Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:16

heey,

wat een verhaal!
een kennis van mij had ook z'n paardje
die heb ik gereden wat je rijden kunt noemen

pony wou totaal niet werken
zadelen ging nog maar als je de bak in wou gaan gingen de ankers eraan en bleef in ezel stand staan,
dit had hij nog nooit eerder vertoont waarom nu in eens wel? das een goedde vraag,

naar een heel gevecht pony in de bak gekregen aan de hand rondje gestapt in de bak wat met veel moeite ging
toch maar erop gestapt en mevrouw ging in staking en wel onmiddelijk
stil staan voor geen miljoen vooruit te krijgen
bij elke druk van been en zweep kreeg ik een reactie,helaas niet de reactie die ik wou maar een fikse bok steigeren achterover klappen en niet willen opstaan,
alles uitgesloten ziektes enz,

uit eindelijk hadden wij er zelf geen zicht meer in.
toen heeft iemand anders haar gereden wat ook zo begon
veel door zetten uit eindelijk stond er een hindernis een keertje in de bak en mevrouw wou verdomde graag over de hindernis
zogezegt zo gedaan
en mevrouw leevde helemaal op maar 2 rondjes draven naar de sprong en we waren weer bij het begin
weer gesprongen
rondje gedraafd
op commando zegmaar laten stilstaan gelijk afgestapt en belonen zo hebben we het telkens gedaan,
uiteindelijk konden we 30 min rijden met veel ups en downs
voor het rijden een schep brok in de stal hapje laten nemen en gaan rijden zo heeft ze leren werken voor haar beloning dit heeft echt goed gewerkt
nu al 1 jaare gelden hebben we haar verkocht naar een jong meisje ze rijd afentoe en dan op de zelvde manier als wij het deden

ben benieuwt hoehet springen hem vergaat

liefs

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:18

ehm ik zit ook mee even hardop te denken, maar wat dacht je van een stapmolen..?
Komt in principe geen mens aan te pas maar ze moeten toch een behoorlijk tempo lopen..
Misschien kun je daar mee wat doorbreken.

En misschien een beetje gemeen wat ik nu ga zeggen. Even NIET naar buiten zodat
hij flink wat energie in zijn lijf heeft en die niet kwijt kan, en dan erop klimmen? Zou
hij dan niet voorwaarts willen?

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:38

Misschien kun je proberen de actie eens aan het paard over te laten? Het is duidelijk dat het paard negatief reageert op alle pogingen van wie dan ook om hem aan het werk te krijgen. Zadel het paard op, zet em in de wei/bak, ga erop zitten en wacht tot hij gaat bewegen - hij moet zelf aan de slag. Dit kan wel heel veel tijd kosten (begin sochtends vroeg :D ), maar ik denk dat in dit geval het bij hem zelf weg moet komen. Spoort niet aan of wat dan ook... misschien kun je iemand aan de kant zetten met wat lekkers als stimulans, zodat hij daar uiteindelijk naar toe loopt. Zodra hij zelf actie heeft ondernomen, belonen door te stoppen. Als (en dat is een grote als.... ) hij actief wordt in de stap kun je dmv stemcomando's langzaam verder uitbouwen en een drafje e.d. vragen? Zorg ervoor dat hij gaat begrijpen dat hij zelf moet lopen, zonder dat hij zich direct afsluit voor al het gepluk en getrek en geduw....

Ik heb vroeger eens een haflinger verzorgd, die deed geen stap met iemand op de rug (maar was ook niet ingereden verder). Ging er iedere dag opzitten in de wei (zonder zadel) en op een dag, ging ze ineens in volle galop naar mijn vriendin, die met een zak brood aan de kant stond. Toen kwam er dus een 'volg het eten' periode, en eenmaal gewend aan de ruiter, hebben we heerlijke buitenritten gemaakt. (hoezo penny ingereden hahaha, onnozel maar het paard was heerlijk voortwaarts en simpel te rijden)

Heel veel succes met het paard!

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:51

Hoi,

Ik heb het topic vlugtig doorgelezen, en ik vraag me af je hem al los hebt laten springen, en zo ja hoe is dat gegaan?

