paard blijft ontzettend heet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:03

Robijntjah schreef:
Longeren lost het probleem dus niet op!
En helaas heb ik hier ook niet iedere dag tijd voor ;)

Dan los je het ook niet op door haar als beloning even te laten uitrazen, zul je het juist mee in stand houden of zelfs erger maken.

Anoniem

Re: paard blijft ontzettend heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:04

LEZEN: Ik laat haar niet uitrazen!
Ik laat haar even een paar minuutjes wat draven, op MIJN tempo, zodat ze wat opgewarmd is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:06

Robijntjah schreef:
Toen ze daarin een klein stukje ontspande, meteen weggedraafd, en even 5 minuutjes haar gang laten gaan!

Ik lees wel hoor.
Haar gang laten gaan staat voor mij gelijk aan uitrazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:08

Als ik haar echt haar gang laat gaan zitten we een half uur in volle galop, dus zo is dat niet helemaal bedoeld ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:15

Zoals ik al eerder aangaf, mijn paard wil ook graag en voor haar is draven een beloning maar die beloning gaat wel op mijn manier. Is ze rustig in stap dan mag ze rustig aandraven, zodra ze versnelt of met de neus in de lucht gaat gaan we weer in stap tot ze weer ontspannen is. Als de draf ontspannen is, ook bij tempowisselingen dan gaan we een galopje doen, ik check altijd meteen het eerste rondje of ze ontspannen is door in verlichte zit, iets voorwaarts te rijden en haar met de neus op de grond te rijden. Gaat dat goed dan mag ze het rondje erna uitstrekken in haar eigen tempo mits het geen vliegles wordt. Ze gaat dan ook even lekker voluit, als ik haar terugneem is ze meestal even opstandig (dwz ze stuiterd 2 keer op en neer) en daarom gaan we daarna ook even lekker stappen.
BBij mijn paard werkt dat prima en ze kent de regels dus het is nooit een gevecht om de controle.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:35

Ieder paard is anders en als TS zegt dat bepaalde dingen niet voor haar paard werken dan zal dat wel zo zijn toch. Longeren lost bij mijn paard bv ook he-le-maal niets op, of ik moet een paar uur tijd hebben :D

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:24

Ik snap niet dat je een paard dat zo graag wil lopen zo 'pest' door hem/haar de hele tijd te laten stappen, stil te zetten en heel langzaam te laten draven? :?

Je geeft zelf aan dat het paard nog niet veel balans heeft, hoe kun je dan van het paard verlangen dat ze heel langzaam gaat draven?
Ten tweede, een loperig paard zal over het algemeen spanning opbouwen bij stappen en stil staan (heb zelf ook zo'n paard staan)

Ga gewoon lekker rijden en grijp aan wat ze aanbiedt. Je kan je paard beter een keer flink vooruit rijden dan de hele tijd terug. En vooral veel draven en galopperen. En natuurlijk zal ze hard gaan als ze niet veel balans heeft, weet je hoe moeilijk dat is, zo'n ruiter op je rug dragen ;)
Dat stappen en stilstaan komt vanzelf wel. En als je daar dan aan toe bent, beginnen met kleine stukjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:27

anneliesdj schreef:
Zoals ik al eerder aangaf, mijn paard wil ook graag en voor haar is draven een beloning maar die beloning gaat wel op mijn manier. Is ze rustig in stap dan mag ze rustig aandraven, zodra ze versnelt of met de neus in de lucht gaat gaan we weer in stap tot ze weer ontspannen is. Als de draf ontspannen is, ook bij tempowisselingen dan gaan we een galopje doen, ik check altijd meteen het eerste rondje of ze ontspannen is door in verlichte zit, iets voorwaarts te rijden en haar met de neus op de grond te rijden. Gaat dat goed dan mag ze het rondje erna uitstrekken in haar eigen tempo mits het geen vliegles wordt. Ze gaat dan ook even lekker voluit, als ik haar terugneem is ze meestal even opstandig (dwz ze stuiterd 2 keer op en neer) en daarom gaan we daarna ook even lekker stappen.
BBij mijn paard werkt dat prima en ze kent de regels dus het is nooit een gevecht om de controle.

Ja, en dat doe ik dus ook ;) Alleen heb ik het iets anders verwoord!

Alleen galoperen pakken we dan nog niet mee, omdat ik dat alleen nog aan de longe doe of op een lang pad buiten!

