3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:05

Sowieso bij elk paard, maar zéker bij zo'n jonkie, omdat ze (nog) het leuk vinden om wat te doen Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:10

Yamcha schreef:
Sorry, ik legde het een klein beetje verkeerd uit. Mijn paard ging de ene keer wél, de andere keer niet vooruit op mijn been.
ja, dan veeg ik er een zweepje overheen. Dit betekent niet dat je meteen bam moet doen, maarja.
Het paard is nou écht een braaf paard, doet alles wat ik vraag en heeft vandaag zijn eerste winstpunten in de b gehaalt.
niks geestelijk kapot, nou hebben we gewoon een lief braaf paardje.

Oh hij zal heus braaf zijn, dat geloof ik ook wel............. moet een gruwelijk braaf paard zijn idd, als ie dat allemaal toeliet......
juudje84 schreef:
juudje84 schreef:
nou nou niet zo overdrijven he, paard is wel braaf nu, liever een paard dat weet wat ie wel en niet mag, dan een verwende rot bok die ligt te klieren, niet luisteren doen waar ie zelf zin in heeft dus geen ontzag voor de ruiter alleen maar omdat consequent zijn hier ongeveer dierenmishandeling is!

Wat een bullshit weer zeg!
Niet te geloven. Consequent zijn is niet iedere keer je paard lam slaan, hoor Boos! Als dat de enige manier is waarop je het voor elkaar krijgt, heb je nog veel te leren....... heel veel.........
Respect krijg je niet door je paard verrot te meppen, daar krijg je alleen maar angst van. Wil jij zo werken? Ik neit. Ik ben liever consequent en eerlijk, geef af en toe aan (zo vaak is het niet nodig) dat ik hier toch écht de baas ben, en dat ze dat maar hebben te accepteren. En voor de rest maak ik het werk leuk, en doe mijn best te kijken naar wat ik zelf fout doe...... want als ik dat linkerhandje van me neit in bedwang heb, kan ikhet paard niet kwalijk nemen dat het niet goed stelling neemt en kantelt, toch? Dat is namelijk geen klieren dat is een ruiterfout, niks anders.

Als een jong paard niet wil werken, is er óf medisch iets niet helemaal fijn, of er is in de communicatie iets niet goed gegaan..... en dat kan heel goed dat 'overbluffen' zijn wat sommige mensen doen. Dat moet je namelijk wel verdomd goed weten wanneer je te ver gaat, en helaas kan de gemiddelde ruiter heel goed een grote bek opzetten, maar paardengevoel krijgen ze hun ganse leven niet. En dát is ook waar het zoveel misgaat, en dat ligt heus niet aan het paard......[/quote]

nee ik heb geen paardengevoel, kan niet met paarden omgaan en weet absoluut niet hoe ik een paard op moet leiden....... pssssttt daarom heb ik paarden van een bekende springstal op stal staan om klaar te maken, door te rijden en uit te brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:44

Tuurlijk joh, betrek het vooral op jezelf, voel je enorm aangevallen, en ga het slachtoffer uithangen.
Zal echt helpen denk ik hoor..... Rolleyes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:26

juudje84, wil je eens leren quoten, want dit is erg onduidelijk Rolleyes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:52

superwoman schreef:
juudje84, wil je eens leren quoten, want dit is erg onduidelijk Rolleyes

nee weet ik. dat geknommel steeds Tong uitsteken....

@yamcha, nou t leek toch heel duidelijk dat je t tegen mij had. je antwoorde op mijn tekst.... tenzij je die ff voor de grag gequote hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:15

Uit mijn tekst had je kunnen halen dat ik het in het algemeen bedoelde, zeker de alinea waarin ik zei dat demiddelde ruiter de ballen paardengevoel heeft.
Ik heb er niets tegen om eens hard in te komen, maar een 3-jarige zó behandelen gaat mij veel en veel te ver...... en dát sloeg wel op jou.
Zeker de zin dat consequent zijn zo ongeveer dierenmishandeling is, ben ik het niet mee eens. Wat Margoot deed, was niet consequent en ook niet eerlijk. Daar heb ik wel een probleem mee.