Maakt het uit of er een zware of lichte ruiter opzit? Man of vrouw wil ook nog wel eens helpen.

Heeft het paard 'vroeger' wel ooit braaf onder het zadel gelopen?

Moet eerlijk zeggen dat ik op mijn stage bedrijf ook eens een paard hebben meegemaakt die helemaal niks deed als je erop ging zitten, was een 5 jarige die we zadelmak moesten maken. Aan de longe liep ze wel ( ook niet echt voorwaards) maar zodra je erop ging zette ze geen stap meer. Na een paar maanden liep ze een stukje draf rechtuit maar zodra de bocht kwam stond ie weer stil. Ook van alles geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat ze gewoon "te dom" was en het geen zin had om het dier verder te pesten. Gelukkig was dit een merrie met goede papieren en ook gezond op de foto dus dan kun je er nog een veulen mee fokken.

Met dit paard.... is jammer dat ie al zoveel heeft meegemaakt
Aan de ene kant denk ik dat ie gewoon de wedstrijd heeft gewonnen en zich helemaal gek lacht om al jullie tevergeefse ( goed bedoelde) oplossingen. Ik vind de westernruiter ( met een beetje lef) nog niet zo'n gek idee. Die gasten blijven gewoon zitten ook als de paarden erbij gaan liggen. Ergens denk ik dat het paard moet weten dat de ruiter niet terugdeinst voor zijn stupide acties om niet te hoeven werken.
Aan de andere kant denk ik dat er teveel geprobeert is met het paard. hij heeft overal zelf een oplossing voor bedacht, die dominatie waar je het over hebt is iets waar ik mij zorgen over maak, ik denk dat zijn ego te groot is geworden en misschien moet ie juist een keer vernederd worden ( in plaats van constante lieve woorden en beloningen). Ik herriner me een scene uit de paardenfluisteraar dat het paard op de grond word gelegt, zoiets

Ben wel heel benieuwd geworden naar het paard zelf kun je niet een filmpje maken van zijn gedrag onder het zadel?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:58

randie schreef:
ehm ik zit ook mee even hardop te denken, maar wat dacht je van een stapmolen..?
Komt in principe geen mens aan te pas maar ze moeten toch een behoorlijk tempo lopen..
Misschien kun je daar mee wat doorbreken.

En misschien een beetje gemeen wat ik nu ga zeggen. Even NIET naar buiten zodat
hij flink wat energie in zijn lijf heeft en die niet kwijt kan, en dan erop klimmen? Zou
hij dan niet voorwaarts willen?

die eerste dacht ik ook al aan ja
geen mens geen druk doet hij het goed netjes belonen

alsnog ben ik heel benieuwt hoe het springen hem afgaat

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:08

Romy18 schreef:
Paard is een kleine 3 maanden geleden hier aangekomen met als doel verkopen.

anneliesdj schreef:
Maar voor die slachtprijs kun je hem ook aan iemand verkopen die er zijn vrije tijd aan wil besteden om er een leuk rijpaard van te maken. Bij een prof is tijd-geld maar voor een amateur of hobbyist is het ontspanning en scheelt het een abbo aan de sportschool ;)
Beetje kort-door-de-bocht om een niet-perfekt paard maar meteen naar de slacht te brengen.

Overigens is dit toch wel een vaker voorkomend probleem; getalenteerd paard moet snel-snel klaar zijn en klapt vervolgens dicht wat zich op 100 manieren kan uiten, ik heb ze al vaker gezien, zonde.

_Miistral_ schreef:
Misschien heb je er niks aan.. want ik las dat je nog maar 3 maanden met 'm hebt..

om met hem andere dingen te gaan doen eerst 'zijn vertrouwen winnen' .. dus de basis dingen doen, grondwerk etc. zoveel mogelijk doen en kijken waar zijn intresses liggen, misschien dat hij dan wel wat 'wakkerder' wordt en weer wat actiever gaat doen, nou ik kan je niet veel helpen maar inieder geval veel succes er mee, ik hoop dat je een oplossing vind.