Foxy: Ik doe dit, omdat ze wel naar mij moet blijven luisteren, en niet door mijn hulpen heen mag lopen!

Natuurlijk mag ze soms even gas geven, maar ho is gewoon ho.

Die spanning opbouwen bij het stappen valt wel mee, het viel me juist op dat ze na 10 minuten veel rustiger was!

Maar toch bedankt voor je mening ;)

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:40

Robijntjah schreef:
Nu zijn we ongeveer 4 maandjes bezig onder het zadel, en het gaat opzich echt hartstikke prima. Alleen, de eerste 20 minuten kan ik er niets mee! Ze blijft maar onder me uit lopen, wil met instappen de hele tijd wegdraven, en blijft gewoon ontzettend vlug!

Dit is toch het probleem?

Natuurlijk mag ze niet door je heen lopen en natuurlijk beslis jij het tempo etc. Ik denk alleen dat je met dit soort paarden eerst beter kan toegeven aan het lopen door gewoon meteen te beginnen met (er aan te) rijden. Vervolgens in kleine stukjes het stappen en halthouden in te voeren en dat ook steeds eerder in je rijsessie mee te nemen, net zo lang tot je gewoon zonder problemen de eerste 10-15 minuten lekker ontspannen kunt stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:42

Dat heb ik dus eergisteren gedaan ;)

Alleen het losstappen vindt ik te belangrijk om compleet over te slaan ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:01

Er zijn paarden die kun je in het begin niet laten stappen of echt maar een paar fatsoenlijke passen. Ga daar dan het gevecht ook niet mee aan. Ze worden heter en heter, totdat je alleen nog maar dribbelt.
Zet die gewoon aan het werk in draf. Flink arbeidstempo, maar niet onder je uit laten lopen. Zet ze ook echt al aan het werk, dus voltes, slangenvoltes. Geen makkelijke uitweg als over de hoefslag zoeven. En als het lukt voorwaarts neerwaarts, maar meestal lukt dat in het begin ook niet.
Dan ga je stappen, let goed op, draaf weer aan voordat ze het zelf doen. Op die manier kun je toch het stappen vaak wel leren uitbouwen.
Er is menig paard waar ik instappen wel heb overgeslagen, die stonden dan ook overdag op de weide, dus net als die van jou niet stijf uit de stal. Een "gevecht" aangaan heeft naar mijn idee geen zin, beter ontspannen in draf dan gespannen stap. Gespannen spieren is slechter dan ontspannen draf.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:04

Als het losstappen zo belangrijk voor je is, kunt je dit toch ook eerst aan de hand doen?

Even ter info: ik volg dit topic al vanaf het begin omdat mijn dochter ook een hete pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:45

Het instappen opzich is niet zo belangrijk ;)
Ik vindt het meer belangrijk dat het paard niet leert dat als ik opstap, ze meteen weg mag draven. Ik ken haar namelijk, dan gaat ze dit tegen mij gebruiken!

Ik ga ook geen gevecht aan, maar in draf ontspant ze in het begin net zo goed niet :+

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:35

Ik wil je topic niet verpesten en wil ook echt niet vervelend doen, maar nagenoeg alle goedbedoelde adviezen sla je in de wind.
Als je er zelf over uit bent wat wel en niet voor jou en je paard werkt, waarom open je er dan een topic over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:01

Zoals je gelezen hebt heb ik wel degelijk adviezen uitgeprobeerd!
Namelijk, langer stappen, en even laten draven!
Dus ik heb het een beetje gemixt ;)

Vandaag heb ik ook het advies van Noor gevolgd: In stap op de volte even aan het werk gezet!
Hierdoor liet ze idd wat sneller los, maar bleef daar nog wel snel in!

Ik denk dat ik gewoon daar even consequent in door moet blijven zetten, stappen is okey, maar onder me uit draven (doet ze na een tijdje nog namelijk ;) ) mag NIET!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:32

Robijntjah schreef:
...
Al jou tips heb ik al geprobeerd, maar van het meer buigen en stelling enzo, wordt ze nog onrustiger! Vandaar ook mijn vermoeden dat het een balansprobleem is in combinatie met onzekerheid/angst!

Robijntjah schreef:
Er zei trouwens iemand nog ergens iets over het soort hooi/kuil dat ze krijgen?
Robijn krijgt idd vrij rijk kuil omdat ze aan de magere kant is geweest, en dat zal er ook geheid mee te maken hebben!
Maar daarin minderen is nu eigenlijk nog geen optie, omdat ze dan meteen weer invalt!

