Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:21

Ik denk dat het handiger is om die discussie met de eigenaresse te voeren dan met mij ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:24

venga schreef:
Misschien een idee dat iemand je vanaf de grond begeleid? Met een zweep in de hand om je paard voorwaarts te drijven.
Ik zou het niet met de hardste middelen gaan aanpakken.

dit is een van de beter tips...ga het niet alleen doen en zet ook niet gelijk "de aanval" in.. probeer rustig het rijden op te pakken en voel wanneer ze weer wilt gaan blokkeren. Op dat moment kan jijzelf en persoon nummer twee vanaf de grond actie ondernemen..ook al gat ze maar twee passen vooruit en is ze verder braaf..belonen.

Ik snap dat je het wellicht denkt op te lossen met een flink pak rammel maar het is niet zo simpel en snel als het lijkt. Met geduld en zelfvertrouwen moet je stapje voor stapje verder gaan. Natuurlijk kun je haar een keer goed laten merken dat ze voorwaarts moet gaan maar meteen daarna de rust terugbrengen...ik ga daarom mee met het verhaal en de tips van Sonja..

succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:27

het lijkt me heel moeilijk om van achter een comp. te beoordelen of in elkaar slaan een methode is die werkt.
Bij sommige paarden is het nodig(ik heb het zelden meegemaakt..)bij de meeste niet.
Als je het paard in de ogen kijkt zie je meestal wel of het pijn is,angst of verzet....maar dan moet je er naast staan.
Je gaat het echt niet winnen van 1 pk wat kracht betreft....ik zou het toch anders oplossen denk ik.
Waar blijft het vertrouwen van het paard in jou als je hem op z'on manier behandelt?
En ik heb met meer probleempaarden te maken gehad hoor...dus dat je niet denkt dat ik 1x per week naar de manege fiets....

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:38

Ik begrijp je verhaal Pollux,
maar als je gaat slaan, kan het paard dit ook als een belediging aan zijn adres opvatten en "op slot" gaan.
Ik bedoel hiermee dat je dan je zweep (bij wijze van spreken) op je paard stuk kunt slaan, maar dat het paard er dan helemaal niet meer op reageert.

Ligt het niet aan jouw manier van rijden? Bijvoorbeeld voorover vallen kan je paard als heel vervelend ervaren.

Je kent zelf je paard natuurlijk het beste, maar omdat je paard nog jong is, kun je hem, als het mis gaat, voor de rest van zijn leven beschadigen (mentaal dan).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:39

Heerlijk toch?

Aangezien deze merrie niet horen wil moet ze maar voelen.... zo gaat dat toch met leergedrag? We zien allemaal dat dat bij paarden, honden en kinderen het allerbeste werkt; je goed voorbereiden en dan.... een heerlijk pak slaag geven!!! We weten ook nog van vroeger dat de vakken die we op school het allerleukst vonden de vakken waren met de bruutste leerkrachten; ja toch? Echt belachelijk dat het van de wet niet meer mag dat kinderen door de leerkracht een pak slaag uitgedeeld krijgen, aangezien hier op bokt toch écht staat dat dat de beste manier is om te laten zien dat jij de baas bent! Baas/trainer/leraar is van de frustratie van een hele week af én de leerling weet precies wat hij niet mag..... prima toch? Dat hij nog steeds niet weet wat hij dan wél moet doen boeit verder toch niet? Er zijn twee factoren; het paard en de ruiter... op de grond is er niks aan de hand en het paard is helemaal nagekeken. Dan is er nog maar één mogelijkheid over...... juist ja; er is tóch iets mis met het paard; het paard is tóch dominant! Erop slaan is echt de enige mogelijkheid hoor! Misschien moet je gewoon een stok meenemen, dat schiet toch veel meer op dan zo'n banketstaaf zweepje?

Ik hoop dat het pak slaag jou heel erg oplucht en dat het al je problemen met de merrie oplost! Veel succes ermee!

