shetlander hengst inrijden, met of zonder sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:35

zonder sporen! Anders zul je het beestje nooit meer normaal kunnen rijden.

Als ze niet voorwaarts zijn dan moet je ze dat eerst aan de longe leren. Als ze steeds achteruit gaan dan zou ik er instructie bij zoeken want dan is er iets dat je niet goed doet en dat iets kan een heleboel zijn. Zelfs als het uit opstandigheid komt dan moet je daar op een bepaalde manier mee omgaan (niet gewoon maar slaan met een zweep of schoppen ofzo en al helemaal niet je geduld verliezen, dat zoiezo nooit) en dan heb je dus iemand nodig die kan kijken waar het mis gaat en je op dat moment instructies kan geven. Shetlanders zijn vaak vervelend om te rijden (let's face it, ze hebben een bepaalde reputatie) en daarom is het aanleren van rijden een heel belangrijke serieuze stap die je niet mag onderschatten. In principe moet je ze gewoon behandelen alsof het grotere paarden zijn. Consequent behandelen en je hebt er gewoon een bepaalde rijvaardigheid en kennis voor nodig. Inrijden dat doe je niet zomaar effe.

LadyMadonna

Re: shetlander hengst inrijden, met of zonder sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:19

even over het met sporen inrijden in het algemeen: áls je kan rijden is er niks mis mee om op een jong ding te stappen terwijl je sporen om hebt. áls je kan rijden weet je nl wanneer je je spoor wel en niet moet/kan gebruiken en kan je dus een uur rijden zonder ook maar 1x je spoor te gebruiken

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:24

@ stef

presies:)

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:04

Sporen zijn hulpmiddel! dus alleen gebruiken indien echt nodig dus niet bij een jong beestje die moet eerst maar is gewoon leren luisteren en te lopen op het been.
Als je hem nu al met sporen gaat rijden hoe moet het dan later met hem dan heb je geen hulpmiddel meer en moet je steeds langere sporen en zweep.
Eerst de basis dan de rest !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:57

schaapie: Nogmaals. je kan prima met sporen rijden zonder ze te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:00

Stef, dat klopt. Maar als ik de vragen van de ts lees (ook andere topic's) dan krijg ik niet echt het idee dat zij dat kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:02

nee ok. helemaal met je eens. Maar er wordt hier gelijk gedaan of het echt ronduit schandalig is om met sporen op een jong ding te gaan zitten, en daar is niet zo heel veel mis mee

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:13

Sporen zijn álleen bedoeld voor ZIJGANGEN!
Dus níet om je pony een flinke por mee te geven als hij niet voorwaarts is. Het lijkt me sterk dat je al met zijgangen bezig bent, maar ik weet überhaupt niet waar je mee bezig bent...

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:21

haha zeker zo'n penny weer die het stoer vind om met sporen te rijden zzz wordt steeds erger geloof ik

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:44

stef schreef:
nee ok. helemaal met je eens. Maar er wordt hier gelijk gedaan of het echt ronduit schandalig is om met sporen op een jong ding te gaan zitten, en daar is niet zo heel veel mis mee

wel als je met de sporen in de koker komt :Z

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:50

Misty_MMS schreef:
Dus níet om je pony een flinke por mee te geven als hij niet voorwaarts is. Het lijkt me sterk dat je al met zijgangen bezig bent, maar ik weet überhaupt niet waar je mee bezig bent...

Ik geloof dat jij ook totaal niet weet waar je mee bezig bent :?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:51

beantsje schreef:
stef schreef:

Is gelijk vorm van castratie ;)

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:32

daniella74 schreef:
Misty_MMS schreef:

Ik geloof dat jij ook totaal niet weet waar je mee bezig bent :?

mee eens.... hoe kom je erbij dat het alleen bedoeld is voor zijgangen??