Emaartje schreef:
hoi dat zei ik over dat kuil.ik heb nou 1ste snede en daar reageert het erg op in de winterperiode ook al krijgt hij maar een halve kruiwagen,hierna ga ik weer over op de 2dsnede,scheelt een hoop,zekers met dit frisse weer zijn ze al heel hyper en nerveus..

Robijntjah schreef:
Nouja, ik kan nu gewoon even niet terug, ze begint net wat ronder te worden, dus moet dit helaas wel even volhouden!

Volgens mij heb je hier je eigen antwoorden en tips :D
- paard gaat rennen door onbalans en zal dus rustiger worden als dit verbeterd naar mate ze langer onder het zadel is
- paard is nog onzeker/bang en zal rustiger worden als er vertrouwen komt naar mate ze langer ingereden is
-paard krijgt 1e snede kuil en wordt daar tijdelijk wat druk van

Veel andere tips die gegeven zijn, zijn voor hete paarden die al wat langer onder het zadel zijn. Dus wellicht zo rijden dat haar balans verbeterd en ze meer vertrouwen krijgt en zo snel mogelijk over stappen op 2e snede kuil. Op pagina 3 schreef je zelf hoe je een keer toch fijn hebt kunnen rijden. Misschien zo doorgaan? *D

Succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:40

Foxy1980 schreef:
Ik wil je topic niet verpesten en wil ook echt niet vervelend doen, maar nagenoeg alle goedbedoelde adviezen sla je in de wind.
Als je er zelf over uit bent wat wel en niet voor jou en je paard werkt, waarom open je er dan een topic over?

Ik denk dat je het niet moet zien als "je bent er zelf uit wat wel en niet werkt", maar meer als: je weet wat niet werkt maar zoekt oefeningen die wel werken :)*

Zoals ik eerder al zei, ieder paard is anders, en wat voor mijn (hete) paard werkt, hoeft voor de jouwe niet te werken en andersom. Ik heb hier ook veel tips gelezen die voor mijn paard absoluut niet werken, maar ook tips die ik zeker aan het proberen ben (inderdaad ook die van Mindfields ;) )

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:20

Probeer in ieder geval (zoals je zelf ook zegt) consequent door te stappen, geen drafje of galopje (!! want dan krijgt zij toch haar zin), gewoon lekker 10-15 minuten instappen!

Groetjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:17

Robijntjah schreef:
anneliesdj schreef:

Ja, en dat doe ik dus ook ;) Alleen heb ik het iets anders verwoord!

Alleen galoperen pakken we dan nog niet mee, omdat ik dat alleen nog aan de longe doe of op een lang pad buiten!

Foxy: Ik doe dit, omdat ze wel naar mij moet blijven luisteren, en niet door mijn hulpen heen mag lopen!

Natuurlijk mag ze soms even gas geven, maar ho is gewoon ho.

Die spanning opbouwen bij het stappen valt wel mee, het viel me juist op dat ze na 10 minuten veel rustiger was!

Maar toch bedankt voor je mening ;)

Ik begrijp dat je paard nog heel jong is?
Dan is het een ander verhaal vind ik, voorwaartse drang is bij een jong paard alleen maar goed.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:19

ch_ntii123 schreef:
Probeer in ieder geval (zoals je zelf ook zegt) consequent door te stappen, geen drafje of galopje (!! want dan krijgt zij toch haar zin), gewoon lekker 10-15 minuten instappen!

Groetjes

Ja heel gewoon doen, klinkt zo simpel. Totdat ook jij een een echt heet paard treft en ook gaat bemerken dat je ze daar alleen maar gekker mee maakt. Zo gek dat je er op die manier een bom van maakt. Soms kun je niet altijd doen wat zogenaamd zo hoort, maar moet je als ruiter je aan gaan passen en het je paard met kleine beetjes gaan leen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 04:55

Anneliesdj: Ze is bijna 5, maar nog geen half jaar onder het zadel!

Voorwaartse drang vindt ik ook heel fijn, maar dit is geen normale voorwaartse drang meer :+

Semke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:55

om er ook nog maar even op in te haken.....

Ik rij een fries die nu ongeveer 5 mnd onder het zadel is, ze wordt in maart 4 jr en ik herken je probleem.

