Slof of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:29

Ik denk dat je het wel kan doen, maar als je het doet, DOE HET MET EEN INSTRUCTEUR!
Dat is mijn tip! :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:30

ik zou inderdaad zoals gezegt wordt een dubbelgebroken bit aanschaffen.
Mijn paard nam alleen maar zijn bit vast en ging met me de loop op, heb verschillende bitten geprobeerd, van sterk naar zacht. Toen kreeg ik een nieuwe lesgeefster en die zei dat ik een dubbelgebroken bit moest gebruiken, en inderdaad hij pakt het bit niet meer vast en is een stuk makkelijker in de mond geworden.
Slof zou ik inderdaad niet doen
Martingaal heb ik wel gedaan bij een paard wat het hoofd ook omhoog deed ( omhoog doen en dan op hol slaan zodat ik niets meer te zeggen had) en hier hielp dat wel bij, maar dat hangt ook van paard tot paard af

veel succes inieder geval nog

groetjes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:45

Inderdaat zoals al werd aangehaalt hier,
Je paard is door een foute manier van inrijden verkeerd gereden, dit moet je er dus zien uit te krijgen door weer echt te gaan toegeven losse teugel, eerst leren voorwaarts te rijden , lang en laag weken aan een stuk, dan als dat echt goed begint te gaan pas weer contact vragen en buigingen gaan doen, en de teugel meer gaan opnemen en zo het hoofd meer in de houding gaan rijden.
Begin niet met een straffer bit of zeker niet met een slof, dit is mssn wel even heel effectief maar maakt de zaak op langere tijd alleen maar erger. Je moet aan de basis gaan werken, als je die terug goed krijgt is je probleem ineens weer weg.
Neem goede les, best zelfs privéles, en dan bijna dagelijks verder trainen op de dingen die je lesger je aangeeft.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:55

SuusKiiss schreef:
Ik denk dat je het wel kan doen, maar als je het doet, DOE HET MET EEN INSTRUCTEUR!
Dat is mijn tip! :)

Ik ben 30, rij vanaf mijn 8e en heb nog steeds regelmatig les.
In mijn vorige carierre heb ik samen met mijn bazin paarden beleerd, ingereden, enz.
Ik kan rijden en kan corrigeren.
Ik heb alleen nog nooit zo'n reactie op het bit gehad.
Er valt niet naar beneden te rijden, zodra hij maar enigszins voelt dat je aan de teugel komt gaat zijn hoofd in de lucht en de mond open.
Hij is wel voorwaarts, en hij reageerd redelijk op mijn zit.
Dus eerst een ander bitje en als dat niet helpt even verder kijken.

Pistasche

Re: Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:29

Ik zou ook een ander bitje proberen. Jazz reageert op een gebroken bit net zoals wat jij beschrijft, bij een beetje contact helemaal tegen stribbelen. Met een stang is ze heel anders, die neemt ze wel gewoon aan, kauwt ze goed op en is ze een stuk makkelijker. Daarmee loopt ze ook een stuk meer ontspannen! Dus ik zou inderdaad een ander bit proberen, dat kan al een heel stuk schelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:34

slof inderdaad nog wat uitstellen, als je nu al niet aan d teugels mag komen, ga je waarschijnlijk een paniek reactie uitlokken met de slof en nog meer schade toebrengen.

wat de grote bitringen bij een watertrens betreft, dat zou nog zachter inwerken doordat de drukverdeling iets anders is

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:20

Dus dat is beter? Ik ga zowiezo een dubbelgebroken nemen met een bol tussenstukje. Kijken hoe geryon daar op reageerd en dat het liefst in koper. Ik weet nog dat ik met mijn watertrens grotere bitringen moest om 1 reden. Maar die waren en neit en moest ik voor tijdelijk een d- trens, maar alleen de bitringen zijn dan anders, maar ik snap niet waarom dat dan zo anders is... Maar moet ik dus een dubbelgebroken nemen met een bol tussenstukje. Het liefst in koper met grote bitringen? Ik vind dat zelf niet zo mooi maar het zal wel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:58

die met de extra grote bitringen wordt voor recreatie en dressuur bijna niet gebruikt. Ik had voreger zo eentje, maar dat was het bit van een renpaard. Dus dat hoeft niet. D-trens is iets "strenger" dan bustrens en dat is dan weer iets "strenger" dan een watertrens (minder beweging tov de teugels/bakstukken) maar dan weer het ene paard reageert beter op het en of het andere

