meliciana!..

sommige willen niet begrijpen dat het A-A-N-G-E-L-E-E-R-D(!!!!!!!!!!!!!!!!) is... pff, en aan pharagirlke... weet niet waarom je dat niet wilt begrijpen?? En je vergelijkt jou paard met die van een ander, ook zoiets IEDER PAARD IS ANDERS!

ik moet het wel in hoofdletters typen anders zie je het miss wéér niet. Maar echt.. jou paard begroet je vrolijk iedere dag?..

waarschijnlijk onderdanig (lees; bang) en bang om als hij je een keer niet begroet dat hij slaag krijgt. Want jij zegt Hoi en je paard moet waarschijnlijk op het commando HOI terughinneken. Jou paard zal nooit is iets uit zijn eigen doen, want jij hebt hem alles zo goed aangeleerd dat hij nergens een reactie op geeft behalve als jij het zegt...

wauwie, waarom ga je geen boek schrijven ofzo? of kom je een cursus geven, ik ben ZEER benieuwd naar jou theorien;

aangeleerd gedrag = afstraffen

want daar komt het bij jou op neer...

tandje lager mag ook wel jongedame! :)

dit is een van de redenen waarom ik geen voorstander ben van het aanleren van steigeren........... ik heb heel regelmatig paarden enorm op hun donder moeten geven omdat ze gewoon braaf deden wat ik vroeg........... en geloof me dat is de overtreffende trap van NIET GAAF.

maar je kan het niet anders oplossen dan het paard te straffen voor het opvolgen van je commando.......... meer dan sneu, veel meer dan sneu...... maar een andere uitweg is er niet.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:08

waarom willen mensen het niet op een andere manier proberen?....

waarom niet proberen met eerst je paard voorwaarts te houden, en met beloningen verder te gaan?? waarom meteen straffen, zo krijg je een paard verward en op een gegeven moment tégen je.

Maar vooral doen, dan kun je straks zon soort gelijk topic openen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:15

juist niet :) :) het paard doet enkel wat je van hem vraagt :) tegenstrijdige hulpen geven draagt niet bij aan een begripvolle relatie :)
juist duidelijkheid red je...... :)

andere paarden bijvoorbeeld enorme hittemetitten (krijgen ook een draai om de oren) maar met een hele andere tonatie. Elke poging tot steigen is bij mij een los rechterhandje....... druk ik met de kop in, ik kon geen steigeraar afleveren bij mijn klanten.

en het was nog vele malen zuurder als ik een paard op zn sodemieter moest geven omdat hij gewoonweg deed wat ik vroeg. Maar er is geen andere manier...... en geloof me, ik heb het echt allemaal wel geprobeerd

en lief :) ben 40 :) het is 20 jaar mijn werk geweest om paarden te corrigeren......... heb wel iets ervaring met steigeraars en hoe dat op te lossen :)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:19

nou sorry maar ben het echt helemaal met LadyLynn eens, en juist hete paarden hebben geen draai om hun oren nodig. k heb ook een paard wat echt vaak omhoog gaat en dan ook echt hoog maar dan moet ik gewoon echt geduld hebben als ik boos word word het alleen maar erger en kan ik beter afstappen en de volgende dag verder gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:23

ik heb die paarden zadelmak gemaakt, en in de beleerfase is het heel belangrijk om gelijk bij de eerste poging te vertellen dat dit niet OK is. Dan krijg je geen paarden die steigeren namelijk :) :)

dus bij de jouwe is wat verkeerd gegaan bij het beleren :)

Daarnaast heeft een draai om de oren niks te maken met geen geduld hebben :) :) dat kan je ook in alle rust doen :) en daarna gewoon weer van voren af aan beginnen waar je op dat moment mee bezig was en zo toch de oefening goed afronden.

maargoed we hadden het over het paard van TS en niet over de jouwe :)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:26

ja dat snap ik maar jij begon over hete paarden, en ik heb hem niet zelf beleerd en rijd er nu wel Z2 mee dus het zal toch wel goed gaan! alleen hij draait vaak om bij de uitgang gaat omhoog en wil naar buiten maar dat is soms gewoon tijden en het gaat ook tijden heel goed. maar goed dat heeft hier niks mee te maken..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:32

Nee, en zéker een heet paard moet je niet straffen, ja je kunt het wel doen, maar dan heb je helemaal de poppen aan het dansen, en met 20 jaar ervaring zou je dat ook moeten weten.