gr,

Even een paar quotes.
Mijn paard was niet heel moeilijk, maar niet makkelijk toen ik haar kocht. Ze heeft 3 maanden nodig gehad om te wennen bij mij (net zo lang als jij het paard nu hebt). Met veel rust en geduld gaat het nu érg goed, het is een heel relaxed en makkelijk paard geworden. Ik heb haar nu 5 maanden. Bij zo'n paard als wat jij benoemd gaat het denk ik veel langer duren, maar misschien kan hij dan wel meer rust vinden en willen werken. Maar het kan goed zijn dat hij het dan maar met 1 baas wil, en dat hij weer staakt bij een nieuwe baas.
Wat ook zou kunnen als hij vroeger niet goed is behandeld (veel kans op), dat hij blijvende schade heeft, en dat dit gewoon blijft en er niet uit gaat.
Je hebt het paard eigenlijk nog maar kort, maar je moet het klaarmaken voor de verkoop, dus het is (denk ik) voor jou niet te doen om het dier met heeeeel veel rust en geduld op te leiden.
Net als wat hierboven staat, ik denk dat het misschien kan helpen om het dier echt rust te geven, elkaar leren kennen, een band opbouwen en een beetje grondwerk. Pas als dat beter gaat, dan steeds een stapje verder gaan.
Net als anneliesdj ook zegt, is het voor de eigenaren (is dus niet aan jou) misschien nog wel het slimste (het beste voor het paard) om het dier naar een partculier te doen, die er tijd en energie in wil steken. En inderdaad niet naar de slacht zoals iemand noemde.
Ik ken een pony en een paard die allebei heel moeilijk (en eigenlijk gevaarlijk) waren, door meerdere mensen zijn die dieren geprobeerd zadelmak te maken, maar het lukte helemaal niet. Met veel geduld en doorzettingsvermogen zijn het allebei hele lieve en goede dieren geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:13

Dit paard is niet afgestompt maar gebroken :(:)

Zolang hij zichzelf mag zijn is het goed maar zodra iemand ook maar iets wil trekt hij zijn Berlijnse muur uit de kast.

Ik heb ook zo'n pony gereden voor een fokker. Van nature heel dominant (op het knengerige af) en door onwetenheid van de vorige eigenaar is hier helemaal verkeerd mee omgegaan. Onder het zadel wilde ze helemaal niets, ook niet met een lijn achter haar kont of een zweep erop.

Wat ik toen heb gedaan? ...... helemaal niets! Opgezadeld en erop gaan zitten, alleen zitten. Niets vragen, geen druk zetten. Zij kon rustig 10 minuten stil blijven staan maar ging uit verveling uiteindelijk toch ergens anders kijken. Zodra ze in beweging komt direct de hemel in prijzen, afstappen en stoppen.

Jullie zullen moeten beginnen met dit aan het halstertouw op te pakken. Wat heel erg belangrijk is bij deze paarden is dat ze eigen initiatief gaan tonen en dat je alles wat ze zelf verzinnen beloont. Door druk te geven maak je gebruik van negatieve bekrachtiging en dat werkt bij deze paarden in dit stadium niet. Dan bevestig je hun reden om zich af te sluiten. Ze hebben in het verleden goed geleerd dat mensen altijd druk bleven zettten.

Door niets te vragen en het paard zelf te laten zoeken naar het juiste antwoord worden ze heel gemotiveerd in het zoeken naar die beloning. Of dat nu voer, een aai of stoppen is. Clickertraining en dan met name targettraining zal zeer zeker helpen, omdat je hem dan zonder touw met je mee kan lokken (al dan niet met ruiter erop).

Deze methode werkt super voor muurbloempjes maar vergt heel veel geduld, omdat je het paard dus op geen enkele manier dmv druk in de juiste richting mag sturen. Hij moet zelf ontdekken dat eigen initiatief goed is. Ik denk dat dit paard in het verleden nooit iets goed heeft kunnen doen, alleen afgestraft en nooit consequent beloond en daarom de conclusie heeft getrokken dat hij maar beter niets kan doen.

Jammer dat ik geld,ruimte en tijdgebrek heb want zo'n paard weer vertrouwen geven in mensen is het meest dankbare wat ik ooit heb gedaan.

