Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Princesj schreef:ik heb dit ook al eens eerder mee gemaakt. Wat naar mijn idee het beste hielp was laten draven (als het lukt op een volte) en even niks er mee doen. Op een begeven moment merk je dat je weer tot ze door kan dringen en dan drijf je hem rustig weer met je been naar je hand. Vaak kan je dan gewoon weer verder rijden. succes
Yess schreef:wat ik bij die van mij deed (was echter angst/paniek en niet zozeer heel stout) was handen naar voren en in de racestand, alleen in de hoeken omtrekken. Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik drie maanden niet in de bak durfde -niet omheind- en die tijd in de paddock -met hek- heb gereden. Naarmate mijn paard doorhad dat het niets uithaalde ging ie steeds minder rennen en kon k m zelfs omtrekken (was in het begin geen beginnen aan). Nu doe ik hem zelfs als ie gaat spannen direct zelf aangaloperen en direct zeer streng sturen. Heeft wel vier maanden geduurd voordat ie het helemaal niet meer deed. Nu is het praktisch over, als k m stevig aan t werk zet zit ie er wel heel dicht tegen aan, maar kan het wel handelen tegenwoordig.
Succes iig!
Ik zou toch echt m laten rennen en op t moment dat ie afzwakt omtrekken, dat voel je doordat zn lijf dan net wat minder strak wordt. Dan moet het wel minder worden. Meestal zijn ze echt niet zo dom om door het draad te gaan, meestal.. nadat k uit de paddock durfde was t in de niet-omheinde-bak ook nog lang niet over
) wanneer het zou kunnen, en 1x in de week heeft weinig zin.. Met 50 km/u op schoot? Ik kan me wel iets prettigers indenken haha..
Dat bridgen voorkwam het dat ze de teugels losrukte. Die trainer leerde me een hele hoop.
Michelle_TA schreef:Meliciana: met alle respect; zo veel paarden (en zeker sportpaarden) worden met 2 1/2, 3 jaar zadelmak gemaakt. Hij was 3 toen ik ermee begon, en dat heb ik heel rustig gedaan. Te jong voor wedstrijden? Een simpel B-proefje waar hij niet eens aan de teugel hoeft te lopen, alleen de basis komt aan bod. Bovendien doet hij nieuwe ervaringen op. Ik heb tot nu toe 4 wedstrijden gereden, verspreidt over 6 maanden, niet heel intensief dus.. En paarden kunnen wel degelijk weten dat ze iets niet mogen, en het toch doen. Hoe laat jij jouw paard stil staan? Want dat is natuurlijk geen makkelijke oefening en dat vraag je heel makkelijk verkeerd! Met alle respect..
Zijn veiligheid? De jouwe is veel belangrijker, hoor!
( Alleen zo zonde van de dierenartskosten)..
.( en vind het de moeite niet meer mijn leven te wagen aan maffe knollen
).. detour schreef:Wat heeft dat te maken met puverteit en een paard met hersens wat het initiatief bepaalt? ik zie het verband niet, meliciana, mbt dit gedrag..
meliciana schreef:detour schreef:Wat heeft dat te maken met puverteit en een paard met hersens wat het initiatief bepaalt? ik zie het verband niet, meliciana, mbt dit gedrag..
maar wie bepaalt hier dat het puberteit is? of dat het een paard met hersenen is wat intitiatief bepaalt? Het kan toch gewoon zijn dat het paard het beu is? Dat het hem allemaal teveel wordt, en dat hij het niet meer verwerkt krijgt? En dat het hem zelf ook frustreert dat hij die druk op hem krijgt? Paarden voelen druk zeer fel aan. Wij gaan er maar steeds van uit omdat " het allemaal toch zo goed gaat en hij het toch zo goed opneemt" dat hij kan blijven slikken. Onbedoeld worden vele paarden hierdoor geforceerd, vooral mentaal. Het is heel confronterend en moeilijk voor een eigenaar/ruiter dit te accepteren, omdat dit hun training achteruitstelt, en ze hun perspectieven moeten veranderen.