Alicia2u schreef:ccathalijne schreef:Als ik mijn pony één keer goed aanpak heeft hij wel door hoe het zit en hoef ik hem niet weer de les te lezen. En wat is er mis mee om even een keer een flinke prik in zijn ribben te geven? Of even er door heen te werken aan de longe? Daar gaat hij heus niet dood aan en vaak gaat de omgang met je paard vaak makkelijker als je ze duidelijk maakt dat jullie het samen doen maar dat hij wel naar je moet luisteren.
Inderdaad moet er reactie komen van het paard: geen reactie is geen optie. MAAR: Het is écht niet nodig om een paard een flinke por te geven of 5 rondjes aan de lijn rond te slaan om een reactie te krijgen. Een paard snapt niet waarom hij dat doet. Bovendien kun jij als mensen nooit snel genoeg reageren om effectief te zijn als je pony die por wél verdient als straf: tegen de tijd dat jij die por geeft, weet je pony allang niet meer waarom.
Ik weet overigens zeker dat jou pony veel liever op de wei staat met zijn maten dan dat hij met jou gaat rijden. Hij is toch je vriend? Het zou wat zijn als je later je man zou moeten vangen om met hem naar de film te gaan, dat hij hard voor je wegrent wanneer jij hem probeert in de auto te krijgen. Als je paard niet aan komt lopen als je bij de wei staat en je hem helemaal moet gaan halen, dan heb je dus zo'n relatie: eigenlijk wil hij helemaal niet.
Mijn paard wilde vroeger ook niet, ik moest hem vangen, soms wel met twee mensen tegelijk. Zelfs met het rijden liep hij van me weg, onder me uit, ging ervandoor etc. (Kijk maar eens naar foto's in mn profiel). Tegenwoordig is onze relatie goed: hij komt aanlopen als ik richting de wei kom, op goede dagen zelfs in draf of galop! Hij steekt zelf zijn neus in het halster. Hij doet zelf zijn bit in als ik dat vraag, bij het zadelen staat hij mooi stil.
Als ik wil opstappen staat hij altijd stil, als ik op een opstapje sta om op te stappen, stapt hij vanzelf zijwaarts dichterbij. Verleden week sprong hij vanzelf vanuit stap over een hindernis van 1 meter (was per ongeluk, mijn focus was slecht denk ik, ik wilde er eigenlijk voorlangs. Zat zonder zadel en hoofdstel op mijn paard).
Als de relatie goed is gaan dat soort dingen echt vanzelf.
En nee, ik heb geen wonderpaard. Ik ken veel mensen met ongeveer dezelfde benadering als ik en met dezelfde en soms zelfs nog betere resultaten! Met gewone paarden, maar ook met beschadigde paarden met trauma´s etc. Het kost tijd, ja, dat zeker. Nou en? Het is me elke seconde 3 keer waard geweest en ik zou het zo nog 10 keer doen als het moest.
Geldt ook allemaal voor mijn pony, longeren is trouwens ook niet rondslaan voor mij hoor, maar een keer een prik met een spoor om reactie te verkrijgen is voor mij gewoon duidelijke taal......verder iemand?
ik weet niet of het gaat werken maar proberen kan geen kwaad en kun je misschien ff mailen als het heeft gewerkt . ? dat zou ik erg leuk vinden