Lusitana

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:04

Excuses voor de vele typefouten in mijn vorige post, het was al laat...
Welke methode er ook wordt gebruikt, het geheim zit hem toch in het maar kort iets vragen. Dit is bv ook een van de dingen die verpakt zit in clickertraining.
Babysteps. Uiteindelijk worden het gigantische stappen als je eenmaal door de barrière bent.

Even los daarvan, het spijt me dat je met zo'n paard aan de slag moet met de hete adem van de eigenaar in je nek.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:20

Juliette86 schreef:
Dit paard is niet afgestompt maar gebroken :(:)

Jammer dat ik geld,ruimte en tijdgebrek heb want zo'n paard weer vertrouwen geven in mensen is het meest dankbare wat ik ooit heb gedaan.

Inderdaad Juliette. Ik heb het ervaren. Het leuke is dat je daarna een ontzettend dankbaar paard hebt die zelf oook voor je door het vuur gaat. Ik zie het nog dagelijks bij mijn merrie. Ik kan er dan niet meer op rijden, maar poets haar nog dagelijks mee met de rest, en als ik op stal kom is ze nog steeds altijd erg blij. Ze heeft in de peroide dat we reden ook altijd meer als haar best gedaan.
Ze wist op een gegeven moment ook dat de wedstrijden goed moest gaan. In de ring liep ze dan ook altijd net een stukje beter en mooier als ik thuis voor mekaar kreeg. Hierdoor heb ik erg veel met haar gewonnen.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:23

Ik heb dé oplossing voor je! Breng hem een maandje bij NOOR! :):) Volgens mij krijgt die in ieder paard weer leven en plezier ook in het rijden. :(:)

Ze kan super rijden en luistert goed naar de paarden! :))

Ze heet Mindfields op bokt!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:30

denk niet dat hem een tijd in de weide zetten en niets mee doen een oplossing is, zijn probleem raakt er niet mee opgelost en hij zal op hetzelfde peil blijven staan. Ken ook iemand die zo een paard had en dat paard heeft iemand in een rolstoel geholpen door dat deze ruiter er onder is gevallen toen het paard omviel van te stijgeren. :(
Dat paard trok zich niets aan van enige risico's en stijgerde tot hij zich liet omvallen. Levensgevaarlijk!

Ik vrees dat er weinig hoop is voor zulke niet meewerkende paarden, gebruiken als grasmachine zal het veiligste zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:37

Juliette86 schreef:
Wat ik toen heb gedaan? ...... helemaal niets! Opgezadeld en erop gaan zitten, alleen zitten. Niets vragen, geen druk zetten. Zij kon rustig 10 minuten stil blijven staan maar ging uit verveling uiteindelijk toch ergens anders kijken. Zodra ze in beweging komt direct de hemel in prijzen, afstappen en stoppen.

Dat zou mijn suggestie ook zijn. Ga erop zitten (of ernaast staan) en laat hem zijn gang gaan zolang het veilig blijft. Gewoon gaan passagieren, niets van hem vragen, niet ingrijpen. Betekend wel dat je als een huis moet zitten, als hij schijnbewegingen maakt of een stukje besluit te galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:40

vancky2005 schreef:
Ik vrees dat er weinig hoop is voor zulke niet meewerkende paarden, gebruiken als grasmachine zal het veiligste zijn.

Als ik het zie gebeuren is er weinig hoop voor de mensen die een paard tot zo'n wanhoopsdaad bewegen. :r

Paarden zijn NOOIT niet meewerkend, die worden zo gemaakt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:05

Ik kan je wel iemand aanbieden waar je hem heen kan brengen om hem hier overheen te helpen. Hij heeft hier zelf heel erg veel ervaring mee een doet ook verkooppaarden.
Ik weet ZEKER dat deze man jou kan helpen. PB maar als je interesse hebt. Dan kan ik misschien ook wat info voor je vragen.

edit: Het is een professional dus geen zorgen!

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:09

miss wat aan de late kant, maar monty roberts komt weer naar nederland, miss kan je hem daar nog voor opgeven? of voor een volgende ronde..

Ik heb ook een lastige merrie, heb haar als veulen gekocht en veel grondwerk gedaan en trail/t-team. verder kan ze aan de lange lijnen lopen.. en vrijspringen vind ze ook wel leuk veel afwisseling dus!

