cissie schreef:Het is lastig om aan de hand van deze 2 foto's een onderbouwde mening/advies te geven, ik zie alleen deze 2 foto's en dat zijn momentopname's, je kunt zelf beter bepalen of je pony met of zonder bit fijner loopt lijkt me.
Wel zie ik op de eerste foto een pony die haar hals en hoofd teveel omhoog richt en haar rug wegdrukt, er zal spanning voelbaar zijn in haar rug en dus ook in je hand.
Op de 2e foto zie ik een pony die al beter probeert te ontspannen maar daarin belemmerd wordt door de ruiter, en daardoor haar neus teveel naar beneden brengt en ook het ruggebruik is niet te zien, het is een beetje hetzelfde probleem als op de eerste foto alleen dan in zn 'reverse'.
Daarmee bedoel ik dat jullie tegen dezelfde problemen aan lopen, maar omdat je je pony aan de voorkant minder bij je houd (wat eerste wel te zien is met het bit, op de eerste foto) in tegenovergestelde richting terugziet.
Dus wederom spanning in de rug en hals, maar doordat er geen of weinig tegendruk is van het bit uit zich dit in een overdreven lage halshouding en ik zou bijna zegen een hangende pony.
Er is niks mis met een lage halshouding en een ietswat uitgedrukt neusje, maar dat moet wel voortkomen uit een correct ruggebruik en ondersteund door een dragende achterhand.
Dat je niet in een hele korte tijd alles 1 2 3 goed voor elkaar hebt snap ik ook en dat kan ook niet.
Van wie je ook les hebt of krijgt, ik blijf bij mijn mening dat je veel meer aan je eigen houding en zit zult moeten gaan werken om een onafhankelijk zit te krijgen die in balans is.
Als dat voor elkaar is of in ieder geval verbetert is kun je je aan je pony gaan sleutelen, je zult merken dat je dan veel minder moeite hoeft te doen om iets voor elkaar te krijgen en er sneller ontspaning volgt op je hulpen.
Daarbij maakt het in mijn ogen niks uit of je met of zonder bit rijd, je loopt nu tegen dingen aan die je als je met bit zou rijden ook zou merken anders komt het misschien anders tot uiting bij je pony, maar de oorzaak ligt hem bij hetzelfde.
Ik rijd mijn haflinger met en zonder bit, de laatste tijd weer meer met bit omdat ze eindelijk met bit veel meer de ontspanning opzoekt, iets waar ik veel tijd in heb gestoken en eerlijk gezegt dacht ik dat het moment waarop ze met bit sneller losser en ontspannender zou worden nooit zou komen.
Ik ben niet voor bitloos of tegen bitloos, ik ben niet tegen het bit of voor het bit..........ik ben voor een vrolijk en ontspannen paard wat plezier beleefd tijdens de trainingen of recreatieve rit en dat ten alle tijden kan vertrouwen op zijn rijder en daarbij moet je niet afhankelijk zijn van je optoming, welke dat ook is.
ook dit vind ik een fijne reactie 
Klopt hoor natuurlijk sleutrel ik ook aan mn houding, mijn instructrise heeft ook helemaal uitgelegd wat een slechte houding met je pony doet, maar voor je t allemaal voor elkaar hebt ben je even verder 
Voor de rest sleutenen we eraan en zijn we keihard aan t werk 
Maar ik merk nu toch wel dat sinds ik t bitloze heb ze gewoon meer pelzier heeft dan toen ze geen bit had, en idd ik ben diegene die dat voelt en is idd niet altijd te zien op de foot's, maar ja je word niet altijd even serieus genomen, mensen zeggen dat t niet waar is en je uit je nek kletst ( uiteraard hebben ze mij en mijn paard nog nooit gezien of heb je sinds kort een niet lekekr liggende contacr met iemand en vond eerst t ene beter en daarna ineens t andere, al neem ik dat van dat persoon ook niet serieus uigteraard ).
Ik vind t gewoon hooguit ombeschoft dat mensen je niet willen geloven op je woorden, alsof ik op bokt kom om een potje te gaan liegen hahahaha, nee daar benk t oud voor 
Was misschien als pubermeisje leuk, maar nu niet meer.
Eigenlijk achteraf had ik ook helemaal niet met foto's hoeven te lkomen, ik hoef mezelf neit te verantwoorden tegen over mensen die de combinatie niet kennen en mij niet willen geloven.
En dat ze niet perfect loopt is zeker waar, maar daar hebben we les voor, om t te leren
nogmaals bedankt voor de reactie