Ik heb er alleen thuis geen last van maar wel als ik dus ga lessen wat dus ergens anders is. Ik heb niet het gevoel dat ik haar niet meer kan houden maar met name dat ze maar blijft lopen. Ze bokt niet of dergelijke maar vooruit wil ze wel. Dit duurt ongeveer 15 min en dan is het over en ontspant ze.

Ik ben nu ook bezig met het proberen van dingen, maar wat bij mijn paard goed lijkt te werken is rust....rust in het opzadelen en poetsen etc. geen reden geven om nerveus te worden. Verder rij ik onwijs veel overgangen. Ik probeer het eerste rondje te stappen, dribbelen mag zolang ze maar niet gaat draven. Daarna een rondje draf en proberen dan terug te rijden op je zit (dit werkt in de meeste gevallen niet, maar blijf het proberen) lukt dit niet ophoudingen geven. Dus ophouding en teugel ontspannen. Nogmaals het zijn alleen overgangen van stap naar draf en terug. Het gaat wel beter maar langzaam, wel denk ik dat je er rekening mee moet houden is dat het een jong paard is en net onder het zadel.

Sleutel woord is toch geduld en tips etc uitproberen.

Succes er in ieder geval mee!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:03

Robijntjah schreef:
Anneliesdj: Ze is bijna 5, maar nog geen half jaar onder het zadel!

Voorwaartse drang vindt ik ook heel fijn, maar dit is geen normale voorwaartse drang meer :+

Hmm ja, toch ben ik daar zelf heel voorzichtig mee met jonge paarden, ze raken snel hun looplust kwijt als je niet oplet en daarom probeer ik daar juist zo min mogelijk aan te doen eigelijk.
Je zou voor nu het stappen over kunnen slaan en gewoon eerst losdraven, als ze dan lekker ontspannen is ga je weer stappen, raakt ze weer gespannen dan kun je het er weer even 'uitdraven'.
Jong/onervaren paard vind ik een heel ander verhaal dan een ouder/ervarener paard, bij een jong paard zoek je eerst de ontspanning op, als dat het beste gaat in draf of galop, so be it. Naarmate ze meer ervaring krijgt zal het wel minder worden.

Komt ze wel goed terug op je zit en teugelhulpen of probeert ze erdoor te stormen? Reageert ze soms angstig op je been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:08

Het (los)stappen sla ik bijna helemaal over, alleen mag ze niet meteen in draf als ik opstap, lijkt me een redelijk compromis ;)

Als ik wil dat ze in draf ontspant ben ik ook wel een half uurtje verder hoor, dus die vlieger gaat helaas ook niet op :=

Mijn zithulpen, dat begint nu te komen, op teugelhulpen reageert ze heel netjes, alleen ze is zo lekker licht in haar mondje en dat wil ik heeeel graag zo houden!

Ze reageert niet echt angstig erop, maar als ik mijn been er onverwachts even tegenaan leg schrikt ze soms wel heel even!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:08

Robijntjah schreef:
Ik wil voor haar jonge rug zowiezo gewoon dat ze lekker ingestapt is, maar het galoperen is ook niet echt een optie!

Daar zijn we echt nog niet aan toe, is voor haar zo'n moeilijke gang dat ze met mij erop zo onderuit kan schuiven!

Lekker laten draven doe ik wel eerst!

Ik heb trouwens het idee dat het of een balansprobleem is, of van de koude komt!

Dit zou heel goed kunnen ik had dit in het begin ook met mijn jonge paardje die had ook erg moeite met haar balans enzo en dan proberen ze te vluchten(onder het werk uit te komen) ik heb haar toen gewoon een tijdje eerst geloncheerd dat werkte prima en er is nu niks meer aan de hand en loncheer ook niet meer van te voren.

xmarliez schreef:
Probeer eens lekker van te voren wat grondwerk te doen met haar, of wat Freestyle. Dan is ze met haar concentratie bij jou en heb jij haar in de hand. Daar worden ze lekker los van en het is goed voor jullie beide :) . gewoon een half uurtje voor het rijden. Bij mij werkt het altijd erg goed, vanaf de grond tot in het zadel is ze helemaal met haar concentratie bij mij en lekker actief maar niet heet.

Dat is opzich een heel goed idee, maar hier heb ik doordeweeks echt niet altijd tijd voor...

Asfact: Ze krijgt trouwens ook senior priores, om wat aan te komen!

Ellen: Ik rijdt nooit met anderen in de bak, dus dat maakt ook geen verschil!

Een balans