paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:43

Cinnepin schreef:
klopt mee eens :) moet ik ook altijd in de lessen ( en buiten de lessen om uiteraard ) aan werken :)
Lekker actief :) en alles komt vanzelf :) We zijn in 2 maanden al vooruit gegaan, is zoveel actiever al en veel ontspannender ookal :) en ze lijkt t rijden ook steeds meer leuk te vinden, ze vond t al leuk maar nu nog meer :P

Ik wil niet al te negatief tegen je zijn cindy, maar zo ziet het er niet uit. Ik zie op alle foto's waar je wat meer van haar vraagt verzet.
Ik ben zelf ook maar een leek, maar mss kun je eens een wat meer ervaren persoon op haar zetten, en kijken of die haar er "doorheen" krijgt ? en nogmaals, weet niet of dat zo is, maar het lijkt soms een beetje alsof je paard je niet zo serieus neemt..

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:45

dat heb jij verkeerd gezien dwaallicht, aan t einde van de les heb ik haar lekker los en actief hoor ;)
Maar als jij mij ongelijk geeft dat mn paard t rijden niet leuker vind dan eerst en beter weet dan ikzelf wat ik in de lessen moet doen is dat prima hoor ;)
Ik lieg op bokt :j vind ik leuk :P

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:48

Cinnepin schreef:
dat heb jij verkeerd gezien dwaallicht, aan t einde van de les heb ik haar lekker los en actief hoor ;)
Maar als jij mij ongelijk geeft dat mn paard t rijden niet leuker vind dan eerst en beter weet dan ikzelf wat ik in de lessen moet doen is dat prima hoor ;)
Ik lieg op bokt :j vind ik leuk :P

Ho ho, niet zo defensief. Vind t goed dat je er zo mee bezig bent ;) maar als er zoveel mensen hetzelfde zeggen, zet dat je dan niet aan het nadenken? Samen plezier hebben is belangrijk.. maar van de foto's krijg ik soms het idee dat vooral Bonito plezier heeft (don't shoot me ;))

edit: maybe dan een keer foto's showen van t einde van de les? dan kan iedereen zien wat je bedoelt..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:51

Jemig Cinnepin, wat is in vredesnaam het doel van dit topic? Iedereen laten zien dat jij het toch wel beter weet, ondanks wat iedereen je aan tips mee probeert te geven? Vermoeiend hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:54

oh ik heb ook plezier hoor ;) heel veel zelfs :P Ik kijk nergen chaggie :P
bonito gaat vooruit en dat maakt me happy, maakt nie uit hoe snel of langzaam. We hebben plezier in de les
Als ik haar opgezadelt heb staat ze tegen de deur te drukken dat ze eruit wilt ( wat ze eerst nooit deed ) en loopt ze uitzichzelf richting bak ( en neej dat is niet overdeven ) ze kijkt altijd vrolijk als ik met zadel en hoofdstel aan kom zetten en als ik een dagje niet met haar werk blijft ze me helemaal aankijken als ik wegloop alsof ze zeggen wilt van * he mam, vergeten we niet wat? *
Ze rent nooit voor me weg als e buiten staan ( deed ze veroegr af en toe wel hoor :P )

We werken hard in de lessen en over een aantal weken komen er uiteraard weer nieuwe foto's :) bonito loopt al ruimer, actiever ( als je foto 1 met foto 3 vergelijkt zie je ook betere en actievere achterhand, dat KAN je gewoon niet ontkennen :P ) en op zowel foto 2 als 3 zie je haar duidelijk een beter humeur hebben dan op 1
Maar wat ik vreemd vind, je zei dat foto 1 beter was dan 2 want 1 eas actiever, ok prima, zet ik er een 3e foto neer die NOG actiever is en dan heeft Bonito er ineens meer pelzier in dan ik en zal ze ineens niet luisteren ofzo? blijf je dan gewoon naar redenen zoeken ? zo komt t wel over, als je t eerst alleen over de actiefheid heb en ik zet een foto van haar actiefheid neer is t ineens wat anders...:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:55

Heino schreef:
Jemig Gast9373, wat is in vredesnaam het doel van dit topic? Iedereen laten zien dat jij het toch wel beter weet, ondanks wat iedereen je aan tips mee probeert te geven? Vermoeiend hoor...