Als hij inderdaad zo dominant is en alleen staat nu, kan je niet ergens een dominante shetlandmerrie vandaan halen? Kennissen van mij hadden dat ook gedaan bij 2 dominante ruinen en toen was het weer redelijk goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:29

Het lijkt dan net of het paard bang is. Als een zweep zulke grote reakties geeft. Ik ken een paard dat ook niet voorwaarts was, ook nog eens streken had, de eigenaresse heeft hem dus verschilende keren afgeransteld met een zweep. Toen kwam het probleem dat het dier zich liet vallen en niet meer opstond, ook al ramde ze met de zweep erop. Eigenlijk super zielig, het klikte gewoon niet en zij had geen geduld.

Je kunt wellicht je afvragen of de zweep bij hem een grote impact heeft gemaakt. HIj is dominant, in hoeverre is hij voor zijn dominantie afgeranseld door een zweep waardoor hij nog vlucht, nog vecht, maar zich volledig overgeeft, door te gaan liggen. Het zijn prooidieren en als het echt geen zin meer heeft, dan is liggen alleen nog maar de optie, totale overgave. Het lijkt of het dier versteent, gewoon zo voorzichtig is geworden met wat dan ook onder het zadel te doen.

Je zou dus gaan denken dat het een totaal verpest paard is en dat vertrouwen een hele lange zaak kan worden, de juiste persoon moet hij treffen die er erg veel tijd in gaat steken en hem als enige gaat blijven rijden. Dat zal wellicht wel niet de eigenaresse kunnen zijn, die brengt hem naar TS en binnen een paar maanden heb je het volgens mij niet voor elkaar om hem dan leuk dressuurmatig weer af te leveren. Immers het kost geld, is een zakelijke overeenkomst.

Ik zou dit keer als ik eigenaar was, in de freestyle gaan zoeken. Monty Roberts ben ik niet zo een fan van, maar er zijn er meerderen die heel erg paardgericht kunnen werken.
Monya bv?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:34

Je zegt dat hij niet bang is voor mensen en dat hij lichamelijk niets mankeert... Volgens mij is het volgende het probleem als ik het verhaal zo lees:

De natuurlijke reactie van een paard op druk van de benen van een ruiter is zich te spannen/bol te maken (voor een paard voelen klemmende benen van een ruiter alsof hij door een roofdier wordt besprongen) Meestal gaat het spannen/bol maken gepaard met terug komen in tempo om daarna te gaan bokken/verzet te geven (het roofdier af te schudden)

Gezien het paard bij jullie niet echt bang is voor mensen denk ik dat dit nu deels aangeleerd gedrag is. Het paard zal waarschijnlijk in eerste instantie een natuurlijke reactie gegeven hebben op beendruk van een ruiter (spannen/bol maken/terugkomen in tempo/bokken). Waarschijnlijk heeft de ruiter(s) daar niet goed op gereageerd (paard echt direct naar voren rijden) waardoor het paard geleerd heeft; He, als ik nu bok/verzet geef houdt dat vervelende gevoel van die drukkende benen op. IPV: He, als ik nu voorwaarts ga houdt het vervelende gevoel op. Volgens mij is het gewoon een gevolg van te truttig/weinig concequent rijden en/of teveel vasthouden aan de voorkant en/of een gespannen ruiter die de reactie iedere keer weer bij het paard oproept (gespannen ruiters gaan namelijk klemmen met hun benen en durven het paard van voren vaak niet los te laten)

Actie-reactie is gewoon verkeerd aangeleerd. Probleem is nu wel dat je met de gebakken peren zit. Want iets verkeerds afleren is vele malen moeilijker dan iets verkeerd aanleren (iets verkeerd aanleren kan al binnen enkele dagen gebeurd zijn).

