Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Paard (4jr) luistert slecht naar beenhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:26

Rijd zij alleen het paard, of jullie beide?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 17:30

WinBinChes schreef:
Rijd zij alleen het paard, of jullie beide?

Nee zij rijd hem heel af en toe. Nu aangezien het nogal minder gaat rijd ze hem 1x in de week en anders niet vaak hooguit 1 a 2 x in de maand.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:32

Mhhh oke. Dat kan natuurlijk ook verwarend zijn. Niet elk paard is geschikt om door meerdere ruiters te bereden worden. Mijn hele brave werd daar ook baldadig van. Toen ik hem weer alleen reed, was het een kwestie van vertrouwen en goede begeleiding. Nu is het weer een brave borst. Dus ik ben daar tegenwoordig wel wat voorzichtiger mee.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:07

WinBinChes schreef:
Mhhh oke. Dat kan natuurlijk ook verwarend zijn. Niet elk paard is geschikt om door meerdere ruiters te bereden worden. Mijn hele brave werd daar ook baldadig van. Toen ik hem weer alleen reed, was het een kwestie van vertrouwen en goede begeleiding. Nu is het weer een brave borst. Dus ik ben daar tegenwoordig wel wat voorzichtiger mee.

Hij is altijd daar meerdere mensen gereden en heeft hier nooit problemen mee gehad, want toen dit allemaal begon dat hij zijn hoofd in de lucht gooit, bokken, stijgeren daarvoor heeft zij al 3 a 4 weken niet gereden dus dat kan het niet zijn

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:40

_Cynthia_ schreef:
Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.

naar mijn idee is het wel goed
in het begin half jaar aan de longe gereden (heb pony E pony van 4 ook)
en hij loopt op zijn eigen benen,
tegen zo met het hoofd rijd ik met elastiek, het is een halve fries en heeft ook die hals en als iets spannend is spant hij die en komt zijn onderhals eruit en sturen wordt nogal lastig, terwijl het verder een braaf paard is.)
ik rijd niet altijd met sporen
als hij dood wordt voor het been rijd ik soms met sporen en dan weer een tijd niet (doe ik ook pas sinds de zomer, en dan ong 1x inde maand)
hij moest bij mij vanaf het begin af aan naar 1x been luisteren deed hij dat niet kreeg hij behoorlijk hard been en moest hij hard draven/galopperen. heb ik van een oud instructrice gehoord van de rijvereniging. 1x been en dan in stap draf of galop, en uiteindelijk niet meer met je benen in zijn buik porren maar alleen maar nog met je kuiten zachtjes hoeven drukken, maar voordat het zo ver is ben je een tijd verder en dan moet je heel erg consequent zijn, maar als hij gaat bokken zou ik het niet weten. Maar bij mij was het dus: 1x been en luisteren, 2e keer been harder en goed vooruit lopen, 3e keer been hard en in galop "vliegen", zo min mogelijk met de zweep, dan ga je 2 dingen door elkaar halen.

Waar ze hem hebben ingereden, hebben ze het allemaal niet te vlug gewilt, heeft het paard wel rust gehad zodat die echt kon leren en niet alles over hem heen liet lopen, en dat hij daardoor nu gaat bokken, dat hij het niet meer "wil" dat ze daar alles van groen (longeren etc) tot top dressuur/springpaard hebben willen maken?
naja niet banketstaaf bedoeld, maar wel jammer als er zoiets gebeurd met een paard, wat waarschijnlijk een lief dier is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:42

p.s. tijdens het stappen draven of galopperen geen extra been meer geven wachten tot hij terug valt en dan boos worden dat hij door moet gaan, moeilijk maar had bij mij goed effect (op een donders luie fjord, oude pony van me, is nu weg, was te sterk)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:26

suikermeisje schreef:
_Cynthia_ schreef:
Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.

naar mijn idee is het wel goed
in het begin half jaar aan de longe gereden (heb pony E pony van 4 ook)
en hij loopt op zijn eigen benen,
tegen zo met het hoofd rijd ik met elastiek, het is een halve fries en heeft ook die hals en als iets spannend is spant hij die en komt zijn onderhals eruit en sturen wordt nogal lastig, terwijl het verder een braaf paard is.)
ik rijd niet altijd met sporen
als hij dood wordt voor het been rijd ik soms met sporen en dan weer een tijd niet (doe ik ook pas sinds de zomer, en dan ong 1x inde maand)
hij moest bij mij vanaf het begin af aan naar 1x been luisteren deed hij dat niet kreeg hij behoorlijk hard been en moest hij hard draven/galopperen. heb ik van een oud instructrice gehoord van de rijvereniging. 1x been en dan in stap draf of galop, en uiteindelijk niet meer met je benen in zijn buik porren maar alleen maar nog met je kuiten zachtjes hoeven drukken, maar voordat het zo ver is ben je een tijd verder en dan moet je heel erg consequent zijn, maar als hij gaat bokken zou ik het niet weten. Maar bij mij was het dus: 1x been en luisteren, 2e keer been harder en goed vooruit lopen, 3e keer been hard en in galop "vliegen", zo min mogelijk met de zweep, dan ga je 2 dingen door elkaar halen.

Waar ze hem hebben ingereden, hebben ze het allemaal niet te vlug gewilt, heeft het paard wel rust gehad zodat die echt kon leren en niet alles over hem heen liet lopen, en dat hij daardoor nu gaat bokken, dat hij het niet meer "wil" dat ze daar alles van groen (longeren etc) tot top dressuur/springpaard hebben willen maken?
naja niet banketstaaf bedoeld, maar wel jammer als er zoiets gebeurd met een paard, wat waarschijnlijk een lief dier is.