Ik ben blij dat ze ook gevraagd heeft hoe het beter kan OK dan!
In de slachtofferrol kruipen op zulke momenten heeft weinig zin, je kunt je beter afvragen wat er niet goed ging, en daar mag je je best rot over voelen.
Vervolgens moet je aan de slag om jezelf te verbeteren, zielig doen heeft over het algemeen niet zoveel nut. Gelukkig is ook dát uitgelegd.
Je hóeft dezelfde fout geen 2 x te maken, maar dat kan alleen als je heel goed begrijpt dát het fout was, wát er fout ging, en hoe je moet verbeteren Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:46

nou dan is t toch goed, even de quote er de volgende keer even uitlaten , komen mss geen misverstanden.

maar toch vind ik als je met een 3 jarige begint moet je langzaam toch voor t been zijn en niet af en toe nee altijd, als je nu verzuimd in de opleiding heb je er alleen maar last van later, beter nu een tik waarbij je gelijk profijt hebt dan nu wachten omdat t oh zo zielig is want het is een 3 jarig.

voorbeeld: als ik met een jonge voor t eerst een oefenparcours ga doen mag ie absoluut niet stoppen ze moeten op welke manier dan ook over de hindernis. als je het de eerste keer duidelijk maakt dat er maar 1 weg is en dat is de overkant heb je er alleen maar voordeel aan later. mogen ze de eerste keer al een keer er langs en je rijdt weer op nieuw aan hebben ze al een klein beetje geleerd dat t kan.....
beter te consequent in de begin fase want je bent er dan voor altijd wel vanaf..... ben je t niet, loop je ooit tegen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:54

Ik heb de ballen verstand van springen, dus of je daar gelijk in hebt, ik zou het werkelijk niet weten Lachen

Tuurlijk moet je met een 3-jarige consequent zijn, maar: je kunt voorwaarts eerst aanleren aan de longe, met stem en lange zweep (en niet om mee te slaan, maar om te drijven en in te sluiten). Als het paard dat commando kent, ga je erop, met een grondpersoon erbij, die het paard eventueel de eerste paar keer longeert.
En dan ga je éérst werken met je stemcommando, en laten leer je de hulpen ohz erbij aan, samen met de grondpersoon, die het paard zonodig bijtikt, zodat de ruiter zeker in het begin zo stil mogelijk kan zitten.
Veel mensen gaan er vanuit dat het paard de hulpen zomaar snapt, en dat werkt niet zo. En je kunt het leerproces zo veel makkelijker maken, scheelt het paard en de ruiter ook zoveel stress...... Lachen
Aan de teugel hoef je ze niet te leren, de voorwaartse hulpen wel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:46

Dat dus Afgod

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:02

juudje84 schreef:
[knip]voorbeeld: als ik met een jonge voor t eerst een oefenparcours ga doen mag ie absoluut niet stoppen ze moeten op welke manier dan ook over de hindernis. als je het de eerste keer duidelijk maakt dat er maar 1 weg is en dat is de overkant heb je er alleen maar voordeel aan later. mogen ze de eerste keer al een keer er langs en je rijdt weer op nieuw aan hebben ze al een klein beetje geleerd dat t kan.....
beter te consequent in de begin fase want je bent er dan voor altijd wel vanaf..... ben je t niet, loop je ooit tegen problemen.

dat is zéker waar.
Echter moet je wel zorgen voor een goede voorbereiding dat het paard niet anders wíl.
Een uitzondering die wel probeerd te weigeren met een juiste voorbereiding, maar de meeste die moeilijk doen zijn te weinig voorbereid.

imo wordt het ook te veel op maneges geleerd, dat een paard je probeerd "beet" te nemen. Tuurlijk weten veel van die manege-paarden hoe het werkt door die ééntonigheid, door de standaard fouten die de ruiters maken. Jonge paarden = echter een ander verhaal, maar dat wordt imo te weinig verteld.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:49

nee op de manege lijkt t (naar mijn idee dan als ik zo rondkijk) als de paarden maar hun rondje lopen ruiter kan deze beetje rond sturen en huppelt over een hindernis vinden ze t al snel goed. mocht er een paard weigeren, wordt er eerst meters om gereden en opnieuw aangereden zonder even erbij te vertellen wat de ruiter moet veranderen (zelfs hier op de pc les zie ik t nog wel eens)
en zoals je zegt superwoman vaak wordt ook snel gezegd van een paard probeert je beet te nemen, soms t ook wel zo, maar heel vaak is t ook door onwetendheid van de ruiter.

