steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:11

Heeeey,
Mijn paard heeft ook precies hetzelfde wat joun paard toen had!
Mijne komt ook zo hoog, als ik doorpak komt hij alleen maar hoger, dus zegt mijn instructrice om niet door te pakken maar gewoon even stil te laten staan en dan weer been te geven, dat gaat ook heel goed.
Maar hij probeert het elke keer nog steeds:S
Of ik moet er een x iemand op laten zetten die echt heel goed kan rijden en die hem dan wel eens even doorpakt!
Hij heeft verder ook geen medische problemen, dus hij is echt eigenwijs!
Ik d8 nog ff zo: Ligt het ook niet aan het bit waar mensen mee rijden??
Dus wat is het beste bit om met een steigerend paard mee te rijden??

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:16

ik heb ook al enkele paarden gereden die steigerden. de tips die ik kreeg waren omdraaien net voor ze omhoog gaan, dan ook enkele rondjes om hun as doordraaien, zodat ze leren dat het been vooruit betekent. andere tips die ik heb gekregen zijn vooruit rijden en veel verschillende oefeningen doen, zodat de paarden geen tijd hebben om aan steigeren te denken.

succes ermee!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:17

En aan het bit ligt het dus niet?
Welk bit gebruiken jullie bij steigerende paarden?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:11

@Jooliieen: Je paard kan inderdaad het bit niet fijn vinden. Helaas heeft hij nu natuurlijk wel geleerd dat het steigeren betekent: onder het werk uitkomen. Stilzetten vind ik ook niet de oplossing, is wederom een beloning voor slecht gedrag.
Je kan kijken of je paard een ander bit fijner vind, maar ik zou ook gepaste hulp zoeken om dat steigeren af te leren. Desnoods met je eigen instructrice erbij, zodat die je later weer verder kan begeleiden.

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:06

hoi, wij hebben hetzelfde probleem sinds kort probeert onze merrie het ook bij mijn dochter, alleen zij is 3,5 jaar dus nog hel erg groen.
Mijn dochter (14) durft nu ook niet meer en we laten haar nu door onze instructrice even doorrijden en ook zei zegt niet verkopen deze merrie want het is een super paard en het komt allemaal weer goed, geduld moeten we hebben.
Na jullie verhalen gelezen te hebben krijgen we weer wat moed in de schoenen en en denken we ook wel dat het wel weer goed komt want we willen haar ook niet kwijt ze is zo lieverd in omgang en we hebben haar als 2 jarige gekocht en mijn dochter heeft voor een maand terug al afscheid van haar zeerlieve Z2 pony moeten nemen, hij is verkocht want ze werd te groot voor hem en om dan nu weer te zeggen het paardje moet weg dan krijg ik alweer een brok in mijn keel als ik er al aandenk hoe verdrietis ze is geweest en nog steeds is.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:33

Heey,
Ik krijg nu ook hulp van een andere instructrice, hij geeft mij dan les, en hij zegt ook dat ik gewoon moet doorpakken, vorige week vrijdag dus mijne eerste les gehad van hem. 40 min. duurde dat, maar hij was echt helemaal bekaf, haha. Alleen laatst weer een buitenrit gemaakt, dan blijft hij nog altijd teruggaan:S
Ik wil hem verder ook echt niet kwijt, in omgang is het echt zo`n lief beest, hij trapt, bijt nooit, en is altijd heel relax.
Maar we nemen de tijd, dan gaat het vanzelf wel een x over :)

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:58

Ik zou een ervaren iemand erop laten zitten, die het misschien kan oplossen of een oplossing kan bedenken.
Doe je het ook met een instructrice erbij, die kan je dan ook helpen met wat je moet doen.
Mijn ervaring met paarden die stijgeren is alleen maar voorwaarts, de rest komt later, maar bij jou is dat een beetje een ander verhaal..

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:21

@Breumelding: Waarom is het bij mij een beetje een ander verhaal?

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:27

goed dat je allemaal hulp hebt geprobeerd,
mijn verzorgpony is zelf ook een lastige
en als ze me aan het uitproberen is
is ze nog het allervervelentse, ze gaat
sprongen maken bokken steigeren :
ik heb nu een martingaal gekocht en het
helpt echt al een heel stuk!
ik hoop dat je het goede antwoord
snel vind
succes!