Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar je kan nu altijd al grondwerk doen enzo om een goed vertrouwen op te bouwen 
Roosje1987 schreef:Arabesk schreef:elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij
Heb je daar ook wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor?

jessiel22 schreef:Hallo,
Ik zit erg te twijfelen wat ik met mijn paardje moet doen, ze staat sinds een maand op stalling ( opfok) want ze wordt in maart 3 jaar ,ik zou haar dus in februari overzetten op gewone pensionstalling, maar nu blijkt, na het goed in de gaten te hebben gehouden dat ze nog volop in de groei is en ook vrij ''iel'' aan het worden is.
Graag zou ik hier advies van willen ,wat de beste voor haar is, kan ik haar beter nog de tijd geven of kan ik haar gewoon gaan beleren ??
stalkarima schreef:hallo,
het verschilt per paard! zou vooral naar de bouw van het dier kijken en of die er aan toe is..
met longeren beginnen kan ie ook al wat aan spieropbouw doen..
maar zo te lezen zou het voor jou paardje ook niet echt verkeerd zijn om nog even lekker de wei in te gaan om nog even lekker door te groeien!!
succes in elk geval
kan je best met de basis dingetjes beginnen, zadeltje opdoen, licht longeren, echt maar kwartiertje per dag, beetje tutten met d'r. Wij hebben ook zo'n lange slungel en die hebben we toen zadelmak gemaakt en weer het weiland op gedaan. Ze kunnen dan alles op hun gemak verwerken, net als dat jij in je vakantie lekker uitrust. Ze vergeten niks hoor, na een paar dagen ben je weer waar je gestopt was. Kijk inderdaad goed naar je paard, je paard vertelt je immers alles wat je moet weten. Arabesk schreef:Nee dat is geen goed idee. Je kunt beter wachten tot het paard ouder dan vier jaar oud is.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.htmlCitaat:Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.
stap je te vroeg op je paard van veroorzaak je schade aan de rug!