Robijntjah schreef:Longeren lost het probleem dus niet op!
En helaas heb ik hier ook niet iedere dag tijd voor
Dan los je het ook niet op door haar als beloning even te laten uitrazen, zul je het juist mee in stand houden of zelfs erger maken.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Zoals ik al eerder aangaf, mijn paard wil ook graag en voor haar is draven een beloning maar die beloning gaat wel op mijn manier. Is ze rustig in stap dan mag ze rustig aandraven, zodra ze versnelt of met de neus in de lucht gaat gaan we weer in stap tot ze weer ontspannen is. Als de draf ontspannen is, ook bij tempowisselingen dan gaan we een galopje doen, ik check altijd meteen het eerste rondje of ze ontspannen is door in verlichte zit, iets voorwaarts te rijden en haar met de neus op de grond te rijden. Gaat dat goed dan mag ze het rondje erna uitstrekken in haar eigen tempo mits het geen vliegles wordt. Ze gaat dan ook even lekker voluit, als ik haar terugneem is ze meestal even opstandig (dwz ze stuiterd 2 keer op en neer) en daarom gaan we daarna ook even lekker stappen.
BBij mijn paard werkt dat prima en ze kent de regels dus het is nooit een gevecht om de controle.
Robijntjah schreef:Nu zijn we ongeveer 4 maandjes bezig onder het zadel, en het gaat opzich echt hartstikke prima. Alleen, de eerste 20 minuten kan ik er niets mee! Ze blijft maar onder me uit lopen, wil met instappen de hele tijd wegdraven, en blijft gewoon ontzettend vlug!
Robijntjah schreef:...
Al jou tips heb ik al geprobeerd, maar van het meer buigen en stelling enzo, wordt ze nog onrustiger! Vandaar ook mijn vermoeden dat het een balansprobleem is in combinatie met onzekerheid/angst!
Robijntjah schreef:Er zei trouwens iemand nog ergens iets over het soort hooi/kuil dat ze krijgen?
Robijn krijgt idd vrij rijk kuil omdat ze aan de magere kant is geweest, en dat zal er ook geheid mee te maken hebben!
Maar daarin minderen is nu eigenlijk nog geen optie, omdat ze dan meteen weer invalt!
Emaartje schreef:hoi dat zei ik over dat kuil.ik heb nou 1ste snede en daar reageert het erg op in de winterperiode ook al krijgt hij maar een halve kruiwagen,hierna ga ik weer over op de 2dsnede,scheelt een hoop,zekers met dit frisse weer zijn ze al heel hyper en nerveus..
Robijntjah schreef:Nouja, ik kan nu gewoon even niet terug, ze begint net wat ronder te worden, dus moet dit helaas wel even volhouden!
Foxy1980 schreef:Ik wil je topic niet verpesten en wil ook echt niet vervelend doen, maar nagenoeg alle goedbedoelde adviezen sla je in de wind.
Als je er zelf over uit bent wat wel en niet voor jou en je paard werkt, waarom open je er dan een topic over?
Robijntjah schreef:anneliesdj schreef:Zoals ik al eerder aangaf, mijn paard wil ook graag en voor haar is draven een beloning maar die beloning gaat wel op mijn manier. Is ze rustig in stap dan mag ze rustig aandraven, zodra ze versnelt of met de neus in de lucht gaat gaan we weer in stap tot ze weer ontspannen is. Als de draf ontspannen is, ook bij tempowisselingen dan gaan we een galopje doen, ik check altijd meteen het eerste rondje of ze ontspannen is door in verlichte zit, iets voorwaarts te rijden en haar met de neus op de grond te rijden. Gaat dat goed dan mag ze het rondje erna uitstrekken in haar eigen tempo mits het geen vliegles wordt. Ze gaat dan ook even lekker voluit, als ik haar terugneem is ze meestal even opstandig (dwz ze stuiterd 2 keer op en neer) en daarom gaan we daarna ook even lekker stappen.
BBij mijn paard werkt dat prima en ze kent de regels dus het is nooit een gevecht om de controle.
Ja, en dat doe ik dus ookAlleen heb ik het iets anders verwoord!
Alleen galoperen pakken we dan nog niet mee, omdat ik dat alleen nog aan de longe doe of op een lang pad buiten!
Foxy: Ik doe dit, omdat ze wel naar mij moet blijven luisteren, en niet door mijn hulpen heen mag lopen!
Natuurlijk mag ze soms even gas geven, maar ho is gewoon ho.
Die spanning opbouwen bij het stappen valt wel mee, het viel me juist op dat ze na 10 minuten veel rustiger was!
Maar toch bedankt voor je mening
ch_ntii123 schreef:Probeer in ieder geval (zoals je zelf ook zegt) consequent door te stappen, geen drafje of galopje (!! want dan krijgt zij toch haar zin), gewoon lekker 10-15 minuten instappen!
Groetjes
Robijntjah schreef:Anneliesdj: Ze is bijna 5, maar nog geen half jaar onder het zadel!
Voorwaartse drang vindt ik ook heel fijn, maar dit is geen normale voorwaartse drang meer
Robijntjah schreef:Ik wil voor haar jonge rug zowiezo gewoon dat ze lekker ingestapt is, maar het galoperen is ook niet echt een optie!
Daar zijn we echt nog niet aan toe, is voor haar zo'n moeilijke gang dat ze met mij erop zo onderuit kan schuiven!
Lekker laten draven doe ik wel eerst!
Ik heb trouwens het idee dat het of een balansprobleem is, of van de koude komt!
Dit zou heel goed kunnen ik had dit in het begin ook met mijn jonge paardje die had ook erg moeite met haar balans enzo en dan proberen ze te vluchten(onder het werk uit te komen) ik heb haar toen gewoon een tijdje eerst geloncheerd dat werkte prima en er is nu niks meer aan de hand en loncheer ook niet meer van te voren.xmarliez schreef:Probeer eens lekker van te voren wat grondwerk te doen met haar, of wat Freestyle. Dan is ze met haar concentratie bij jou en heb jij haar in de hand. Daar worden ze lekker los van en het is goed voor jullie beide. gewoon een half uurtje voor het rijden. Bij mij werkt het altijd erg goed, vanaf de grond tot in het zadel is ze helemaal met haar concentratie bij mij en lekker actief maar niet heet.
Dat is opzich een heel goed idee, maar hier heb ik doordeweeks echt niet altijd tijd voor...
Asfact: Ze krijgt trouwens ook senior priores, om wat aan te komen!
Ellen: Ik rijdt nooit met anderen in de bak, dus dat maakt ook geen verschil!