Als het niets oplost en dingen misschien zelfs nog erger maakt hoop ik dat je je gaat verdiepen is psychologie en leergedrag... dat is namelijk voor alle zoogdieren (paarden, honden, katten, konijnen, dolfijnen, apen en mensen) voor een heel groot deel hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:44

Sallandval, sinds wanneer kun je een paard en een mens met elkaar vergelijken? Met een mens (hoe jong ook) kun je praten en tot een dialoog komen. Valt met een paard nog niet mee, om 'm met woorden uit te leggen dat het toch echt handiger is om je te gedragen.

Hoe zou jij dit zelf aanpakken dan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:44

Sallandval, ik vind jouw reactie erg kort door de bocht...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:45

nou salland...die komt ook weer lekker aardig uit de hoek..ze zegt toch ook niet dat ze het paard in elkaar gaat slaan? ze staat juist open voor tips omdat ze het waarschijnlijk zelf ook niet meer zo goed weet en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Als jij je nou eens goede tips geeft of ideen van boeken of links van internetsites van die zogenaamde psychologie en leergedrag opmerking van je dan heeft ze daar meer aan dan die hele tekst van jou die je daarboven hebt geschreven

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:46

Waarom denken mensen bij "een pak slaag" meteen aan een complete marteling?
Ik denk namelijk zelf dat haast geen enkele ruiter kan zeggen dat hij/zij zijn paard nog nooit een goede tik heeft gegeven.

Ik heb zelf een paard wat behoorlijk etter gedrag heeft vertoond, haar tanden klapperde langs mijn hoofd tijdens het voorbij lopen van haar stal, trapte gericht/ viel aan als zij in de paddock stond en ik poep aan het scheppen was.Om maar te spreken van haar stal in lopen als miepie erin stond, je werd eruit getrapt!!

Ik heb het een half jaar getolereerd,totdat ik met mijn 7 maanden zwangere buik aangevallen werd, gedrags therapeut erbij gehad en het met veel geduld en respect geprobeerd....niets heeft geholpen. Mijn paard had geen respect voor mensen en van de therapeut moest ik haar aanpakken,toen zij mij in mijn borst beet waar de therapeut bij was moest ik haar terug bijten in haar oor, vervolgens begon ze weer gericht te schoppen en moest ik haar een goede rot schop terug geven.Goed gedrag werd uiteraard wel uitbundig beloond.Dit alles heeft zo'n 3 dagen geduurd en toen was het over,ik sta boven haar en dat weet ze nu.

In het geval van de TS zou ik er wel voor zorgen dat er begeleiding is, iemand die drijft vanaf de grond, helpt dit niet is één goede tik waarschijnlijk al genoeg.Blijf duidelijk in straffen en belonen en stop als het 2 keer goed is gegaan,blijf de 1e keer niet eindeloos doorgaan totdat ze weer de fout ingaat maar neem genoegen met 1 a 2 keer braaf gedrag.
Heel veel succes en het treft je absoluut geen blaam dat je op bokt vraagt hoe je je paard het beste kunt aanpakken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:50

Ik vind dat TS wel erg stil blijft?

Hoewel ik ook vind dat de beginpost vrij hard overkomt en met het risico dat ik reageer op een reltopic, toch een reactie...

Een dominante merrie hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het is hoe je er zelf mee omgaat.
Mijn merrie is de baas van de kudde, dus ook dominant. Heb haar gekocht toen ze 4,5 jaar was en heb ook al het gepuber door mogen maken. Ben er talloze keren af gekukeld, waarbij zij harder schrok dan ik. Later bleek er toch in haar rug iets niet goed te zitten, wat verholpen is. Ik kreeg een heel ander paard terug.