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:01

Owww oke! Dan neem ik wel gewoon de normale ringen. (rijd nu ook met normale, dus dat zal dan wel goed zijn!) Thanks!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:04

Als je nou weer wat hebt, Geryon, open dan zelf even een topic ;)
Beetje sneu voor Sieppus dat het hele topic zo'n beetje is overgenomen ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:06

inderdaad ;) Open dr lekker zelf een ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:20

Ja, sorry zat k ook al aan te denken en heb het in mijn eigen topic al neergezet!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:53

Een slofteugel moet je echt pas als allerlaatste optie zien, en zelfs dan eigenlijk niet. Ik ben echt vel tegen een
slofteugel. En zeker als je paardje pas 4 jaar is. Begin anders met een thiedemanteugel of ga eens goed les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:58

Beetje overdreven Samantha, een ervaren ruiter doet niks fout als die mét slof op de rug van een drie of vierjarige kruipt. Verder werkt een slof in deskundige handen niet anders dan een thiedeman, ik zou zeggen, doe je huiswerk even behoorlijk voor wat betreft gebruik van hulpmiddelen ;)
Verder is een slof geen ultimate redmiddel maar kan een nuttig hulpmiddel zijn maar als je het topic even goed had doorgespit had je geweten dat de TS eerst een ander bit gaat proberen ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:09

Vel zit op je neus trouwens :)
Maar mits goed gebruikt is de slof een nuttig hulpmiddel idd...

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:21

Ik ben niet van de slofteugel dus ik raad het je af (zelf heb ik er echt nooit mee gereden dus ik zie misschien vooral de negatieve kanten ervan).

Ik zou een keer proberen om gewoon van een halster een hoofdstel te maken (gewoon aan beide kanten een halstertouw vastmaken) en kijken of hij zo beter doet want misschien wilt hij het bit niet accepteren doordat er iets mee is gebeurt zoals je omschreef.

Als hij het bitloos gewoon wel netjes doet en je geen problemen mee hebt zou ik kijken of je een bitloos hoofdstel aan kan schraffen.

Misschien heb je er iets aan!
Hopelijk komt het snel goed! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 05:55

Eeen halster is niet bedoeld om mee te rijden, Tamaartjeeee, maar voor andere doeleinden bestemd. Verder is bitloos niks milder dan rijden met bit, een optoming is zo scherp als de hand van de ruiter. Met deskundig gebruik van een slof is verder niks mis, maar je geeft zelf al aan dat je er nooit mee hebt gereden, dus je weet ook niks over de negatieve kanten ervan, want die heb je immers alleen maar van horen zeggen.

Bitloos mag mooi lijken, maar het hoeft geen oplosssing te zijn en nogmaals, een halstertouw is geen teugel en een halster geen hoofdstel, veiligheidshalve zou het beter zijn om de zaken te benutten waar ze voor gemaakt zijn, of niet dan?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:34

suleilitha schreef:
Als je nou weer wat hebt, Geryon, open dan zelf even een topic ;)
Beetje sneu voor Sieppus dat het hele topic zo'n beetje is overgenomen ;)

Ik kan wel wat hebben hoor!! Maar dit was niet de insteek van de opening van dit topic!! :o En aangezien dit mijn topic is vind ik het wel dat jullie lief voor elkaar moeten zijn!!!!

Ik heb hem vandaag even gelongeerd met een dubbel gebroken, en tot mijn grote verbazing..... Meneer deed zijn mond niet open en gooide zijn hoofd niet gelijk de lucht in.. Dus misschien heeft het effect. Maandag zal ik er eens boven op klimmen en kijken wat er dan gebeurt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:43

Geweldig Sieppus!!! Dit klinkt al heel goed, ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Het is al een goed teken dat hij de mond niet opende wat dus inderdaad een gevolg kan zijn geweest van de werking van het enkelgebroken bitje.
Ik kijk uit naar je bevindingen na het rijden van aanstaande maandag!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:53

ik heb dit topic even doorgelezen en wist ook niet dat een enkelgebroken bit zn inwerking heeft! maar ik rij al heeeeel lang met een enkel gebroken bit en mijn pony heeft nergens last van. Kan het dan kwaad om hiermee te blijven rijden? hij laat netjes los enz en is heerlijk ontspannen.