als je t vermoeid vind volg je t toch niet? rechts boven in staat een rood blokje met wit kruisje, je drukt 1 keer en weg topic :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:14

Dat is zo'n dooddoener :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:16

tsja je eigen keuze hoor, ik verplicht niet dat je dit topic moet volgen tog ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:01

ach hemel, teveel kritiek gehad in het andere topic?
Hoop dat je een filmpje gaat plaatsen en dan wel openstaat voor opmerkingen...tot die tijd krijg je er van mij iig geen

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:24

Grinnik... ik heb beide topics een tijdje gevolgd maar nu krijg ik echt het ramona en ragebol gevoel...

Als ze gezadeld is staat ze tegen de deur te drukken zo graaaaaaaaaaaag wil ze rijden.. Misschien moet ze wat vaker uit haar box!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:41

essiedepessie schreef:
Grinnik... ik heb beide topics een tijdje gevolgd maar nu krijg ik echt het ramona en ragebol gevoel...

Als ze gezadeld is staat ze tegen de deur te drukken zo graaaaaaaaaaaag wil ze rijden.. Misschien moet ze wat vaker uit haar box!

ze komt elke dag geruime tijd buiten hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:41

kamsel schreef:
ach hemel, teveel kritiek gehad in het andere topic?
Hoop dat je een filmpje gaat plaatsen en dan wel openstaat voor opmerkingen...tot die tijd krijg je er van mij iig geen

neehoor maar hier kunnen meerbokkers hun mening geven ;)
En prima dat jij geen opmerking geeft hoor ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:08

ik heb even in je profiel gespiekt en daar staan veel meer foto's in!

Wat mij opvalt is dat de laatste rijfoto in je profiel er lekker uit ziet, maar dat is dan ook de enige foto waarbij je je hakken onder je billen hebt en zodoende een vrij rechte lijn vormt. Op de rest van de foto's trek je je bovenbenen op en je voeten zwerven overal maar nooit daar waar je ze hebben wilt.

Of je vooruitgang boekt heeft volgens mij meer te maken met boomloos en goede houding dan met of zonder bit.

Misschien een idee om wat vaker beugelloos te rijden en je houding te verbeteren, komt je paard zeker ten goede als je hem niet in de weg zit! Dan lijkt het me toe dat ook Bonita kan gaan nageven en dan maakt bit of bitloos weinig uit.

Succes ermee, ik vind het een mooie fjord, geen dressuur crack, maar wel een knap beest! en PS, je vriendje, die heeft hem pas echt onspannen aan het lopen! }>

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:34

Het is lastig om aan de hand van deze 2 foto's een onderbouwde mening/advies te geven, ik zie alleen deze 2 foto's en dat zijn momentopname's, je kunt zelf beter bepalen of je pony met of zonder bit fijner loopt lijkt me.

Wel zie ik op de eerste foto een pony die haar hals en hoofd teveel omhoog richt en haar rug wegdrukt, er zal spanning voelbaar zijn in haar rug en dus ook in je hand.

Op de 2e foto zie ik een pony die al beter probeert te ontspannen maar daarin belemmerd wordt door de ruiter, en daardoor haar neus teveel naar beneden brengt en ook het ruggebruik is niet te zien, het is een beetje hetzelfde probleem als op de eerste foto alleen dan in zn 'reverse'.
Daarmee bedoel ik dat jullie tegen dezelfde problemen aan lopen, maar omdat je je pony aan de voorkant minder bij je houd (wat eerste wel te zien is met het bit, op de eerste foto) in tegenovergestelde richting terugziet.
Dus wederom spanning in de rug en hals, maar doordat er geen of weinig tegendruk is van het bit uit zich dit in een overdreven lage halshouding en ik zou bijna zegen een hangende pony.
Er is niks mis met een lage halshouding en een ietswat uitgedrukt neusje, maar dat moet wel voortkomen uit een correct ruggebruik en ondersteund door een dragende achterhand.