Dan kun je ook niet via de pc zeggen dat ze hem dat af moet gaan straffen , ik zeg ook niet dat je via de pc wel kunt zeggen om het rustig op te lossen met het desbetreffende paard, maar ik vind dat je het eerst met rust/vertrouwen/geduld moet proberen, wordt het dan erger of begint het paard duidelijke verzet te vertonen (wat ik me niet kan indenken bij deze, omdat het voor de 100e keer aangeleerd is) dan kun je idd andere maatregelen nemen.

Ik ben het er ook mee eens dat als het echt uit onwil van het paard is, om kwaad te doen en het bijna gevaarlijk wordt dat zou ik toch ook wel een zweep tussen zijn oren houden, maar ook eerst proberen om het te voorkomen, dus voorwaarts houden en bezig houden zodat hij niet aan het steigeren denkt..

maar goed, zal ook wel weer verkeerd zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:42

lief.......... geloof me been there done that :) :)

in 20 jaar tijd gemiddeld zo een 3 nieuwe paarden per week met probleempjes zoals steigeren heeft me heel creatief gemaakt....

en een ding weet ik zeker, steigeren is een draai om de oren..... gewoon met het handje, want ik rijd niet met zweep...... want dat is gewoonweg NOT DONE, nooit!!!! steigeren is levensgevaarlijk PUNT, en dat doen we gewoonweg niet ...... PUNT :D :D

maar nou moet ik ook eerlijkheidshalve zeggen dat ik een goed verstaander ben met betrekking tot paarden en dat ik als ik merk dat de spanning in die mate toeneemt ik wat anders ga doen, of even ga stappen aan de lange teugel om er weer wat rust in te brengen..... er hoeft niet gesteigerd te worden bij me, want ik versta een strakke rugspier ook wel :) :) en DAT los je voorwaards op.

Ik heb ze ook binnengekregen die van huis uit al gingen flikflakken, gewoon bij de vraag om aan te draven (en dat waren echte heethoofden Chanora :D )

en helaas heb ik ook paarden binnengekregen van mieppies (handelspaarden) die het dier hadden leren steigeren........ kan ik ze dan weer afleren en dat is niet gaaf.

de enige manier om steigeren af te leren is het straffen ervan.......

de manier van voorkomen is het vooruitrijden........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:51

Ah KiWiKo, het spijt me te zeggen gezien mijn eigen jonge leeftijd, maar het is toch geheel normaal dat je het als 18-jarig groentje beter weet dan iemand die het 20 jaar als werk gedaan heeft? :\

Dat je mij niet geloofd, kan ik inkomen, ik geloof mezelf van tijd nog maar amper. Maar dat je gaat doen alsof je het beter weet dan iemand die het 20 jaar gedaan heeft... Nee dat gaat er bij mij niet in.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:34

pharagirlke schreef:
Ah KiWiKo, het spijt me te zeggen gezien mijn eigen jonge leeftijd, maar het is toch geheel normaal dat je het als 18-jarig groentje beter weet dan iemand die het 20 jaar als werk gedaan heeft? :\

Dat je mij niet geloofd, kan ik inkomen, ik geloof mezelf van tijd nog maar amper. Maar dat je gaat doen alsof je het beter weet dan iemand die het 20 jaar gedaan heeft... Nee dat gaat er bij mij niet in.

zo wil je een slabbertje ofzo??.. pff haha!

al heb ik 100 jaar ervaring, wil totaal niet zeggen dat ik het dan allemaal goed heb gedaan hoor.
Tegen kiwiko doe ik gewoon normaal, omdat daar een gewone discussie mee te houden valt, maar met jou daarentegen.... ga jij maar gewoon lekker stallen mesten, en reageer je lekker af op de stront in plaats van een paard. Want je leest volgens mij niet eens wat ik zeg, en je gaat meteen in de aanval. Ik probeer een oplossing te bedenken voor ts, en zoals ts zelf al aangeeft ; is ze niet van het met de zweep tussen de oren of een ei.

