Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:24

ik heb dit ook al eens eerder mee gemaakt. Wat naar mijn idee het beste hielp was laten draven (als het lukt op een volte) en even niks er mee doen. Op een begeven moment merk je dat je weer tot ze door kan dringen en dan drijf je hem rustig weer met je been naar je hand. Vaak kan je dan gewoon weer verder rijden. succes

Yess

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:31

wat ik bij die van mij deed (was echter angst/paniek en niet zozeer heel stout) was handen naar voren en in de racestand, alleen in de hoeken omtrekken. Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik drie maanden niet in de bak durfde -niet omheind- en die tijd in de paddock -met hek- heb gereden. Naarmate mijn paard doorhad dat het niets uithaalde ging ie steeds minder rennen en kon k m zelfs omtrekken (was in het begin geen beginnen aan). Nu doe ik hem zelfs als ie gaat spannen direct zelf aangaloperen en direct zeer streng sturen. Heeft wel vier maanden geduurd voordat ie het helemaal niet meer deed. Nu is het praktisch over, als k m stevig aan t werk zet zit ie er wel heel dicht tegen aan, maar kan het wel handelen tegenwoordig.
Succes iig!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:32

Meliciana: met alle respect; zo veel paarden (en zeker sportpaarden) worden met 2 1/2, 3 jaar zadelmak gemaakt. Hij was 3 toen ik ermee begon, en dat heb ik heel rustig gedaan. Te jong voor wedstrijden? Een simpel B-proefje waar hij niet eens aan de teugel hoeft te lopen, alleen de basis komt aan bod. Bovendien doet hij nieuwe ervaringen op. Ik heb tot nu toe 4 wedstrijden gereden, verspreidt over 6 maanden, niet heel intensief dus.. En paarden kunnen wel degelijk weten dat ze iets niet mogen, en het toch doen. Hoe laat jij jouw paard stil staan? Want dat is natuurlijk geen makkelijke oefening en dat vraag je heel makkelijk verkeerd! Met alle respect..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:35

Princesj schreef:
ik heb dit ook al eens eerder mee gemaakt. Wat naar mijn idee het beste hielp was laten draven (als het lukt op een volte) en even niks er mee doen. Op een begeven moment merk je dat je weer tot ze door kan dringen en dan drijf je hem rustig weer met je been naar je hand. Vaak kan je dan gewoon weer verder rijden. succes

Dat heb ik ook geprobeerd; gewoon even laten doen, enigszins meesturen en zodra hij terugkomt oppakken en gewoon weer doorrijden. Maar dat duurt maar tot de volgende trip, het blijft niet bij een keer. En op een gegeven moment heb je er geen fut meer voor.. Bedankt voor het meedenken!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:38

Yess schreef:
wat ik bij die van mij deed (was echter angst/paniek en niet zozeer heel stout) was handen naar voren en in de racestand, alleen in de hoeken omtrekken. Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik drie maanden niet in de bak durfde -niet omheind- en die tijd in de paddock -met hek- heb gereden. Naarmate mijn paard doorhad dat het niets uithaalde ging ie steeds minder rennen en kon k m zelfs omtrekken (was in het begin geen beginnen aan). Nu doe ik hem zelfs als ie gaat spannen direct zelf aangaloperen en direct zeer streng sturen. Heeft wel vier maanden geduurd voordat ie het helemaal niet meer deed. Nu is het praktisch over, als k m stevig aan t werk zet zit ie er wel heel dicht tegen aan, maar kan het wel handelen tegenwoordig.
Succes iig!