Omdat het paard niet voorwaarts is zullen veel ruiters dit proberen op te lossen door extra been te geven (en veel ruiters klemmen ook teveel met de (onder)benen). Volgens mij is de enige oplossing om dit af te leren het paard te leren reageren op korte, snelle hulpen. Gezien het paard de 'truc' erg goed door heeft zul je van goede huize moeten komen en je hulpen heel snel moeten kunnen timen (en met een dosis lef)

Ik zou het als volg doen:
Leer hem eerst aan de longeerlijn voorwaarts te gaan op je stem. Eerst stemhulp geven. Geen directe reactie op je stem? Dan direct een (flinke) hulp met je longeerzweep i.c.m. je stemhulp. (let op: er mag maar een fractie van een seconde tussen de eerste en tweede hulp zitten. Van belang is dat je een directe reactie krijgt op je eerste hulp, zodat de tweede niet meer nodig is)

Als je een goede snelle reactie op de stemhulp krijgt zet je er aan de lijn een ruiter op. De ruiter geeft een korte snelle beenhulp i.c.m. de stemhulp. Geen reactie? Dan geeft de ruiter een (hele)flinke tik met de zweep achter de kuit EN de longeerder geeft ook (direct) de voorwaartse hulp met de longeerzweep.

Van belang is:
1. dat de ruiter de stem- en de beenhulp echt tegelijkertijd geeft
2. Dat de ruiter het been er na de korte beenhulp het been er direct weer afhaalt (dus niet klemmen en blijven porren!!!)
3. Bij geen reactie moet echt direct de (flinke) tik met de zweep achter de kuit volgen. Dit moet in een keer zo hard/snel en overtuigend gegeven worden dat het paard er echt even van verschiet. Hij mag echt geen tijd krijgen om er over na te denken! Liever een keer te hard, dan te zacht. (paard moet je dan wel helemaal loslaten van voren zodat hij ook daadwerkelijk naar voren KAN). Doe je dit niet in 1 keer overtreffend en overtuigend genoeg dan raak je echt verder van huis. (hier heb je echte en handige ruiter voor nodig die kan aanvoelen hoe hard hij de hulpen moet doseren en echt het lef heeft om eventueel verzet uit te zitten en met dezelfde hulp tijdens het verzet nogmaals flink te herhalen)
Het maakt ook niet uit HOE het paard voorwaarts gaat (draf of galop) ALS het maar als een pijl uit een boog naar voren gaat. Het gaat om de voorwaartse reactie, de afwerking komt later.
4. de longeerder moet op dat moment echt zorgen dat het paard niet de kans krijgt stil te gaan staan en daadwerkelijk naar voren (blijft) gaan (dus deze moet zijn zweephulp ook echt goed kunnen timen). Geef je namelijk een zweephulp te laat/als het paard al stilstaat bereik je juist het tegenovergestelde!!!
5. De voorwaarste reactie belonen, maar dan wel voorwaarts houden!!! Tijdens de beloning mag het paard niet op eigen initiatief terugkomen in tempo!!! Als het paard voorwaarts gaat moet het been ERAF zijn (dus niet blijven klemmen/elke pas aandrijven). Als het paard terugkomt (al is het maar een fractie) in tempo moet het bovenstaande direct worden herhaald. Het kan dus zijn dat terwijl je beloont je aansluitend al weer stem-been en eventueel zweep moet geven om hem voorwaarts te houden. Verder: heel vaak en heel concequent herhalen.

6. als dit allemaal goed laat ga je steeds meer weglaten tot je alleen de beenhulp nog overhoudt. Dus eerst de longeerlijn, dan de longeerder, dan de stemhulp etc. Verder moet je tijdens dit hele proces echt je hoofd erbij houden. Je mag NOOIT toestaan dat het paard uit eigen initiatief terug komt in tempo (ook niet een fractie, ook niet als je eigenlijk toch al van plan was te gaan stappen. het paard mag ALLEEN terug komen in tempo als je het vraagt, anders niet), en de eerste tijd zul je echt een flink tempo aan moeten houden (liever iets over het tempo, dan eronder). De ruiter moet continu het initiatief blijven nemen. Timing, dosering en concequent volhouden is het allerbelangrijkste. Als ruiter heb je daarvoor echt veel handigheid en lef nodig (en een goede longeerder)

Ik hoop dat het je gaat lukken, als het echt zo'n best paard is zou het zonde zijn als je hem niet goed krijgt.
Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:37

ik ga dit straks allemaal doorlezen als ik thuis ben, en dan kijken of ik misschien een oplossing uit de oude hoed kan toveren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:38