Je moet gewoon heel erg consequent zijn en vooral als ze eerst wel mee wilde werken en nu niet meer, doet toch vermoeden dat er meer aan de hand is, je hebt wellicht teveel gevraagd, of te weinig afwisseling in het werk etc. Bij die van mij heeft het heel goed gewerkt om haar grenzen op te zoeken en niets af te dwingen. Bij dwang gaat ze in protest omdat ze heel goed weet wat ze wel en (nog) niet kan. Ik los dat op door over haar grens heen te vragen en als ze dan gehoorzaamt, meteen te ontspannen. Beloon je wel genoeg? Probeer dat eens ipv het slechte gedrag af te straffen.

En wellicht is het paard niet geschikt voor jou (te sensibel, te dominant) en moet je een andere gaan zoeken?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:51

haha...ja ik lag er nou wel om maar ik heb ook een keer gigantisch in het oor van mijn merrie-poownie gebeten..daarna was het ook klaar...soms moet je even flink ruzieen met je paard ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:52

Aan de berichten van de Ts te zien, zit ze vrijwel alleen 's avonds op bokt.

*edit* of ze is bezig 4 pagina's door te worstelen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:53

ik vind een aressief paard in de omgang iets heel anders dan een rij-technisch probleem...wat dit is.
Als een paard ooit gericht trapt naar mij ga ik het echt niet 7 maanden aanzien hoor!
Dan krijgt hij echt met de zweep!
Maar ik heb dat nog nooit meegemaakt....gelukkig...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:54

(Voorlopig) slotje.

* edit *

Moderatoropmerking:
Hierbij het topic weer open. Wel het dringende verzoek om TS niet aan te vallen en om je eventuele kritiek/ideeen hierover goed te onderbouwen. Wordt hier geen gehoor aan gegeven dan gaat dit topic weer op slot.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:11

Hallo bokkers,

Tjonge wat een hoop reacties (positief en vooral ook negatief) op mijn vraag.

Allereerst moet mij van het hart dat ik begrip heb voor diegenen die van mening zijn dat mijn openingsverhaal grof overkomt. Dit is echter helemaal niet de bedoeling geweest, maar zie nu ook dat de woorden ongelukkig gekozen zijn en de tekst niet volledig is. Hierdoor heb ik een totaal verkeerd beeld geschetst van hoe ik met mijn paard omga. Het is zeker niet de bedoeling geweest om een rel te veroorzaken, maar goed misschien ben ik hierin naïef geweest.

Aan al diegenen die beweren dat ik niet capabel ben voor mijn paard, dat ik haar respect vanaf de grond moet verdienen, dat ik het rijtechnisch niet kan oplossen dus haar maar in elkaar mep, dat het aan mij ligt, dat ze in mijn profiel zo een lief en meewerkend paard zien en dat het dus wel mee zal vallen, dat ze medisch iets mankeert: ik begrijp dat jullie zo reageren, maar hier mijn reactie:

Op het gevaar af arrogant genoemd te worden: ik ben zeker capabel genoeg voor dit paard, ik vind haar karakter heerlijk en kan prima met haar overweg. Zoals velen van jullie blijkbaar hebben gezien in mijn profiel: ik kan heerlijk met haar werken en ze loopt prima. Ook nu, want uiteindelijk krijg ik haar op een vriendelijke maar moeizame manier wel aan het lopen waarbij ze gewoon ontspannen nageeflijk over de rug loopt en zich heel fijn laat rijden. Alleen het duurt véél te lang voor ik dit bereik en ik vind dat ze meteen en normaal moet reageren wanneer ik haar simpel wil laten aandraven. Echter, ik heb dit probleem inderdaad uit de hand laten lopen omdat ik eerst wilde uitsluiten dat ze geen pijn of anderszins ongemak had. Het zadel uit mijn profiel heeft ze al een tijd niet meer en het nieuwe zadel ligt gewoon zonder bontje perfect op haar rug en nogmaals, dit is gecheckt en bevestigd door een gerenommeerd zadelmaker.