Nee dat is hier zeker niet het geval. Het is echt een super stal waar ik hem gekocht heb. Hun rijden de paarden zelf niet in. Hun brengen de paarden die moeten worden ingereden weg naar een professioneel die dat allemaal doet.
Ik ben trouwens iets helemaal vergeten bij te zetten en iets belangrijks.
Mijn paard is nu 4.5 voor september was hij ong 7 maanden onder het zadel. Hij is in die tussen tijd rond april ook nog meerdere weken niet bereden aangezien ze hem gecastreerd hebben. In september heeft hij in de lip van zijn hoefijzer gestaan heel verhaal (groot stuk afgebroken van zijn hoef), maar het kort er op neer dat hij drie maanden niet onder het zadel is geweest. Sinds denk nu 3 weken is hij weer onder het zadel.
Maar voor die drie maanden had hij de laatste paar weken ook dit gedrag. Zoals hoofd omhoog en bokken.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:18

je moet consequent blijven, als hij een bok geeft, dan geef jij hem nog weer een trap na. om hem goed aan het been te krijgen, geef hem een klein schopje met het been, luistert hij hier niet naar, geef hem dan een tik(je) met de zweep. de meeste paarden luisteren hier wel naar.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:29

Ben nu ook juist bezig met min 4jaar te trainen. Ik moet van mijn lesgever nu vooral uit haar mond blijven,zodat ze geen harde mond krijgt. Ja,mijn paard loopt overdag tijdens het rijden naar sterren te kijken,maar da komt vanzelf wel.

Je paardje moet eerst evenwicht leren vinden en op eigen benen leren lopen.
Ik moet zeker 2 meter van de hoefslag blijven zodat ze geen steun kan zoeken aan de kant.

Ik heb mijn teugels lang genoeg maar toch nog contact. Als ze niet goed reageert zet ik mijn been er is goed in (zonder spoor). Dan vliegt ze ineens wel vooruit,dus geef genoeg teugel dat ik niet in haar mond hinder.
Ik heb wel het voordeel dat ze heel goed op de stem reageert,als ik aan het rijden ben en ik zeg draf met een lichte beenhulp,is ze direct weg. Maar ook omgekeerd,als ze draaft en ik zeg stap,dan doet ze het ook.

Succes met het jong beestje!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:27

Ik zat laatst aan het zadel te denken. Aangezien ik hem bij zijn schoft iets te krap vond liggen. Dus diegene die hem ook af en toe rijd die zei dat het niet zo was. Had vandaag les en mijn instructrice begon er zelf gelijk over dus ik had gelijk dat het zadel voor geen meter lag. Veel te krap op zijn schoft en aan de zeikant onder te veel ruimte weer over. Zou die daarom misschien zo raar doen?
Ook degene die hem rijd. Als zei op stapt en hij doet raar. Zet ze hem gelijk in draf en schopt ze hem naar voor om het zo even te zeggen. Mijn instructrice die zegt dat ik hem eerst in stap nageeflijk moet maken en druk op beide teugels moet houden en pas als dat goed is naar draf gaan. Doet die weer raar dan begin ik weer opnieuw bij de stap en zo verder.

Wat zou het beste zijn volgens jullie?

Mijn instructrice die zei ook van dat diegene die hem rijd niet zo meer moet rijden, want anders verpest ze hem.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:28

zadelmaker komt trouwens maandag

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:31

niemand meer?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:40

Ikzelf heb ook een 4 jarige. Zelf beleerd. En mijne heeft ook moeite met het been. Tis vooral veel overgangen rijden en duidelijk maken wat je wil. En consequent blijven. Duidelijk zijn. Heel belangrijk voor die jonge dingen.
Als je aanspoort en je hebt geen reactie mag je m best een tikje met de zweep geven (als dit niet uit de hand loopt). Dat hij/zij snapt dat been voorwaarts is. En probeer m niet met een al te losse teugel te rijden. Hou m er wel bij. Want voor een paard dat niet lekker los over de rug loopt is draven ook moeilijker.

Het is vooral trainen trainen trainen en heel duidelijk zijn.
Wij zijn er ook gekomen. Rijden volgende week ons 1e concoursje!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:49

Verstandig idd om naar je zadel te laten kijken!
Daar kan ook de protest, staking, niet over de rug willen lopen etc. vandaan komen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:51

Want als ik longeer met bijzet dan loopt hij echt super en ontspannen. Onder het zadel is het echt een heel ander paard ook met een tijd geleden.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:16

amyke schreef:
Ben nu ook juist bezig met min 4jaar te trainen. Ik moet van mijn lesgever nu vooral uit haar mond blijven,zodat ze geen harde mond krijgt. Ja,mijn paard loopt overdag tijdens het rijden naar sterren te kijken,maar da komt vanzelf wel.

Je paardje moet eerst evenwicht leren vinden en op eigen benen leren lopen.
Ik moet zeker 2 meter van de hoefslag blijven zodat ze geen steun kan zoeken aan de kant.

Ik heb mijn teugels lang genoeg maar toch nog contact. Als ze niet goed reageert zet ik mijn been er is goed in (zonder spoor). Dan vliegt ze ineens wel vooruit,dus geef genoeg teugel dat ik niet in haar mond hinder.
Ik heb wel het voordeel dat ze heel goed op de stem reageert,als ik aan het rijden ben en ik zeg draf met een lichte beenhulp,is ze direct weg. Maar ook omgekeerd,als ze draaft en ik zeg stap,dan doet ze het ook.

Succes met het jong beestje!

longeren met bijzet, krijgt ie geen harde mond van , druk is op beide kanten, hierdoor gaat ie nageven en als je er dan zelf opzit hoef je bij de meeste paarden maar licht contact te houden en gaan al iets zakken met hun hoofd, rijd zich denk ik iets makkelijker dan als ie sterre aant kijke is :p