Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:14

Mias schreef:
Als de arabier die ik rij er vandoor gaat, dan gooi ik de teugels los (wel contact houden), probeer zo ontspannen en makkelijk mogelijk te zitten. voor de rest doe ik niets (behalve volte rijden). Als ik ga lopen trekken aan de teugels, praten e.d. gaat ze alleen maar harder en krijg ik haar nooit meer terug. Op deze manier is ze binnen 1 rondje door de bak weer rustig.

Dus lekker licht contact houden en comfortabel zitten.

Zo pak ik dat in de bak ook aan. Als ik aan de teugels ga trekken en krampachtig ga zitten dan gaat ze alsmaar harder inderdaad. Ik doe mijn handen altijd ietsje naar voren en goed naar achteren zitten en dan is ze zo weer rustig. Ik heb het ook weleens in het bos gehad. Ze was ervandoor gegaan zonder reden eigelijk. Het was een smal paatje, dus ik kon ook geen volte draaien of iets dergelijks. Toen uiteindelijk heb ik een plekje gevonden waar ik haar in een volte kon zetten en haar terug kon nemen.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:17

bij Sommige paarden moet je juist meer aan de teugels zitten en bij sommige juist helemaal niet.
Bij elk paard verschillend denk ik.!

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:20

in de verlichte zit gaan zitten want als ik blijf zitten gaat ze alleen maar harder en op een rustige manier 'hoooo' zeggen

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:24

als mijn oude verzorgpony er in het bos vandoor ging trok ik hem gewoon om. Er zat echt geen andere rem op.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:35

Voltes Ja

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:49

ik ga meestal diep zitten en probeer hem op een zo krap mogelijke volte te sturen. maarja mijn paard gaat er niet zo vaak vandoor Tong uitsteken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 02:08

tante_trien schreef:
Ik hou altijd standaard mijn praatje :"Stil maar, het is al goed sssssssssssssst hooooooooo maarrr, jaa schatje het is goed". Volgens mij werkt dit vooral om mezelf gerust te stellen haha. Voor de rest, zwaar zitten, en als het echt moet een goede ruk aan de teugels geven, liever niet, maar als het echt moet. En inderdaad, voltes, daar begin ik vaak mee, proberen een volte te draaien.

Inderdaad, het ligt er natuurlijk ook aan waarom het paard er vandoor gaat. Als hij schrikt: praten, zwaar zitten, gewicht in de beugels, niet te veel contact met de mond en kalmeren die handel. Uiteraard belonen als het paard stilstaat Ja Heeft het paard een jolige bui dan mag hij best een eindje rennen om zijn energie kwijt te raken, daarbij moet hij wel onder controle blijven en verder besteed ik er niet zo veel aandacht aan. Is het een naarling die er uit rottigheid vandoor gaat geef ik toch heus wel een minder subtiele ehh, ophouding, naast zit- en beenhulpen uiteraard. Krijgen we nou zeg, HO! En daarna zet ik hem aan het werk, kennelijk verveelt hij zich dus dan geef ik hem wat te doen Whoosh! En dan heb je ook nog de omgeving, als je in een (mogelijk) onveilige situatie zit (verkeer, wandelaars op het ruiterpad Hamer ) dan is HO/controle toch wel even het belangrijkste. Veiligheid voorop.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:18

Als zithulpen e.d. niet meer helpen trek ik aan de teugels en dan stopt ie wel. als hij vastpakt geef ik n tik en dan staat ie ook zo stil. maar als mijn paard ervandoor gaat doet hij dat omdat hij gewoon zit heeft om lekker hard te gaan. als hij ervandoor zou gaan om te schrikken is t natuurlijk n ander verhaal.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:25

Maar ik vroeg mij af.. Wat doen jullie als je voelt dat je paard zeg maar er van door gaat, maar nog niet doet (en je stapt) ga je dan juist draven? Of blijf je stappen omdat je weet dat het gaat gebeuren? Extra korte teugels? Goed achterover zitten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:47

'm Wat anders geven om over na te denken. Paard aan het werk zetten (actief, kan ook in stap) Als jij wil stappen moet het paard stappen. Wanneer je wil draven moet hij draven. In het tempo dat JIJ wil. Punt. Heb een tijdje een paardje gereden dat om de haverklap van van alles schrok, op een gegeven moment kun je dan inschatten wat hij zoal eng vindt en als je zo'n situatie aan ziet komen even pasje wijken, overgangetje, been + ophoudinkje... leid 'm af Knipoog

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:45

Mijn vorige pony deed dit om de zoveel minuten maar als hij er echt behoorlijk hard vandoor gaat kun je als noodoplossing ze recht tegen het hek plaatsen dan stoppen ze meestal wel. En veder bouw een band op, zorg dat de pony weet dat het jou kan vertrouwen dat scheelt een hoop dan kun je uiteindelijk door stem en zithulpen je paard ondercontrole krijgen.

Ps. Je kan ook het harde lopen gebruiken om je pony rond te krijgen dat deed ik en het hiel ontzettend goed.

succes , groetjes

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:48

Achterover zitten, hele ophoudingen geven, hoo zeggen Clown

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:49

TarkanIris schreef:
Ps. Je kan ook het harde lopen gebruiken om je pony rond te krijgen dat deed ik en het hiel ontzettend goed.

Huh, hoe moet ik me dat voorstellen?

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:05

Zandhappen? Vork

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:57

op een volte zetten en goed achter over zitten. probeer de volte iets kleiner te maken dan een normale volte dan moet je paard wel gaan draven

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:38

Naar achter zitten, hoo blijven zeggen, hoofd naar buiten sturen..