Ik merk dat veel mensen mijn verhaal niet echt goed hebben gelezen, want ik heb het respect van mijn paard echt wel verdiend. Voor diegenen die Parelli aanhalen: dit doe ik dus al met haar.

Ik ben de eerste die roept dat wanneer er iets niet goed gaat met het rijden je eerst kritisch naar jezelf moet kijken. En reken maar dat ik dit uitvoerig gedaan heb! Samen met mijn instructrice! Conclusie is dat ik haar niet in de wegzit, ik haar al scherp aan mijn been heb in stap en haar dus niets in de weg zit om normaal aan te kunnen draven. Wanneer ze staakt kijkt ze niet angstig of gepijnigd, steunt en kreunt niet en loopt met het grootste gemak achteruit. Dit is volgens ons flauwekul van het paard en niet meer dan dat. Met mijn manier van losrijden kun je het eens of oneens zijn. Losstappen is altijd hetzelfde: lange teugel, wél nageeflijk (dit gaat zonder problemen!) en daarbij figuren, tempowisselingen en nu ook wat wijken om haar goed aan mijn been te krijgen. Lijkt mij een gangbare manier. Op deze manier zou ik ook willen losdraven, maar dat kan nu dus niet.
Mijn paard is heel fijn om te rijden, maar inderdaad niet makkelijk. Ze doet het werk wat ik van haar vraag met twee hoeven in haar neus. Daarom moet je bij haar heel alert zijn dat je haar geestelijk blijft uitdagen met het werk, anders gaat ze zelf dingen verzinnen. Beschreven probleem is langzaam ontstaan (dus niet ineens) en ik ben de eerste die toegeeft dat ik hier niet adequaat op heb gereageerd omdat ik bang was dat ze pijn had. Nu dit dus allemaal uitgesloten is, en hiermee bedoel ik dus ECHT uitgesloten, weet ik dat ze me in de maling neemt. Er heeft een andere (goede) ruiter op gezeten en daar deed ze het niet. Dit is dus een dominantiekwestie van mijn paard naar mij toe omdat ik het niet vanaf het begin de kop in heb gedrukt en mijn paard heeft het nu dus helemaal uitgevonden.

Verder wil ik HEEL duidelijk maken dat ik mijn paard, mijn hartediefje poppedopje waar ik vreselijk veel van houd, echt niet in elkaar ga slaan. Ik heb het hier over een duidelijke en goed getimede harde tik op het moment dat ze mijn been negeert en stil gaat staan en waar ze wél van onder de indruk is. Aangezien ik dénk dat ze hier met een beste bok op zal reageren, vraag ik dus tips over hoe ik mij hier het beste op voor kan bereiden. Uiteraard ga ik dit niet op eigen houtje doen en de verschillende tips over iemand in de bak die haar met een longeer zweep opjaagt, ga ik zeker eerst uitproberen. Ik hoop van harte dat dit al genoeg is want liever geef ik dat ‘pak rammel’ niet! Mocht dat niet het geval zijn, dan moet het er toch van komen en zal ik dit zeker samen doen met iemand die haar voorwaarts kan sturen. En nogmaals, ik ben echt niet van plan om mijn merrie ‘halfdood’ te slaan en haar volledig over de zeik te brengen. Ik denk dat wanneer ik dit goed heb gedaan, dit probleem voor altijd over is en we vrolijk verder kunnen totdat ze misschien weer iets nieuws bedenkt. Mocht dat ‘nieuws’ zich voordoen, zal ik het ook zeker niet meer zover laten komen als nu. Mijn paard is namelijk geen ‘probleempaard’. Ze is wel een karaktervol paard in de puberteit.

Ik hoop dat met deze reactie de gemoederen gerust gesteld zijn en men er van overtuigd is dat ik het beste met mijn paardje voorheb en ik echt wel weet waar ik mee bezig ben met haar.

Voor alle normale antwoorden en tips die ik heb ontvangen: BEDANKT!