Goed dat je het er zo uit hebt gekregen! Ik heb helaas alleen de beschikking over een buitenbak omheind met draad, en een kleine paddock omheind met draad, dus dat is een beetje link om te proberen bij ons.. Maar wel bedankt, je weet maar nooit of ik er nog iets mee kan..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder mijn instructrice niet gered zou hebben. Zij gaf me de spreekwoordelijke schop onder m n kont. Op een gegeven moment zat ik zelf al klaar voor het renspel terwijl er niets aan de hand was, paard reageerde zelfs heel braaf door maar te gaan rennen, dat vroeg ik toch? :) Ik zou toch echt m laten rennen en op t moment dat ie afzwakt omtrekken, dat voel je doordat zn lijf dan net wat minder strak wordt. Dan moet het wel minder worden. Meestal zijn ze echt niet zo dom om door het draad te gaan, meestal.. nadat k uit de paddock durfde was t in de niet-omheinde-bak ook nog lang niet over
Weet wel heel goed wat je voelt, omstanders hebben regelmatig opzij moeten springen omdat paardlief wel even met 50km/u op schoot wilde. Of dat ie pas stopte als ie in volle vaart tegen de schuur aanknalde..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:45

Het probleem met die van mij is dat ie, zelfs als ie weer terugkomt, gelijk weer weg is als je hem probeert echt om te trekken ofzo. Jouw techniek zou ik toepassen in een binnenbak, maar het probleem is dat de dichtsbijzijnde binnenbak een kwartier rijden is met de trailer, en ik heb zelf mijn E niet.. dus ik ben dan afhankelijk van mijn "chauffeur" (mijn vader ;) ) wanneer het zou kunnen, en 1x in de week heeft weinig zin.. Met 50 km/u op schoot? Ik kan me wel iets prettigers indenken haha..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:45

TS, zoek een omheinde renbaan op, iemand met lef en handigheid, en laat het dier maar rennen. Als het terugkomt, door blijven drijven, dan gaat de lol er heel snel af, dus als hij niet meer wíl rennen, dán juist doorgaan!
Deze tip gaf pa Lozeman iemand op stal eens, en het werkt écht!
maar lef en ruimte heb je er wel voor nodig.

Jouw dier klinkt snugger en zijn leeftijd is er wel eentje waarbij ik denk dat het dier nog pubert.

Slof zou ik alleen gebruiken als dit geen steigeraar is trouwens.
En kun je bridgen?

Dat deden wij bij pullers met renpaarden.

Geen idee of hij de teugels uit je handen rukt maar als je de lus van je teugels erbij pakt en je handen neerzet op de schoft heb je heel wat meer te zeggen.

Lastig uitleggen wat je moet doen zonder plaatjes trouwens.. :+

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:47

schatjes zijn het..
dan denk k dat r idd weinig overblijft dan de slof, heb je iig een handrem

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:52

Detour,
bedankt voor de tip! Een renbaan is helaas ver te zoeken bij ons, anders had ik dat zeker al geprobeerd.. Hij rukt de teugels niet uit mijn handen, hij gooit alleen zijn hoofd omhoog en dan heb ik niks meer te vertellen. Als ik hem terug probeer te nemen maakt ie een grote galopsprong en is ie nog harder weg. Als ik hem om probeer te trekken gooit ie zijn gewicht de andere kant op en is ie weer weg. Zelfs als ik mijn handen neer zou zetten op de schoft loopt ie er nog doorheen. Hij is zeker flink aan het puberen, en dat mag ook gezien zijn leeftijd, alleen niet op deze manier.. Dit is gevaarlijk voor hem, mij en zelfs anderen die in de buurt zijn..

Yess,
ja heerlijk he, jonge paarden haha.. Een rem zou fijn zijn. Na laten kijken en een slof proberen is op dit moment zo'n beetje mijn "plan". Het klinkt stom, maar stiekem hoop ik een beetje dat ie last van zijn rug heeft. Het zou wel zielig zijn, want dat betekent dat ie pijn heeft, maar dan wordt het zo verholpen. Als ie medisch in orde is, betekent het dat ie gewoon verschrikkelijk dominant en stout is.. En daar word ik ook niet vrolijk van!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:57