Maar als het paard de zweep ziet of voelt gaat hij liggen, laat hij zich vallen. Dan is het moeilijk om het voorwaarts te houden als hij niet op beenhulpen reageert.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:42

Ik heb nog even zitten verder denken, wat als je er inderdaad op gaat zitten. En niets doet, net zo lang afwachten tot hij zelf iets doet en dan je hulp daar aanvast plakken en natuurlijk hemel inprijzen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:45

russel schreef:
Maar als het paard de zweep ziet of voelt gaat hij liggen, laat hij zich vallen. Dan is het moeilijk om het voorwaarts te houden als hij niet op beenhulpen reageert.

Daarom leer je hem eerst aan de lijn reageren op stemhulp EN moet ze zorgen dat hij de zweep ECHT niet meer over het hoofd kan zien (je moet dus zorgen dat hij echt respect voor de zweep krijgt). De kunst valt of staat dus met doseren en een snelle timing (dus direct naar voren jagen nog voor hij de kans krijgt te gaan liggen). En als hij gaat liggen dan jaag je hem maar weer (met de zweep) overeind... Als je hem een aai over zijn bol gaat geven als hij gaat liggen kom je nergens.... Doe je dat een keer goed zal hij dat heel snel uit zijn hoofd gaan laten hoor!

(nogmaals: gezien het verhaal van TS ga ik er echt vanuit dat het paard niets mankeert en dat dit verkeerd aangeleerd/dominant gedrag is. In dit geval maken zachte heelmeesters stinkende wonden)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:53

Er is wel een verschil in gaan liggen en jezelf achterover laten donderen met ruiter en al.

Hoewel een heel handige ruiter dat ook kan oplossen, namelijk door een zadel met platte lepel op te leggen,en simpelweg je benen bij elkaar te klappen zodra het dier stijl omhoog komt.
Dan sta je ernaast en kun je zelfs eventueel het paard zélf met een rotgang acherover leggen, waardoor het initiatief bij jou ligt en niet meer bij het paard.

Maar daar is meer voor nodig dan een portie lef, namelijk een verrekt handige ruiter.
Ik heb dit zelf ooit zo toegepast, maar zou dit nu nooit meer doen.

Ik ben alleen bang dat de methode van Jasmijn78 allang is toegepast op dit paard, plus nog enkele andere methodes die geen schoonheidsprijs verdienen, gezien het feit dat het paard al negen is en tig stallen schijnt te hebben afgewerkt.

En hoe vaker corrigeren mislukt is, hoe verder het paard van huis en hoe minder kans verdere pogingen het nog goed te krijgen, hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:08

Fem_daf schreef:
Ik herken mijn paard hier wel in. Zodra je hem "beledigt" weigert hij letterlijk, met alle kunstjes erbij, om ook nog maar iets te doen, verder is hij ook het type van liever veeeeeeeel te lui dan een klein beetje moe.

We hebben heel lang geprobeerd om hem voorwaarts te krijgen, tot we les van iemand kregen die ons juist adviseerde om hem te verzamelen. Niet meer voorwaarts geschopt, maar juist terug gereden. Zodra hij een truukje deed, lekker meegaan en daarna iets anders bedenken. Ging hij achterwaarts ipv wijken, prima, hulpen voor achterwaarts, daarna voorwaarts, schoudervoor etc. Hij raakte een beetje in de war en merkte dat zijn truukjes tegen hem gebruikt werden.
Het heeft heel goed geholpen. Doordat hij helemaal is gaan zitten, is hij nu ook makkelijker vooruit te krijgen, ook met naast lopen. Natuurlijk zal hij nooit de gemakkelijkste worden met voorwaarts rijden, maar het echte slome is eraf.
Wandelen doe ik met een zweep erbij, kleine tikjes geven onder zijn buik en voldoende ruimte voor hem over laten. (of eigenlijk voor mezelf, mocht hij bedenken om met z'n voorbenen te zwaaien..)