@superwoman zeker eerst voorbereiding, maar die knopjes moeten er thuis bv al redelijk opgezet zijn.

maar toch evengoed bij een 3 jarige, vind ik dat je best met een tik mag komen, natuurlijk begin je aan de long al met stem hulpen.
als ik voor t eerst op een paard kruip wordt ook eerst de stem gebruikt omdat ze deze kennen vanuit het longeren, maar ondertussen als ik vooruit wil en ik gebruik mijn stem en ondertussen al been zodat ze dat gaan combineren gebruik ik toch af en toe een tik als ze na een halve ronde nog niet in de galop zitten, tuurlijk niet hard haha gewoon die tik die ze nodig hebben. ik merk als ik dat een keertje gebruik ik die daarna eigenlijk niet meer nodig heb.
soms zie ik mensen die blijven drukke en schoppe om een paard vooruit te krijgen en dan vind ik toch zeker dat er in de begin fase iets mis is gegaan. en ook in de opleiding daarna, been = reactie , geen reactie = tik. en niet been , geen reactie , been weer geen reactie zo gebeurd er nooit wat.
dat bedoel ik dus met 1x goed consequent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:54

ik ben ook niet tegen een tik(geen aai en geen harde zweepslag Knipoog ) . Echter moet het wel door een kundige ruiter zijn, of onder kundige begeleiding. Véél te vaak zie je dat de ruiter één of veel meer fouten maakt en dan is een tik nóg onduidelijker voor een jong paard.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:59

superwoman schreef:
ik ben ook niet tegen een tik(geen aai en geen harde zweepslag Knipoog ) . Echter moet het wel door een kundige ruiter zijn, of onder kundige begeleiding. Véél te vaak zie je dat de ruiter één of veel meer fouten maakt en dan is een tik nóg onduidelijker voor een jong paard.

zeker daar heb je groot gelijk in.
maar in hoeveel lessen wordt er echt duidelijk uitgelegd wat je moet doen als een paard weigert of niet gelijk reageert bv.
en daardoor krijg je ook het probleem wat jij zegt dat het voor een paard heel onduidelijk wordt, ruiters gaan dan maar wat proberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:17

juudje84 schreef:
maar in hoeveel lessen wordt er echt duidelijk uitgelegd wat je moet doen als een paard weigert of niet gelijk reageert bv.
en daardoor krijg je ook het probleem wat jij zegt dat het voor een paard heel onduidelijk wordt, ruiters gaan dan maar wat proberen.

een goede instructeur doet wonderen Knipoog (zijn er genoeg)
Er moet uitgelegd worden wáárom het paard weigert of niet reageerd!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 09:28

Miss_Maya schreef:
Misteryke schreef:
ik heb het rijden vandaag eens anders aangepakt. Alleen belonen, niet straffen door een tikje van de zweep ofzo.
Het resultaat? Moest ze zo iedere dag doen, ik kroop er na een week wrs alleen nog maar op omdat het moet en niet omdat het mag...

Het begon al vanaf dat ik er nog maar juist opzat en wou instappen. Ik geef rustig druk met mijn benen en ik kreeg de eerste boksessie over me heen. Ze ha vrij vlug door dat er vandaag geen zweepje was want de eerste 5 minuten heeft ze haar hoofd tussen haar benen gestokken om alleen maar te bokken. eens dat voorbij was konden we rustig stappen en haar dus flink beloond door haar lief toe te spreken en een schouderklopje te geven. Toen wou ik aandraven en kregen we hetzelfde liedje afgewisseld met steigeren... een kwartier later (waarbij iedereen er van versteld stond dat ik er nog steeds rustig opzat) was ik het wel stilaan beu en heb mijn zweepje erbij genomen. 1 tikje gegeven en ze heeft de 20 minuten nadien vlot vooruit gelopen zonder bokken. daarbij regelmatig overgang draf-stap-draf en draf-galop gereden en dit zonder bokken en heb haar daarbij dan ook iedere keer beloond.