Heb je een martingaal? kan ook al wat schelen met kop omhoog brengen. :j
Zo herkenbaar dat ie dan steun vindt op je handen en nóg meer sprong kan maken, heb je wel eens heel bot gezaagd en het dier ruw op een volte gezet? of krijg je die kans niet vanwege het opzij gooien van zijn gewicht?
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij jouw eventuele onzekerheid voelt, misschien dat je afwacht wanneer hij weer klooit en in die zin heb je eigenlijk een handige ruiter nodig die hem voor is als hij weer wat probeert. :(:)

Hij neemt je volgens mij in de maling en heeft succes. :+
pas goed op jezelf, hoor! ;)
Bridgen voorkomt dat je dier de teugels uit je handen rukt. Maar als ze er steun op vinden kunnen ze idd nog steeds gaan..
Toch heeft het mij geholpen. :)
Was zo'n merrie die tijdens de training (dit schatje werd uiteindelijk mijn eigen paard) wat een parabool van haar rug maakte (bolling)als we onderaan de heuvel vanuit stilstand rustig wilden weggalloperen. Ze trachtte je ahw te lanceren, maakte enorme sprong naar boven en naar voren, als ze voelde dat je de teugels aannam en wilde dan het tempo bepalen. Fantástisch fanatiek dier wat met menig mens aan de kletter is gegaan. :') Dat bridgen voorkwam het dat ze de teugels losrukte. Die trainer leerde me een hele hoop.
Waar woon je ergens? Er zal toch wel ergens een baan in de buurt zijn?.. *D
Laatst bijgewerkt door detour op 06-05-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:59

Michelle_TA schreef:
Meliciana: met alle respect; zo veel paarden (en zeker sportpaarden) worden met 2 1/2, 3 jaar zadelmak gemaakt. Hij was 3 toen ik ermee begon, en dat heb ik heel rustig gedaan. Te jong voor wedstrijden? Een simpel B-proefje waar hij niet eens aan de teugel hoeft te lopen, alleen de basis komt aan bod. Bovendien doet hij nieuwe ervaringen op. Ik heb tot nu toe 4 wedstrijden gereden, verspreidt over 6 maanden, niet heel intensief dus.. En paarden kunnen wel degelijk weten dat ze iets niet mogen, en het toch doen. Hoe laat jij jouw paard stil staan? Want dat is natuurlijk geen makkelijke oefening en dat vraag je heel makkelijk verkeerd! Met alle respect..

euh, stilstaan? vraag je verkeerd? met alle respect, maar een paard gewoon een paar weken op een wei zetten kan je toch niet verkeerd vragen? :P
En het is niet omdat ZO VEEL paarden op die leeftijd worden zadelmak gemaakt, dat het goed is. hoeveel sportpaarden liggen er op vroege leeftijd ( 10-11) niet uit wegens problemen, zowel lichamelijk en mentaal?
Enfin, laten staan en rust geven is blijkbaar geen optie ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:00

Wat heeft dat te maken met puverteit en een paard met hersens wat het initiatief bepaalt? ik zie het verband niet, meliciana, mbt dit gedrag..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:05

Detour: Ik heb wel een martingaal, maar die is te groot voor mijn ruin.. Dan zou ik een nieuwe moeten halen. Maar ik ben bang dat hij toch hoog genoeg kan komen met zijn hoofd om het op een rennen te zetten. Hoe heftiger ik op hem reageer, hoe heftiger hij terugreageert. Het is niet zo dat ik bang ben voor hem, ik maak me meer zorgen om zijn veiligheid. Als hij door de omheining heen zou gaan, of de bak uit schiet, wie weet wat hij er dan aan overhoudt.. Daar maak ik me het meeste zorgen om. Klinkt als een fantastisch paard dat je hebt haha. Ik woon in Brabant, vlakbij Breda. Als je iets in de buurt weet, laat het maar weten. Altijd handig, en altijd leuk. Mijn merrie houdt ook van snelheid, maar die is volledig onder controle te houden. Dat maakt het verschil tussen veilig en onveilig..