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:45

ik ga diep zitten en laat hem maar lekker lopen krijg hem toch niet terug...als ik aan de teugels kom gaat hij alleen maar harder Gaaaap soms drijf ik hem juist als hij ervan doorgaat. als ik in de bak ben. weet ie ook niet meer wat ie moet, stopt ie vanzelf wel keer als ie moe is

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:50

Als er niet op zeer korte afstand een obstakel aankomt(denk aan verkeer, mensen, oid) dan laat ik haar even paar meter door rennen. Mijn paard is dan zo dat ze wel wat rustiger word en dan kan ik haar doormiddel van stem, zit en teugel terugnemen naar stap.

Als er wel dingen in onze weg zitten(verkeer,mensen, oid) dan proberen op een volte(als daar ruimte voor is), anders proberen te ontwijken. En verder diep zitten, terugnemen, praten en bidden dat tegenliggers aan de kant gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:01

ik heb nu veel dingen gelezen Sigaar

en vind dat iedereen erg makkelijk praat over op de volte zetten, wat harder laten lopen,niet in de mond rukken.....

maar buiten gaat dat vaak niet

toen de mijne ervan door ging op het fietspad met aan beide zijden een diepe sloot en een fietser op 15 meter voor me........ging ze toch echt op de noodrem Ja
al zit het bit tussen haar oren Ja stoppen zal ze!

Whoa en teugels eraan Ja ,dan staat ze met 1 stap stil,jammer dan dat ze misschien pijn in het mondje heeft Clown
maar toch echt liever zij dan dat ik de fietser omver loop Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:19

Maar dat van de volte e.d. is als daar gelegenheid voor is. Als je in mijn eerste post in dit topic kijkt kun je daar al lezen dat als de situatie zoiets niet toelaat HO, dus REMMEN, prioriteit heeft. Als je de ruimte hebt kun je wat subtieler te werk gaan maar als je een gevaar vormt voor de omgeving (mensen, verkeer) is het zaak om zo snel mogelijk weer je paard onder controle te krijgen. Op wat voor manier dan ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 04:18

Hangt er vanaf wat de reden en de omstandigheden zijn. In principe, met goede ondergrond (dus niet bevroren en glad zoals afgelopen tijd) en als er geen gevaarlijke obstakels als weg of spoorlijn in de buurt/ richting zijn en het paard van schrik ervandoor gaat laat ik het dier even uitrazen en pak het na een paar minuten wel weer op, meestal heb je dan meteen contact. Als ze in paniek wegschieten en er is wel een gevaarlijk obstakel in de buurt trek ik hem om met alle kracht die ik heb, grijp desnoods het bit aan een kant vast en schop net zolang tot het dier het evenwicht verliest en op een volte belandt (of onderuit gaat, in geval echt op hol is dat dan maar even jammer). Klinkt hard, maar bij een paard dat echt in paniek door alles heen dendert is het de enige mogelijkheid die je hebt.

Als het om een "lolletje" van het paard gaat gewoon zwaar maken en op een volte zetten, eventueel iets hardhandiger dan normaal. Ze mogen best even weten dat dat niet de bedoeling is en gevaarlijk kan zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 05:23

Of het in de bak of in het bos is... In de beugels gaan staan (uitzitten is nl geen optie als die er van door gaat Huilen van het lachen ) halve ophoudingen om te laten weten dat ik er ben, "hooooo meiske" zeggen en haar gerust stellen en in het bos komt er nog bij dat ik heel hard hoop dat ze moe wordt over een kilometer of wat... (Pret en ik gaan dus ook niet meer vaak het bos in Huilen van het lachen )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 06:37

sinatjuhh schreef:
in de verlichte zit gaan zitten want als ik blijf zitten gaat ze alleen maar harder en op een rustige manier 'hoooo' zeggen

Dat vind ik een beetje krom, normaal ontlast je hierdoor de rug en gaan ze alleen maar harder, maar het kan natuurlijk dat jij er een met een gebruiksaanwijzing hebt Clown

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:08

ik maak me zwaar in het zadel en blijf rustig zitten en met men stem proberen terug te nemen gelukig heb ik het nog nooit gehad maar wl eens met een pony van men vriendin maar dat hielp niet dus heb ik in 1 keer op een kleine volte gezet en (pony is namelijk makkelijk in de mond) dan eerst maar weer eends gaan stappen:P maar ik zelf vond het wel dood eng want ik ben niet zoon held clown maar dat was bij ons achter in de polder daar hebben we 600 meter wat ze konden rennen:D dus dat vond die erg leuk (te leuk):P

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:37

mijn paard die is heel makkelijk daar in
volte, handen laag ,ophouding, 'Hoo' en klaar. Aaai over de hals en weer verder. Buiten gaat een volte altijd wat lastiger, dan probeer ik het eerst zonder de volte (wat vaak al lukt) en anders ga ik stalling vragen of zet ik dr gewoon schuin (meot je alleen wel zelf blijven zitten, zij kan zo abrupt reageren dat ze in ene keer schuin staat Clown ).

Maar als een paard er écht op hol slaat, gewoon in paniek is of gewoon duidelijk van z'n doel. Dan stopt hij echt niet snel. En probeer dan nog eens rustig te blijven terwijl je paard niet meer naar teugel, zit of stemhulpen luisterd en zich ontzettend sterk maakt. Ik heb alle behandelde technieken afgelopen. Van een ophouding en terugzitten tot het bit pakken en proberen naar je toe te trekken.
Nou toen stapte ik er vanaf en ik kon zowat niet meer op mn benen staan (en een paard krijgt mij echt niet snel zo dat ik er shakend afstap)..