Mijn besluit: respect voor iemand die iedere keer liever het risico loopt om je te verongelukken door maar niet een tikje van de zweep te willen geven, ik heb liever dat ik haar dan gewoon een tikje van de zweep moet geven dan een half uur rodeo te rijden want volgens mij leert ze hiermee ook niets.

Er is hier ook niet gezegd geweest dat je niet mag straffen.
Maar ik denk dat het bij jou paardje een beetje meer van een 'gewoonte' is aan het worden dat bokken en steigeren.
Omdat je het te vaak te ver hebt laten komen. Dus nu moet je eigenlijk opdat bokken en steigeren nog consequenter zijn.
Je mag haar zeker een tik geven als ze niet op je been reageert, maar als ze het dan doet goed moet je haar zeker niet te vergeten te belonen.
En als ze weer begint de bokken en haar hoofd omlaag te doen, etc. mag je heus wel eens boos worden en 'HEY!' ofzoiets roepen en eens wat harder been geven.
Zodat ze doorloop en loopt ze dan ook door dan moet je ook belonen (met stem & een klopje)

Maar ben je zeker dat ze lichaamelijk inorde is? Ik kan me best wel voorstellen dat dit puur ondeugendheid is hoor.
Dan moet je haar wel duidelijk maken dat jij de baas bent. Op een juiste manier dan wel te verstaan.
En ga bevoorbeeld ook eens wat balkjes draven ofzo, iets anders dan altijd rondjes draven.

En wat zei je instructice hiervan ? Normaal moet zij er ook raad mee weten..
Anders moet je haar eens op je paardje laten rijden en kijken hoe zij het oplost.

Veel succes allesinds!

Het bokken en steigeren is idd een gewoonte geworden omdat ik in het begin niet meteen reageerde op een bok. Ondertussen gebeurd dat wel, maar voorlopig blijft ze volhouden. vanaf het moment dat ze wel doorloopt wordt ze wel beloond.

ze is recent niet nagekeken door een dierenarts maar aangezien ze na een keer straffen wel normaal kan doen zou het mij sterk verbazen dat er iets mis zou zijn met haar waardoor ze pijn heeft. Mijn paardje kennende (ze is nogal kleinzerig, van DA heeft ze bang en voor een spuitje gaat ze de lucht in) zou ze het zeker laten merken als er iets is. Dan zou ze echt niet stoppen na 1 tik.

Die dag had ik geen les. er stond wel een lesgever in de piste maar niet degene waarbij ik les neem. Het enige wat die lesgever dan ook zei was dat ik haar beter toch even kon longeren en omdat ik niet wou afstappen dat ik mij goed moest vasthouden. Maar zoals gezegd, ik had op dat moment geen les.
Mijn lesgever gaat idd vandaag eens op mijn paardje rijden.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 09:34

onley schreef:
krijgt ze ook genoeg vrije dagen of afgewisselde met een uitrit of longeren
longeren is wel erg belangrijk dat dat goed zit hoor

Ze heeft ieder dinsdag, donderdag en zaterdag volledig vrijaf. Dan mag ze enkele uurtjes in de paddock maar daar staat ze gewoon wat te staan en iedere keer ik ga kijken komt ze vrolijk naar de poort gelopen, het is dus niet dat ze haar daar echt uitleeft ofzo.
Buiten rijden doen we nog niet, zou denk ik niet erg slim zijn om een paardje waarbij de hulpen nog niet bevestigd zijn mee te nemen op wandeling. Longeren doe ik meestal voor ik ga rijden.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 09:39

mkvdiest01 schreef:
Als je rijd, rijd je dan ook veel figuren ed.? probeer als je paard wel loopt veel figuren e.d. te rijden zodat hij/zij continu moet opletten wat je van hem wil en zo ook geen tijd heeft om te klieren!!