Meliciana:Met stilstaan bedoel ik de oefening waarbij een ruiter zijn paard halt laat houden. Weet je wel, bijvoorbeeld voor het groeten als je wedstrijd rijdt met je paard, of halthouden om af te stappen. En het gaat niet om de leeftijd waarop een paard zadelmak gemaakt wordt, maar om de intensiteit en de mate waarin het paard gereden wordt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:10

Een martingaal werkt alleen als hij goed past en het scheelt echt een stuk, heb destijds een dravermerrie gehad die ook zo fijn kon wegrennen onder je uit, kop in de lucht, scheelt stuk remweg, zeg maar, en het hoofd kan minder hoog.. ;)

In welke zin reageer jij heftig?
En denk jij ff lekker aan jezelf.. :(:) Zijn veiligheid? De jouwe is veel belangrijker, hoor! :j
Als hij zo stom is om door een omheining te rennen zegt dat imo veel over het paard. Een beetje nadenkend dier weet precies waar het loopt, de jouwe klinkt niet als een paniekzaaier, maar een berekenend ventje. ;) ( Alleen zo zonde van de dierenartskosten)..

Kady1 van Bokt heeft ergens in het zuiden renpaarden getraint, misschien kan zij je wel helpen met een adres bv en zoek dan een lenige fitte jockey die je daar een keertje wil helpen, gelukkig zijn er bést handige jongens of meiden, hoor! ;)
Sterkte!en als je in de buurt woonde had je mijn martingaal best mogen lenen. :o

ik denk echt dat jouw ruin geholpen kan worden en vind het spijtig dat ik zelf niet meer zo vlug en fit ben als vroeger, durf minder. Zal het ouder worden zijn, vrees ik. :+ .( en vind het de moeite niet meer mijn leven te wagen aan maffe knollen := )..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:12

detour schreef:
Wat heeft dat te maken met puverteit en een paard met hersens wat het initiatief bepaalt? ik zie het verband niet, meliciana, mbt dit gedrag..

maar wie bepaalt hier dat het puberteit is? of dat het een paard met hersenen is wat intitiatief bepaalt? Het kan toch gewoon zijn dat het paard het beu is? Dat het hem allemaal teveel wordt, en dat hij het niet meer verwerkt krijgt? En dat het hem zelf ook frustreert dat hij die druk op hem krijgt? Paarden voelen druk zeer fel aan. Wij gaan er maar steeds van uit omdat " het allemaal toch zo goed gaat en hij het toch zo goed opneemt" dat hij kan blijven slikken. Onbedoeld worden vele paarden hierdoor geforceerd, vooral mentaal. Het is heel confronterend en moeilijk voor een eigenaar/ruiter dit te accepteren, omdat dit hun training achteruitstelt, en ze hun perspectieven moeten veranderen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:14

Ook in de bak kun je hem, wat detour ook zei, gewoon door laten rennen? Of zie ik dat verkeerd?
Zodra hij wil ophouden met crossen hou jij hem in galop en dan op zijn minst een middengalop.
Ik heb ook een paard gereden die dit deed en door het een paar keer op deze manier te doen hield ze er wel mee op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:17

meliciana schreef:
detour schreef:

maar wie bepaalt hier dat het puberteit is? of dat het een paard met hersenen is wat intitiatief bepaalt? Het kan toch gewoon zijn dat het paard het beu is? Dat het hem allemaal teveel wordt, en dat hij het niet meer verwerkt krijgt? En dat het hem zelf ook frustreert dat hij die druk op hem krijgt? Paarden voelen druk zeer fel aan. Wij gaan er maar steeds van uit omdat " het allemaal toch zo goed gaat en hij het toch zo goed opneemt" dat hij kan blijven slikken. Onbedoeld worden vele paarden hierdoor geforceerd, vooral mentaal. Het is heel confronterend en moeilijk voor een eigenaar/ruiter dit te accepteren, omdat dit hun training achteruitstelt, en ze hun perspectieven moeten veranderen.