Groeten,
Saskia

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:33

Hee Saskia,

Jouw tweede reactie is idd een stuk duidelijker... Als je denkt dat je een tik moet geven moet je dit doen, maarrrr... ben wel overtuigt van jezelf... niet alleen met jouw verstand maar ook met jouw hart. Dan zou het best wel eens kunnen zijn dat haar reactie meevalt.
Niet de kracht van de tik zal haar overtuigen naar jou te luisteren... maar de overtuiging waarmee jij dit tik geeft...
Succes ermee
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 27-09-23 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:52

Wat zijn we weer allemaal lekker vredelievend. Kom op, er bestaan paarden die gewoon af en toe eens achter de reet aangezeten moeten worden. En ja, dit gebeurd wat harder.

TS, gewoon blijven zitten in de beugels, halsriem om, en ik weet niet of je de mogenlijkheid hebt om in een binnenbak te rijden? Zodat je niet door de omheining heen gaat, als je gelanceerd word?
Even wachten tot de bak vrij is, erop klimmen, en de merrie een knal verkopen. Verder niet aan de teugels gaan trekken, heeft toch weinig nut. In jezelf denken "zitten, zitten, zitten" en hopen op het beste ;). Valt de merrie terug in draf weer even vrolijk aangalloperen, we draven pas al jij dat wilt.

Wil je meer vragen, weten, PM box staat open. Ik gok dat het hier in het topic niet echt loopt :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:02

Je geeft je eigenlijke probleem al aan: je hebt haar gedrag een tijdje geacecpteerd om dingen uit te sluiten. Om dat gedrag nu te doorbreken zal je inderdaad (soms) wat harder op moeten treden.
Wens je veel succes toe met je merrie, zoals ik al mijn post heb genoemt ik weet hoe het voelt, heb er ook 1 waar ik alles mee kan totdat ze het in haar hoofd haalt om weer eens boven me te komen in dominantie, dan leven we echt in staat van oorlog met elkaar!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:02

Kortom, jij vind het dus normaal als het effe meezit, je paard flink pak slaag te geven. FOUT. Daar los je het niet mee op.
Stel jij deed als kind iets fout herhaaldelijk, kreeg jij je ze ook begetrokken denk het niet. Want dat helpt niet, de kans is groot dat je blokkeert.
Geef je paard eens een paar weken lekker vakantie, lekker op de wei. Pak na een paar weken weer op met een goede intructrice/teur.
Een corigerende tik is wat anders, ik weet niet wat je precies bedoelt maar het zal wel een beetje verkeerd opgezet zijn.

Ik heb ook een rampenpaard, rent met je door de afrastering heen geen halster om geen voetje geven niet opzzadelen vooral geen box in of uit, en ja ze is nog moeilijk maar stukke minder. Ik zet haar regelmatig op rust/vakantie, doe ik dat niet dan gaat het fout tot bloedens toe. Misschien is ze na een paar jaartjes wel wat rustiger.
Succes

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:04

Sonja schreef:
Sallandval, sinds wanneer kun je een paard en een mens met elkaar vergelijken? Met een mens (hoe jong ook) kun je praten en tot een dialoog komen. Valt met een paard nog niet mee, om 'm met woorden uit te leggen dat het toch echt handiger is om je te gedragen.

als mensen zo goed met elkaar konden praten zou er geen haat en jaloersigheid of oorlog zijn.
ik vind het soms makkelijker om met een paard bezig te zijn dan met mensen!
je kunt ze echt wel met elkaar vergelijken alleen is de mens gecompliceerder!!
je doet net alsof paarden dom zijn en niets voorstellen maar in feite zijn ze veel fijner in omgang en veel
subtieler dan mensen! je hoeft ze echt niet iets 3 keer te zeggen voor ze doorhebben dat het toch niet goed is en dat
er iets moet veranderen en bij mensen vaak wel!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:07

oOoKellyoOo: lees mijn laatste bericht (ik weet een lange) even door en dan weet je wat ik bedoel. Vakantie heb ik ook geprobeerd, geen effect. Bovendien krijgt mijn paard regelmatig tussendoor een weekje vrij van werk onder het zadel omdat ik graag wil dat ze als een relaxed en niet als een overwerkt paard opgroeit.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:23