DUS pharagirlke, (kun je weer even nadenken, al schijnt dat nogal moeilijk te zijn voor je) dan zul je met iets anders moeten komen. Je hebt tot nu toe alleen mij nog maar af zitten kraken en oja wel een keer gezegd volgens mij dat dat paard een flinke lel moet krijgen, zoals JOU paard... zoals ik al 100 x zeg ieder paard is anders, en zo bedoelde ik dat ook tegen kiwiko, die zal ook niet bij ieder paard hetzelfde kunnen doen om het op te lossen.

Dus phara, ga een leuke hobby zoeken, onderwaterschaken ofzo?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:48

Klinkt misschien wat simpel, maar ga je paard een ander commando aanleren voor halthouden (b.v. op een kleine zithulp). Als je tijdens dit aanleren van het nieuwe commando voelt dat het omhoog gaat of het paard gaat ook daadwerkelijk omhoog, dan direct consequent vooruit rijden (flink, dus het liefst in galop). Een paard kan alleen steigeren vanuit stilstand. Je paard gaat nu het steigeren ascocieren met iets minder prettigs, namelijk dat het hard moet werken en zal het gedrag op een gegeven moment niet meer laten zien op het nieuwe commando. Zulke problemen vergen wel enig inzicht en ervaring, maar is wel een goeie oplossing, vraag anders eens hulp van iemand die meer ervaring heeft dan jij met dit soort problemen. Succes.

Die klappen met de zweep tussen de oren en de eieren kapot slaan/flesjes water leeggieten over het hoofd; daar heb ik persoonlijk helemaal niks mee.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:11

@ lante ; daar ben ik het 100% mee eens.. met flink voorwaarts rijden, dus door laten galopperen ben je ook al streng genoeg, je laat het paard idd harder werken, waardoor hij er na een tijdje een link naar gaat leggen ; steigeren - galop.

En probeer ook niet dat een uur te doen, dus halt en hij wil omhoog dat galoppeer je hem weg, en daarna ga je weer even iets anders doen. Daarna probeer je hem nog een keer halt te zetten.

En als hij dat doet dan beloon je hem alsof je net wereldkampioen met hem bent geworden!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:56

krijg net via een PB van pharagirlke dat ze mij getemd heeft, dat is geloof ik dan dat mijn reactie op haar 'te heftig' is??

maar geloof ook dat de moderators dat dan oplossen (weet niet hoe dat zit) maar als je moderators dan even dit topic doorlezen dan snap je waarschijnlijk de reactie wel.

En daarbij vind ik dat ik, geef ik toe, in discussie ben gegaan met pharagirlke, wat inderdaad offtopic is en misschien ook niet nodig is geweest. Maar ik ben ook zeker ontopic gebleven, omdat ik ook ts wil helpen. Ik ga nu niet in discussie over wie wel en wie niet, dat heeft ook geen zin.

Dit berichtje was aan de moderators, weet ook niet welke dat zijn dus vandaar zo een berichtje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:22

Het spijt me dat ik iets via PB wil doen omdat ik het topic er niet mee wil verpesten. Maar goed, bij deze weet ik ineens dat ik me de moeite had kunnen besparen want dat j daar blijKbaar niet erg bereid toe bent; Ik hoop dat het voor de rest wel met je gaat :=

Overigens ben ik het met je voorlaatste reactie wél met je eens. Over dat belonen. Heeeeeel belangrijk om heel uitbundig te zijn als hij het wél goed doet.