Het is wel de leeftijd voor puberteit, en veel dieren kunnen zich prima laten inrijden, lang gaat het goed, en dan komt het protest. Ik lees nergens paniek, een gepikeerd paard, een chagrijnig apathisch paard, vandaar.. Als het dier verder somber is en sikkeneurig, tsja, dan heb je zeker een punt.. ;)

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:18

Haha bedankt detour!
In welke zin reageer ik heftig.. Voor hem is dat als ik hem probeer om te trekken, of probeer terug te nemen met wat meer kracht. Dat is voor hem genoeg om te blijven gaan. Mijn ruin is niet zo groot, dus ik weet niet of jouw martingaal wel had gepast haha, maar wel bedankt. Ik hou de martingaal ook in optie, maar geef nu even de voorkeur aan de slof. Ik zal er eens over nadenken, misschien dat ik Kady1 wel een pb'tje stuur.. Bedankt!

Mistery;
Dat heb ik ook geprobeerd, maar wij hebben draad en paaltjes als omheining en daar dreigt hij nogal eens doorheen te gaan. Hij heeft er al eens een paaltje uitgelopen.. En tegenwoordig doet hij het ook vanuit draf. Ook dan probeer ik hem door te laten lopen, maar ik probeer ook de veiligheid in acht te nemen gezien de omheining en de andere mensen op stal, en natuurlijk die van mijn paard en van mij.. Maar bedankt voor het meedenken!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:20

Het is een heel vrolijk en opgewekt paard. Ik heb ook opgelet op zijn oren als hij er tussenuit gaat. Naar voren gericht, af en toe even naar achter draaien om in de gaten te houden wat ik doe, maar verder naar voren..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:27

Wordt hij pas heftig als hij druk in de mond voelt? Hoe groot is hij?
en is ie lomp?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:33

Hij is ongeveer 1,62 m. en beslist niet lomp. Hij wordt ook heftig zonder druk in zijn mond, hij gaat gewoon als ie dat wil. Lange teugel, korte teugel, druk of geen druk, aan de teugel of niet, maakt niks uit. Maar als ie weg is krijg je hem alleen terug als je heel rustig blijft. Als je probeert hem zelf terug te laten komen of op de volte te zetten, geeft ie weerstand. Hij bepaalt wanneer ie gaat, en hij komt alleen terug op zijn voorwaarden..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:37

Wat een eigenwijs figuur, dat paard van jou, klinkt alsof hij kapsones heeft! Zit nogal ind e zelfbepaling, gunst, en dat zou geen puberteit zijn.. :=
Als het je lukt om het op te lossen denk ik dat je met zo'n karakter- als het vóór je gaat werken- een geweldig leuk paard hebt!
*D
Ik denk nog steeds dat de suggestie om hem te laten galloperen en door te laten lopen tegen zijn zin in, de beste optie is..
Qua maat martingaal zal full net te groot kunnen zijn en cob misschien wat klein, is idd even zoeken. :(:)

Had zelf een cobmaat voor mijn Volbloed destijds, of medium.., zij was echter 1.60m. Was groot genoeg maar niet te groot, dan heeft het écht geen zin.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:40

Hij is ook nog vrij smal, dus ik denk dat cob wel past. Die ik heb liggen is een full, en die is echt te groot. Op dagen dat ie het niet doet, kan ik heerlijk rijden. Op wedstrijd is door een jurylid tegen me gezegd dat ik hem nooit moet verkopen, omdat het echt een heel goed paard gaat worden. Die wedstrijd heb ik het dressuurproefje in recordtempo gereden, en toch zag ze dat in hem. Dat raakte me echt, en daarom wil ik ook alles op alles zetten om hem weer terug te krijgen zoals ie was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:46

Sterkte meis, het komt vast wel goed, de betere paarden in de sport zijn vaak de paarden met meer hersens en karakter, en als je ze voor je hebt en ze weten waar ze staan dan zijn ze imo het leukste paard wat je maar kunt hebben! succes!