Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
randie schreef:ehm ik zit ook mee even hardop te denken, maar wat dacht je van een stapmolen..?
Komt in principe geen mens aan te pas maar ze moeten toch een behoorlijk tempo lopen..
Misschien kun je daar mee wat doorbreken.
En misschien een beetje gemeen wat ik nu ga zeggen. Even NIET naar buiten zodat
hij flink wat energie in zijn lijf heeft en die niet kwijt kan, en dan erop klimmen? Zou
hij dan niet voorwaarts willen?
Romy18 schreef:Paard is een kleine 3 maanden geleden hier aangekomen met als doel verkopen.
anneliesdj schreef:Maar voor die slachtprijs kun je hem ook aan iemand verkopen die er zijn vrije tijd aan wil besteden om er een leuk rijpaard van te maken. Bij een prof is tijd-geld maar voor een amateur of hobbyist is het ontspanning en scheelt het een abbo aan de sportschool
Beetje kort-door-de-bocht om een niet-perfekt paard maar meteen naar de slacht te brengen.
Overigens is dit toch wel een vaker voorkomend probleem; getalenteerd paard moet snel-snel klaar zijn en klapt vervolgens dicht wat zich op 100 manieren kan uiten, ik heb ze al vaker gezien, zonde.
_Miistral_ schreef:Misschien heb je er niks aan.. want ik las dat je nog maar 3 maanden met 'm hebt..
om met hem andere dingen te gaan doen eerst 'zijn vertrouwen winnen' .. dus de basis dingen doen, grondwerk etc. zoveel mogelijk doen en kijken waar zijn intresses liggen, misschien dat hij dan wel wat 'wakkerder' wordt en weer wat actiever gaat doen, nou ik kan je niet veel helpen maar inieder geval veel succes er mee, ik hoop dat je een oplossing vind.
gr,
Juliette86 schreef:Dit paard is niet afgestompt maar gebroken![]()
Jammer dat ik geld,ruimte en tijdgebrek heb want zo'n paard weer vertrouwen geven in mensen is het meest dankbare wat ik ooit heb gedaan.
Juliette86 schreef:Wat ik toen heb gedaan? ...... helemaal niets! Opgezadeld en erop gaan zitten, alleen zitten. Niets vragen, geen druk zetten. Zij kon rustig 10 minuten stil blijven staan maar ging uit verveling uiteindelijk toch ergens anders kijken. Zodra ze in beweging komt direct de hemel in prijzen, afstappen en stoppen.
russel schreef:Maar als het paard de zweep ziet of voelt gaat hij liggen, laat hij zich vallen. Dan is het moeilijk om het voorwaarts te houden als hij niet op beenhulpen reageert.
Fem_daf schreef:Ik herken mijn paard hier wel in. Zodra je hem "beledigt" weigert hij letterlijk, met alle kunstjes erbij, om ook nog maar iets te doen, verder is hij ook het type van liever veeeeeeeel te lui dan een klein beetje moe.
We hebben heel lang geprobeerd om hem voorwaarts te krijgen, tot we les van iemand kregen die ons juist adviseerde om hem te verzamelen. Niet meer voorwaarts geschopt, maar juist terug gereden. Zodra hij een truukje deed, lekker meegaan en daarna iets anders bedenken. Ging hij achterwaarts ipv wijken, prima, hulpen voor achterwaarts, daarna voorwaarts, schoudervoor etc. Hij raakte een beetje in de war en merkte dat zijn truukjes tegen hem gebruikt werden.
Het heeft heel goed geholpen. Doordat hij helemaal is gaan zitten, is hij nu ook makkelijker vooruit te krijgen, ook met naast lopen. Natuurlijk zal hij nooit de gemakkelijkste worden met voorwaarts rijden, maar het echte slome is eraf.
Wandelen doe ik met een zweep erbij, kleine tikjes geven onder zijn buik en voldoende ruimte voor hem over laten. (of eigenlijk voor mezelf, mocht hij bedenken om met z'n voorbenen te zwaaien..)
Verwacht niet dat dit je gaat lukken in een week!! Wij zijn er een aantal jaar mee bezig geweest, je gaat 2 stappen vooruit en een stap achteruit. Uiteindelijk komt het wel. Wij hebben er een lief, betrouwbaar paard aan overgehouden, die makkelijk te schakelen is.
Je moet echt kijken naar het paard en waarom hij sukkelt. Bij mijn paard was het dat hij zich beledigt voelde, ik moet hem vragen en niet eisen.
randalinpony schreef:Er is wel een verschil in gaan liggen en jezelf achterover laten donderen met ruiter en al.
randalinpony schreef:Maar daar is meer voor nodig dan een portie lef, namelijk een verrekt handige ruiter.
randalinpony schreef:Ik ben alleen bang dat de methode van Jasmijn78 allang is toegepast op dit paard,
randalinpony schreef:En hoe vaker corrigeren mislukt is, hoe verder het paard van huis en hoe minder kans verdere pogingen het nog goed te krijgen, hebben.