Ben trouwens benieuwd naar de vooruitgang met je paardje Sieppus!!

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:10

Oo... moeilijk zeg ik zou het ttoggg niet doen omdat je het uit je zelf moet rijden en een slof het paard niet laat ontspannen

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:03

suleilitha schreef:
Afbeelding
Notenkrakereffect bij een enkelgebroken trensje, kun je je hierbij voorstellen dat een paard het hoofd in de hoogte doet om de druk van de punt die zich vormt, te ontwijken?

Sulileitha ik vraag me af of dit plaatje wel klopt. Nadat ik het las in dit topic ben ik nogal geschrokken en heb ik meteen een dubbelgebroken watertrens aangeschaft. Nu bedenk ik me dat volgens mij wanneer het hoofd van het paard naar beneden gaat door de draaibare ronde ringen het bit ook mee naar beneden schuift (kantelt) wanneer de punt in het gehemelte prikt (door de tegendruk zeg maar). De punt zou dan dus naar voren komen te liggen richting uitgang van de mond. Ik heb het een soort van getest door het bit in het hoofdstel op spanning vast te laten houden en dan met een hand boven het bit en een hand onder het bit de paardenmond nagedaan. Wanneer ik de handen dan kantel kantelt het bit mee doordat er druk op komt te staan. Ik weet het is een onderzoekje van niks maar zou het in de paardenmond ook niet zo werken? Zeker bij een watertrens omdat de trens dan vrij kan draaien in de ringen. Denk bijvoorbeeld aan de punt van de trens die naar beneden glijdt wanneer je bijvoorbeeld het hoofdstel alleen maar vasthoudt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:17

Mijn ervaring is dat het van paard tot paard verschilt. Misschien omdat de één een dikkere tong en dus minder ruimte erboven heeft dan de ander?

Toen ik mijn eerste tinker kreeg, een jong dier, ging het eerst prima op een enkelgebroken trens maar toen ze door het wisselen een wat hangend rooster had, werd het erg pijnlijk. Ik ben toen overgestapt op dubbelgebroken en dat ging prima.

Mijn idee is dus dat er paarden zijn met voldoende ruimte in de mond zodat het enkelgebroken bit niet in het gehemelte prikt, en dat er paarden zijn die te weinig ruimte hebben. blijkbaar is het paard van TS daar eentje van.

TS ik hoop dat het positieve begin zich voortzet!

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 06:38

Ik heb presiec het zelfde probleem als jou :Y) .

En ik rijd ook met slof, nouwja kijk;
Teugel aan de bitringen en dan lang de zijkant aan de singel ;).
En het helpt supper, let er dan wel op dat je het pas strakker zeg als je goed hebt losgereden ;).
En als je het doet moet je dat minimaal zo'n 2 a 3 weken doen anders verleerd ze/hij het weer :).
Succes ! :+ .

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:02

aeolusnr1 schreef:
Inderdaat zoals al werd aangehaalt hier,
Je paard is door een foute manier van inrijden verkeerd gereden, dit moet je er dus zien uit te krijgen door weer echt te gaan toegeven losse teugel, eerst leren voorwaarts te rijden , lang en laag weken aan een stuk, dan als dat echt goed begint te gaan pas weer contact vragen en buigingen gaan doen, en de teugel meer gaan opnemen en zo het hoofd meer in de houding gaan rijden.
.

Losse teugel?... dus nu ga je hem leren, dat absoluut geen druk op het bit goed is, en vervolgens het bit weer aanmoet nemen? Dan zul je geen verandering merken denk ik. Dan ben ik eerder voor een tijdje met een hackamore, of in ieder geval bitloos als je hem geen druk in de mond wilt geven.

Je moet juist wel zorgen dat je altijd contact hebt op de teugels, het paard moet gewoon weer vertrouwen krijgen in de hand van de ruiter. En ja, dat kan idd lang duren ja, en als er een bit is die fijner ligt voor het paard, dat is juist alleen maar fijn!. Ieder paard reageert anders op een bepaald bit.