Als ik je verhaal zo lees ben je iig goed bezig (kritisch naar jezelf zijn, zadel ed na laten kijken, ander erop laten rijden etc.). Waarschijnlijk moet je dan idd tot de conclusie komen dat je merrie geen respect voor je heeft (aangezien ze dit bij een andere ruiter niet doet). Jij moet dan iig goed duidelijk maken dat je dit gedrag niet accepteert, desnoods met de zweep erover en daar is echt niets mis mee.

Dit probleem heb ik ook met m'n merrie gehad (had op een gegeven moment ook geen respect meer, stond veel stil, achterwaarts etc.) op een gegeven moment bij m'n instructeur (die is van de ouderwetse stempel) deed ze het weer en ja toen heeft ze het geweten, zweep erover flink onder de striemen maar wel het RESPECT! Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan en ze vindt mij nog even lief hoor:-). Maar mijn advies doe het wel samen met bv je instructeur erbij en bescherm jezelf goed.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:25

Zo een heb ik ook. Het een keer flink doorpakken van een tijdje geleden (wel door een andere amazone) heeft bij mij wel flink geholpen! Hij heeft het daarna bij mij nog 1x geprobeerd, ik hem 1 tik hoeven geven en een schreeuw, en toen was het weer even klaar.

Het is iig goed dat je die band om de hals doet, dan heb je minder kans dat je je per ongeluk een keer corrigeert aan de teugels als je je evenwicht kwijt bent.

Als mijn paard vervelend is heb ik liever de beugels altijd wat korter en staan in de beugels, hierdoor kun je de klappen opvangen door te veren in je knieën en enkels (hij steigert en springt dan met 4 benen de lucht in, dat een aantal keren achter elkaar als hij geen zin heeft in zn werk). Dan goed met je knieën aan het zadel en vasthouden, Zodra de pootjes weer aan de grond zijn, weer een flinke mep. Als ze in beweging komen doorgaan tot ze keihard galoppeerd. (Zo werd het bij mijn paard aangepakt.) Het beste kun je zoiets doen op een heel groot veld. Hierbij heb je echt de mogelijkheid je paard heel goed voowaards te laten galopperen. Wanneer ze daadwerkelijk voorwaards is belonen en ontspannen!

Erg moeilijk dit soort paarden, misschien doe je er ook wel goed aan om die ervaren ruiter het eerst een keer te laten aanpakken, dan weet het paard de consequenties van dit staken. Wanneer jij er dan weer opgaat hoef je waarschijnlijk in mindere mate te corrigeren.

Succes!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:29

TS, ik denk dat je goed bezig bent. Je hebt je mogelijkheden overdacht, daar waar nodig en mogelijk actie ondernomen en ondanks dat zit je nog met een probleem, dus blijkbaar is er nog iets anders nodig.

Je tweede post is helder en duidelijk en als jij volledig achter deze oplossing staat, zou je het gewoon moeten proberen. Geef ik je een wijze spreuk mee die ik regelmatig van mijn instructrice te horen krijg als ik weer eens wat onzeker ben over mijn (overigens zeer braaf) ponybeest: je krijgt wat je verwacht. Je kunt dus voor de zekerheid in de beugels gaan staan, halsband om doen etc. zoals anderen je al hebben adviseerd, maar stel ook, indien mogelijk, vooral je verwachtingen bij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:48

Ik zou alleen de volgende keer met zoiets waarin je niet verkeerd begrepen wilt worden, de titel even overdenken voordat je post: een "flink pak slaag" komt bij niemand over als een corrigerende tik, waar je het later over hebt. ;)