Dat je niet in een hele korte tijd alles 1 2 3 goed voor elkaar hebt snap ik ook en dat kan ook niet.
Van wie je ook les hebt of krijgt, ik blijf bij mijn mening dat je veel meer aan je eigen houding en zit zult moeten gaan werken om een onafhankelijk zit te krijgen die in balans is.
Als dat voor elkaar is of in ieder geval verbetert is kun je je aan je pony gaan sleutelen, je zult merken dat je dan veel minder moeite hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen en er sneller ontspaning volgt op je hulpen.

Daarbij maakt het in mijn ogen niks uit of je met of zonder bit rijd, je loopt nu tegen dingen aan die je als je met bit zou rijden ook zou merken anders komt het misschien anders tot uiting bij je pony, maar de oorzaak ligt hem bij hetzelfde.
Ik rijd mijn haflinger met en zonder bit, de laatste tijd weer meer met bit omdat ze eindelijk met bit veel meer de ontspanning opzoekt, iets waar ik veel tijd in heb gestoken en eerlijk gezegt dacht ik dat het moment waarop ze met bit sneller losser en ontspannender zou worden nooit zou komen.
Ik ben niet voor bitloos of tegen bitloos, ik ben niet tegen het bit of voor het bit..........ik ben voor een vrolijk en ontspannen paard wat plezier beleefd tijdens de trainingen of recreatieve rit en dat ten alle tijden kan vertrouwen op zijn rijder en daarbij moet je niet afhankelijk zijn van je optoming, welke dat ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:48

amondi schreef:
ik heb even in je profiel gespiekt en daar staan veel meer foto's in!

Wat mij opvalt is dat de laatste rijfoto in je profiel er lekker uit ziet, maar dat is dan ook de enige foto waarbij je je hakken onder je billen hebt en zodoende een vrij rechte lijn vormt. Op de rest van de foto's trek je je bovenbenen op en je voeten zwerven overal maar nooit daar waar je ze hebben wilt.

Of je vooruitgang boekt heeft volgens mij meer te maken met boomloos en goede houding dan met of zonder bit.

Misschien een idee om wat vaker beugelloos te rijden en je houding te verbeteren, komt je paard zeker ten goede als je hem niet in de weg zit! Dan lijkt het me toe dat ook Bonita kan gaan nageven en dan maakt bit of bitloos weinig uit.

Succes ermee, ik vind het een mooie fjord, geen dressuur crack, maar wel een knap beest! en PS, je vriendje, die heeft hem pas echt onspannen aan het lopen! }>

haha wat een fijne reactie, je brengt de kritiek die je hebt ook op een leuke manier en niet zo afzeikerig wat veel mensen doen, dank je wel :)
Idd mijn benen, ik word er zelf ook gek van hoor, soms kan je beter eraf hakken ( ahha nee foute opmerking moet blij zijn dat ik ze allebij nog heb ) Ik ben er ook zeker mee aan de gang hahaha alleen ben ik lekker bezig en heb ik t lekker voor elkaar en vergeet ik t weer :P
En de vooruitgang heeft idd niet alleen aan de optoming te maken, heb ook sinds kort goed les ;)
Alleen ik probeerde eigenlijk alleen een beetje te laten zien dat mn paardje t bitloze fijner vind als je kijk naar haar uitdrukking van dr hoofd zie je t wel dnek ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:54

cissie schreef:
Het is lastig om aan de hand van deze 2 foto's een onderbouwde mening/advies te geven, ik zie alleen deze 2 foto's en dat zijn momentopname's, je kunt zelf beter bepalen of je pony met of zonder bit fijner loopt lijkt me.

Wel zie ik op de eerste foto een pony die haar hals en hoofd teveel omhoog richt en haar rug wegdrukt, er zal spanning voelbaar zijn in haar rug en dus ook in je hand.

Op de 2e foto zie ik een pony die al beter probeert te ontspannen maar daarin belemmerd wordt door de ruiter, en daardoor haar neus teveel naar beneden brengt en ook het ruggebruik is niet te zien, het is een beetje hetzelfde probleem als op de eerste foto alleen dan in zn 'reverse'.
Daarmee bedoel ik dat jullie tegen dezelfde problemen aan lopen, maar omdat je je pony aan de voorkant minder bij je houd (wat eerste wel te zien is met het bit, op de eerste foto) in tegenovergestelde richting terugziet.
Dus wederom spanning in de rug en hals, maar doordat er geen of weinig tegendruk is van het bit uit zich dit in een overdreven lage halshouding en ik zou bijna zegen een hangende pony.
Er is niks mis met een lage halshouding en een ietswat uitgedrukt neusje, maar dat moet wel voortkomen uit een correct ruggebruik en ondersteund door een dragende achterhand.