Verwacht niet dat dit je gaat lukken in een week!! Wij zijn er een aantal jaar mee bezig geweest, je gaat 2 stappen vooruit en een stap achteruit. Uiteindelijk komt het wel. Wij hebben er een lief, betrouwbaar paard aan overgehouden, die makkelijk te schakelen is.
Je moet echt kijken naar het paard en waarom hij sukkelt. Bij mijn paard was het dat hij zich beledigt voelde, ik moet hem vragen en niet eisen.

klinkt als mijn paard al denk ik dat mjin in de wei zo stoere vent onder zadel
erg onzeker was , vermoed niet dat die erge trauma heeft van de eigenaar voor mij

ben nu 2 jr bezig en het begint eindelijk ergens op te lijken

echt alleen straffen als die echt stout is
verder lief vragen ..
er is wel (een der velen) trainers geweest die hem er door heen heeft geprobeerd te slaan
maar dat werkt echt mega averechts , liet zich vallen en deed niks meer

is nog steeds liever lui dan moe (lijkt het !) kan zich enorm inspannen om niet moe te worden
rij je met een clubje mensen en paarden buiten
gaat iedereen naar rechts gaat die rustig naar links of in de rem draai andere kant op

2 jr geduld liefvragen doch onzin niet dulden duidelijk en consequent zijn en
goed belonen als het goed gaat bokken etc proberen te negeren
deed die iets zoals idd achteruit etc bevestigen met de hulpen
de overhand nemen enkele stap doorvragen en belonen
heeft bij ons goed gewerkt

las de tip over een stapmolen .. geloof me bij mijn paard had dat niet gewerkt
had zich zelf eerder opgehangen dan zich te laten dwingen tot doorlopen

iig veel succes !

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:15

Buitengewoon interessant vraagstuk dit. Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik zou even geen advies voor je weten, maar wil je wel succes wensen :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:15

randalinpony schreef:
Er is wel een verschil in gaan liggen en jezelf achterover laten donderen met ruiter en al.

daarom is het zo belangrjik dat het paard leert reageren op stemhulp en respect krijgt voor de longeerder en de zweep. Die moeten er namelijk voor zorgen dat het paard niet meer de kans krijgt stil te gaan staan en te steigeren. Zij moeten de ruiter helpen het paard voorwaarts te houden. Voordat het paard omhoog kan komen, moet hij namelijk eerst stil gaan staan.

randalinpony schreef:
Maar daar is meer voor nodig dan een portie lef, namelijk een verrekt handige ruiter.

Zoals ik al zei... Dan kom je bij probleem 2: Vindt maar eens zo'n handige ruiter die er ook nog eens zin in heeft om dat klusje te klaren.

randalinpony schreef:
Ik ben alleen bang dat de methode van Jasmijn78 allang is toegepast op dit paard,

Waarschijnlijk hebben ze het geprobeerd, maar waren ze niet handig genoeg... Daarom zijn ze nu nog verder van huis.

randalinpony schreef:
En hoe vaker corrigeren mislukt is, hoe verder het paard van huis en hoe minder kans verdere pogingen het nog goed te krijgen, hebben.

Dus wat zou jou advies zijn?

M.i. is de methode die ik omschreven heb echt de enige die in zo'n geval helpt. Maar ik ken ook wel mensen die (profs, die dagelijks paarden trainen/beleren, echt handige jongens) die ook eens zo'n paard hadden die dat deed. Hetzelfde verhaal; superbest paard, in de omgang poeslief maar niet te rijden (liet zich ook steeds zomaar vallen). Eigenaresse was fokker van het paard en dierenarts. Paard mankeerde lichamelijk echt niets. Het verleden was ook bekend en er is nooit iets raars gebeurd. Alles was uitgesloten. Zij hebben uiteindelijk het paard afgemaakt want ze wilde niet dat een ander ermee zou verongelukken. Nu denk ik dat er maar bij heel weinig paarden echt een steekje los zit zoals in dit geval en dat het meeste wel met een goede/deskundige training op te lossen is. Maar als TS echt denkt alles te hebben geprobeerd en alle oorzaken te hebben uitgesloten, dan moet ze haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat dat paard niet meer in andere handen terecht komt (met als risico dat er straks iemand mee verongelukt). Maar dat kan alleen TS beoordelen denk ik zo.