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:09

maaikelhorse schreef:
xJakoline schreef:
ik vraag me eigenlijk wel af of dat je wel ervaring hebt met inrijden,
aangezien ik dit topic van je zag;
[RT-P] shetlander hengst inrijden.
|(

ja, ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

waarom vroeg je dan hoe je een pony moet inrijden als je dat al eerder hebt gedaan? ;O
En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:48

xJakoline schreef:
maaikelhorse schreef:
ja, ik heb al eerder een shetlander merrie ingereden, dat was met ervaring, daar zijn we heel ver gekomen, ze liep bij de eerste keer dat ik er op reed al een beetje aan de teugel. daarna werd het steeds beter

waarom vroeg je dan hoe je een pony moet inrijden als je dat al eerder hebt gedaan? ;O
En heb je die merrie ook met sporen in gereden? En de eerste keer is het echt niet belangrijk als die pony de eerste keer aan de teugel loopt! :?

Een paard kan nooooooooooit de 1e keer al een beetje aan de teugel lopen.
Enig idee wanneer een paard aan de teugel loopt?
Oh mehn.....wat word ik toch eindeloos moe van dit soort zinloze stompzinnige topics van penny's die stoer denken te zijn >;) :7 :O :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:48

Boya schreef:

hoezo niet?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:50

Ik leer een hoop bij in dit topic. Waarom kan dat niet Boya?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:12

maaikelhorse schreef:
ik heb een vraag: shetlander hengst inrijden, met of zonder sporen?
de pony's zijn volgensmij aardig jong.
ik heb ooit gehoord dat als je spoor koker raakt ofzo dat de bal in de koker schiet ofzo? ik snapte het ook niet helemaal,eentje is nie voorwaarts, die loopt vaak alleen maar achterwaarts
nu rij ik zo ook in, een keer per week of 2 keer per week, maar ik rij nu zonder sporen
groetjs maaike

Als jij zulke lange benen hebt dat je met je sporen bij de koker van je paard kan komen, dan ben je sowieso veels te groot voor je paard en moet je bijna van elastiek zijn om jezelf in die houding op je paard te zetten!!
Nogmaals ( ook al in je vorige topic gezegd) haal er nu profecionele hulp bij meisje, met je 12 jaar ben je niet ervaren genoeg om een pony af te richten en dat blijkt wel als je vraagt of je sporen moet gebruiken bij een paard dat nog niets snapt!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:51

superwoman schreef:
Boya schreef:

hoezo niet?

Hoop niet dat dit serieus is, maar ik zal de vraag beantwoorden...
Omdat je aanleuning nodig hebt, en aanleuning de 1e keer????
Misschien aan de teugel getrokken ja, maar zeker niet aan de teugel gereden

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:57

Aanleuning betekent volgens mij niet meer dan dat het paard de hand van de ruiter opzoekt. Zie niet in waarom een paard dat vertrouwen heeft in de africhter dat niet kan doen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:12

daniella74 schreef:
Aanleuning betekent volgens mij niet meer dan dat het paard de hand van de ruiter opzoekt. Zie niet in waarom een paard dat vertrouwen heeft in de africhter dat niet kan doen.

Als je voor de 1e keer op een paard zit, lijkt het mee heeeeeel stug dat een paard de hand van de ruiter al zoekt. Zeker bij deze TS

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:39

Boya schreef:
Als je voor de 1e keer op een paard zit, lijkt het mee heeeeeel stug dat een paard de hand van de ruiter al zoekt. Zeker bij deze TS

Als je het paard goed voorbereid is imo de kans zelfs heel groot dat deze stukjes aan de teugel loopt.
Dat is mijn ervaring en heb het ook vaak genoeg gezien...

Bij de ts lijkt het me ook nogal stug, maar ach... :P

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:06

Ik zou zeker niet met sporen inrijden.
Tenzij je echt heel goed weet waar je mee bezig bent en je dus ook met sporen om je voeten je pony een uur lang niet kan raken.
Verder zijn sporen wel een hulpmiddel om te verfijnen.
En ik denk niet dat je gelijk de eerste paar keer dat je op een pony zit en hem de basis dingen leert gelijk moet verfijnen.
Maargoed, eigen keuze.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:42

daniella74 schreef:
beantsje schreef:

Is gelijk vorm van castratie ;)

Nou...zn ballen zitten niet in de koker hoor!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:45

Als ze er bij in de koker an komen is dat echt wel een reeele optie :+