Dat je niet in een hele korte tijd alles 1 2 3 goed voor elkaar hebt snap ik ook en dat kan ook niet.
Van wie je ook les hebt of krijgt, ik blijf bij mijn mening dat je veel meer aan je eigen houding en zit zult moeten gaan werken om een onafhankelijk zit te krijgen die in balans is.
Als dat voor elkaar is of in ieder geval verbetert is kun je je aan je pony gaan sleutelen, je zult merken dat je dan veel minder moeite hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen en er sneller ontspaning volgt op je hulpen.

Daarbij maakt het in mijn ogen niks uit of je met of zonder bit rijd, je loopt nu tegen dingen aan die je als je met bit zou rijden ook zou merken anders komt het misschien anders tot uiting bij je pony, maar de oorzaak ligt hem bij hetzelfde.
Ik rijd mijn haflinger met en zonder bit, de laatste tijd weer meer met bit omdat ze eindelijk met bit veel meer de ontspanning opzoekt, iets waar ik veel tijd in heb gestoken en eerlijk gezegt dacht ik dat het moment waarop ze met bit sneller losser en ontspannender zou worden nooit zou komen.
Ik ben niet voor bitloos of tegen bitloos, ik ben niet tegen het bit of voor het bit..........ik ben voor een vrolijk en ontspannen paard wat plezier beleefd tijdens de trainingen of recreatieve rit en dat ten alle tijden kan vertrouwen op zijn rijder en daarbij moet je niet afhankelijk zijn van je optoming, welke dat ook is.

ook dit vind ik een fijne reactie :)
Klopt hoor natuurlijk sleutrel ik ook aan mn houding, mijn instructrise heeft ook helemaal uitgelegd wat een slechte houding met je pony doet, maar voor je t allemaal voor elkaar hebt ben je even verder :)
Voor de rest sleutenen we eraan en zijn we keihard aan t werk :)
Maar ik merk nu toch wel dat sinds ik t bitloze heb ze gewoon meer pelzier heeft dan toen ze geen bit had, en idd ik ben diegene die dat voelt en is idd niet altijd te zien op de foot's, maar ja je word niet altijd even serieus genomen, mensen zeggen dat t niet waar is en je uit je nek kletst ( uiteraard hebben ze mij en mijn paard nog nooit gezien of heb je sinds kort een niet lekekr liggende contacr met iemand en vond eerst t ene beter en daarna ineens t andere, al neem ik dat van dat persoon ook niet serieus uigteraard ).
Ik vind t gewoon hooguit ombeschoft dat mensen je niet willen geloven op je woorden, alsof ik op bokt kom om een potje te gaan liegen hahahaha, nee daar benk t oud voor :P
Was misschien als pubermeisje leuk, maar nu niet meer.
Eigenlijk achteraf had ik ook helemaal niet met foto's hoeven te lkomen, ik hoef mezelf neit te verantwoorden tegen over mensen die de combinatie niet kennen en mij niet willen geloven.

En dat ze niet perfect loopt is zeker waar, maar daar hebben we les voor, om t te leren

nogmaals bedankt voor de reactie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:02

Ik heb van jou foto's met bit gezien waar bonito veeel lekkerder loopt dan zonder bit... deze foto's vallen niet echt te vergelijken.. Je hebt er altijd slechte momenten tussen!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:30

Wat een waardeloos topic.
Ik snap werkelijk niet waarom je je zo moet verlagen cinnepin!?!

Jij wilt alleen maar horen dat je paardje goed loopt, maar helaas is het tegendeel waar. Vind hem op de foto met bit toch een stuk beter lopen! Hij heeft nog een klein zetje nodig om er doorheen te komen.
Krijg je kritiek op het zwakke achterbeen, ga je foto's erbij zetten die van jou zijn, maar wie zegt ons dat je geen foto;s hebt van de pony met bit, dat hij er wel (verder) doorheen is, en z'n oortjes na voren?