eens ze loopt is er geen enkel probleem meer. Rijden we idd figuren waarbij we ook overgangen rijden terug naar stap, eens naar galop en die verlopen allemaal prima, het zijn alleen de eerste minuten waarbij het foutloopt en soms als ik wat te lang blijf doorrijden zou ze op het einde ook wel eens terug durven bokken, maar das dan mijn fout en dan rij ik haar gewoon nog een minuutje door en dan stoppen we ermee.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:02

superwoman schreef:
juudje84 schreef:

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:03

superwoman schreef:
juudje84 schreef:

ja vind die maar eens, geven zich vele uit als goede instructeur, maar valt vies tegen.
en die uitleg gebeurd maar weinig, als t paard maar beetje rond loopt, en diegene in de bak zn centjes krijgt vinden die t al snel goed

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:13

Het ligt misschien ook wel aan de lokatie waar je woont, mar er zijn er imo genoeg waar je wat van kan leren. Belangrijk is gewoon om mee te denken en niet klakkeloos doen wat de instructeur zegt (of wat jij denkt dat ie bedoelt) Van iedereen kun je wat leren en soms ook hoe het niet moet (ook belangrijk)
Overleg en goed om je heen kijken doet wonderen.

juut2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:51

Yamcha schreef:
Ik rijd wel met zweep, en soms tik ik even bij....... maar ik sla geen paarden lens. Ik wil samenwerken, ik wil dat het paard vóór me werkt ipv tegen mij, en ik wil dat het paard het leuk vindt om met me te werken. Ik geloof nog altijd niet dat ik dat zal bereiken door dwingen en drammen.......

En iedereen hier die denkt dat een "fikse tik" hét middel tot succes is, vraag een ander een zweep te pakken en jou een fikse tik op je kont te geven. Ben benieuwd of je er zelf meer zin in werken door krijgt..... nee? Guess what, je paard ook niet.

Ik heb ook een een 3 jarige en zo rijdt ik ook je mag je paard best een keer strafen als ie iets doet dat niet kan het moet wel zin blijven hebben in het werken want anders jah dan krijg je dat soort dingen.

Ik rijdt trouwens op de manier van antoine de bodt is een heel diervriendelijk manier om te rijden misschien dat iemand het hier wel kan gebruiken.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:36

Wij rijden heel veel paarden aan en consequent zijn is de oplossing. Niet hem helemaal verrot meppen, maar als je al been hebt gegeven en je krijgt geen reactie of een bok, dan zul je wel moeten laten weten dat jij de baas bent en niet het paard. Als het paard eenmaal in de gaten heeft dat je geen overwicht hebt, zal het steeds meer de baas gaan spelen.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:37

veel overgangen rijden denk ik,
van stap naar draf, reageert hij op niet op een beenhulp geef hem dan een klein tikje met de zweep,
zit je in draf..ga na een tijdje weer stappen en probeer het opnieuw, reageert hij op je beenhulp, dan beloon je hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:38

rsstables schreef:
Wij rijden heel veel paarden aan en consequent zijn is de oplossing. Niet hem helemaal verrot meppen, maar als je al been hebt gegeven en je krijgt geen reactie of een bok, dan zul je wel moeten laten weten dat jij de baas bent en niet het paard. Als het paard eenmaal in de gaten heeft dat je geen overwicht hebt, zal het steeds meer de baas gaan spelen.

Ik weet niet of het zoveel met dominantie te maken heeft..... maar wel idd met consequent zijn. Soms moet je even doorpakken tot het commando is uitgevoerd en dan ook belonen. Is ook het duidelijkst naar het paard toe.

Het is idd wel zo dat als je niet doorpakt, je een spelletje met je laat spelen. Dan kun je roepen dat het paard je in de maling neemt, de waarheid is dat je krijgt wat je beloont...... en dat de ruiter het dus geheel aan zichzelf te wijten heeft Ja

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:15

Natuurlijk hoort belonen er altijd bij als een paard iets goed doet, een paard leert niets van alleen straffen.