Sorry ik vind het erg zielig dat je nu bokt gaat lastigvallen met je hersenspinseltjes. Als jij toch denk dat het zo goed gaat, waarom dan een topic? Omdat je in het andere topic geen gelijk kreeg? Sjah.. de waarheid is soms hard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:33

zoals ik al zei, niemand is verplicht te reageren :) als je t een waardeloos topic vind reageer je gewoon niet :) heb je ook geen iritaties :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:38

Een topic vraagt om reacties, ik kan het ook niet helpen.... ik vind foto 1 beter dan foto 2. Op foto 2 zie ik een hangende pony die ook nog eens in twee stukken uiteen lijkt te vallen.... en als een baksteen op de voorhand hangt, zonder enig actief achterbeengebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:39

er is inmiddels ook nog een foto 3 met wel achterhand gebruik hoor, maar jouw reactie wist ik al in t andere topic :) dus beetje overbodig, maar je bent vrij om te reageren maar geeft nu niet meer zoveelw aarde ;)

oooh moest naar bed :( en zit ik er nog steeds, emzelf maar weer eens bannen denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:44

Ik wil het nog wel even nader toelichten, ik vind op de eerste foto het totaalplaatje ook beter, kwa houding van de ruiter, etcetera.
Wat ik je adviseer is om je rijkunstige kennis eens ergens anders te halen en goede, gedegen instructie te nemen. Als het beeld van foto 2 volgens je huidige lesgever bevredigend is, komt het op me over dat je die betaalt om zelf te horen dat je goed rijdt, of iets dergelijks maar er in t echnie niks mee opschiet, alleen dat het je centjes kost.
Verder mag je mijn reactie zonder waarde vinden, maar ik geloof dat ik niet de enige ben die er zo over denkt ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:45

VivaLaVida schreef:
Ik heb van jou foto's met bit gezien waar bonito veeel lekkerder loopt dan zonder bit... deze foto's vallen niet echt te vergelijken.. Je hebt er altijd slechte momenten tussen!

Ik heb net gezocht op oude foto topics, om een geheel algemeen beeld te vormen. Helaas doen die foto's het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:48

suleilitha schreef:
Ik wil het nog wel even nader toelichten, ik vind op de eerste foto het totaalplaatje ook beter, kwa houding van de ruiter, etcetera.
Wat ik je adviseer is om je rijkunstige kennis eens ergens anders te halen en goede, gedegen instructie te nemen. Als het beeld van foto 2 volgens je huidige lesgever bevredigend is, komt het op me over dat je die betaalt om zelf te horen dat je goed rijdt, of iets dergelijks maar er in t echnie niks mee opschiet, alleen dat het je centjes kost.
Verder mag je mijn reactie zonder waarde vinden, maar ik geloof dat ik niet de enige ben die er zo over denkt ;)

er staat al in t topic dat deze foto's niet door mijn instrctrise egzien zijn want die hoef ik geen foto's te sturen en die ziet mij aan t werk, en geloof me die ZET mij ook aan t werk. Je kent mijn instructrise niet en haalt haar kunde uit 2 foto's hmm
Het enige wat ik gezegt heb is dat ze zei dat er vooruitgang is! En dat is aan de hand van de lessen en niet aan de hand van de foto's ;) best moeilijk te brgijpen omdat ik het in dit topic moet herhalen?
En deze instructrise staat bekent om kundigheid ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:52

Nou, ik geef je wel mee dat als ik zo zou zitten op een foto en mijn lesgeefmens zou dat zien, dat ik het nodige te horen kreeg :D
Verder draai je nu de zakies om meis, je vraagt aan het begin van het topic: paard met of zonder bit beter lopen?
Vervolgens duik je constant in de verdediging als er iemand post dat het paard met bit (en zoals ik nu begrijp, andere ruiter) beter loopt maar kind, je vraagt er toch zelf naar?
Vlieg dan ook niet op de kast als er mensen komen die het niet met jou eens zijn ;)